Jump to content
Saturday 24 August 2019
matarv

Övervaka batterier?

Recommended Posts

Posted (edited)

Hej,

Efter lite "batteriproblem", har jag nu tänkt att köpa någon form av övervakning för mina batterier.
Är inte så viktigt med batteribank 1 (Startbatterier), utan mer på batteribank 2 (min förbrukningsbatterier).

Min förbrukningsbank är 3x85=255Amp/H 
Om jag förstår rätt, så ska man aldrig gå under 50%, vilket då gör att jag inte får förbruka mer än 127Amp/h?
Eller tänker jag fel?

Jag har ett kylskåp och en kylbox.
Kylskåpet är från 2007 och är orginal från båten (brummar som fan när det går).
Kylboxen är en Dometic Coolfreeze CDF-18

Jag har en 50W solpanel med regulator och en CTEK-300 (25amp).

Så vad förbrukas under några dagar.
Mobiltelefoner, Ipads ska laddas.
Lite lampor används på kvällen (sparsamt, ofta ficklampor).
Kylskåp + kylbox
Vattenpumpen, när man spolar vatten.

Jag skulle vilja ha koll på följande:
Hur mycket jag förbrukar
Hur mycket som är kvar 
Hur mycket som laddas (solpanel och landström)


Jag köpte en Nasa BM1, men läste att den shunten hanterade bara 100AMP? (som jag lämnat tillbaka)
Och då lär jag väl behöva något som hanterar +255AMP?

Jag har en batteri switch (som dom flesta antar jag).
Vet inte om systemet för övervakning hanterar båda batteribankerna, alltså att man kan se via att välja 1 och 2.
Eller om den bara kan hantera en bank (då förbrukningsbanken så klart).

Kollat på något som heter PicoOne, ser ut att klara av det jag söker eller?
Något som ni vet funkar bra till en rimlig kostnad och lätt och installera?

 

Edited by matarv

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det blir lite blandade enheter...

 

Batteribanken har ett energiinnehåll på 255 Ah (ammpertimmar).

Du kan ladda ur ungefär 125 Ah.

 

Ett halvladdat batteri har en vilospänning på cirka 12,2 V (volt), så enklast är att ha en voltmeter och kolla.

En BM1 fungerar utmärkt för dina behov.

 

Räkna med att kylarna drar 1,5 A (amper) i snitt.

 

2 x 1,5 A x 24 h (timmar) = 72 Ah.

 

Du bör klara dig kanske två dagar utan sol och med sol någon eller några dag länge.

Med 100 W (watt] solceller klarar du dig nog evigt länge så länge solen lyser och det är sommar.

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

NASA klarar 100A - förbrukning, den hade alltså räckt. Har haft NASA i många år och rekomenderat den till många pga sin enkelhet. Nu har jag bytt till Victron BMV 702 i första hand därför att den till skillnad från NASA klara mina LiFePO4 batterier. Men Victron är en betydligt mer utvecklad produkt med fler insällningsmöjligheter och möjlighet till ett larm som varanar innan batteriet tar slut. Har även Bluetooth så du kan man ligga i bingen och kolla om strömmen räcker till en stunds tvtittande till....

Praktiskt på hosten/vintern då man kan kolla batterierna i båten utan att gå ombord.

 

En kyl som tar 1,5 A är inte bra. Min kylbox tog 0,7 A, den bärbara (TB18) brukar klara sig på 0,5-0,6 A. Kylskåpet på 49 lit tar under 1 A.

 

En 50 W solpanel till skulle nog vara bra. Räkna att en 50 W panel 17 Ah per dygn i genomsnitt.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 timmar sedan skrev bhemac:

NASA klarar 100A - förbrukning, den hade alltså räckt. Har haft NASA i många år och rekomenderat den till många pga sin enkelhet. Nu har jag bytt till Victron BMV 702 i första hand därför att den till skillnad från NASA klara mina LiFePO4 batterier. Men Victron är en betydligt mer utvecklad produkt med fler insällningsmöjligheter och möjlighet till ett larm som varanar innan batteriet tar slut. Har även Bluetooth så du kan man ligga i bingen och kolla om strömmen räcker till en stunds tvtittande till....

Praktiskt på hosten/vintern då man kan kolla batterierna i båten utan att gå ombord.

 

En kyl som tar 1,5 A är inte bra. Min kylbox tog 0,7 A, den bärbara (TB18) brukar klara sig på 0,5-0,6 A. Kylskåpet på 49 lit tar under 1 A.

 

En 50 W solpanel till skulle nog vara bra. Räkna att en 50 W panel 17 Ah per dygn i genomsnitt.

 

Så vad du säger är att jag skulle klara mig på en 100Ampere shunt?
Fast jag har 255AH totalt på mina batterier i förbrukning.
Låter toppen :)

Och att med min lilla solpanel + bank bör klara mig 2-3 dagar och sedan åka in och ladda ett dygn eller ett par timmar (då laddaren ska ge 25Ampere i timmen).

 

Stort tack för alla svar

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)
1 hour ago, matarv said:

 

Så vad du säger är att jag skulle klara mig på en 100Ampere shunt?
 Fast jag har 255AH totalt på mina batterier i förbrukning.

...

 

Så är det.

 

En Batman tål som mest att du laddar ur dina batterier från 100% till 50% på cirka en timme och 15min (d.v.s använder 100Ampere konstant i en timme). Så länge du drar mindre än 100 ampere (cirka 1200Watt) så kommer den fungera.

 

Man brukar inte koppla t.ex bogpropellern eller startmotorn via mätaren, dessa drar förvisso flera hundra ampere när dom går, men dom går ju oftast bara några sekunder åt gången så det blir nästan ingenting ändå. (T.ex, 300 Ampere bogpropeller i 20 sekunder = (300 / 3600) *20 = 1.7Ah mätbar förbrukning)

 

Vi har liknande setup som du har, 3x 80Ah förbrukningsbatterier, ett av de mindre isotherm kylskåpen, två datorer som ska kunna laddas dagligen (vi jobbar stundvis 8timmar om dagen från båten) + 2 mobiler + ipad (navigation) + plotter (Raymarine C70) + lite lampor, VHF och sånt.

 

Den stora skillnaden är att vi har en 100Watt solpanel (med MPPT regulator), så länge solen lyser hyffsat mycket under dagarna så hålls batterierna i princip fullladdade hela tiden. Vi startar kylen på våren och stänger av den på hösten. När vädret är dåligt så håller batterierna igång kylen ganska många dagar, men kör vi bägge datorerna heltid + har några kraftigt mulna dagar o.s.v så räcker batterierna bara cirka 1-1.5dygn för att ladda 2 datorer (c:a 2 x 10Ah ) + driva kylskåp + antagligen några timmar med värmare. (i alla fall 1-1.5 dygn så att jag är trygg med att vi inte laddar ur dom för mycket)

 

Om vädret är riktigt dåligt i mer än 1-1.5dygn så får vi köra igång motorn och ladda en timme eller två, eller koppla in landström om det finns tillgängligt.

 

Vi har tyvärr ingen riktig batterimonitor så jag vet inte med säkerhet att vi har närmare 3*80/2 = 120Ah att faktiskt leka med innan batterierna är runt 12.2V, men jag håller koll på batterispänningen med en vanlig voltmeter för stunden och vi brukar sällan hamna under 12.3-12.4V-om man mäter när batterierna fått stå och vila utan någon större belastning en liten stund (också viktigt, mät spänningen när kylen inte jobbat på 20min och ingenting annat laddas / är igång som drar mycket ström)

 

Edit: Bara för att förklara hur man mäter laddningsgrad från spänning bättre så mätte jag spänningen direkt efter jag skrev den här posten (40min sedan)
12.34V - Kylens kompressor går, har även ipad-laddare och mobil-laddare ikopplad + vhf + radio + plotter igång. (och har kört värmaren 1.5-2h sedan vi stannade för dagen)
20min senare slår jag av all elektronik samtidigt som kylens kompressor slutar kyla.

 

12.45V - Batterierna har "vilat" 2min utan någonting som drar ström.

12.55V - Efter 10min vila

12.58V - Efter 15min vila

 

Det är möjligt att det skulle stiga till lite drygt 12.6V om jag lät det stå längre (men då blir sambon irriterad, hon vill lyssna på nyheter). Korrekt mätt spänning är alltså inte 12.34V (nästan slut) utan nånstans runt 12.6V (närmare fullt)

Edited by cetex
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sugen på en Pico One, den har fler möjligheter att läsa av spänning osv och direkt på olika förbrukare, den kan också läsa av, bränsle, vatten tank. Köp inte den billigaste versionen, välj den som är utbyggbar om du vill mäta fler prylar.

 

Framgår inte vilken typ av batterier du har. Jag skulle inte gå ned till 50% med vanliga våta batterier, lägst kring 70% om de ska hålla länge

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)
13 timmar sedan skrev matarv:

 

Så vad du säger är att jag skulle klara mig på en 100Ampere shunt?
Fast jag har 255AH totalt på mina batterier i förbrukning.
Låter toppen :)

 

Återigen - du får inte blanda ihop momentan ström/förbrukning (A) och kapacitet (Ah). Då blir det lättare att förstå.

Shunten skall klara den maxström du momentant kan förbruka (eller ladda med), och har ingenting att göra med hur stor kapacitet som finns bakom i batteribanken.

 

Tänk dig ditt hus med vattenmätare (om du t ex har kommunalt vatten). Vattenmätaren du har skall klara max flöde/ström som kan bli om du öppnar många kranar. Men dimensioneringen av mätarens mätområde har ju ingenting att göra med hur länge det kan flöda, dvs storleken på kommunens vattenreservoar, kanske ett vattentorn eller en hel sjö.

Edited by IngemarE
  • Like 1
  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 timmar sedan skrev Monticello:

Framgår inte vilken typ av batterier du har. Jag skulle inte gå ned till 50% med vanliga våta batterier, lägst kring 70% om de ska hålla länge

Det håller jag inte med om. Vi är inne på åttonde säsongen på våra Tudor Dual batterier och har tillåtit dem gå ner till 12,2 V, dvs halvfullt ungefär. Det händer ju inte hela tiden eftersom solen kommer tillbaks och motorn går ibland.

 

"Hålla länge" är ju relativt, men åtta säsonger tycker jag är länge.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tag del av Ingemars svar ovan!

Blanda inte ihop äpplen och körsbärstomater!

I förra båten hade jag endast 50W solcellspanel, om jag körde motorn en till två timmar per dag funkade det bra med strömsnålt kylskåp.

I nuvarnde båt har jag 250W solcellpanleler, kör likadant kylskåp och en kylbox och har ändå kapacitet över.

Spontant utan att räkna på det kan det kännas lagom med 100W solcellspanel i fritidsbåt med kylskåp och litet andra förbrukare.

Har även jag en NASA BM1, fungerar väldigt bra och är lätt att förstå sig på även om man inte har så stor elkunskap.

Om du kan läsa av batteristapeln i din mobiltelefon klarar du lätt av BM1, de andra "batteritankmätarna" är väldigt bra dom också, men kanske kan ge överinformation som kan vara svår att tillgodogöra sig om man inte har så stor elkunskap.

 

Jag har shunten till BM1 kopplad på minussidan på enbart förbrukarbanken, som är på 260Ah. Startbatteriet är ointressant i detta sammahang. Bogis och ankarspel är kopplade till startbatteriet.

Share this post


Link to post
Share on other sites
4 timmar sedan skrev Monticello:

Framgår inte vilken typ av batterier du har. Jag skulle inte gå ned till 50% med vanliga våta batterier, lägst kring 70% om de ska hålla länge

Ett vått batteri håller 250-300 cykler om man drar ner det till 50% men ger inte så väldigt många fler cykler om man bara går ned till 70%.

För ett AGM däremot så ökar antalet möjliga cykler markant ju mindre man tar ut. Tar man ut så det är 70% kvar så får man ut drygt 600 cykler och kan man nöja sig med att bara gå ned till 80% så klarar det 1000 cykler.

Många jag ser tar normalt inte ut mer än 20% av batterierna. Är det AGM så kan man mycket väl ta ut 60% vid enstaka tillfällen utan att det nämnvärt påverkar batterierna. 

 

1 timme sedan skrev Georg_Ohm:

ätt att förstå sig på även om man inte har så stor elkunskap.

Ja det var en typ treåring som kunde förstå när han inte fick kolla på tv mera. NASA BM1 är bra gjord och tydlig. Det är synd att NASA har så begränsade inställningsmöjlighter, tex kan man inte ändra Peukert som tex är betydligt högre för vissa batterityper. NASA fungerar heller inte bra med LiFePO4.

Share this post


Link to post
Share on other sites

OK, som jag har fattat det rätt så funkar det bra med Nasa BM1 för mig.
Och jag ska bara ha det kopplat på Förbrukning.
Vad händer om jag har min batteriswitch på 1+2... spelar ingen roll antar jag?

Och tack för informationen om Ampere vs AmpereH (att shunten klarar 100Amp inte har något med hur många Ampere timmar mina förbrukning ger 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja BM1 funkar bra för dig!

Om du placerar dess shunt väldigt nära förbrukningsbatteriets minuspol så mäter instrumenetet bara på detta batteri.

Batteriväljare av typen 0, 1, 2 och 1+2 gillar vi inte på detta forum.

Bättre med två separata batterifrånskiljare och en laddningsfördelare mellan batteriegrupperna.

Om du ligger i hamn med 1+2 inkopplat förbrukar du båda och riskerar då att tömma även startbatteriet. Lika illa är det om du under gång bara har 1eller 2 inkopplat, då laddas bara det.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)
11 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Ja BM1 funkar bra för dig!

Om du placerar dess shunt väldigt nära förbrukningsbatteriets minuspol så mäter instrumenetet bara på detta batteri.

Batteriväljare av typen 0, 1, 2 och 1+2 gillar vi inte på detta forum.

Bättre med två separata batterifrånskiljare och en laddningsfördelare mellan batteriegrupperna.

Om du ligger i hamn med 1+2 inkopplat förbrukar du båda och riskerar då att tömma även startbatteriet. Lika illa är det om du under gång bara har 1eller 2 inkopplat, då laddas bara det.


Hmmm.. jag har tyvärr det som inte gillas :(
Men kanske borde lägga lite pengar på att få det bytt och fixat.


Och spelar det någon roll ur Nasa BM1 synpunkt om jag har en "dålig" batteriväljare 0, 1, 2 och 1+2?

 

Edited by matarv

Share this post


Link to post
Share on other sites

0. Ja, fixa det. Bra i längden att slippa 0/1/2 brytare. 

1. Nej. Spelar ingen roll. Tänk på att du kopplar så att all minus som du vill mäta passerar shunten. 

2. Nej, bara 1. är uppfyllt. 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hittade länken (på detta forum) till ett test där de jämfört hur många volt batteriet visar under belastning mot ett utvilat batteri och hur mycket ström man förbrukat / batteriet har kvar. Detta gällde ett par år använt 105 Ah AGM batteri som hade 96 Ah kapacitet kvar vid testtillfället:

 

Chart Resting Voltage              Actual Under-Load Voltage
90% 12.75V                                                      12.55V
80% 12.50V                                                      12.50V
70% 12.30V                                                      12.37V
60% 12.15V                                                       12.24V
50% 12.05V                                                      12.11V

 

Jämför man detta med t.ex. Biltemas 95 Ah tabell:

 

Ladd%   100     90       80     70     60       50      40      30     20      10       0

Volt       12,92 12,83 12,74 12,65 12,56 12,47 12,38 12,29 12,20 12,11 12,02

 

så ser man att skillnaden mellan vilospänning och spänning under belastning är ganska stor och det gäller att kolla mot rätt tabell om man inte har en batterimonitor.

 

Intressant läsning:

 

https://marinehowto.com/under-load-battery-voltage-vs-soc/

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Det enda man kan säga är att ett blybatteri har lägre spänning under belastning. Hur mycket lägre beror på så ofantligt många faktorer att ett sådant test (dessutom med två decimaler) är ganska meningslöst.

 

Om man känner sin batteribank kan man möjligen få en känsla av när spänningen dippar mer än den borde, och batterierna är på upphällningen.

Edited by IngemarE

Share this post


Link to post
Share on other sites
4 timmar sedan skrev matarv:


Hmmm.. jag har tyvärr det som inte gillas :(
Men kanske borde lägga lite pengar på att få det bytt och fixat.


Och spelar det någon roll ur Nasa BM1 synpunkt om jag har en "dålig" batteriväljare 0, 1, 2 och 1+2?

 

Nej det spelar ingen roll.

Behåll den där batteriväljaren denna säsongen och bytt i höst/vinter, återkom då, så berättar vi hur du skall koppla. Det kanske kostar 5-600kr.

Glöm nu bara inte ihåg att vrida på din väljare 1+2 när du kör och bara förbrukarbatteriet (vilket nu det är?) när du ligger i hamn. Kvaliteten på de där väljarna brukar inte heller vara någon hit precis. 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
47 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Glöm nu bara inte ihåg att vrida på din väljare 1+2 när du kör och bara förbrukarbatteriet (vilket nu det är?) när du ligger i hamn

.. samt bara startbatteriet när du startar, framförallt om du legat ett dygn med förbrukare igång.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
52 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Nej det spelar ingen roll.

Behåll den där batteriväljaren denna säsongen och bytt i höst/vinter, återkom då, så berättar vi hur du skall koppla. Det kanske kostar 5-600kr.

Glöm nu bara inte ihåg att vrida på din väljare 1+2 när du kör och bara förbrukarbatteriet (vilket nu det är?) när du ligger i hamn. Kvaliteten på de där väljarna brukar inte heller vara någon hit precis. 


Tror dessvärre att det är lite mer komplicerat för mig (som alltid).

Har installerat en ny laddare för 2 år sedan.
Och dom det är nu:


Vid landström och läge 2, så laddar den enbart förbrukning.
Samma vid 1+2
Vill jag ladda batteribank 1 (start), så måste jag vrida till 1 på batteriväljaren.

Solpanelen laddar oxå 2:an.


Vid körning och via generatorn, så är det batteri 1.

Med försiktighet, så kan jag ha fel och inte lyssnat på elkillen som var där nyligen och ändra.
Då det var något som det var kopplat förut, så var det inte så bra :)

Därför ändra han det till ovan.
 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nog är det lite märkligt, tills för några år sedan fanns det ingen som hade laddare på startbatteriet, nu måste alla ha det.

Visserligen har jag en 10W solpanel på startbatteriet men det är framförallt till för att hålla det laddat på vintern. Lite overkill det också men jag har sett hur det ser ut när ett batteri fryser sönder.

Share this post


Link to post
Share on other sites
14 minuter sedan skrev bhemac:

Lite overkill det också men jag har sett hur det ser ut när ett batteri fryser sönder.

Det får du gärna visa. Jag vill se det.

 

Ett laddat batteri fryser inte sönder. Även om du inte besöker det på två månader under vintern. Det skadar inte att ladda en eller två gånger under vintern dock.

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 timmar sedan skrev matarv:


Tror dessvärre att det är lite mer komplicerat för mig (som alltid).

Har installerat en ny laddare för 2 år sedan.
Och dom det är nu:


Vid landström och läge 2, så laddar den enbart förbrukning.
Samma vid 1+2
Vill jag ladda batteribank 1 (start), så måste jag vrida till 1 på batteriväljaren.

Solpanelen laddar oxå 2:an.


Vid körning och via generatorn, så är det batteri 1.

Med försiktighet, så kan jag ha fel och inte lyssnat på elkillen som var där nyligen och ändra.
Då det var något som det var kopplat förut, så var det inte så bra :)

Därför ändra han det till ovan.
 

Hej och hå. 

Batteriladdare kopplar man direkt till batteriet, likadant med solcellsladdning möjligen med en säkring emellan. Skall inte kopplas via batterifrånskiljare eller batteriväljare. Då laddar sokcellsoanelen även när huvudströmmen är bruten och då du inte är i båten. 

Vanligtvis behöver inte startbatteriet laddas, det sköter generatorn om. 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 timmar sedan skrev Baxlaget:

Ett laddat batteri fryser inte sönder. Även om du inte besöker det på två månader under vintern. Det skadar inte att ladda en eller två gånger under vintern dock.

Nej ett laddat batteri fryser inte men när batteriet åldras så ökar självurladdningen och då ökar risken för sönderfrysning. Jättebra om man kan ladda några gånger under vintern men jag fick lägga ut 55 m kabel för att kunna göra det, en solpanel och en regulator för kanske 300 kr är enklare.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag har nu varit ute i dagarna 3 i naturhamn, endast med en 100W solcellspanel som energikälla, nyinköpt, samt en MPPT regulator. Har totalt 190 Ah i förbrukningsbanken, men kände mig skeptisk inför turen. Jag har iofs bara kylskåp (säkert 20 år gammalt), som säkert drar som båda dina kylaggregat tillsammans, kanske mer?. Hur som helst så låg jag på 12,6-12,8 volt på förbrukningsbanken på morgnarna när jag vaknade, til förbrukningen kommer såklart alla mobiltelefoner, plattor, tv, och ledbelysning samt tryckvatten. Mitt tips är således att skaffa dig en större solcell samt en bra regulator, och dessa är ganska billiga, typ 3000 bagare ihop. Lätt att koppla in. Jag har idag även köpt en fast voltmeter så jag slipper kolla med multimetern varenda gång. Annars brukar väl de flesta GPS:er ha en spänningsvisare. Min nuvarande har ej detta, varpå inköpet idag. 

Segla lungt!  

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tänkte köpa mig en Multimeter.
Någon som kan rekommendera någon bra?

Vad ska jag mäta, tänkte ha den i båten och kolla spänning och mäta av hur solcellsladdaren levererar under olika förhållanden.
 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Väldigt mycket för pengarna är t ex https://www.biltema.se/verktyg/matverktyg/matinstrument/multimetrar/digital-multimeter-2000018521

Har det du behöver på en multimeter.

 

Ett mer sällan använt mätinstrument, som de gångerna dock är ovärderligt, är en tångamperemeter som kan mäta likström (DC-A) med hyfsad noggrannhet. Bara att hålla intill platsen ledaren går på, nollställa (då en likströmstång kan vara känslig för andra magnetfält) klämma om ledaren och sedan visas strömmen i ledaren samt riktning: https://www.biltema.se/verktyg/matverktyg/matinstrument/amperemetrar/tangamperemeter-dcm-6003-acdc-2000023355

Klarar att visa under 100mA med ganska hyfsad stabilitet, men också alla förekommande laddströmmar och t.o.m. bogpropellerförbrukning. Egentligen klarar du dig med den enbart, för den mäter också spänning och har förbindelsetest.

 

Edited by IngemarE
  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites
16 minuter sedan skrev IngemarE:

Väldigt mycket för pengarna är t ex https://www.biltema.se/verktyg/matverktyg/matinstrument/multimetrar/digital-multimeter-2000018521

Har det du behöver på en multimeter.

 

Ett mer sällan använt mätinstrument, som de gångerna dock är ovärderligt, är en tångamperemeter som kan mäta likström (DC-A) med hyfsad noggrannhet. Bara att hålla intill platsen ledaren går på, nollställa (då en likströmstång kan vara känslig för andra magnetfält) klämma om ledaren och sedan visas strömmen i ledaren samt riktning: https://www.biltema.se/verktyg/matverktyg/matinstrument/amperemetrar/tangamperemeter-dcm-6003-acdc-2000023355

Klarar att visa under 100mA med ganska hyfsad stabilitet, men också alla förekommande laddströmmar och t.o.m. bogpropellerförbrukning. Egentligen klarar du dig med den enbart, för den mäter också spänning och har förbindelsetest.

 


Den där tångmätaren, verkar vara mångsidig och bra.
Klarar det man vill mäta och säkert något annat någon gång hemma :)
Tack 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tångamperemetern är ovärderlig ombord!

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Om du inte exakt köper den rekommenderade, så se till att den kan mäta LIKSTRÖM. Alltså som redan nämnts AC-A, =A. Jag köpte i hastigheten fel en gång köpte en som bara mätte VÄXELSPÄNNING (~A) 

Sedan mäter alla såväl lik- som växelspänning som motstånd och ibland andra grejer. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej!

hur gick det matarv? Vilken modell valde du?

Jag har liknande situation som dig. Funderar på en bm-1. Men jag har också sneglat på Kina-varianter, tex https://m.banggood.com/sv/PZEM-015-Battery-Tester-DC-Voltage-Current-Power-Capacity-Internal-And-External-Resistance-Residual-Electricity-Meter-With-300A-Shunt-p-1502591.html?rmmds=detail-bottom-alsolike

Någon som har erfarenhet av dessa?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.









×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy