Jump to content
Tuesday 10 December 2019

Recommended Posts

Hej,

Jag har läst här på forumet i flera år nu, och fått svar på flera funderingar, tack!

När det gäller specifikt förbrukning för VP KAD 300, så finns det inte så mycket att hitta, eller så är det bra jag som använder fel sökord.

 

Jag står eventuellt inför valet att byta båt, att gå från Flipper 787 c:a 3ton, med 1st diesel VP AD41-P (1996).

till 34fots motorbåt c:a 6,5ton, med 2st dieslar VP KAD 300 (2006), för att få fler sovplatser.

 

Ni som har 1st eller 2st KAD 300 och tycker om att mäta förbrukning, antingen med färddator, eller räkna tankade liter och avverkade distans, likt mej själv.

Vilken bränsleförbrukning har ni i lagom planande fart ?

2,0  2,5 eller 3,0l/distans...  ?

 

Jag försöker bilda mej en uppfattning om förbrukningen blir rimlig för mej.

 

(Själv har jag i dag en Flipper 787 som jag är mycket nöjd med, riktigt stabil kvalité!  Med Volvo Penta Diesel AD41-P, 200hk, 1,5 liter/distans vid lägsta planande fart  21knop (max 29knop)

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

räkna med 2.5 - 3 . Men du...helt ärligt... kostnaden för en 34 fotare  med dubbla motorer rent generellt. Spelar det någon större roll om den drar 2, 2.5 eller 3 per distans?

 

1.5 liter per distans med din AD41 i 21 knop låter för övrigt lite högt. Men det är klart. En äldre maskin med lägre hk och ganska tung båt.

Edited by MinbusNimbus
  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej,

 

Har en nimbus 32dc 2003 med två kad300 i, körde från varberg till smögen i somras inomskärs och då drog den 277liter. skulle vilja säga att högt räknat så drar den 3liter distansen. Men som sagt, diesel är inte det dyra i dubbelmontage=) Hade faktiskt en ad41-p innan också i en nimbus 26, världen bästa motor när det kommer till att funka men rätt tråkigt innan turbon kommer!

 

Det du skall kolla på kad 300 motorerna är sjövatten pumpen, om den är om packad, hur mår kompressorerna & turbosarna. Sedan kolla även sjövatten slangen upp till sjövatten pumparna, just på min nimbus så har de legat dumt till och jag har fått byta båda två för att något har legat och skaft. Kolla även så att de packa om dreven och bytt olja osv på dessa och se även om kompressorn drar olja eller inte. drar de olja så har packningarna gått och då måste du ha isär hela kompressorn = 12k för då måste man renovera hela kompressorn mer eller mindre, eller man gör det om man ändå skall ha isär den=)

 

Kolla även remspännarna och remmarna också, blir lätt dyrt om allt det skall bytas också=)

 

Lite tips och info iaf=)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Har lillasystrarna, 2st Kad 44or i 9 tons båt. Snitt 2.8/l distans mätt över 850 distans i år. Även ifjol.  Snitt innebär, kört sakta i inre farleder, där det är begränsat. Annars 23-27 knop.. hoppas detta hjälper dej..

Share this post


Link to post
Share on other sites
2019-11-05 vid 20:34 skrev MinbusNimbus:

räkna med 2.5 - 3 . Men du...helt ärligt... kostnaden för en 34 fotare  med dubbla motorer rent generellt. Spelar det någon större roll om den drar 2, 2.5 eller 3 per distans?

 

1.5 liter per distans med din AD41 i 21 knop låter för övrigt lite högt. Men det är klart. En äldre maskin med lägre hk och ganska tung båt.

Jag gillar att ha koll på mina kostnader. Allt från bruksbil, hobbybilar. Villan är ett välkänt stort svart hål där man kan ösa ner hur mycket pengar som helst.

Båt har ett eget "konto", och ett tak som jag gärna inte ser att kostnaden går över (önsketänkande), och jag vill ha en så klar bild som möjligt. Alla andra normala servicekostnader med dubbla Kad 300 kan jag räkna på, M-olja, kompressorolja, drevolja, dubbla impellrar mm. då jag planerar att göra jobbet själv.

Men just bränsleförbrukningen är svår att räkna sej till, så tack för ditt svar.

Jag menar, det blir himla tråkigt att bli överraskad med en förbrukning på 4-5liter bränsle/distans!

Men efter era svar så förstår jag att det BÖR hamna runt 2,5-3liter/distans, 2,5l/d är min övre gräns.  3l/d känns lite mycket just nu, men om du ger mej lite tid så har jag nog snart vant mej vid tanken  på 3liter.:)

 

(Jag har länge vägrat dubbla motorer pga. de stora kostnaderna för service. Men nu när jag börjat räkna på det, samt planerar att utföra det själv, så hamnar jag på c:a 5000kr/service i material för båda kad300. Då känns även det ok)

  • Confused 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
2019-11-05 vid 21:20 skrev MinorOffshore:

Kolla bland Båttidningarnas tester eller vissa tillverkare som har faktablad/tester på sina gamla modeller. T.ex. Nimbus;

https://www.dropbox.com/sh/aiuw5asagpy2yc3/AAADCzDJ_poezaeqGJxXXPiUa?dl=0

 

Även Windy har liknande och jag har även sett Aquador & Targa.

Kollade igenom listan. Kad 300 tycks ligga runt 2,5l/d vid dubbelmontage. Tack MinorOffshore

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
2019-11-06 vid 14:22 skrev danzo:

Hej,

 

Har en nimbus 32dc 2003 med två kad300 i, körde från varberg till smögen i somras inomskärs och då drog den 277liter. skulle vilja säga att högt räknat så drar den 3liter distansen. Men som sagt, diesel är inte det dyra i dubbelmontage=) Hade faktiskt en ad41-p innan också i en nimbus 26, världen bästa motor när det kommer till att funka men rätt tråkigt innan turbon kommer!

 

Det du skall kolla på kad 300 motorerna är sjövatten pumpen, om den är om packad, hur mår kompressorerna & turbosarna. Sedan kolla även sjövatten slangen upp till sjövatten pumparna, just på min nimbus så har de legat dumt till och jag har fått byta båda två för att något har legat och skaft. Kolla även så att de packa om dreven och bytt olja osv på dessa och se även om kompressorn drar olja eller inte. drar de olja så har packningarna gått och då måste du ha isär hela kompressorn = 12k för då måste man renovera hela kompressorn mer eller mindre, eller man gör det om man ändå skall ha isär den=)

 

Kolla även remspännarna och remmarna också, blir lätt dyrt om allt det skall bytas också=)

 

Lite tips och info iaf=)

Inomskärs, menar man innanför Orust då?

Tack för tipsen, Hur jag kollar skick på turbo och kompressor vet jag dock inte riktigt hur man gör på smidigaste sätt. Svårt det där, att försöka avgöra skicket på en motor, turbo mm. utan att mecka isär för mycket. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
13 timmar sedan skrev Christian85:

Har lillasystrarna, 2st Kad 44or i 9 tons båt. Snitt 2.8/l distans mätt över 850 distans i år. Även ifjol.  Snitt innebär, kört sakta i inre farleder, där det är begränsat. Annars 23-27 knop.. hoppas detta hjälper dej..

Oj, bara 2.8liter/distans för en 9tons båt! Det låter bra.

Jo tack det hjälper mej att få en bra bild av vad förbrukningen ligger på dessa maskiner, då KAD44 och KAD300 känns nära besläktade.

Vad är det för båt?

Share this post


Link to post
Share on other sites

WIndy 37 Grand Mistral enligt nedan siffror för KAD300 dubbelmontage:

WINDY_37_GMST_2xKAD300.png.e4c42c98ab6e41eca6bf05de8ace5640.png

D4-300 i samma båt som jämförelse:

WINDY_37_GMST_2xD4-300.png.5260555684a0584ff987bf3a51dd4543.png

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 timmar sedan skrev buzzer:

WIndy 37 Grand Mistral enligt nedan siffror för KAD300 dubbelmontage:

WINDY_37_GMST_2xKAD300.png.e4c42c98ab6e41eca6bf05de8ace5640.png

D4-300 i samma båt som jämförelse:

WINDY_37_GMST_2xD4-300.png.5260555684a0584ff987bf3a51dd4543.png

 

Oj vad ni sitter på testblad och annan info, kul.

Intressant, enbart 2,0l/d i c:a 29knop. Låter lite lågt, önsketänkande? jag hade trott på högre förbrukning på så stora båtar med dubbelmontage,3-4l/d?

Väldigt lika värden ser det ut som, det som ser ut att skilja mest är ljudvolymen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det är nog lite önsketänkande också, en moderna och bränslesnålare D6:a drar mer.

Även farten  i resp varvtal är nog i överkant på ovanstående båt

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Om det är en ”snabbgående” båt(ca 35-40knop) så kommer du kunna köra på 2-3l/nm i snitt beroende på väder, last och hur mycket lågfart du kört(ca5knop).

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
2019-11-14 vid 10:39 skrev TommyBoat:

Inomskärs, menar man innanför Orust då?

Tack för tipsen, Hur jag kollar skick på turbo och kompressor vet jag dock inte riktigt hur man gör på smidigaste sätt. Svårt det där, att försöka avgöra skicket på en motor, turbo mm. utan att mecka isär för mycket. 

inomskärs menar jag att jag åker inom göteborg och sedan upp marstrand sedan utsidan på orust men inomskärs och inte utomskärs 😃

Share this post


Link to post
Share on other sites
2019-11-14 vid 10:52 skrev TommyBoat:

Oj, bara 2.8liter/distans för en 9tons båt! Det låter bra.

Jo tack det hjälper mej att få en bra bild av vad förbrukningen ligger på dessa maskiner, då KAD44 och KAD300 känns nära besläktade.

Vad är det för båt?

Forbina 40 flybridge

Share this post


Link to post
Share on other sites
48 minuter sedan skrev Christian85:

Forbina 40 flybridge

 

Då är det inga siffror man ska ta med i någon bedömning när det kommer till jämföra med andra fabrikat

Forbina är platta i botten och därmed lättdrivna

Värt att veta om trådskaparen skulle vara intresserad av denna båtmodell är att dom har sjöegenskaper därefter 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
25 minuter sedan skrev Capitan:

 

Då är det inga siffror man ska ta med i någon bedömning när det kommer till jämföra med andra fabrikat

Forbina är platta i botten och därmed lättdrivna

Värt att veta om trådskaparen skulle vara intresserad av denna båtmodell är att dom har sjöegenskaper därefter 

Det är helt korrekt :)

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
13 timmar sedan skrev Capitan:

 

Då är det inga siffror man ska ta med i någon bedömning när det kommer till jämföra med andra fabrikat

Forbina är platta i botten och därmed lättdrivna

Värt att veta om trådskaparen skulle vara intresserad av denna båtmodell är att dom har sjöegenskaper därefter 

Det stämmer, men helt platta är dom ändå inte :) funkar bra i upp till 10-12 m/s sen börjar det slå på riktigt och man får reglera farten.. men bränslekonomiskt är dom som sagt överlägsna i klassen 👍

Edited by Christian85

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.









×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy