Jump to content
Wednesday 27 October 2021
Jupiter30

Relä till kylskåpet?

Recommended Posts

Jag har noterat att det sitter vad som ser ut som ett relä mellan elcentral och kylskåpet. Är det något man brukar ha, och vad gör det? Det enda jag kan föreställa mig är väl egentligen att det är ett on/off- relä som styrs från en knapp på panelen, men det känns väl i så fall lite kaka på kaka?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kylskåp drar rätt stor ström i startögonblicket så det kan ju vara därför man satt in ett relä.

 

Långa kablar (lite för klena) gör att spänningsfallet blir högt när kylen startar och då stänger den av sig igen om den har avkänning för låg spänning (för att inte dra ur batteriet).

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det kan ju även tänkas vara så att detta relä en gång i tiden fjärrstyrdes av ett larm eller något annat så att båtens förre ägare i god tid kunde starta kylskåpet innan hen åkte och handlade kylvaror till helgens båttur.

  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Trådkapning 

Jag har ett geosafe larm med fjärrstyrd reläutgång. 

Tänkte koppla den via ett relä till kylen. 

Hur mycket drar ett relä när det är tillslaget och tål dom att vara konstant inkopplade. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev tugge:

Trådkapning 

Jag har ett geosafe larm med fjärrstyrd reläutgång. 

Tänkte koppla den via ett relä till kylen. 

Hur mycket drar ett relä när det är tillslaget och tål dom att vara konstant inkopplade. 

Hallå!

Ja, de tål att vara konstant till och de drar försumbart med ström.

 

Gör så, det verkar smart att kunna fjärrstyra kylen men...

 

När du lämnar kylen avslagen för att kunna fjärrstartas måste dörren vara stängd och då måste kylen vara torr annars blir det dålig lukt.

Detta tål att fundera på hur du löser detta.

Det naturliga är ju att stoppa kylen vid ankomst till kaj och lämna dörren öppen så den frostar av och torkar.

 

Bara lite griller i huvudet så där i all välmening 😉

 

/Mathias

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vad är försumbart? Jag har ett relä till elmotorn så att den kan kopplas till min MPPT och slåifrån i god tid innan batteriets spänning sjunker under inställd nivå. 

 

Enligt MPPTns app drar mitt Biltemarelä ca 2w. På ett dygn blir det 48wh ungefär vad min 35 W solpanel ger under en molnig dag..

 

Det kanske finns snålare relä?

Share this post


Link to post
Share on other sites
15 timmar sedan skrev Mackey:

Kylskåp drar rätt stor ström i startögonblicket så det kan ju vara därför man satt in ett relä.

 

Långa kablar (lite för klena) gör att spänningsfallet blir högt när kylen startar och då stänger den av sig igen om den har avkänning för låg spänning (för att inte dra ur batteriet).

Ah, jag förstår! Men bara för att stilla min nyfikenhet då; vad gör reläet för att motverka spänningsfall? Alltså HUR förhindrar det spänningsfall?

Share this post


Link to post
Share on other sites
14 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Det kan ju även tänkas vara så att detta relä en gång i tiden fjärrstyrdes av ett larm eller något annat så att båtens förre ägare i god tid kunde starta kylskåpet innan hen åkte och handlade kylvaror till helgens båttur.

Jag är väldigt skeptisk till att det någonsin skulle ha funnits larm på min båt. Fast helt säker kan man ju inte vara såklart. Men hur skulle detta ha fungerat? Skulle det ha varit kopplat så att kylskåpet drog igång när larmet stängdes av? 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag läste någonstans, kan till och med varit på det här forumet, att kompressorn i vissa kylskåp genererar störningar och riskerar att störa annan elektronik t.ex VHF om dom kopplas till samma elcentral. Lösningen skulle vara att koppla kylen direkt till batteriet. Vill man då kontrollera kylen från elcentralen får man använda ett relä.

  • Like 2
  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
23 minuter sedan skrev ABC:

Jag läste någonstans, kan till och med varit på det här forumet, att kompressorn i vissa kylskåp genererar störningar och riskerar att störa annan elektronik t.ex VHF om dom kopplas till samma elcentral. Lösningen skulle vara att koppla kylen direkt till batteriet. Vill man då kontrollera kylen från elcentralen får man använda ett relä.

Och då drar man alltså bara en "styrkabel" från elpanelen, och låter relät fungera som faktisk strömbrytare?

Edited by Jupiter30

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 minut sedan skrev Jupiter30:

Och då drar man alltså bara en "styrkabel" från elpanelen, och låter relät fungera som faktisk strömbrytare?

Ja 😀

  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag förstår. Det låter ju inte överdrivet avancerat ändå. Finns det andra förbrukare som också brukar vara relästyrda?

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

1 timme sedan skrev Jupiter30:

Jag förstår. Det låter ju inte överdrivet avancerat ändå. Finns det andra förbrukare som också brukar vara relästyrda?

Rent generellt gäller det alla förbrukare som drar väl mycket ström för att man skulle vilja mata dom via elpanelen. Bogpropellrar och invertrar är ett två uppenbara exempel. Skälet kan vara antingen att elpanelen, säkringarna eller ledningarna dit är för klena för att klara strömmarna (som är fallet för bogis och inverter) eller för att man vill undvika onödigt spänningsfall till vissa förbrukare (kylskåp och värmare kan ev. vara kandidater).

 

Var gränsen går beror nog mycket på elsystemets och elpanelens konstruktion och kondition.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 timmar sedan skrev Jupiter30:

Ah, jag förstår! Men bara för att stilla min nyfikenhet då; vad gör reläet för att motverka spänningsfall? Alltså HUR förhindrar det spänningsfall?

Ett relä kan förklaras vara en "fjärrstyrd strömbrytare". Det är inte ovanligt att billiga standardrelän (extraljusrelän) kan hantera strömmar på 40-50 ampere. Vanliga strömbrytare i båten klarar sällan mer än 10 ampere, om ens det i vissa fall.

Att dra tjocka kablar långa vägar i båten kostar en hel del pengar och kan ändå ge spänningsfall. Bättre då att dra en klenare kabel till en enkel liten strömbrytare som manövrerar ett relä som med kortast möjliga kablar försörjer förbrukaren som drar en massa ström. Reläets egenförbrukning är försumbar i sammanhanget, bara några mA.

 

Ett bra exempel kan vara startmotorn, det är vanligt att dessa drar nånstans mellan 50 och 100 ampere, stora tröga dieslar kan kräva ännu mer. Startkontakten i tändningslåset kanske bara klarar 5-10 ampere, det skulle brinna upp om man lyckades köra igenom så stora strömmar som startmotorn kräver. Därför finns det ett "relä" i startmotorns solenoid som kopplar in startmotorn... ja "relä" är väl egentligen fel ord där, då det är två stora kontakter som i den elektriska terminologin hellre kallas för "kontaktor" men du förstår principen.

Men det händer i en del båtar att man dessutom har ett startrelä mellan tändningslåset och solenoiden, allt för att minska spänningsfallet.

 

Ja vi som satte på 2x 100 watts extraljus på våra bilar under 1970 och 80-talen vet varför vi hade dessa kopplade över relän. Hel/halvljusomkopplaren klarade inte att hantera den strömmen och vi ville ha så korta kablar som möjligt.

 

(Relä i pluralis heter "relä" men det bryr jag mig inte om, och SOAL ser tydligen mellan fingrarna på det också, relän, reläet, reläerna...)

 

Det finns en utmärkt artikel på svenska Wikipedia om relän, jag har skrivit den själv...😇 (ja delvis i alla fall)

  • Like 1
  • Thanks 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ungefär som jag trodde, alltså. Men då bör jag alltså använda rätt grova kablar från batteri till kylskåp, med ett relä på lämplig plats?

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 minuter sedan skrev Jupiter30:

Ungefär som jag trodde, alltså. Men då bör jag alltså använda rätt grova kablar från batteri till kylskåp, med ett relä på lämplig plats?

2 x 4mm2 är väl aldrig fel, ävensom 2 x 2,5mm2 beroende på kabelns längd kanske räcker.

Jag har ingen strömbrytare i kretsen till kylskåpet. Däremot sitter dess manöverpanel lättåtkomlig under diskhon i byssan. Numera stänger vi aldrig av kylen när vi lämnar båten och slår av batterfrånskiljarna. Detta eftersom vi alltid glömmer ihåg att starta kylen, nu går den ju igång när vi sätter på batterfrånskiljarna.

  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
41 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

2 x 4mm2 är väl aldrig fel

Nä, och att gå upp till 6mm2 är inte heller fel.  Med tiden ärgar kontakter med påföljande spänningsfall och då är det bra att ha lite marginal. Jag brukar ta vad jag har hemma. 
Minns en dieselspis jag hade en gång. Gick bara igång om man startade motorn. Konstaterade att det var alldeles för tunna kablar till spisen och med tiden hade kontakterna ärgat lite och spisen fick inte tillräckligt med kräm för att starta. Hjälpte inte att göra rent kontakterna. Bytte till 6mm2 och hade aldrig mer problem med den spisen. 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
2020-05-11 vid 13:48 skrev ChristerN:

Nä, och att gå upp till 6mm2 är inte heller fel.  Med tiden ärgar kontakter med påföljande spänningsfall och då är det bra att ha lite marginal. Jag brukar ta vad jag har hemma. 
Minns en dieselspis jag hade en gång. Gick bara igång om man startade motorn. Konstaterade att det var alldeles för tunna kablar till spisen och med tiden hade kontakterna ärgat lite och spisen fick inte tillräckligt med kräm för att starta. Hjälpte inte att göra rent kontakterna. Bytte till 6mm2 och hade aldrig mer problem med den spisen. 

Det var väl sak samma med min kylbox som inte ville starta eftersom 2,5mm2 kabeln hade blivit skadad och det var bara några enstaka kardeler kvar som ledde strömmen, det kanske i praktiken var en flaskhals på 0,75mm2:•, eller klenare.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ta t.ex. Art. 42-302 om du vill fjärrstyra kylskåpet.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tack! Ännu en dum fråga då; hur kopplas det? Gissar att jag behöver använda mig av alla fyra stiften?

Share this post


Link to post
Share on other sites

T.ex. matningsspänningen för kylskåpet till 30, kylskåpet på 87, minus till 86 och plus från din strömbrytaren till 85.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Biltema har färdiga fäste för reläna. Men de har inte så kraftiga kablar.. 2,5 mm?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mellan batteri/huvudbrytare till relä och från relä till kylskåp är 2.5 mm2 bra. För att styra relät räcker 1.5 mm2.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej, av egen erfarenhet så skulle jag vara försiktig med vanliga relän om man inte vet strömförbrukningen. Googlade snabbt att 30 A ett relä för en tuta kan förbruka mellan 0,1 till 1 A. Det betyder att när kylskåpet är på så får du en extra förbrukning på 2,4 A - 24 A på ett dygn...

 Det finns specialrelän (Latching Relay) som inte drar ständigt ström när de är "på", utan de bara "knäpper över" från av till på eller tvärtom.

Jag hittade ett relä i min egen båt som drog över 2 A hela tiden när förbrukningsbatteriet var tillkopplat. Ett 95 Ah batteri var förbrukat (= ca. 50%) på ett dygn utan att ens kylskåpet eller nåt annat var på...

Edited by MinorOffshore

Share this post


Link to post
Share on other sites
42 minuter sedan skrev MinorOffshore:

Hej, av egen erfarenhet så skulle jag vara försiktig med vanliga relän om man inte vet strömförbrukningen. .....

 

....

 Det finns specialrelän (Latching Relay) som inte drar ständigt ström när de är "på", utan de bara "knäpper över" från av till på eller tvärtom.

 

Jag nämnde detta tidigare. Biltemas relä drar 0,1-0,2A enligt Victron 75 10 MPPT

 

Jag använder ju reläet till motorn på 350W så då känns det försumbart. Men ett kylskåp som drar 2A.. kanske ändå ska kopplas direkt till elpanelen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jo det gäller ju att avväga hur mycket ström förbrukaren tar, kabellängd och reläets förbrukning.

 Jag relästyr bl.a eltoan / pumpen från original strömbrytarpanel, annars hade det blivit i mitt tycke tämligen långa och grova kablar men jag  tänkte faktiskt inte på reläets förbrukning just då, men det är ju avslaget när jag lämnar båten och belastar inte batterierna.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy