Jump to content
Tuesday 01 December 2020
Sign in to follow this  
lindius

Idéer kring eldrift på (segel)båt

Recommended Posts

För att bryta trådkapningen av Mackeys tråd kring jolle-motorer så startar jag denna tråd för att bolla idéer kring elmotorer för huvudfarkosten (i mitt fall en Sunwind 26, 2tons segelbåt).

 

Gjorde en sökning på skoj och fann denna motor på Alibaba, den största varianten bör i teorin kunna framdriva en 2tons segelbåt. Min nuvarande md5 ska ge 7,5hästar om jag inte mins fel, sedan tar generator en del, 40 års ålder tar väl en del till men det har iaf räckt bra. 

Min initiala tanke var att sätta denna som en utombordare på akterspegeln och ha kvar md5an mest för att testa funktion, + det här med hängslen och livrem. Problemet är väl att just denna motor vill ha 48V, vilket kräver en del batterier om man t.ex vill komma upp i en 200Ah bank. Som räkneexempel kan man köpa 100Ah på BT för 1399:-, blir i runda slängar 11200:- för 8 batterier (2 paralleller á 4 batterier).

Ovan nämnda motor kommer hem i enstaka ex för 4-5k SEK. Den bygges efter beställning så vill man ha den med reglage för någon typ av "inombords"-montering så bör det fungera väl, motorn sitter i vattnet vilket löser kylning och näst in till helt ljudlös framdrift.

 

 

MEN, denna tråd är inte en projekttråd, utan en idé-tråd där alla kan slänga in idéer och tankar, såga andras tankar, hylla sina egna och komma med roliga kommentarer, precis som vi brukar här ;)

 

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Fast det står ju 24/48V jag tolkar det som att det fungerar med 24V

 

 

IMG_20200311_080121.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tyvärr inte så mycket intresse här i denna tråd. Tycker det är svårt att hitta ens bilder på Sunwind 26:or med utombordare. 

 

Ett alternativ vore ju som du nämnde att ha kvar inombordaren för nödsituationer och sen ha en liten elutombordare på akterspegeln.

 

Annars känns det som att det bästa alternativet är att installera en elektrisk inombordare. Ska du satsa på de svenska systemen så spricker nog budgeten ganska omedelbart men någon med lite googleskills kanske kan söka upp något på alibaba?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag har byggt några lösningar för segelbåtar, i lite olika storlekar, och det finns inte riktigt några bra lösningar som är kompletta och färdiga, om man inte vill betala relativt mycket.

Marknaden är ganska liten ännu och då blir lösningarna därefter.

 

Jag hjälper gärna till med det jag kan, hittills har jag svarat på frågor om sånt här via PM eftersom det finns så mycket åsikter om både ämnet och om att komma med råd som företagare.

Jag jobbar inte med sånt här längre och har heller ingen anledning att försöka ta betalt för något, det här är bara en hobby för mig.

Men om intresse finns så skicka frågor, kanske kommer vi fram till någon lösning som kan publiceras i forumet. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
15 timmar sedan skrev Dava:

Tyvärr inte så mycket intresse här i denna tråd. Tycker det är svårt att hitta ens bilder på Sunwind 26:or med utombordare. 

Nej, tror inte alla hittat till denna del i forumet heller. Sunwiden har ju md5an och den tuffar ju på så utombordare har inte behövts, men den har en rak men hög akterspegel så inte svår att montera en motor på, man kan ja ha reglagen i sittbrunnen.

Kikade lite på Alibaba efter motorer som passade för inombordsmotering och det finns lite varianter men när jag fann denna så blev det intressant då jag ser fördelar med att ha själva motorn i vattnet och egentligen skulle man kunna ta bort segeldrevet och bara montera dit denna motor med massor av plats för batterier där nu motorn står.

 

5 timmar sedan skrev jonas2307:

Men om intresse finns så skicka frågor, kanske kommer vi fram till någon lösning som kan publiceras i forumet. 

Hej, kul! Det här är som sagt mest funderingar just nu, har tänkt att det skulle bli för mkt jobb och kanske främst för dyrt men när motorerna börjar bli så billiga...ska googla lite mer lösningar under veckan, återkommer :)

 

2020-03-11 vid 08:02 skrev Dava:

Fast det står ju 24/48V jag tolkar det som att det fungerar med 24V

Ja, men när jag frågade så skrev de att de just nu bara kunde leverera 3.0 med 48v, men det kan ju vara det de har hemma, den kan byggas (om man beställer 10 eller fler) för 12v.

Share this post


Link to post
Share on other sites

24 V är inte fel. Det blir ju nära 300 A vid 12 V => tjocka kablar. 

 

Måste du köpa 10 likadna eller tio totalt..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag har studerat ämnet rätt ingående då jag funderat på detta själv. 

48V system är att föredra om jag förstått allt rätt. Det blir en lägre ström iom högre spänning. Har man rak axel så är det "bara" att montera på motorn antingen direkt eller via en fördelare. 
Kika på youtube kanalen Sailing Uma - dom satte in en elmotor i sin segelbåt och seglar jorden runt. 

Din 12V energi får du från samma bank - via en inverter. 

 

Motorn är minst komplicerade. 

Strömförsörjningen är det som blir knepigt att räkna på.

Skall du bara ha batterier och solceller - 220 laddare?

Hur långt skall du kunna ta dig för motor?

Vad skall du ha för backup om du behöver ta dig för motor men batterierna är tomma? 

 

Jag hade endel tankar kring det. 

 

Jag ville:

köra 6-7 knop (11 ton)  - Motor var prismässigt hanterbart och en okej lösning eller dyrt och en bra lösning.. 

köra 25 distans iaf.  - Energibanken blev rätt stöddig - platsmässigt hade det fungerat.

kunna ladda även ute på en klippa. - Extra elverk blev en rätt stor extra del, skulle det vara diesel eller bensin?

 

Det blev lite för dyrt för mig, många KWh. Dock skulle totalvikten bli lite mindre än dagens lösning med en D2-40 & 120 L diesel. 

Laddning kan man dels lösa med regenerering av propellern när man seglar - ger rätt ok. 
Laddning på en kobbe kan man lösa med ett Honda aggregat & en stöddig laddare. Eller ett dieselelverk. Solceller ger inte speciellt mycket om du inte har riktigt stora sådana. 

 

Har man möjlighet att vara ute tills man kommer hem - utan att behöva fundera på hur lång tid det tar så kanske man inte behöver ha behovet att kunna ta sig 25 nm på batterierna.

Eller så har man ett litet Honda elverk att köra samtidigt som man kör eldriften om man måste köra lite längre. Ja jag vet att man då tappar lite av vitsen med eldrift. Men det är en nödlösning. 

När basalt batterierna kommit på bred front så kanske det är mer hanterbart med energi/cm3. 

 

Efter sommaren Gotlandstur med vindar som helt uteblev stora delar av dagen hade vi fått sitta still på havet 2 dygn - då var det rätt skönt att starta pentan och puttra vidare.. 

 

På en mindre båt är det enklare att räkna hem kalaset då man inte behöver lika stor motor och lika många kWh. För fart och distans. 

 

Tystnaden med eldrift är det som tilltalar mig!

 

Miljöaspekten i det hela är ett stort skämt eftersom det är stora mängder ädelmetaller som skall utvinnas för att tillverka lithium batterier som skall färdas jorden runt. Möjligen att det lokalt är mindre utsläpp iom inga avgaser, men sett ur ett globalt perspektiv är det inte en miljövinst. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kul att fler funderar kring det!

 

Min båt väger ju "bara" 2 ton och vi helgseglar i princip bara. Det är vid marsch från vinter till sommarplats som jag eventuellt vill gå några timmar för motor men med rätt vindar behövs inte så mkt. 

 

Med md5an håller vi en marschfart på runt 4.5knop, i kraftig motsjö blev det 2-2,5 dock utan att pressa motorn, vill inte köra 40 åringen för hårt för länge...

 

11 timmar sedan skrev RikardE:

48V system är att föredra om jag förstått allt rätt. Det blir en lägre ström iom högre spänning.

Kommer motorn alltså dra mindre ström om den får högre spänning? Annars känner jag att det blir mkt batterier bara för att få upp spänningen, som inte ökar storleken i banken.

 

Min tanke nu var att eventuellt montera denna motor som en utombordare med enbart låg kapacitet på själva banken för att se hur jag känner att den orkar förflytta båten, och om jag känner att den absolut har kraft nog så kan man sedan flytta installationen, ta bort drevet och sätta el-motorn där istället.

 

Har just nu bara 100w solcell men är sugen på iaf 100 till, med lite återladdning från propeller under segling och dessa två bör jag kunna få ihop ett par timmars gång nästan (just eftersom vi är helgseglare som bara är ute i fint väder.)

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
7 minuter sedan skrev lindius:

Kul att fler funderar kring det!

 

Min båt väger ju "bara" 2 ton och vi helgseglar i princip bara. Det är vid marsch från vinter till sommarplats som jag eventuellt vill gå några timmar för motor men med rätt vindar behövs inte så mkt. 

 

Med md5an håller vi en marschfart på runt 4.5knop, i kraftig motsjö blev det 2-2,5 dock utan att pressa motorn, vill inte köra 40 åringen för hårt för länge...

 

Kommer motorn alltså dra mindre ström om den får högre spänning? Annars känner jag att det blir mkt batterier bara för att få upp spänningen, som inte ökar storleken i banken.

 

Min tanke nu var att eventuellt montera denna motor som en utombordare med enbart låg kapacitet på själva banken för att se hur jag känner att den orkar förflytta båten, och om jag känner att den absolut har kraft nog så kan man sedan flytta installationen, ta bort drevet och sätta el-motorn där istället.

 

Har just nu bara 100w solcell men är sugen på iaf 100 till, med lite återladdning från propeller under segling och dessa två bör jag kunna få ihop ett par timmars gång nästan (just eftersom vi är helgseglare som bara är ute i fint väder.)

 

 

Hur det fungerar med regenerering på en elutombordare vågar jag inte kommentera, jag har enbart tittat på inombordarlösningar. 

 

Anledningen till att man vill komma upp i spänning är att strömmarna blir lägre - samma totaleffekt. 
Men eftersom spänningen höjs kan du ha tunnare kablar och troligtvis så belastas inte batterierna lika mycket med tunga Ampere uttag. 

Jag har svårt att förklara allt eftersom jag är lekman som tagit till mig av vad jag läst, el har jag dock ganska bra koll på.
Vill man ha full koll så rekommenderas ett antal timmats förkovrande i ämnet - sen får man dra sina egna slutsatser eller killgissa sig till hur man själv vill ha det :)

 

Hade jag personligen haft en mindre båt med utombordare och skulle köpa en elmotor så hade jag tittat på en enkel lösning - Torqueedo med inbyggt batteri och sedan kompletterat med ett extra batteri. Inte superbilligt, men enkelt, beprövat och smidigt, dessutom så slipper man störa värdefulla stuvutrymmen med batterier.

Batteriet kan man lossa när man är i hamn, ta med in och ladda på en restaurang eller vad som  - så man fyller på sin el. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
2020-03-13 vid 08:21 skrev RikardE:

Torqueedo med inbyggt batteri och sedan kompletterat med ett extra batteri. Inte superbilligt, men enkelt, beprövat och smidigt, dessutom så slipper man störa värdefulla stuvutrymmen med batterier.

Batteriet kan man lossa när man är i hamn, ta med in och ladda på en restaurang eller vad som  - så man fyller på sin el. 

Hur länge räcker egentligen torqueedos batteri?

 

Det är ju väldigt litet till storleken på en kraftig motor.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det beror väl på hur tung båt man har och hur fort man kör tänker jag..

 

En snabb sökning på nätet: 

 

Performance - Speed and range* 

 Speed in knots (km/h)  *Range in sm (km)*    Running time in hours:

Slow2.0                             (3.7)40.0 (74.0)               20:00

Half throttle3.0                  (5.5)18.0 (33.0)             6:00

Full throttle5.0                    (9.2)4.6 (8.3)                00:50

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hur mycket ström drar motorn och hur mycket kan laddas i batterierna.

Grunden för alla uträkningar är att effekten (Antal Watt W) är oberoende av spänningen (Volt V) Men strömstyrkan (Ampere A) som motorn drar ändras med spänningen.

Om din motor är på 5000W (5kW, knappt 7 hk) och du försörjer den med 12V så blir det dryga 400A dvs 1 timme drar 400Ah ur ditt batteri.

Samma motor med 48V är dryga 100A.

Så det är stor fördel sett till kabelarea med 48V och sen är det bara att räkna på hur många batterier du behöver.

Du måste ju seriekoppla 4st 12V för att få 48V Så t ex 4 st 200Ah räcker till knappt 2 timmar i 48 V. Tar du samma 4st 200Ah batterier parallellkopplade så blir det 800Ah tillgängligt men samma 2 timmar gångtid.

Nu har jag bortsett från hur djupt batterierna går att urladda då det skiljer mellan olika typer.

Hoppas jag räknat rätt nu.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej, stort tack för den tankehjälpen, kände att det borde löna sig på något sätt att öka spänningen :)

 

Torqueedos är en för dyr lösning för mig i dagsläget. Båtanvändingen är inte superstor så kan inte räkna hem investeringarna på en låååång horizont då vi ev. kommer flytta för långt ifrån segelbara vatten. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
2020-03-14 vid 15:41 skrev Gundj:

Hur mycket ström drar motorn och hur mycket kan laddas i batterierna.

Grunden för alla uträkningar är att effekten (Antal Watt W) är oberoende av spänningen (Volt V) Men strömstyrkan (Ampere A) som motorn drar ändras med spänningen.

Om din motor är på 5000W (5kW, knappt 7 hk) och du försörjer den med 12V så blir det dryga 400A dvs 1 timme drar 400Ah ur ditt batteri.

Samma motor med 48V är dryga 100A.

Så det är stor fördel sett till kabelarea med 48V och sen är det bara att räkna på hur många batterier du behöver.

Du måste ju seriekoppla 4st 12V för att få 48V Så t ex 4 st 200Ah räcker till knappt 2 timmar i 48 V. Tar du samma 4st 200Ah batterier parallellkopplade så blir det 800Ah tillgängligt men samma 2 timmar gångtid.

Nu har jag bortsett från hur djupt batterierna går att urladda då det skiljer mellan olika typer.

Hoppas jag räknat rätt nu.

Jag bollar upp denna tråd då jag såg att Jonas2307 hade byggt en del elbåtar och skulle vilja fundera kring en sak.

 

Först vill jag bara ta mig friheten att utveckla lite av vad Gundj skrivit i citatet här ovan....

Effekten för en DC motor kan man räkna ut med spänningen x strömmen, P = U x I.

Spänningen reglerar varvtalet. Strömmen behöver inte ändras med spänningen. Den beror på hur tungt det går, dvs vridmomentet som motorn måste utveckla för att övervinna motmomentet.

Ström och vridmoment är i direkt proportion, strömmen ger alltså vridmomentet.


Om man t.ex. låter motorn spinna ett hjul i tomma luften går det i stort åt lika mycket ström om man spinner fort med hög spänning eller sakta med låg spänning (lite mer vid hög fart beroende på ökad luftfriktion och lagerförluster). Effekten ökar alltså i detta fall linjärt med varvtalet. Vridmomentet (ström) i närmaste konstant

För t.ex. en deplacementbåt, upp till skrovfart, kan man dock räkna med att vridmomentbehovet (=ström som krävs) ökar kvadratiskt med varvtalsökningen och effekten blir då i kubik.

Detta är inte helt sant eftersom det finns vissa andra mindre förluster som kan förhålla sig mer konstant men det kan man försumma för ett överslag.

Alltså, om man kör med propellervarvtal 1000 rpm och motorn drar 20 A så kommer den om man ökar till 1500 rpm (t.ex. 48 V vid 48 V system) dra 45 A. Vad gäller inmatad elektrisk effekt så är den 2160 W vid 1500 rpm, men bara 640 W vid 1000 rpm.

 

Nu till min fundering som kanske Jonas2307, eller nån annan med såklart, har någon kommentar kring...

Det är ju enkelt att bygga om en bilgenerator till en motor som man då kan styra med en BLDC controller. Man tar bort likriktarbryggan och kopplar in BLDC controllern till statorlindningens 3 faser. Fältströmmen till rotorn, några A, kan man mata separat med 12 V.

 

Om man då skulle ta en rejäl generator på 200 A skulle man alltså kunna få en motor på 2,4 kW elektrisk effekt. En motsvarande lastbil/bussgenerator (200 A) för 24 V skulle då vara 4,8 kW.

Det lär då även krävas 24 V för rotorns fältström.

Jag har hört att de ger ett lite sämre moment vid låga varvtal (minns inte varför, kanske var ngt med stator- eller rotorspåren), men ganska snabbt kommer upp till vad som är normalt för en motor. Sådana här grejor går ju att hitta på skrotar.

Jag tror de flesta är D-kopplade. Men jag funderar på om man kan kanske kan komma åt lindningsändarna och Y-koppla den istället. Då skulle den ju bli på 41,5 V. Märkströmmen givetvis motsvarande lägre och effekten fortfarande lika. Men då skulle man ju kunna köra den i 48 V system. Magnetiseringsspänningen skulle fortfarande vara 24 V.

Förmodligen skulle det behövas någon forcerad kylning om den sitter i en båt.
Kommentarer.....?

 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kul med funderingar kring elbåtar!

Att använda en generator som motor fungerar utmärkt. I princip. 
 

Den har ju inte permanentmagneter utan man genererar magnetfältet genom att mata rotorn med ström. Gör man det så kan man styra motorn med en vanlig BLDC controller, typ en kraftigare från en elcykel eller så. 
Man får experimentera med hur mycket ström som man måste mata med för magnetfältet, denna får man styra själv eftersom controllern inte har funktioner för det. Enklast är kanske att använda en styrning från RC världen, för borstade motorer då, så länge man inte vill öka strömmen/spänningen på rotorn över tillgänglig batterispänning, för att få högre effekt från motorn. Vill man det måste man ha en annan lösning. 
 

Men, all effekt som man matar rotorn med är förlust, den värmer bara upp rotorn. Det är också begränsningen i hur mycket effekt du kan ta ut, till slut smälter något... 

Det är det här som för att motorer i elfordon oftast har magneter, för att få en effektivare motor. 
Men det är ett billigt sätt att testa eldrift på, det finns åtminstone en Snipa i Mälaren som använder en generator som drivkälla, ihop med ett 24 volts batterisystem. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Intressant med 24 V snipan i Mälaren🙂 Jag är själv i Mälaren och om jag någon gång kommer till skott med detta är det en snipa 20-22 fot eller konvertera en gammal segelbåt i 27 fotsklassen jag tänkt mig pga bättre hydrodynamik. Om du vet vem det är får du gärna skicka PM om det är ok.

 

Fältströmmen till bilgeneratorn är ju såklart ett litet minus. Tror effekten  brukar ligga kring 20-40 W för en vanlig bilgenerator. Dock hade jag tänkt att fältet skulle ha en egen liten batteribank med solcell och då under hyfsat bra väderförhållanden vara gratis, bortsett från investeringskostnaden. Att reglera fältströmmen med en lite styrning från RC-världen låter som en bra ide.

Jag har min bakgrund i industriella drivsystem som mest handlat om PWM frekvensomriktare för asynkronmotorer och vanliga tyristorströmriktare för borstade dc-motorer och är ännu inte så insatt i BLDC controllers. I stort verkar det väl vara som en PWM växelriktare det också och som känner av mot-EMK`n för att styra kommuteringen om man inte har Hallsensorer. Det verkar ju finnas en hel del att välja på ute i världen till rimliga priser, utvecklingen de senaste åren verkar ha varit kolossal.

En vanlig asynkronmotor eller synkronmotor som körs på nätet med 50 Hz och märkspänning har ju också sitt märkmoment i den punkten (asynkronmotorn lite lägre pga eftersläpningen). Om man istället varvtalsreglerar den med en frekvensomriktare och sänker frekvensen och därmed varvtalet proportionellt, oftast även spänningen proportionellt, behåller man märkmoment i stort sett hela vägen ner. Om man däremot höjer frekvensen över 50 Hz, fältförsvagningspunkten, kan man inte höja spänningen mer eftersom vi redan ligger på nominell nätspänning. Då får vi att varvtalet ökar, effekten förblir konstant och momentet minskar.

Jag gissar att det är samma förhållande för en bilgenerator som körs som motor. Den är ju då en ”vanlig” synkronmotor. Tänker mig då att man har konstant märkfältström hela tiden (vad den nu kan vara).
Det verkar som att bilgeneratorer har ganska varierande poltal, sådär 8-12 tror jag.
Om man vill köra en 12-polig med t.ex. 4000 rpm skulle det innebära att man behöver ha 400 Hz ut från BLDC controllern. Gissar att det är lämpligt att också ha systemspänningen i den punkten också då? Frågan är hur hög spänning kan man ha? Vad jag kunnat läsa mig till ska det inte vara nåt problem för statorlindningen att klara t.ex. 48 V rent isolationsmässigt. Men man vill ju inte få för hög ström så maskinen blir för varm.

Frågan är vad som kan vara en optimal fältförsvagningspunkt för en bilgenerator, dvs punkten där man har max frekvens och spänning?


En del av detta är lite luddigt för mig i dagsläget, lyckas inte hitta vilka utfrekvenser som är normalt för dessa BLDC controllers heller. Hittar bara spec för PWM switchfrekvenser.
Lämplig switchfrekvens beror ju på elektriska konstanter i maskinen, det kanske inte är så lätt att hitta för en bilgenerator? Nomenklaturen inom BLDC verkar lite annorlunda än vad jag är vad vid från industrigrejorna. Men jag får väl studera vidare...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Att det skulle bli problem med antal poler och därmed krav på frekvens tror jag inte. 
De flesta mindre motorer, fysiskt sett, som används till cyklar eller inom RC sporten har ofta större antal poler. 
Det finns ju mer renodlade leverantörer av controllers om man vill kliva upp ett snäpp från RC och cykel prylar. 
Kan skicka några länkar i morgon när jag är på rätt dator. 
 

Det är annars en bra start att köpa en billig controller från RC världen, de som är gjorda för modellbilar är kraftiga nog och både fram och back, och broms som man kan använda för att leka med regenerering. Ta en variant som klarar både med och utan hallsensorer, det är bättre kontroll med såna och det är rätt enkelt att få plats med sensorer i en generator. Funkar ju också för att experimentera fram en lämplig effekt man kan skicka på rotorn. Enklast är ju om man har allt på bänken hemma, då kan du mata fältet med ett spänningsaggregat.

Bilgeneratorer används rätt friskt inom vindkraft, för hemmapulare då. 
I USA är det vanligt att driva dem till 110 volts utspänning. Så man brukar mest få oroa sig för värmeutvecklingen. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

En likströnsmotor kostar ungefär lika många kronor som motorns effekt watt.

 

Sttyrenheter har jag inte riktigt koll på, men ungefär lika mycket som motorn.

 

En adapter till ett s-drev borde gå att fixa för 5000:- kronor.

 

Batterier kostar mera ju längre man vill kunna köra...

 

Om jag tar vårt behov i vår segelbåt som exempel så:

Motor 10 kw, 10 000:- kronor

Styrenhet, 10 000:-kronor

Adapter, 5 000:- kronor

Batterier för sex timmars drift, orimligt. 1,2 ton blybatterier! 

Batterier för en timmes drift, 20 000:- kronor för 10 st 80 Ah AGM (200 kg)

Elverk på 10 kw, 20 000:- kronor (100 kg)

Laddare, saknar behov eftersom vi nästan alltid ligger i naturhamn

En på 50 A kan ju vara vettigt, 15 000:- kronor

 

80 000:- kronor plus en hel del eget arbete.

Den stora delen är batterier, laddare och elverk, 55 000:- kronor.

 

Vår nya 25 hk dieselmotor kostade 55 000:-kronor (om jag minns rätt) 2016 och var lätt att montera själv.

 

Än så länge är det onödigt dyrt att konvertera en segelbåt till eldrift även om det är tekniskt möjligt. Miljövinsten är dessutom förhållandevis liten. Många seglare klarar sig på 50 liter diesel och mindre på en sommar, men kör sedan upp 1500 liter diesel med sin bil.

 

En tyst drift är ju härligt, men då har man ju segel. 😎

Dessutom är ingenting så skönt som när man stänger av motorn...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja... nej det beror ju så klart vad man ska ha den aktuella båten till😁

Det skulle inte vara realistiskt att elkonvertera vår bobåt/semesterbåt med dagens teknik heller.

Tillräckliga energilager är alldeles för dyra och skrymmande. Om jag ska göra något närmaste åren rör det sig om en långsamtgående mindre snipa eller segelbåt som körs runt 4 knop för dagsutflykter.

Inom inte alltför lång framtid är jag dock ganska övertygad om att det kommer andra energilager. Personligen tror jag LiFe batterier kommer att vara en parentes i utvecklingen. Framställningen är långt ifrån miljövänlig. Dessutom är de beroende av kobolt som är en konfliktmetall.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lite länkar, har inget samröre med någon av dessa, har bara handlat ifrån dem eller deltagit i projekt där produkter från dessa förekommit så jag vet att det är prisvärt.

Kanske känner TS redan till dessa, men det kan kanske vara intressant för andra i en sån här tråd.

 

Leverantör av både motorer och controllers:

https://maytech.cn/

 

Om man vill ha controllers från RC-världen:

Här är en motor som jag använt för att bygga om en billig elsnurra:

https://hobbyking.com/en_us/turnigy-sk8-6374-130kv-sensored-brushless-motor-14p.html?queryID=363cabe6225174037c368c7a4ad90c17&objectID=74466&indexName=hbk_live_magento_en_us_products_hbk_price_stock_7_group_0_desc&___store=en_us

 

Funkar med denna controller:

https://hobbyking.com/en_us/turnigy-sk8-esc-v4-12-for-electric-skateboard-conversion-w-bec.html

 

Golden Motor, kinesiskt företag som har ÅF i Sverige, men som också säljer direkt till kund via sin hemsida:

https://www.goldenmotor.com/

ÅF: https://www.electro-mobile.se/

 

Jag har fått låna bland annat motor från den svenska återförsäljaren för ett projekt med en 10KW motor parad med en Lombardini, som en dieselhybrid.

Den lösningen snurrade ett tag i en Maxi-95 som jag hjälpte till lite med.

 

Nu för tiden så börjar det bli bra priser på begagnade batterier från elbilar, finns en del företag i Europa som handlar med sånt och som levererar batterier med testprotokoll så man vet vad man köper.

Här är ett i England som jag köpt en del ifrån:

https://www.secondlife-evbatteries.com/

 

Vill man bygga sitt eget system för att hantera ett godtyckligt batteri så finns det en del bra lösningar för sånt också så klart.

Här är ett ställe att börja titta på:

https://sourceforge.net/projects/raspberrybms/

 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
12 timmar sedan skrev Zwen:

Personligen tror jag LiFe batterier kommer att vara en parentes i utvecklingen. Framställningen är långt ifrån miljövänlig. Dessutom är de beroende av kobolt som är en konfliktmetall.

Det finns mycket att diskutera kring miljöeffekter av batteritillverkning, men det är absolut noll och inget av kobolt i järnfosfatbatterier. En av flera fördelar med LiFePO jämfört med diverse litiumoxidkemier.

Share this post


Link to post
Share on other sites
7 minuter sedan skrev sajjen:

Det finns mycket att diskutera kring miljöeffekter av batteritillverkning, men det är absolut noll och inget av kobolt i järnfosfatbatterier. En av flera fördelar med LiFePO jämfört med diverse litiumoxidkemier.

Ja så kanske det är, jag kan ha fattat fel där🙂

Hoppas de får fart på natriumbatteriutvecklingen, det kan nog bli bra tror jag.

Share this post


Link to post
Share on other sites
6 timmar sedan skrev jonas2307:

Lite länkar, har inget samröre med någon av dessa, har bara handlat ifrån dem eller deltagit i projekt där produkter från dessa förekommit så jag vet att det är prisvärt.

Kanske känner TS redan till dessa, men det kan kanske vara intressant för andra i en sån här tråd.

Alltid kul med sådana länkar🙂

 

17 timmar sedan skrev Mackey:

En likströnsmotor kostar ungefär lika många kronor som motorns effekt watt.

 

Sttyrenheter har jag inte riktigt koll på, men ungefär lika mycket som motorn.

 

En adapter till ett s-drev borde gå att fixa för 5000:- kronor.

 

Batterier kostar mera ju längre man vill kunna köra...

 

Om jag tar vårt behov i vår segelbåt som exempel så:

Motor 10 kw, 10 000:- kronor

Styrenhet, 10 000:-kronor

Adapter, 5 000:- kronor

Batterier för sex timmars drift, orimligt. 1,2 ton blybatterier! 

Batterier för en timmes drift, 20 000:- kronor för 10 st 80 Ah AGM (200 kg)

Elverk på 10 kw, 20 000:- kronor (100 kg)

Laddare, saknar behov eftersom vi nästan alltid ligger i naturhamn

En på 50 A kan ju vara vettigt, 15 000:- kronor

 

80 000:- kronor plus en hel del eget arbete.

Den stora delen är batterier, laddare och elverk, 55 000:- kronor.

 

Vår nya 25 hk dieselmotor kostade 55 000:-kronor (om jag minns rätt) 2016 och var lätt att montera själv.

 

Än så länge är det onödigt dyrt att konvertera en segelbåt till eldrift även om det är tekniskt möjligt. Miljövinsten är dessutom förhållandevis liten. Många seglare klarar sig på 50 liter diesel och mindre på en sommar, men kör sedan upp 1500 liter diesel med sin bil.

 

En tyst drift är ju härligt, men då har man ju segel. 😎

Dessutom är ingenting så skönt som när man stänger av motorn...

Tror nog att resultatet av en sådan kalkyl hänger lite ihop med hur gärna man vill ha det ena eller andra också. Det är så många parametrar som man måste sätta godtyckliga värden på och som påverkar vad som kommer ut av den.

Nu vet jag inte vad Mackey har för båt men om man utgår från en ganska normal segelbåt i dagsläget på säg 32 fot och runt 4500 kg så är de ju idag ofta utrustade med dieslar på runt 25 hk, vilket egentligen är mycket rejält för båttypen, oftast motiverat av att man vill ha lite mer krut att tillgå i segelbåten om det skulle blåsa mycket (?!😁)

 

När jag höll på med segelbåtar på 70-90 talet var motorerna lite mindre. Ballad, Comfort 30, Mamba 31 etc hade ofta 10-15 hk. t.ex. Comfortina 32 hade 18 hk. Jag upplevde att dessa maskiner räckte gott då och hörde aldrig någon som klagade på för dåligt vridmoment.
Några år kring millenieskiftet hade jag min sista segelbåt, en gammal Tur 80, i stort sett samma skrov som en Vega. Inombordaren hade varit en gammal 5 el 7,5 hk diesel. Jag hängde istället på en 6 hk 4-takt utombordare. Den räckte gott o väl till. När jag luffade på i 4,5 knop hade jag nog inte mer än 1/3 gas. Ändå var det en vanlig snurra, ingen ”saildrive” med större växelhus eller propeller.
Det hade säkert gått lika bra med en 2-3 kW elmotor som lämpligt utväxlad och med sin bättre momentkurva kan driva en större propeller som heller aldrig vispar i ytan. Den kan även under kortare tid ofta överlastas med 100% för manövrering, acceleration etc.

För deplacerande båtar är det vridmomentet som är intressant. Man behöver bara studera det och propellervarvtal. Effekten blir sedan vad  den blir.

 

Med dessa erfarenheter i bagaget skulle min kalkyl se lite annorlunda ut. Elmotorn har stor nytta av sitt konstanta vridmoment inom hela varvtalsregistret. Detta innebär i praktiken att om man jämför en diesel som efter alla konstens regler parats ihop med lagom backslagsutväxling och propeller för bäst utnyttjande har den ändå ett handikapp i jämförelse. Man kan nog säga att 1 kW (1,36 hk) elmotor i praktiken ersätter bortemot 3 hk diesel.

 

Om jag ville ha elmotor i en 32 fot 4500 kg segelbåt och vid transportmotorgång nöjer mig med ca 5 knop hade jag nog installerat en elmotor som kan ge någonstans runt 8 kW kontinuerligt och räknat med att det går åt ca 5,5 kW (eta 90%) i den farten. Då finns marginal om jag skulle behöva stånga mig ut genom nåt blåsigt sund eller så. Möjligt även med hög överbelastning kortare stunder.

Om jag inte vill ha LiFe batterier utan nöja mig med AGM hade jag för en resa på 6 tim med enbart motorgång begränsat mig till ca 4 knop, max 24 M alltså. Med ett 48 V system skulle jag räkna på 2,6 kW, ca 60 A (eta 90%). Det motsvarar drygt 3 hk och är ungefär vad det bör gå åt att putta fram en segelbåt med fint vattensläpp, 29 fot vattenlinjelängd och 4500 kg i fint väder i den farten. Är det märkbar motvind skulle jag antingen segla eller vänta. Skulle jag vara på väg och upptäcka att jag räknat fel på distansen eller får motvind, och samtidigt är med i VVK, skulle jag sänka farten nån knop. Strömmen minskar då med kvadraten på propellervarvtalsssänkningen och effekten med kubiken.

60 A i 6 tim ger 360Ah, med max 70% urladdning ur ett bra AGM batterier krävs 514 Ah / 48 V batteribank. Man kan t.ex. ta 12 st 180 Ah 12 V batterier (540 ah) med vikt ca 600 kg. Ytterligare utrustning som elmotor o controller blir kanske 30 kg till. En modern 25 hk diesel med backslag, vätskor och bränsle väger väl kring 200 kg så nettoökningen skulle väl bli runt 400 kg. Det skulle jag nog kunna leva med för semestersegling.

 

Priset för grejorna beror ju mycket på om man köper färdigt kit här i Sverige eller om man har ork/kunskap att själv köpa in det utifrån.

Motor, controller, AGM, laddare, kablage, säkringar, reglage och lite annat småkrafs tror jag nog man skulle kunna få ihop för runt 65-70000 om man letar inköpsställen noga, det gäller ju att hitta nån bra mängdrabatt eller inkörsport för batterierna. Kanske 10000 mindre om man nöjer sig med max 4 tim / 16 M motorgång. Om adapterplatta är en merkostnad eller ej beror väl på om motorbädden skulle ha passat ny diesel eller ej (nu hade ju Mackey S-drev).


Klart ett merarbete för installationen men då kan man ju sedan dra av allt arbete med byten av olja, oljefilter, bränslefilter, impeller och glykolkonserveringar. Kostnader för dessa grejor ska ju också belasta dieselmotorn och kan ju bli någon tusenlapp per år.

Som sagt kommer det ju in personliga värderingar i detta, hur mycket man vill göra avkall på i aktionsradie för motor, hur känslig man är för extra vikt (jag har kappseglat färdigt), hur tråkigt man tycker det är med motorservicen på höstkanten (själv hatar jag det)
Jag har dock aldrig förflyttat mig så långt som 24 M utan att segla större delen. Max 12 M, det var sista året jag hade segelbåt och inte orkade masta på.😎

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Har hittat en site som har mycket LiFePo4 batterier. Både nya Grade A och sådana som nog är begagnade misstänker jag. Ser bl.a. detta, frågan är om det är nåt att ha, det borde väl inte höra till toppskiktet direkt med det priset?

 

https://www.dhgate.com/product/12-8v-100ah-2500cycles-80ampere-12v-lifepo4/463971750.html?d1_page_num=1&dspm=pcen.sp.list.1.8hiIeoT75GZVVKEblt8g&resource_id=463971750&scm_id=search.LIST...NDBADF|0|0.#s1-0-1;searl|1304591271:1

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Har man en mindre segelbåt finns det ju många billiga el-utombordare att köpa. Jag kommen nog att hoppas på att min 30 LP Motorguide fungerar ett år till men annars skulle jag byta upp mig till en 70LP för 3-4000 kr då skulle man kunna använa motorn även när det blåser.. Det skulle förmodligen kräva mer av mina batterier dock..

Share this post


Link to post
Share on other sites
8 timmar sedan skrev Zwen:

Tror nog att resultatet av en sådan kalkyl hänger lite ihop med hur gärna man vill ha det ena eller andra också.

Vi ville gärna ha en elmotorlösning när vi bytte ut vår MD11, men elmotor funkar än så länge inte bra om man aldrig ligger i gästhamn och relativt ofta håller till på öppet hav även om det är på Östersjön.

 

Jag är uppväxt med att man absolut inte skulle ha någon motor på en segelbåt, men har insett att det har sina fördelar när det slutar blåsa.

 

Om man (nästan) bara använder motorn ut ur och in i hamn borde en elmotor bli kostnadseffektiv eftersom det är (många) batterier och ett ev. elverk som behövs för längre transporter som är det dyra.

 

Jag kanske talar lite mot mig själv ibland, troligen för att jag är kluven i frågan.

Edited by Mackey

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag tror att jag har nämnt i någon tidigare tråd att jag har en Johnson 26 som jag har satt in eldrift i. När vi köpte båten satt där en VP MD7A som rasade ganska omedelbart efter köp. Efter två säsonger av krångel tröttnade jag.

 

Behöll nedre halvan av S-drevet och installerade en motor med en maxeffekt på 5kW. Tillsammans med det ett LiFePO4-batteri om 48V/60Ah vilket ger nånstans knappt 3kWh användbar energi.

 

Med ett batteri i den storleken så blev användningen bara in och ut ur hamn, i övrigt så blev Albertina en segelbåt "på riktigt". Vid 1kW gör hon drygt tre knop, vid 2kW ca fyra. Vid en dagssegling gjorde jag normalt inte av med mer än 10 - 20% av batterikapaciteten.

 

Efter några år tyckte jag att det började kännas begränsande att bara kunna gå ut när jag viste att det skulle finnas vind. Jag ville helt enkelt ha mer räckvidd.

 

I sommras installerade jag tillslut ett nytt batteri på 48V/300Ah/15kWh. När det här året blev som det blev så har jag inte hunnit använda det nya batteriet så mycket, men det står redan helt klart att det till 100% har botat min "range anxiety".

 

Än så länge består min laddning bara av landström. Jag skissar på en båge över sittbrunnen för att kunna få upp lite solpaneler. Om jag kan få till det utan att det skulle se allt för tokigt ut så ska jag försöka få plats med två fullstora 60-cells-paneler. Det skulle ge mig över 600Wp. Borde ge mig flera timmars motorgång per dag på sommaren.

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev sajjen:

 Vid 1kW gör hon drygt tre knop, vid 2kW ca fyra. Vid en dagssegling gjorde jag normalt inte av med mer än 10 - 20% av batterikapaciteten.

 

 

Bra information🙂. Intressant för mig att se att det beräkningsprogram jag fick tag i för ett tag sedan stämmer riktigt bra. Har även testat det gentemot "Björns snipa" och hans tabell, samt lite annat.

Johnson 26:an är ganska tacksam också eftersom den har ganska lång relativ vattenlinjelängd, ca 90% av totala.

 

Är din maxeffekt, 5 kW, motorns kontinuerliga eller är det vid överbelastning?

Har du behövt stånga dig genom sjö någon gång och känt att det är tillräckligt?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Med eldrift blir det ju väldigt enkelt att se hur mycket effektbehovet ökar för ökad hastighet genom vattnet. Det är intressant hur brant kurvan är.

 

Min motor är en luftkyld PMS120 från Heinzmann. Maxeffekten är, som för alla elmotorer, en funktion av avkylningsförmågan. Tanken med min installation var att en del värme ska ledas ner till S-drevet och på så vis kylas bort i havet. Jag borde då klara en kontinuerlig effekt på nånstans över 5kW. Se graf nedan.

 

Motorstyrningen jag har, en Sevcon Gen4 Size 2, ska klara 110A kontinuerligt. Skulle bli ca 5,5kW.

 

Allt det sagt, så har jag aldrig provat att köra på maxeffekt någon längre tid. Jag har först nyligen haft batterikapacitet nog, och sen nya batteriet kom i så har jag inte tagit tid till det. Nu står hon på land, men nästa år ska jag försöka göra lite mer kvantifierbara tester.

 

image.png.17ae65e102e63c4b5cc75d8a5584d99f.png

Share this post


Link to post
Share on other sites
8 timmar sedan skrev sajjen:

I sommras installerade jag tillslut ett nytt batteri på 48V/300Ah/15kWh. När det här året blev som det blev så har jag inte hunnit använda det nya batteriet så mycket, men det står redan helt klart att det till 100% har botat min "range anxiety".

 

Jo, ju mer jag läser in mig på detta förstår jag att det nog helst är LiFePo4 man ska.

Har du 4 st 12 V i serie och parallella sådana strängar eller byggde du ihop 3,2 V celler själv?

Även om man köper färdiga 12 V antar jag att man behöver ha BMS mellan batterierna eller?

Fabrikat?

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy