Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
IngemarE

Blockets nya "ansiktslyftning"

Rekommendera Poster

Jag kan inte se vilka annonser jag läst tidigare, irriterande!

Går man från "sparade annonser" till "Bevkningar" så uppdateras inte sidan automatiskt längre.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev bhemac:

Jag kan inte se vilka annonser jag läst tidigare, irriterande!

Går man från "sparade annonser" till "Bevkningar" så uppdateras inte sidan automatiskt längre.

Jag kan se det jag läst tidigare, bra!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 minuter sedan skrev Rascal:

Jag kan se det jag läst tidigare, bra!

Slipper du Ny!-markeringarna?

 

Ny!.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 minuter sedan skrev bhemac:

Slipper du Ny!-markeringarna?

 

Ny!.png

Inte jag!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När man skickar meddelande på blocket och på min stationära dator o trycker på enter-knappen som för att byta rad, så skickas meddelandet iväg...

Lite jobbigt att de har ändrat den funktionen när de samtidigt har en knapp för att skicka!

Går säkert att ändra någonstans, men jag vet ej var...

På min telefon så får jag ständigt upp "Ny" funktionen och jag kan inte gå vidare förrän jag har klickat bort den rutan...

Redigerad av sy_Alice

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
28 minuter sedan skrev sy_Alice:

På min telefon så får jag ständigt upp "Ny" funktionen och jag kan inte gå vidare förrän jag har klickat bort den rutan...

Det är ungefär samma klantiga kriteria de använde för en tid sedan för att bestämma om man hade eller inte hade  godkänt/icke godkänt marknadsföringscookies m.m. Ett tag tvingades jag göra detta varje gång på mina surfplattor, och på en av dem blev rutan alltid tom och jag kunde aldrig välja bort dem.

 

Villkorskriteriet verkar vara knutet och låst till att de naiva Blocket-kodarna tror alla enheter går att identifiera och att all information är öppen på nätet. Surfar man anonymt eller via ett företagsnätverk som har vissa hälsosamma spärrar (samt vissa mobila bredband) finns inte informationen så de säkert kan identifiera den enskilda fysiska enheten man surfar med. Och då kommer allt upp som att det var första gången (även om man t ex har inloggning till sitt konto, det har inte med den identifieringen att göra).

 

Dels visar det hur mycket info Blocket (och många andra sajter för den delen) samlar in i bakgrunden, dels hur okunniga om "verkligheten därute" Blockets kodare är. När jag påpekade detta med den ideliga påminnelsen när jag Betatestade fick jag bara kommentaren att jag skulle slå på och släppa igenom privat information så skulle jag slippa se det....

 

Edit: @sy_Alice, testa shift+enter. Det funkar i många textfönster/editerare för att ge radbyte utan att aktivera "knappen" bredvid med vanligt Enter. Men jag håller med om att det är ointuitivt.

Redigerad av IngemarE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev IngemarE:

testa shift+enter.

Eller Alt-Enter på vissa.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad är syftet med tråden..?
Är det terapeutiskt, eller vill man komma fram till något..?

s-l1600.jpg

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Blockets ansiktslyftning.... det blev sämre... och knöligare...

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-12-09 vid 06:11 skrev emkrist:

Nu när jag besöker blocket är det annonser för typ [spamlänk borttagen och användare raderad] och liknande sidor. Var det så förut också? Känns konstigt i samband med "ansvarsfullt köpande"

Det var nog längesedan Blockets ägare verkligen brydde sig om den enskilde konsumenten och "ansvarsfullt köpande". Beroende på vem som annonserar och betalning är innehållet sekundärt.

 

Se bara på alla annonser från t ex Billebro på bl.a. gröna utomhuslasrar på över hundra mW (dessutom avsedda att riktas uppåt och ute, utan s.k. strålstopp), som Blocket godkänner gång på gång. Trots att de saknar all information om tillståndsplikt för användning (som i praktiken bara kan erhållas av företag och för professionella evenemang).

Kanske inte lika intressant att sälja denna till 600:- prisnedsatta lasershow om man talar om för kunden att den kan bränna både ögon och hud samt att ett tillstånd går lös på nästan 10.000:-. Om man lyckas få det...

 

Max tillåten effekt som normalt får marknadsföras i Sverige till privatpersoner är ju en bråkdel, och - som alla vet - t ex flyget har ju till och från problem med gröna lasrar. Vet flera andra i branschen som anmält dessa annonser utan åtgärd från Blocket:

https://www.blocket.se/annons/stockholm/utomhuslaser__proffsmodell__extra_hog_styrka/75147902

(Intressant är att manualen både är tydlig med att denna laser inte är ögonsäker samt "Do not point lasers in areas in which people can potentially get exposed, such as uncontrolled balconies, etc.". Hmm, det är ju just vad Billebro har på sin bild som exempel på hur man kan använda den).

 

Men du och jag får givetvis inte annonsera ut sådana saker....🙄

Redigerad av stavhammar
Raderade försåtlig spamlänk till lånesida. Lät citatet vara kvar för tydlighets skull.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-12-06 vid 16:41 skrev kmz:

Blockets ansiktslyftning.... det blev sämre... och knöligare...

Tycker jag också.

Det går väl an om man vet exakt vad man letar efter, och var, då man kan skriva in exempelvis ”Triton” i sökfältet och sedan någon geografisk begränsning, man kan också söka under båtar och motorbåtar för att undvika tritongevär, tritonsyntherzisrar, tritoncyklar och annat som har samma namn som den där havsguden.

Men om man exempelvis letar efter en hyttbåt, typ, Triton, Targa, Nordstar, Minor/Sargo, blir det svårare än innan, klart man kan söka på alla namnen men det funkar inte alltid.

Undrar varför man inte som i bilannonserna kan söka efter bilmärke och årsmodell??

Det där slösurfade på webbplatsen där man kollar runt på olika prylar utan vidare specifikation låter sig inte göras lika lätt längre,  land rostiga volvobilar, trasiga Ikea-möbler eller sönderlekta briotåg.

Men klart, som någon skrev i början av denna tråd, man sparar massvis med pengar.

 

Jag har även tröttnat på Tradera, iallafall som app i telefonen och på surfplattan. Man kan inte längre öppna i ny flik. Appen ser för övrigt likadan ut som den AliExpress (i Kinna) använder sig av, inte så rolig precis.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

...

Men om man exempelvis letar efter en hyttbåt, typ, Triton, Targa, Nordstar, Minor/Sargo, blir det svårare än innan, klart man kan söka på alla namnen men det funkar inte alltid.

...

Och det gick att göra före ansiktslyftningen menar du..?

 

Tillägg; funkade ju hur bra som helst att göra en sådan sökning!
https://www.blocket.se/annonser/stockholm/fordon/batar/motorbat?cg=1061&q=hytt OR Triton OR Targa OR Nordstar OR Minor OR Sargo&r=11

 

Redigerad av Peter_K

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Försök då göra sökningen i ditt eget + något väl valt angränsande län/region. Det går inte längre. Man får samtliga angränsande län, vilket för mig som bor precis på gränsen mellan två län ger en massa ointressanta annonser.

 

Jo, visst GÅR det. Man kan som redan nämnts skriva lite koder för valda län i adressfältet. Men tråden handlar om att det är just tillknölat och inte lika lättanvänt längre. Samt buggigt.

 

Och försök hitta "köpes" nu. Och när man väl kommer underfund med hur, märker man att man inte kan få köpesannonser från alla kategorier i sitt område längre (som säljes visas) utan man måste först avgränsa sig till en kategori. Så nu tittar folk nog ännu mindre på köpesannonserna....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite som jag trodde då, och skrev högre upp - syftet med tråden var/är inte att få tips och hitta lösningar, utan att beklaga sig över en förändring..?
Är det rätt uppfattat..?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 minuter sedan skrev Peter_K:

Lite som jag trodde då, och skrev högre upp - syftet med tråden var/är inte att få tips och hitta lösningar, utan att beklaga sig över en förändring..?
Är det rätt uppfattat..?

Visst. Fast skulle vilja justera din "förändring" till "försämring".

Men det kan ju också få vara tillåtet på ett forum, särskilt under "Övrigtsnack" 😮.

Redigerad av IngemarE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skickade en länk till Blocket. Förhoppningsvis tar de till sig av kritiken och förbättrar sin sida.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
55 minuter sedan skrev IngemarE:

Visst. Fast skulle vilja justera din "förändring" till "försämring".

Men det kan ju också få vara tillåtet på ett forum, särskilt under "Övrigtsnack" 😮.

Såklart. 

Fast jag anser att ”förändring” är objektivt, och ”försämring” är subjektivt när man beskriver vad som hänt med Blocket. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 minuter sedan skrev Peter_K:

Fast jag anser att ”förändring” är objektivt, och ”försämring” är subjektivt när man beskriver vad som hänt med Blocket. 

Visst är det subjektivt (förutom min rubrik)

Blocket själva ser det säkerligen som en "förändring" (i alla fall officiellt) medan majoriteten i denna tråden uppenbarligen har samma subjektiva åsikt om att det är en "försämring" som jag.

Redigerad av IngemarE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev IngemarE:

Visst är det subjektivt (förutom min rubrik)

Blocket själva ser det säkerligen som en "förändring" (i alla fall officiellt) medan majoriteten i denna tråden uppenbarligen har samma subjektiva åsikt om att det är en "försämring" som jag.

Alla ser det väl som en ”förändring”, och några som en ”försämring”..?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu menade jag kanske mest appen. Den startar dessvärre automatiskt på blockets genvägsikon fasen vet varför. Har den kvar i paddan men raderade den ur datorn. Men det är någon slags telepati mellan dator, paddan och telefonen. Misstänker att Säpo i Kinna håller i trådarna.

Är det synd att Gula Tidningen försvann?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Är det synd att Gula Tidningen försvann?

JA!!!😥

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Nu menade jag kanske mest appen. 

Fast appen tycker jag funkar bra. Har iofs inte sökt speciellt mycket nytt och komplicerat men tycker den fungerar som tidigare. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Såg att det har kommit en ikon på alla blocketannonser nu, där man kan ge sitt omdöme om vad man tycker om nya blocket, o även där berätta vad man tycker. 

Mitt betyg blev sämsta möjliga... 

Man får väl bara hoppas att blocket tar till sig all negativitet som folket lär uttrycka sig om... 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 timmar sedan skrev sy_Alice:

Såg att det har kommit en ikon på alla blocketannonser nu, där man kan ge sitt omdöme om vad man tycker om nya blocket, o även där berätta vad man tycker. 

Mitt betyg blev sämsta möjliga... 

Man får väl bara hoppas att blocket tar till sig all negativitet som folket lär uttrycka sig om... 

Ja.. det var tider det med gula tidningen som jag köpte en gång när jag fick för mej att köpa bil för över 500kr.

... å d va tider det när jag skulle köpa 2.a å nuvarande segelbåt.

Blocket funkade då... och en gång när jag hade sumpat ankaret.

Få se vad jag tycker om eller om jag märker av nån förändring nästa gång jag "måste".

Det är väl bra med förändring... vad skulle vi annars skriva om här?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tyvärr är man Blocketberoende då man alltför ofta kikar på båtar... annars hade jag helt slutat se i den för den är verkligen mycket sämre än vad den var tidigare. Framförallt att den aldrig kommer ihåg att man skrev in saker i sökrutan. Nej, i det här fallet var det bättre förr!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
28 minuter sedan skrev Fjelie:

Tyvärr är man Blocketberoende då man alltför ofta kikar på båtar... annars hade jag helt slutat se i den för den är verkligen mycket sämre än vad den var tidigare. Framförallt att den aldrig kommer ihåg att man skrev in saker i sökrutan. Nej, i det här fallet var det bättre förr!

 

Någon kallade det ”Blocko-holic” vilket jag tycker stämmer på mig. 
Jag kollar dock nästan bara via appen. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Blockets nya look, eller förändring, är säkert utvecklad utav ett team av (unga) programmerare som själv inte har någon större erfarenhet som användare av (gamla) Blocket. Då blir det gärna lite tokigt. Har upplevt precis samma sak när banken gör om sin internetbank-sida, funktioner som vi användare anser borde vara självklara finns inte länge med och istället kan det bli ett antal roliga features som man inte har någon användning för.

Felet ligger egentligen inte hos utvecklingsteamet utan högre upp i projektstyrningen då man i förväg inte satt sig ned och funderat över vad man egentligen vill och vad kunderna önskar.

Likadant gjorde japanerna på 70-80-talet när man fantasifullt utvecklade kameror/HiFi-prylar med så många funktioner som möjligt utan att egentligen ha förstått hur användarna ville använda produkten. Man utgår inte från kundens perspektiv utan från ett mötesrums fantasifulla idéer med en lurad ekonomichef som backar upp.

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
47 minuter sedan skrev Mambo:

Blockets nya look, eller förändring, är säkert utvecklad utav ett team av (unga) programmerare som själv inte har någon större erfarenhet som användare av (gamla) Blocket. Då blir det gärna lite tokigt. Har upplevt precis samma sak när banken gör om sin internetbank-sida, funktioner som vi användare anser borde vara självklara finns inte länge med och istället kan det bli ett antal roliga features som man inte har någon användning för.

Det kallas Agile eller Agil systemutveckling på svenska  😉🙄😇
Blir nog bara värre och värre ett tag. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
49 minuter sedan skrev Mambo:

Blockets nya look, eller förändring, är säkert utvecklad utav ett team av (unga) programmerare som själv inte har någon större erfarenhet som användare av (gamla) Blocket.

Visst är det så.

Ett bevis är ju att man lovprisar sökvalet "Angränsande län" som minsann är en nyhet. Hur kan man vara så ovetande om sin egen produkt att man inte vet att den ju har funnits i massor av år. Det nya är väl möjligen att man numera inte kan begränsa VILKA angränsande län man vill ha.

 

Å andra sidan är det ju ett drömställe att jobba på när ledningen är så okunnig att man kan imponera på dem och påtala nyheter när man egentligen inte gjort någonting. Jo, förresten. Man har ju sminkat om funktionen så den ser annorlunda och ovan ut....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...