Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024

Monticello

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    73
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

14 Trovärdig

Om Monticello

  • Placering
    Löjtnant

Senaste Profilbesöken

1 094 profilvisningar
  1. Verkar som att Oasis Firefly Carbon Foam har bättre specs än Victrons Blykolbatterier. Olika teknik eller olika sätt att mäta?
  2. Specs på ett Blykol batteri från Victron Cykellivslängd ≥ 500 cykler @ 100 % urladdningsdjup (urladdning till 10,8 V med I = 0,2C₂₀, följt av ca två timmars vila i urladdat tillstånd och därefter en uppladdning med I = 0,2C₂₀) ≥ 1000 cykler @ 60 % urladdningsdjup (urladdning under tre timmar med I = 0,2C₂₀, omedelbart följt av en uppladdning med I = 0,2C₂₀) ≥ 1400 cykler @ 40 % urladdningsdjup (urladdning under två timmar med I = 0,2C₂₀, omedelbart följt av en uppladdning med I = 0,2C₂₀)
  3. Jag har min nere i motorrummet som har både motorlucka och sedan tak över eftersom det är en HT båt. Det ska inte vara något problem under en motorkåpa
  4. Verkligen. Verkar som att det finns olika tekniker för tillverkning av denna batteri typ. Victron har en modell som kan köpas i Sverige men verkar ha en något sämre cyklingsförmåga. Kanske betteritypen är ett bättre miljöalternativ än ett lithium batteri.
  5. Hej, Text hämtat från Dagens båtliv. Låter onekligen intressant eftersom batteriet ersätter ett vanligt blybatteri och man slipper byta laddare osv. Verkar vara ganska ny teknik och det kanske är därför jag inte läst om det tidigare. Har ni koll här på forumet? Fördelar vs nackdelar? "En ny typ av blybatteri är på väg ut på marknaden. Det positionerar sig mellan AGM-batterier och litiumbatterier. Tekniken för dessa har varit känd i många år, men man har inte lyckats tillverka batterier som varit stabila förrän på senare tid. De har inte de traditionella blybatteriets nackdelar som sulfatering och långsam laddning utan närmar sig litiumbatteriets egenskaper. Prismässigt hamnar det mitt emellan AGM och litium. Artikeln avslutas med hur man bäst laddar ett blybatteri."
  6. Skulle välja 5.7 L motor, 350 block. Finns miljontals tillverkade motorer och därmed god tillgång på billiga reservdelar om oturen skulle vara framme.
  7. Sugen på en Pico One, den har fler möjligheter att läsa av spänning osv och direkt på olika förbrukare, den kan också läsa av, bränsle, vatten tank. Köp inte den billigaste versionen, välj den som är utbyggbar om du vill mäta fler prylar. Framgår inte vilken typ av batterier du har. Jag skulle inte gå ned till 50% med vanliga våta batterier, lägst kring 70% om de ska hålla länge
  8. PZS är blysyra så är det du ska välja med din batterityp
  9. Är det en fråga i denna tråd som du önskar svar på? Du har beskrivit ett problem som du också beskriver hur problemet löses.
  10. Krav vet jag inte men alla har nationalitetsflagg. Sedan har de flesta en liten vänskapsflagga, ålandsflaggan i det här fallet. Annars är det bara att tuta och köra, inget att anmäla. Väldigt fint här på Åland där vi just nu är på semester med båten
  11. Vad jag förstår är alla Volvo Penta motorer godkända för HVO100
  12. Verkar som du har en inbyggd tank och det du visar på bilden är troligtvis avluftningsventilen. När du fyller tanken med bränsle måste luften ta vägen någonstans och det är genom den ventilen. Kan det inte vara så att du övertankade och bränsle och det kom ut via ventilen. Det är inte helt ovanligt. Det ser ut som bränsle kommit ut vid ventilen.
  13. Har du möjlighet att värma muttern? Värmen gör att muttern expanderar något. Värm och försök få loss muttern snabbt innan värmen går vidare till axeln
×
×
  • Skapa nytt...