Gå till innehåll
tisdag 16 april 2024
Skuten

Funderingar inför köp av MAXI 95

Rekommendera Poster

Hej!

 

Vi vill köpa en rymlig, lättskött, prisvärd segelbåt och har i princip fastnat för maxi 95 pga den oslagbara storleken för priset(!?). Vi prioriterar stor sittbrunn och store innerutrymmen och akterruffens avskildhet.

Har tidigare ägt en mindre segelbåt.

 

1. Är nyare årsmodell självklart bättre? Ser att man mot slutet övergick till järnköl t.ex.

2. Hur ska man tänka kring motor och dess livslängd? En gammal originalmotor kan väl inte hålla så länge till? Kostar ca 100k att byta? De flesta verkar säljas med  originalmotorer som hävdas vara väl underhållna och välservade och "i gott skick".

3. Bör man kunna få en välvårdad och välutrustad Maxi95a för 150 tusen kronor?

4. Är det något särskilt man bör tänka på och kontrollera innan affär?

5. Är det en mer ekonomisk idé att köpa en sliten Bavaria för 400 tusen? DEnna motor kan väl i alla fall förväntas hålla längre.

 

Tacksam för synpukter!

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns en maxi 95-grupp på facebook. Kolla där också.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har haft två båtar med blyköl och senast en med järnköl. Inte en till järnköl!

Gammal motor? Min är 43 år och startar direkt, färskvattenkyld de sista 20 åren och jag har inga betänkligheter mot den. Det handlar om rost och viljan att skruva. Jag kunde tänka mig att köpa en båt med gammal motor om priset är acceptabelt med hänsyn till risken för motor byte, sedan lyfta topplocket och inspektera rosten för att bedöma om det kan bli problem. Mycket kunskap och goda råd finns att hämta på MG.

Om jag inte gillade att skruva fick det nog bli en båt med yngre motor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Maxi 95 är klart mycket båt för pengarna och den är definitivt rymlig. Jag har haft både järn och blyköl på olika båtar, kan inte se någon större skillnad. De säger att smällen blir dovare när man går på med blyköl. Kan kanske vara en fördel?

Min båt är en Targa 96, en finsk motsvarighet till Maxi 95 som jag också tittade på. Fördelen med Targan är att man slipper motorn under matbordet och får en rymligare akterhytt samt lite bättre sikt i sittbrunnen. Dessutom löstagbart kutterstag. Men Maxin är nog lite större i sittbrunnen men jag har ett större pentry. Kan vara värt att titta på.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Går det att byta motor på en maxi 95, med tanke på den där matbordskonstruktionen? Ser väldigt specialkonstruerat ut med så smal motor?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
1 timme sedan skrev bhemac:

. De säger att smällen blir dovare när man går på med blyköl. Kan kanske vara en fördel?

 

Har smällt på med både bly och järn, märkte ingen skillnad. Det jag har emot järnköl är det ständiga rostbehandlandet.

Ok, det finns mer permanenta åtgärder men jag tror den totala arbetsinsatsen går på ett ut.

Redigerad av trewq

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 minuter sedan skrev trewq:

Har smällt på med både bly och järn, märkte ingen skillnad.

Den erfarenheten saknar jag, peppar, peppar. ;)

--

Jo det är sant att järn ger mer sysselsättning men som så mycket annat så brukar det inte vara så farligt om man underhåller kontinuerligt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev AndW:

Går det att byta motor på en maxi 95, med tanke på den där matbordskonstruktionen? Ser väldigt specialkonstruerat ut med så smal motor?

Motorn är en MD 11C eller D. Nya motorer med samma effekt är mindre.

Har sett att någon flyttat motorn till under sittbrunnen och monterat ett S-drev.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De senare Maxi 95 har väl en bättre stöttning under masten i original och Seldénrigg istället för den svarteloxerade riggen (vet dock inte om det är någon stor skillnad på riggarna mer än färgen och fabrikatet.

 

Den finns ju i version Maxi 100PS som är i stort sett samma båt fast med doghouse.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 timmar sedan skrev Skuten:

2. Hur ska man tänka kring motor och dess livslängd? En gammal originalmotor kan väl inte hålla så länge till? Kostar ca 100k att byta?

Det beror lite på hur mycket man kan göra själv och vilket pris man väljer att betala.

En cirka 25 hk Vetus, Solé eller Beta  med backslag kan man få för runt 55 000:- kronor. Det är värt att försöka få med lite hjälp med i- och urlyftning av motorer och efterkontroll att man gjort installationen korrekt i priset.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man kan göra litet själv vid ett motorbyte på en segelbåt, då tycker jag inte man ska se det som ett hinder att köpa en båt med en gammal motor.

Chansen är stor att du får några år med den gamla motorn, under tiden kan man i lugn och ro undersöka motormarknaden.

Redigerad av vega1959

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...