Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Modesty77

Kopparplåt / jordplatta

Rekommendera Poster

Vill först tacka alla som så osjälviskt delade med sig sina kunskaper kring el och elinstallationer!!!

 

Nu är jag nästan klar med min landströmcentral, det som återstår nu är skyddsjorden.

 

Om jag har förstått det rätt så kan man använda en 2,5 dm2 stor kopparplåt, för detta ändamål.

Hur tjock den bör vara vet jag inte i dagsläge?

 

Har läst att man kan/ska fästa plåten med en skruv på typ 10 mm som går genom skrovet.

Undrar om man kan fästa kopparplåten på insidan av båten, eller måste det vara på utsidan?

 

Just detta med skruv gör mig lite orolig, kommer det läcka vatten där eller inte?

Har satt några bordsgenomföringar utan problem, men med skruv känns annorlunda, eller det kanske är bara jag 😀

 

Har ni några foto på hur ni löste problemet?

 

Stort tack för alla svar än en gång!!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En 0,5 mm kopparplåt är lätt att forma efter skrovet om detta inte är helt slätt. Dra fast med tex fyra genomgående skruvar och med lämplig gegga mellan.

Jag har lagt undan några mässingsskruvar som löds  kopparplåten.

Det kommer inte att läcka.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 timmar sedan skrev Peter_K:

Krånglar du inte till det lite nu..?

 

Njae, TS Modesty77 har nog koll. Det är väl snarare naturens  eländiga förmåga att  orsaka dyrbar korrosion  som krånglar till det för båtägare!?
Länkar en beskrivning från Svenska KryssarKlubben SXK.
[I den beskrivs kortfattat hur en landströmsinstallation kan/bör utföras för att få bästa elsäkerhet utan risk för elektrolytisk korrosion. (Man skiljer på galvanisk- respektive elektrolytisk korrosion där den senare drivs av yttre strömkälla.))


Elsäkerhet och båtars korrosionsrisk är minst sagt knepigt att begripa, elnätets jordplåtar kan orsaka små små spänningsskillnader, pyttesmå men ändå långvarigt envetna strömstyrkor, som hastigt kan äta upp dyra drev på bara en enda säsong - vid felkoppling.


Bildkälla: SXK-länken ovan.
 

elskyddsjord.marint.png

Redigerad av Thomas-1
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns dessutom en risk att ma "glömt" koppla jorden i laddstolpar. Visserligen har man ngen korrosionsrisk men det är livsfarligt.

Egen jord känns tryggt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev bhemac:

Det finns dessutom en risk att ma "glömt" koppla jorden i laddstolpar. Visserligen har man ngen korrosionsrisk men det är livsfarligt.

Egen jord känns tryggt.

Och skillnader i potens mellan en ladd-stolp-jord och en kopparplatta-jord, och att man får galvanisk korrosion pga detta..? I praktiken binder man ju samman en himla massa genom att göra så. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
18 minuter sedan skrev Peter_K:

Och skillnader i potens mellan en ladd-stolp-jord och en kopparplatta-jord, och att man får galvanisk korrosion pga detta..? I praktiken binder man ju samman en himla massa genom att göra så. 

Om du läser så använder man antingen inkommande landjord ELLER jord via kopparplåt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
59 minuter sedan skrev Peter_K:

Och skillnader i potens mellan en ladd-stolp-jord och en kopparplatta-jord, och att man får galvanisk korrosion pga detta..? I praktiken binder man ju samman en himla massa genom att göra så. 

Jag tror inte att just potensen påverkas av detta. 🔌

Däremot kan en skillnad i potentialen mellan skyddsjorden i land och vattnets potential skilja sig åt och då skapa en oönskad ström som kan förtära en och annan oädlare metall.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hittade en pertinaxplatta som är omkring 30 x 10 cm, sådana används att göra kretskort av. Någon slags glasfiberplatta som i detta fallet är belagd på båda sidorna med en tunn kopparfolie. Jag funderar på om en sådan kan användas som yttre jordplatta under vattenlinjen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

belagd på båda sidorna med en tunn kopparfolie

Varför inte? men det är väldigt tunn koppar, oftast bara 35um.

Åk till Slöjd detaljer el likn och köp 0,5 mm kopparplåt!

 

9 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Däremot kan en skillnad i potentialen mellan skyddsjorden i land och vattnets potential skilja sig å

Visst och därför kopplar vi inte ihop dem!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, det kan vara så att jag bara krånglar till det. 

 

Jag har en liten segelbåt med utombordare. Har ingen varmvattenberedare eller strömomvandlare. 

 

Eftersom jag har en fast monterad uttag för batteriladdare har jag nu byggt en landströmscentral med JFB och 2 polig automatsäkring. 

 

Men jag kanske kan ha landjord och slippa helt detta med kopparplåt??? 

 

Det skulle jag verkligen bli glad för 😀

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
36 minuter sedan skrev Modesty77:

Men jag kanske kan ha landjord och slippa helt detta med kopparplåt??? 

 

Det duge gott. Men förbered för uttag till kopparplåten i centralen. saker ändrar sig och det är skönt att slippa montera ner hela centralen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev bhemac:

Om du läser så använder man antingen inkommande landjord ELLER jord via kopparplåt.

OK. 
Låter hemligt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I min båt sitter det en platta i botten vet ej om den är i koppar men tror det står jord på den. 

Sen har jag även 2st anoder med genomgående bult på akterspegeln som det är kopplade kablar på. 

Undrar varför jag har dubbla jord system 

bateau-azimut-36-fly-5748589-yb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev bhemac:

Varför inte? men det är väldigt tunn koppar, oftast bara 35um.

Åk till Slöjd detaljer el likn och köp 0,5 mm kopparplåt!

 

Visst och därför kopplar vi inte ihop dem!

Det har kanske blåst ned någonting användbart från någon kyrka eller församlingshem de senaste dagarna, men man får vara snabb.

 

Just det, då får man en cell. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I den senare versionen av Båttekniks landströmscentral är omkopplingsblecket (på land vs. sjösatt) ersatt med en 8-volts galvanisk (och jordskillnadsspännings) isolator. Detta för att det är för lätt att glömma att ha omkopplingsblecket i rätt läge. Den kräver förstås jordfelsbrytare för att vara säker.

 

Annars, om någon vill ha tag i en liten bit kopparplåt så uppsök närmsta takplåtslagare, och köp en bit tak-kopparplåt, de brukar ha sånt på lager.

 

Orsaken att ha en jordplåt av koppar (som INTE får målas!) är att den inte blir bevuxen av havstulpaner. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Seawolf:

I den senare versionen av Båttekniks landströmscentral är omkopplingsblecket (på land vs. sjösatt) ersatt med en 8-volts galvanisk (och jordskillnadsspännings) isolator. Detta för att det är för lätt att glömma att ha omkopplingsblecket i rätt läge. Den kräver förstås jordfelsbrytare för att vara säker.

- - -

Skulle man kunna installera en sådan isolator i elcentralen på båtklubben och därmed skydda alla landströmsuttagen på bryggorna från skadliga galvaniska strömmar?

 

Där finns självklart redan personskyddsautomater i varje uttag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 timmar sedan skrev Modesty77:

Ja, det kan vara så att jag bara krånglar till det. 

Jag har en liten segelbåt med utombordare. Har ingen varmvattenberedare eller strömomvandlare. 

 

Eftersom jag har en fast monterad uttag för batteriladdare har jag nu byggt en landströmscentral med JFB och 2 polig automatsäkring. 

 

Men jag kanske kan ha landjord och slippa helt detta med kopparplåt??? 

 

Det skulle jag verkligen bli glad för 😀

Aha, du har en liten segelbåt med utbordare.
Mycket viktig info, varför sa du inte det redan ifrån början, kan jag gnälla?

Du har därmed troligen inget större behov av `ständigt inkopplad 230-landström´ ens i hemmahamnen, kan jag tycka!?

     Har själv också en liten segelbåt vars behov av `230-landström´ inskränker sig mestadels till korta perioder av bryggansluten batteriladdning. [Har inget kylskåp, inget särskilt energislukande alls, när jag lämnar båten vid hemmahamnen. Slår rutinmässsigt av huvudbrytaren så husbatteriet blir avkopplat, bara nåt radiominne drar därmed sina mikroampere.)]

Vid behov av batteriladdning drar jag en förlängningssladd från bryggans 230V (jordat, 30mA JFB) till en batteriladdare - vars batterikäftar jag bara klämmer direkt på batteriernas polskor. Inte svårare än så. (Laddningen tar nog typ mindre än ett dygn, behövs kanske bara 1-2 gånger per år, så nästa dag tar jag bort landanslutningen. Dumt att lämna inkopplad brygg-el inkopplad onödigt länge kan jag tänka. (Men om man inte kan koppla bort efter ett dygn så kanske en tajmer vore bra.)


Tja, hela problematiken med inkopplad brygg-el har nog en tidsaspekt. För även eventuell snabbt utvecklad `elektrolytisk korrosion´ tar nog sina dygn.
Fundera på  hur länge just din båt behöver vara landströms-inkopplad för att underhållsladda eventuella ombord-system?
Förmodligen stor skillnad på den som bara behöver brygg-elen ett par dygn eller så för underhållsladdning, räknar alltså timmar under en hel säsong - respektive de som har `flytande sommarstugor´ vars bekvämligheter kan kräva nästan oavbruten land-el?


Tror sammantaget alltså  - liksom Bhemac m.fl. ovan - att du kan lita på brygg-elen och strunta i jordplåt!? :)

Redigerad av Thomas-1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En kort fråga som kanske har ställts men kan man fästa kopparplattan som beskrivits men att man drar kabeln till plattan längst aktern utanpå, d v s att man inte borrar i skrovet? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
22 timmar sedan skrev Modesty77:

Ja, det kan vara så att jag bara krånglar till det. 

 

Jag har en liten segelbåt med utombordare. Har ingen varmvattenberedare eller strömomvandlare. 

 

Eftersom jag har en fast monterad uttag för batteriladdare har jag nu byggt en landströmscentral med JFB och 2 polig automatsäkring. 

 

Men jag kanske kan ha landjord och slippa helt detta med kopparplåt??? 

 

Det skulle jag verkligen bli glad för 😀

Jag tror inte du behöver installera jordplåt om du bara har en laddare installerad i båten. Laddaren är oftast isolerad från 240V-jorden. Då kan du inte få de problemen som man löser med  en elsäkerhetsjord till havet. En eventuell mobilladdare på 240V skulle också vara ok.

 

Syftet med en egen elsäkerhetsjord som inte ansluten landjord är att minska risken för jordströmmar som kan få varmvattenberedare och motor att korrodera. Plåtjorden gör båten laglig för att hantera eventuella elfel vid användning jordade 240V-apparater. 

Jorden genom motordelarna finns mest av brandsäkerhetsskäl och för att offeranoderna skall skyddar mot korrosion.  Men kopparplåtjord skall hållas separerad från motorjord.


Men om någon skall installera en dylik plåt så kan man skruva den men tre korta plåtskruvar och en lång M5 skruv som ansluter till en kabelsko inne i båten. Då akterspegeln kan vara rätt tjock kan man behöva köpa specialskruv för att komma igenom. Jag köper mina specialskruv här,

https://fastpro.se/

Här är en länk till hur det blev:

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
57 minuter sedan skrev rloc750:

att man drar kabeln till plattan längst aktern utanpå

Javisst, det har ju ingen betydelse. Men blir det inte svårt att fästa kabeln på skrovet?

En variant kan ju vara att hålla fast den med en bef bordgenomföring.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 timmar sedan skrev tugge:

Undrar varför jag har dubbla jord system 

Är den amerikansk?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
40 minuter sedan skrev bhemac:

Är den amerikansk?

Nej italiensk 90tal.

Har ej följt alla kablar på insidan men jag tror att anoderna är sammankopplade med roder axlar genomföringar. Och jordplattan är för elsystemet. Men har ej hittat någon bygel för när båten står på land.  Blir till att följa lite kablar samt att mäta upp jorden när tillfälle ges. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 timmar sedan skrev Lintott:

Skulle man kunna installera en sådan isolator i elcentralen på båtklubben och därmed skydda alla landströmsuttagen på bryggorna från skadliga galvaniska strömmar?

 

Där finns självklart redan personskyddsautomater i varje uttag.

Med gemensam lösning så kommer flera båtar att dela samma "båtjord" och jordplatta, och det finns då risk för galvaniska strömmar mellan dem. Denna lösning innebär också att de enskilda båtarna är oskyddade i andra hamnar.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
29 minuter sedan skrev tugge:

Nej italiensk 90tal.

Aha, maffioso-båt! ;)

Jänkarna kör ju en del "bonding", kopplar ihop alla metalldelar för ett bättre åskskydd.

Du får smyga kabel för att se hur det är kopplat. Det är ju inte helt fel att jorda 12V systemet via en jordplatta, ger tex jord för VHF-en.

Anoderna i baken är nog till för att skydda just roder mm.

Det är min gissning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev rloc750:

En kort fråga som kanske har ställts men kan man fästa kopparplattan som beskrivits men att man drar kabeln till plattan längst aktern utanpå, d v s att man inte borrar i skrovet? 

Det enklaste är att följa SXKs anvisning och göra en skruv genomgående. Då slipper du den fula kabeln på akterspegeln. Kolla på min länk.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev bhemac:

Det är ju inte helt fel att jorda 12V systemet via en jordplatta, ger tex jord för VHF-en.

När du nämner det så tror jag med närmre eftertanke att det sitter en kopparremsa ca 5cm bred under instrumentpanelen som bl.a WHFen är jordad i kopparremsan försvinner sen iväg  bakom paneler under skarndäcket.  Remsan ses lite här och där när man öppnar upp och tittar  bakom  inredningen. 

👍🏻

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-02-11 vid 18:52 skrev bhemac:

Jag har lagt undan några mässingsskruvar som löds  kopparplåten.

Det kommer inte att läcka.

Jag har gjort en jordplatta enl. din beskrivning. Jag har lött skruvarna med tenn och börjar fundera på om jag har gjort bort mig. Det skiljer ju lite mellan koppar/mässing och tenn i "galvaniska tabellen".

Kommer det att funka eller behöver jag köpa mässingslod och göra om?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...