Jump to content
Monday 02 August 2021
Mellgard

Funderingar kring TBT (tributyltenn)

Recommended Posts

@Faderullan 

Skulle två rollade skikt av den i länken nedan beskrivna spärrfärgen inte fungera om underlaget är en självpolerande bottenfärg? 
https://www.international-yachtpaint.com/s3/documents/TDS/Primocon_eng_A4_20190712.pdf

 

44 minuter sedan skrev Faderullan:

 Målar man på den så lossnar det nya lagret garanterat.

Det har jag inte märkt, åtminstone inte under de senaste trettio åren. 🙂

Share this post


Link to post
Share on other sites
7 minuter sedan skrev Mellgard:

Skulle två rollade skikt av den i länken nedan beskrivna spärrfärgen inte fungera om underlaget är en självpolerande bottenfärg?

Har du läst instruktionerna?

Med trettio år gammal färg hamnar du garanterat i kategori 2. 

 

25F86CBE-6E7F-4CB8-86EE-D9BD623AA7AF.jpeg

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

@Peter_K    

Klart att jag har läst. På sid 23 i länken nedan framgår varför självpolerande färger bättre bibehåller sin strukturella integritet. Det framgår även att ytskiktet ständigt förnyas på sådana färgskikt, även på båtar som ligger stilla i vattnet.  

https://odr.chalmers.se/bitstream/20.500.12380/158903/1/158903.pdf

 

PS. Det borde vid det här laget ha framgått att jag inte är dåligt påläst. 😉

Funderat färdigt i TBT-frågan hade jag gjort redan i januari förra året, vilket åtminstone transportstyrelsen fick veta då.

Edited by Mellgard

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 minut sedan skrev Mellgard:

@Peter_K    

Klart att jag har läst. På sid 23 i länken nedan framgår varför självpolerande färger bättre bibehåller sin strukturella integritet. Det framgår även att ytskiktet ständigt förnyas på sådana färger.  

https://odr.chalmers.se/bitstream/20.500.12380/158903/1/158903.pdf

Har du använt självpolerande färg i trettio år är botten garanterat inte i gott skick. Jag hade självpolerande färg på förra båten, botten blir snabbt lite trött med sådan. 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Självpolerande färgens främsta och avsiktliga egenskap är att den sakta skalas av. Det är ju så den fungerar. Därför är den en dålig grund för en färgtyp som är avsedd att sitta kvar.

 

Det går utmärkt att rolla mer självpolerande färg på självpolerande färg, är man noga använder man färg av samma märke och typ för att slippa problem. Att däremot stryka/rolla på en annan färgtyp kommer att leda till att den nya färgen inte fäster särskilt väl på den självpolerande färgen som hamnar under.
Färger av olika typ passar sällan bra ihop. I bästa fall sker reaktionen medan den nya färgen härdar i form av bubblor och kokning. Då är det bara att slipa rent och börja om. I sämsta fall flagar färgen av under sommaren och du torrsätter med en fläckig botten som du får åtgärda än en gång.

 

Mitt råd är fortfarande att efter tre decennier med påmålning för en gångs skull skrapa rent till gelcoaten och måla ny färg enligt konstens alla regler. Det garanterar att du har ett tämligen problemfritt båtägande flera år framöver, kanske rentav trettio år...

Edited by Faderullan
  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
8 minuter sedan skrev Faderullan:

Mitt råd är fortfarande att efter tre decennier med påmålning för en gångs skull skrapa rent till gelcoaten och måla ny färg enligt konstens alla regler. Det garanterar att du har ett tämligen problemfritt båtägande flera år framöver, kanske rentav trettio år...

Mitt båtägande kommer nog fortsatt vara problemfritt, och utan någon renskrapning av båtbottnen. I sommar ska jag byta några genomföringar och förbereda flytt till annan hamn,  och utan någon torrsättning i höst.  

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 timmar sedan skrev Mellgard:

Mitt båtägande kommer nog fortsatt vara problemfritt, och utan någon renskrapning av båtbottnen. I sommar ska jag byta några genomföringar och förbereda flytt till annan hamn,  och utan någon torrsättning i höst.  

Stackars satar!

Ingen vill få in en rättshaverist i sin hamn.

 

Vad är det som driver dig att inte lägga ner 1,5 arbetsdag på att skrapa bort den färg som många anser skadlig.

 

Jag hade förstått dig om det gällde 1,5 måbnaders arbete ock kanske även 1,5 veckors arbete, men nu gäller der några enstaka timmar.

 

Undrande!

  • Like 3

Share this post


Link to post
Share on other sites

Att bli förstådd av Mackey skulle kännas fel.  

 

I egenskap av misstänkt rättshaverist kan man väl få åberopa miljöbalkens försiktighetsprincip? Alltså väntar jag med en eventuell påtvingad sanering tills det går att genomföra sådan då båtbottnen är täckt av vatten. För det är ju känt att TBT är det giftigaste ämne som människan tillverkat.  😉
https://www.nyteknik.se/nyheter/matningen-avslojar-gifter-i-batens-skrov-6344289 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/halland/batforeningen-i-onsala-vi-ligger-tio-ar-fore-miljolagstiftningen 

 

Vid båtunionens miljökonferens i mars 2020 framfördes oemotsagt att det var viktigt att ligga före miljölagstiftningen. För en lagstiftning riskerade bli missriktad.

 

Den intervjuade miljöansvarige i Enen hamn verkar förresten vara samme person som transportstyrelsen anlitat för denna föga upplysande forskningsverksamhet. 
https://www.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2%3A1540418&dswid=670 

 

(tillägg) Kanske jag kommer lämna de ansvariga på transportstyrelsen i fred framöver, om regeringen upphäver deras föreläggande. 🙂

 

Edited by Mellgard

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 timmar sedan skrev Kashmirsocialist:

Ouff! Hur orkar ni?

Det är viktigt att handläggarna på infrastrukturdepartementet får korrekt och relevant information. Så att de inte vilseleds av bondfångare. 😉

 

Det påstås i offerten från Happy Boat att XRF-mätmetoden är vetenskapligt dokumenterad. 
https://sodertaljebs.se/wp-content/uploads/sites/8/2020/11/Offert-från-Happy-Boat-AB-för-XRF-mätningar-av-metaller-på-båtskrov-20-09-04.pdf 

 

Men finns det dokumentation som inte har affärsintressenterna (patenthavarna) Eklund, Ytreberg eller Lundgren som upphovsmän? Jag har inte funnit någon. Två exempel här på dokumentation från patenthavarna.
https://www.researchgate.net/publication/277726672_New_analytical_application_for_metal_determination_in_antifouling_paints 
https://www.transportstyrelsen.se/globalassets/global/sjofart/dokument/fritidsbatar1/skrovmalet/chalmers-change-xrf-som-verkyg-for-att-mata-metaller.pdf 

 

(lite repetition nedan)

"The XRF data show that when tin is detected, it is most likely present in coatings close to the hull with several layers of other coatings on top. Thus, leaching of OT compounds from the hull into the water is presumed to be negligible. The risk for environmental impacts arises during maintenance work such as scraping, blasting and high pressure hosing activities."
https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S026974911630210X 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Blev erbjuden hänga med på rensning av klätterklipporna vid Morarna. Båtklubben där har ju tidigare diskuterats i tråden, så då tänkte jag nu se vad som ändrats angående TBT sedan senast.   

 

https://wp.morarna.se/morarnas-batklubb/miljo/nya-krav-pa-forekomst-av-tributyltenn-tbt/ 

 

Man kan tydligen välja att intyga detta (se punkt 6) 
"Att jag har målat s k spärrfärg och sedan genom mätning bevisat att inget läckage finns."

 

Jag har regelbundet målat med vad jag anser vara spärrande bottenfärg, och kan troligen visa att inget mätbart läckage skett om det görs en ny XRF-mätning efter upptagningen i höst. Dock med reservation för den klena reliabiliteten och precisionen vid XRF-mätning. 

 

Eftersom Grödinge båtklubb kräver intyg på att båtskrovet är fritt från TBT tillåts jag dock inte sjösätta båten. Ursäkta, men sådant här tycker jag är roligt. 😂

 

En googling av intyg+TBT visar en fascinerande spännvidd av olika slags mer eller mindre genomtänkta intyg. Det finns ingen som styr. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

https://www.ri.se/sites/default/files/2019-03/CHANGE Summary_final_report_1.pdf  (se sid 3/6) 

 

"Within BONUS CHANGE, we see two ways of dealing with the TBT-issue:
1. All old paint from boats older than 2008 should be removed professionally (min fetstilning)
2. Or to seal the old paint layers with a paint designed to enclose old paint layers and their release of AF biocides.
Both methods have their own pros and cons. Removing the paint is by far the best solution for the aquatic environment."

 

Meningen "Enclosing old paint layers is by far the best solution for the boat yard workers" är väl då underförstådd.  

 

Edited by Mellgard

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 timmar sedan skrev Mellgard:

Meningen "Enclosing old paint layers is by far the best solution for the boat yard workers" är väl då underförstådd.  

Varför tror du det?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)
52 minuter sedan skrev Peter_K:

Varför tror du det?

 

Flera skäl, bland annat att "Shipyard workers exposed to TBT (occupationally exposed to dusts and vapors) developed irritated skin, dizziness, difficulty breathing, and flu-like symptoms."


https://www.healthandenvironment.org/docs/ToxipediaTributylTinArchive.pdf  (sid 2) 

 

Om man prioriterar havstulpaner och liknande framför människor väljer man "removing the paint".

Edited by Mellgard

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)
3 minuter sedan skrev Mellgard:

 

Flera skäl, bland annat att "Shipyard workers exposed to TBT (occupationally exposed to dusts and vapors) developed irritated skin, dizziness, difficulty breathing, and flu-like symptoms."


https://www.healthandenvironment.org/docs/ToxipediaTributylTinArchive.pdf  (sid 2) 

 

Då är det ju jättebra att man tar bort TBT under kontrollerade former, eftersom det verkar påverka både havslevande varelser och människans hälsa negativt, eller hur? För är det borta, kan ingen utsättas för det. 

🙂 

Edited by Peter_K

Share this post


Link to post
Share on other sites
5 timmar sedan skrev Mellgard:

 

Flera skäl, bland annat att "Shipyard workers exposed to TBT (occupationally exposed to dusts and vapors) developed irritated skin, dizziness, difficulty breathing, and flu-like symptoms."


https://www.healthandenvironment.org/docs/ToxipediaTributylTinArchive.pdf  (sid 2) 

 

Om man prioriterar havstulpaner och liknande framför människor väljer man "removing the paint".

De som blästrade vår båt hade friskluftsmask och heltäckande klädsel och var väl medvetna om riskerna. Inte en cgans att de skulle drabbas negativr av dammet och skulle det varit så hade jag avbrutit arbetet.

 

Risken är nog större om färgen sitter kvar och någon gör ett reparationsarbete och inte tänker sig för. När all giftig färg är borta så är all giftig färg borta och det går inte att göra några misstag och få i sig TBT.

Share this post


Link to post
Share on other sites
2021-05-04 vid 23:18 skrev Mackey:

Vad är det som driver dig att inte lägga ner 1,5 arbetsdag på att skrapa bort den färg som många anser skadlig.

 

Jag hade förstått dig om det gällde 1,5 månaders arbete och kanske även 1,5 veckors arbete, men nu gäller det några enstaka timmar.

 

På Grödinge båtklubb är det blästring av firma som gäller vid sanering. Till vad beräknas tidsåtgång och kostnader för föreskriven intäckning av båten? 

 

Efter blästring och återställning tillkommer kostnader för epoximålning och bottenmålning.  

 

https://grodingebatklubb.se/wp-content/uploads/sites/4/2020/11/Intäckning-vid-sanering-av-båt-2020-1.pdf 

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev Mellgard:

På Grödinge båtklubb är det blästring av firma som gäller vid sanering.

Ja, sedan januari 2021. 
Vad synd att du inte började slipad din båt med en maskin kopplad till en dammsugare för ett år sedan så som du fick tips om när det fortfarande var OK enligt klubben, utan istället valde att bråka med myndigheter och leta konspirationer. Då hade du varit klar nu och kunnat segla i veckan nu när värmen kommer. 
🙂

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)
23 minuter sedan skrev Mellgard:

“I have made them an offer they won't be able to refuse.”  Försökt åtminstone. 🙂

Jag tror du inte riktigt kan läsa situationen; vem är det som äger problemet här tycker du?

Är det klubben eller är det du?

 

Om ”erbjudandet” är att du avser byta klubb, så är svaret enkelt - ring en kranbil och kör båten till lämplig sjösättningsplats eller till nya klubben, det har klubben inget med att göra.
Alla är nöjda. 

Edited by Peter_K

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ursäkta en finne men... Måste man vara medlem i en båtklubb för att ha en segelbåt i Sverige?

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 minuter sedan skrev Faderullan:

Ursäkta en finne men... Måste man vara medlem i en båtklubb för att ha en segelbåt i Sverige?

Nej, det behöver man inte. 
Bara om man skall kappsegla, då behöver man vara medlem i en klubb. 


Man kan säga att det finns tre sätt (i huvudsak) att ha båtplats:


1. En hamn som drivs av ett företag. Det är vanligt på bl a västkusten, där ett kommunalt bolag driver hamnar. Oftast har man ett varv i anslutning till detta. 


2.  En privat brygga. Du har en sjötomt, eller känner någon som har en sjötomt, och har en brygga där. 

3. En hamn som drivs av en båtklubb. Du behöver vara medlem i klubben för att få ha båten där. Detta är absolut vanligast i Stockholmsområdet, där det finns få (om ens någon?) kommunal småbåtshamn. Klubbarna hyr vanligvis mark av kommunen, så kommunen kan sätta upp villkor för arrendatorn, t ex att man inte får ha båtar med TBT i bottenfärgen. 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Hoppas att det finska territoriet fortsatt förblir befolkat av förståndiga människor.

 

"Fouling of the sea in Finland means visible litter and industrial effluence; antifouling paint is not recognized as a source of environmental degradation."

 

https://www.ri.se/sites/default/files/2019-03/CHANGE Summary_final_report_1.pdf (se sid 5/6) 

 

Man kan ha i åtanke att marinbiologer tillhör en yrkesgrupp som måste upptäcka och framhäva faror för sin fortsatta försörjning. I Sverige finns det många marinbiologer, samt särskilda gymnasieutbildningar för sådana.

Edited by Mellgard

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)
22 timmar sedan skrev Peter_K:

.... utan istället valde att bråka med myndigheter och leta konspirationer.


Man behöver inte leta konspirationer för de ansvariga har varit helt öppna.  
https://www.transportstyrelsen.se/4acb92/globalassets/global/sjofart/dokument/fritidsbatar1/skrovmalet/protokoll20160510.pdf 

 

"Fixa båtskrov - relativt billig åtgärd (1000-2000 kr per båt vid god upphandling)"  (sid 5).

Då vet vi det. 😂

  

Finns en lista över de närvarande från olika myndigheter (sid 8). Man kan undra om någon enda av dessa personer har egen fritidsbåt som kräver bottenmålning? Eller hur det ligger till med utbildningar i kemi, toxikologi eller marinbiologi?

 

(tillägg). Översättning till svenska av den engelska meningen i mitt föregående inlägg

"Förorening av havet i Finland betyder synligt skräp och industriellt avlopp. Antifouling-färg erkänns inte som en källa till miljöförstöring."

Edited by Mellgard

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)
7 minuter sedan skrev Mellgard:


Man behöver inte leta konspirationer för de ansvariga har varit helt öppna.  
https://www.transportstyrelsen.se/4acb92/globalassets/global/sjofart/dokument/fritidsbatar1/skrovmalet/protokoll20160510.pdf 

 

"Fixa båtskrov - relativt billig åtgärd (1000-2000 kr per båt vid god upphandling)"  (sid 5).

Då vet vi det. 😂

  

Finns en lista över de närvarande från olika myndigheter (sid 8). Man kan undra om någon enda av dessa personer har egen fritidsbåt som kräver bottenmålning? Eller hur det ligger till med utbildningar i kemi, toxikologi eller marinbiologi?

...som jag skrev, ja... 🤣

bild.png.975d30777cde5d75b1df087576441243.png

Edited by Peter_K

Share this post


Link to post
Share on other sites
23 timmar sedan skrev Peter_K:

Ja, sedan januari 2021. 
Vad synd att du inte började slipa din båt med en maskin kopplad till en dammsugare för ett år sedan så som du fick tips om när det fortfarande var OK enligt klubben ....


Min vintertäckta båt blev mätt av Happy Boat 7 november 2020 (jag var inte på plats). November och december är inga bra månader för båtarbete utomhus, i synnerhet inte epoximålning.

Share this post


Link to post
Share on other sites
6 minuter sedan skrev Mellgard:


Min vintertäckta båt blev mätt av Happy Boat 7 november 2020 (jag var inte på plats). November och december är inga bra månader för båtarbete utomhus, i synnerhet inte epoximålning.

Men slipning går jättebra - det kan jag personligen intyga 🙂 

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

5 timmar sedan skrev Mellgard:
2021-05-09 vid 09:34 skrev Peter_K:

Ja, sedan januari 2021. 
Vad synd att du inte började slipa din båt med en maskin kopplad till en dammsugare för ett år sedan så som du fick tips om när det fortfarande var OK enligt klubben ....

Min vintertäckta båt blev mätt av Happy Boat 7 november 2020 (jag var inte på plats). November och december är inga bra månader för båtarbete utomhus, i synnerhet inte epoximålning.

2020-04-21 vid 18:43 skrev Mellgard:

Det är lugnt. 😀 För efter att ha tagit del av bland annat nedanstående text från mig beslöt klubbstyrelsen att ge sig själva betänketid och skjuta fram sjösättningsförbudet till 2021. Mycket kan hända innan dess.

Ett år har gått!

Vad har hänt?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)
36 minuter sedan skrev Mackey:

Ett år har gått!

Vad har hänt?

Min verksamhet i TBT-frågan var ända till 8 november 2020 av huvudsakligen ideell natur. För det var först då jag fick veta att det fanns rester av tenn på min båt. 

 

Mina undersökningar i TBT-frågan kunde ha utförts av båtlivets organisationer för 5-6 år sedan. Om intresset hade funnits.

 

Vad som har hänt? En hel del, men det mesta behåller jag för mig själv.

 

(tillägg)
Happy Boat har ju svenskt patent på provplattor för att kalibrera XRF-mätapparater för tennmätning. Betalar de andra som gör XRF-mätningar royalty till Happy Boat? Eller kringgår man eller struntar man i deras patent?

 

Edited by Mellgard

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy