Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024

Diither

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    12
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

6 Neutral

Om Diither

  • Placering
    Kadett

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Jag har nu varit ute i dagarna 3 i naturhamn, endast med en 100W solcellspanel som energikälla, nyinköpt, samt en MPPT regulator. Har totalt 190 Ah i förbrukningsbanken, men kände mig skeptisk inför turen. Jag har iofs bara kylskåp (säkert 20 år gammalt), som säkert drar som båda dina kylaggregat tillsammans, kanske mer?. Hur som helst så låg jag på 12,6-12,8 volt på förbrukningsbanken på morgnarna när jag vaknade, til förbrukningen kommer såklart alla mobiltelefoner, plattor, tv, och ledbelysning samt tryckvatten. Mitt tips är således att skaffa dig en större solcell samt en bra regulator, och dessa är ganska billiga, typ 3000 bagare ihop. Lätt att koppla in. Jag har idag även köpt en fast voltmeter så jag slipper kolla med multimetern varenda gång. Annars brukar väl de flesta GPS:er ha en spänningsvisare. Min nuvarande har ej detta, varpå inköpet idag. Segla lungt!
  2. Nu är problemet löst. Det var högtryckspump och regulatorn som var felet. Utbytespumpen som monterades på motorn var alltså ej kompatibel, trots att den beställdes från lombardini Italien, enl korrekt artikelnummer. Allt funkar nu bra. Varvade idag upp båten till 3500 rpm, och nådde nog redan där skrovets maxfart, alltså 1000 rpm från motorns maxvarv. Detta känns naturligtvis som en enorm seger efter 8 månaders grubblande.
  3. Innan man bytte högtryckapumpen startade inte motorn vid sjösättningen 2018. Den startar ju alldeles ypperligt med den nya pumpen, men ger sig som sagt konsekvent vid ca 1900 rpm. Förhandsinformation från firman som renoverar originalpumpen säger att den var igensatt p ga miljödiesel som stått för länge. Kanske något annat också. Den totalrenoveras iallafall nu. Att renovera en pump kostar mindre än hälften av att köpa en renoverad utbytespump. Kan ju vara bra för alla att veta.
  4. hej igen och tack för ditt engagemang. Hela högtryckspumpen är utbytt. I denna inkluderas regulatorn, som såg helt annorlunda ut än på originalpumpen. Originalpumpens regulator skickades till mig för byte, men jag insåg direkt att detta ej var samma, då den som satt på plats i nuläget har två skruvfästen, och original har tre. Jag har dock funderat över vad du skrev tidigare, och finner detta som mycket relevanta orsaker till detta fel. Huvudspåret är dock att det är fel pump (och då såklart även bränsleregulator, då de kommer ihop) är specat för en annan motor, även om det enl grundspecen är samma pump. Inte alls lätt att reda i för en sjuksköterska som mig, men, förhoppningsvis löser det sig. Ska mäta upp regulatorn om möjligt. Hoppas att Rohdals inte skinnar mig ekonomiskt, de var de som beställde den misstänkt felaktiga bränslepumpen från början, enl original reservdelslistan, men vad som levererade så helt annorlunda ut än originalet, alltså inte Rohdal som bär ansvaret enl mig utan lombardini, italien som uppenbarligen levererat en boschpump, men inte den som passar denna motorn avseende bränsletryck.
  5. Hej och supertack för klok input. Kontaktdonen på denna motorn är dessvärre helgjutna och llir därför mycket svåra att mäta upp. En ide som jag haft är att bygga stift mellan donen så jag kommer åt, men misstänker att det skapar förvirrande resistans. Men det du talar om i det stora hela pekar ju i samma riktning som mina och Rohdals tankar. Ska nu naturligtvis ge mig an denna kontakt för att se om jag åtminstone kan rengöra den. Supertack, verkligen!
  6. Först måste du torka upp allt under motorn så det blir torrt. Först efter det anser jag att man ska börka felsöka. Läcker det med motorn avstängd, eller under gång? Om det läcker olja med motorn avstängd blir det lite jobbigt då en packning säkert har gått, och då såklart måste bytas. Motorlyft på firma....inte kul. Läcker det under gång så kan man säkert gå igenom både vatten och oljeslangar. Lägg lite papper undet och se om det blir blött. Spegelvinkel är fantastisk att hitta oljedroppar med under motorn vid läckande packningar. Smaka lite lätt på sörjan (ytterst öite såklart) sött = glukol, salt = havsvatten, du kan ju också ha en sötvattensläcka, leta reda på tanken och kolla på anslutningar, frysskador mm. Finns mycket att göra själv. Lycka till.
  7. Kanske en packning som gått så att den suger luft? Prova byt packngar altenativt hela pumpanordningen. I värsta fall får ju kanske byta hela toan, men det innebör ju sällan några stora kostnader.
  8. Antar att motorn är väldigt lik VP D3
  9. Vi har provat en annan common rail sensor,för att se om det var denna det var fel på, men samma fel uppstår där. Turbotrycket (0,2 bad) är uppmätt med en extern turbotrycksmätare, och detta värde stämmer bra överens med felsökningsdatorns.
  10. Hej allesammans! Sen i höstas köpte vi en båt, en Norsk plastsnipa med en nyare motor installerad, en Lombardini 194 JMT, 160 hk. Det är en turbodiesel med common rail, utvecklad av fiat och då marinkonverterad av Lombardini. Samma motor återfinns i flera bilmodeller såsom SAAB 93 1.9 TTID, Fiat Doblo, Alfa Romeo, och i några opelmodeller. Vi var först mycket skeptiska då priset var högt. Dock fick förra ägaren problem med motorn i samband med försäljningen,och han bytte ut flera dyra delar, den startade, och gick braupp till 1900 RPM, där den sedan tvärdör, lättstartad efter detta. Jag har haft god hjälp av Rhodals Marin, men försöker även här, det kanske kan ge något? Förra ägaren demonterade spridarna och skickade dem till Bosch center, och de är rengjorda, borde inte vara något fel med dem. Högtryckspumpen till commonrailen är utbytt (ink kamremsbyte) ca 20 000 kr, liksom att matarpumpen är kontrollerad av Bosch, och är välfungerande. Turbon hade kärvat lite så den är totalrenoverad på turboservice Hisingen (det kan ju kvarstå vissa justeringsinställningar, men den är alltså helt ny kan man säga, inställd enl specifikationenpåturbon). Felsökningen av motorn ger 2 st felkoder Current: P0092 Pressure control valve Historic: P0230 Pre-supply pump power stage -----0100: OC Vidare kan man utläsa via datorn att bränsletrycket i common railen är ca 2,5 ggr högre än vad det skall vara. Turbon laddar ca 0,2 bar vid ca 1900 rpm då motorn dör, den skall öppna ventilen vid 1,5 bar. Nu har Rohdal hjälpt mig en hel del,och de tror att det är den nya högtryckspumpen som är fel spec på, då denna finns i en uppsjö av varianter av denna, den är dock beställd från Lombardini Italien, det är en renoverad utbytespump. Denna nya pump har omkastade bränsleanslutningar, och bränsleregulatorn ser inte alls likadan ut varpå misstanken nu är att fel bränslepump de facto sitter monterad. Vi har nu valt att renovera den gamla originalpumpen på en dieselfirma i Luleå. Rutinerad mekaniker hjälper till med själva bytet (kamremsjobb) och trångt som attans. Är det någon vänlig själ som kan komma med ideer, tips eller någonting annat som kan hjälpa oss med denna fina båt. Motorn har endast gått ca 140 timmar, körd lite grann varenda år. Alla bränsleslangar utbytta, liksom alla filter. Tanken tömd och fylld med ny diesel i samband med de nya filtrena. Hjälp! Mycket tacksam för svar. PS, jag har massor med bilder och filmer på vad som händer vid gaspådrag om någon är intresserad
×
×
  • Skapa nytt...