Jump to content
Thursday 08 December 2022

TommyBoat

Medlemmar
  • Content Count

    21
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

7 Neutral

About TommyBoat

  • Rank
    Kadett

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Båten är min hobby och instrumenten mitt vinterprojekt, lite sent men dock. Ett av vinterprojekten, resten är större septitank, däckstömmning, ankarspel, rodergivare, som ska vara klart till sjösättning. Tanken är just tillverkad, spelet är köpt och håller på att måttas in. Båten står på tomten så det är lätt att hitta en timme då och då för lite båtpillande. Instrumenten skulle jag kunna fortsätta med efter sjösättning. Varför... för att det är så jädra kul Älskar el o mekanik, Inte att meka-sönder men att vara noga och göra det där lilla extra, DET är kul. Jag brukar kalla vinterhalvåret för "båtsäsong nr2" = minst lika kul Redan vid första resan på övre styrplatsen saknade jag alla instrument som fanns på nedre. Varför satte dom instrumenten där? När man sitter uppe *haha*. vem fan sitter nere, jaja man tänker olika. Ska kolla på det där med Bimetalltermostat och summer som du skrev om, låter kul.
  2. Tack för tipset snilsson. Jag vill gärna behålla funktionen på alla befintliga instrument. Att komplettera med nmea i plottern hade varit bra/kul, men då är jag tillbaka till problematiken att få flera instrument (originalinstrument + nmea) att visa värdet från en och samma givare. Skaffade i somras även en Simarine pico blue för att samla alla signaler, givare, el mm. Det var innan jag insåg det här lilla problemet med hur man får dubbla "instrument" att fungera. Jag kanske ska titta närmare på det Georg_ohm skrev om, avgastempmätare. Det borde kunna mätta mitt begär att ha koll från styrplats nr2. Man hör absolut ingenting från motorer eller annat från den platsen, bara vind och skvalp. Så att höra eller känna att något skulle vara fel med kylningen kan man glömma. Vill gärna ha instrument så jag kan se hur 41orna mår där nere. Har hittat 2st instrument som visar avgastemp, de visar aktuell temp och har larmnivåer. Låter som bra uppfinningar. NASA EX-1: https://www.ebay.co.uk/itm/NASA-EX-1-EXHAUST-TEMPERATURE-MONITOR-ALARM-/221188710520 SILICONMARINE SM007D: https://www.ebay.co.uk/itm/Marine-Exhaust-Temperature-Alarm-Dual-Engine-Gauge-Monitor-Sensor-SM007D/153480668415?epid=24015655075&hash=item23bc2924ff:g:Q5YAAOSwnXNdhz0s För de priserna 1000-1500kr får man väl hoppas att det inte är några leksaker. Att de håller ett tag. Någon som har erfarenhet av dessa eller någon annan avgastemp-lösning?
  3. Volvo Penta Verkstadshandbok Elsystem Elkopplingsscheman. AD31. AD32. AD41. KAD42. KAD43. KAD44. KAD300. volvo_Elektrosystem.pdf Ser nu att det var samma som du la upp Georg_Ohm. Ibland snurrar det till sej
  4. Bosse: Jag tror inte T-rör gäller min penta motor AD41, kanske någon annan. Jag har separata vakter och givare. Georg_ohm: På mina mätare/instrument står det både volvo penta och VDO. jag håller med om att instrument är ett bättre ord än "visare". Ska vi enas om ord så det inte blir snurrigt. Vakt används med lampa. Givare används med instrument. - OG1. Oljetrycksgivare kopplas till oljetrycksinsrument (VDO) (Signal: 10-180 ohm). - TG2. Temperaturgivare kopplas till temperaturinstrument (VDO) (Signal: 10-180 ohm). - TV3. Temperaturvakt kopplas till temperaturlampa. - OV4. Oljetrycksvakt kopplas till oljetryckslampa. - 5. (Ej AD41) Det finns en 5:e sort som Bosse skriver om, en kombinerad vakt&givare som kombinerar tex oljetrycksgivare & oljetrycksvakt i samma. Så ser det inte ut på min Penta AD41 (kanske finns på andra motorer) Jag har 4st separata, OG1&TG2&TV3&OV4. Det jag skriver om tidigare har ingenting med vakter och lampor att göra (som redan är installerat från början), det gäller givarna nr OG1 och TG2 kopplade till varsitt instrument som jag har funderingar kring. Tänkte som ett sent vinterprojekt att få till två instrument till OG1 och två till TG2. Bilden börjar klarna så smått, jag har hittat i verkstadshandbok elsystem att det finns två olika givarutföranden av både nr OG1 och nr TG2. Vi kan kalla dem för: - OG1.1 Oljetrycksgivare (singelinstrument-givare. Signal: 10-180 ohm) Art: 866835. - OG1.2 Oljetrycksgivare (flybridgeinstrument-givare. Signal: 5-90ohm?) Art: 866836. - TG2.1 Temperaturgivare (singelinstrument-givare. Signal: 10-180 ohm) Art: 827151. - TG2.2 Temperaturgivare (flybridgeinstrument-givare. Signal: 5-90ohm?) Art: 840074. Och det stämmer med var marinepartseurope.se sa att jag behövde beställa, 866836. 840074 och kabel 846650. (Det ser alltså ut som om flybridgeinstrument-givare i handboken har halverat ”ohm-signalen”. Hur det fungerar rent praktiskt, och hur två normala instrument då kan visa rätt är jag osäker på. För så vitt jag vet finns det inga speciella flybridge VDOinstrument att köpa, det ska fungera med original instrument) Originalkabel till flybridge kan man också hitta i verkstadshandboken elsystem, och den ser inte ut att ha några extra löst hängande kablar för tempinstrument och oljetrycksinstrument tyvärr. Det måste vara här den nya kabeln 846650 kommer in i bilden. Synd bara att den är så dyr 4000kr/st, och jag behöver 2st! Nej där blir jag snål, det finns mycket annat roligt man kan köpa till skutan för dom pengarna, än BARA kabel för 8000kr. (Kanske kan dra egna separata ledare istället, direkt från givarna?) Sidospår. Ja Georg_ohm, avgastemperaturgivare kan vara ett intressant alternativ. Hur kan man få till det på en Penta AD41. Vilket temperaturområde pratar vi om då, 500-600´C?
  5. Nej det där jag skrev låter konstigt förresten. Dubbla utgångar på en och samma oljetrycksgivare! Nej det måste fungera på något annat sätt. Men har tex hittat denna givare(B) för dubbla visare https://www.allesmarine.nl/en/volvo-penta-oil-pressure-sensor-double-station-862.html Oklart hur det fungerar.
  6. Tack för svaret George_ohm Han jag pratade med sa det med sån "självsäkerhet" så jag tog för givet att han hade rätt. Det lät rimligt. Att det fanns givare(A) gjord för 1st visare(ohm-mätare), och så fanns det givare(B) gjord för 2st visare att köpa, och om jag kopplade två visare på fel givare(A) så skulle visarna(ohm-mätarna) mäta fel ohm! Vad som kan bli fel vid parallellkoppling är att visaren nr1 även mäter ohm över visare nr2, vilket blir fel, om jag har förstått det riktigt. Om man inte kopplar dioder mellan kanske, men där känner jag mej osäker. Om det stämmer att det finns givare(B) för två visare att köpa, så borde den rimligtvis ha två utgångar på givaren, vilket även skulle kräva två kontakter/anslutningar i kablaget att koppla på givaren. Jag kan inte se att jag har två kontakter som går till min oljetrycksgivare idag, bara 1st kontakt. Och då skulle mitt befintliga kablage inte fungera. Jo Y-koppling finns. Även här lät det som en självklarhet från försäljaren att även nytt kablage 846650 behövde köpas, gjort för 2st visare. Ja du har förstås rätt, klart jag kan grotta in mej bakom panelen, kolla upp varje ledare. Jag antar att jag var lite lat och tänkte om jag kunde hitta svar här först . Tänk om någon redan hade gjort samma sak, och satt med alla svaren Jag vet ju att det enda jag kommer hitta bakom visarna är färdigkontakterade volvokontakter och ledare med lite färger på, och volvo-Y-kopplingar jag inte kan se in i hur det är kopplat. Tack för schemat. Jag skulle behöva känna någon som har dubbla styrplatser, med dubbel uppsättning av alla visare, som jag kan åka och titta på. Se om tex. oljetrycksgivaren skiljer sej från min.
  7. Tack Georg Ohm, Jag var lite dålig på att förklara. Placering eller håltagning för instrumenten/visarna kommer lösa sej. Har försökt beställa från marinepartsurope.se. Som jag har fått det förklarat för mej så kan jag inte bara parallellkoppla tex. TempVisare nr2 rakt över nr1, de kommer då visa fel värden båda två. Jag behöver montera bort befintlig tempgivare, köpa och montera en ny penta tempgivare med dubbla utgångar gjord för att kunna visa värden på två TempVisare. Du nämner Y-kabelstam, tydligen behöver man rätt sorts Y-kabelstam för dubbla temp- och oljetrycksvisare enl. Marinepartseurope är rätt kabel nr 846650. Det jag nu försöker ta reda på är om jag redan har rätt eller fel sorts Y-kabelstam. Kan man se det? Räkna pinnar i kontakten? Färgkoder? (Marinepartseurope.se har föreslagit dessa delar 866836. 840074 och kabel 846650)
  8. Hej, Jag har sökt i forumet men inte hittat något som liknar mitt problem. Jag vill installera oljetrycksvisare och tempvisare till styrplats2, där det saknas idag, (bara varvräknare och larmlampor idag) Volvo Penta AD41-P-A. Försökte beställa givare och visare, men de ville veta om det satt rätt typ av Penta-kablage till styrplatsen, så jag förhoppningsvis skulle slippa byta kablaget. Kan jag se om det redan sitter rätt Penta-kablar till styrplats2? Vet någon av er vad det är för skillnad mellan de olika kablagen?
  9. Hej igen, Tack för alla svar. Jag köpte aldrig båten (Tackar gudarna för det! *hahaha* Vilket skit) Jag vill ha en båt som jag kan känna mej trygg med, långsiktigt. Jag vill ha koll på mina grejer. Heeelt i motsatts med säljaren och förra ägaren, de förstod ingenting! -Vadå trasig axel? Det har jag inte märkt. Föresten har det inte varit ett problem, det är bara att vrida om nyckeln och köra- Så mycket ljug. Det blev bara för mycket till slut. Det behövdes: Ny propelleraxel, ny propeller, lagerbussning, samt axeltätning. OCH tätningar till båda rodren. OCH nya växelhus till akterpropellern och bogpropellern som hade ärjat ihop totalt. Styrbord motor rök svart som fan vid provkörning, och kom aldrig upp i max varvtal. Bränslefiltren var inte bytta på många många år, fulla med dieselbaktetier. OCH... vid sjösättning så strilade det in rejält med sjövatten genom axeltätningen, uppskattningsvis 500liter/dygn. När vi körde så stod det nästan som en liten fontän *hahaha* helt otroligt. Inte heller det var ett problem enligt förra ägaren! Glad att jag till slut avbröt Tack för era svar
  10. Hej nu har jag varit och skrapat lite på axeln. största gropen är C:a 1,5mm djup (axel diam: 38,3mm) Och det råder nu inga tvivel om att det är skador pga. landström i någon form (jordkabeln). Om ingen landström hade varit inkopplad så hade detta förmodligen gått att undvika. Ingemar E: vad är PPS för något? (Jag hittade ett riktigt bra Youtubeklipp som visar hur själva tätning är tänkt att fungera på rak axel)
  11. Oj, ja det var ord och inga visor. Jag får försöka ta mej en närmare titt och se om axeln verkligen är angripen och med brottanvisning. Det låter som ett kostsamt jobb att byta axel. Inget man har lust att ge sej på nu i juni, när båtsäsongen just har börjat. Tack Pentax och Rollen för era svar.
  12. Skulle axeln kunna gå av, någon som kan det här med axeltätningar?
  13. Jo jag tror som du. Samt som jag skrev, ganska många med bensinare svarade gärna på alla möjliga frågor, men när det kom till bränsleförbrukningen så menande många att de inte visste.
  14. Hej, Tack ännu en gång för ett fantastiskt forum. Jag är intresserad av att köpa en Carver 32fots motorbåt med dubbla raka axlar. Båten känns helt okej i övrigt, servicen på dieslarna och backslag är skött mm mm. Men vad är detta, är det bra eller dåligt att ha en axelgenomföring som ser ut så här? Jag tycker det ser dåligt ut, eller har jag fel. Kan ni hjälpa mej och komma med kommentarer från er erfarenhet. Jag har ingen erfarenhet alls av genomföringar för raka axlar, men jag tycker inte det här ser okej ut. Säljaren pratade om att genomföringen är självsmörjande och självkylande med hjälp av sjövatten, som genomföringen själv ordnar med på något sätt? Tydligen ska genomföringarna vara bytta för 5år sedan. Vet ni vad det är för typ av genomföring? Ser den kass ut?
  15. Hej igen, Och tack för alla svar. Jag var sjuk i vinter och hade mycket tid över och la tydligen massa tid på att trakassera säljare på blocket, ang. deras förbrukning för båten de sålde. Inga problem, de delade gärna med sej av vad de mätt upp för förbrukning Filen är viruskollad med jobbdatorns nyuppdaterade antivirusprogram, innan jag laddade upp filen. Jag tycker faktiskt man kan se mönster när det gäller dieslar för c:a 30fots båt. 1st penta diesel drar c:a 1,3-1,5 Liter/Distans i marschfart. 2st penta drar c:a 1,1-1,25 L/D per motor i marschfart. Bensinare var inte lika klara siffror, det var många som inte ville svara vad de hade för förbrukning, eller svarade att förbrukningen är inget man ska bry sej om. Men ungefär blev siffrorna för c:a 30fots båt: 1st bensin V8 drar c:a 1,7-1,9 Liter/Distans. 2st bensin V8 c:a 1,3-1,7 L/D per motor. Det här är min uppfattning av siffrorna och inget är helt säkert. Förstås finns det olika skrov och vikt mm som gör att din förbrukningen är tex. lägre, och då är det bara att säga grattis till dej. Riktigt tunga båtar drar förstås mer, och vi får hoppas att de också har större njutning av sin färd . Inget är hugget i sten. Men siffrorna gäller för en generell 30fots motorbåt. Har ni användning för siffrorna så använd de som ni vill. (När säljarna sa Marschfart, menade de allt i från -lägsta möjliga planande fart/ekonomisk fart 16-19knop-, Vissa menade klassisk marschfart som är motortillverkarens rekommenderade varvtal för kontinuerlig drift, vanligtvis 200-300rpm under max varvtal för dieselmotor, c:a 25-28knop) Förbrukning.xlsx
×
×
  • Create New...