Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024

Powerpenta

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    27
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

1 Neutral

Om Powerpenta

  • Placering
    Fänrik

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Nu är hålen lagade. Blev polyester spackel i hålen. Sen 2 lager väv och polyester. Sen ett tjockt lager polyester färg. Nu ska det på lite botten färg å sen hoppas jag den är tät. Passade på att riva av drevet för byte av växelvaijer damask och drivknutsdamask. Avgasbälgen blir oxå ny. Så blir den inte tät efter det här så får den sjunka 😄
  2. Behöver nödvändigtvis inte avslutas med topcoat, tänkte bara att det kanske hjälpte till att få det mera hållbart och tätt än att bara köra polyester och sen grundfärg rakt på de. Eller vad tror ni?
  3. Tack för tipset. Jag tänkte göra så här: 1: Borra upp hålen lite flrxatt få färsk yta. 2: Försänka hålen lite grann. 3: Epoxispackla ingen hålen, försöka pressa in spacklet så det kommer ända in. 4: Polyester med väv. 5: Topcoat med vax. 6: Nån botten färg 7: Sjösätt och hoppas på att den är tät och ta en kall brygg öl😎
  4. Har fått problem med min relativt nyköpta båt. Märkte att den tog in vatten i motorbrunnen, har automatisk länspump så den hjälpte till att hålla undan vattnet. Men med tiden började den ta in mer o mer och jag började undersöka. Efter många timmars letande så såg jag att vattnet kom från skrovet. Tog upp båten och såg en gammal lagning som inte såg så bra ut. Den gick att pilla lös med kniv. Under den så döljde det 5 st små hål, vara två av dom var helt öppna, kunde sticka in en mejsel rätt in i motor utrymmet. Dom andra 3 är täta med nått vitt hårt i. Kommer inte åt frå ovansidan att kunna göra nått så allt jobb måste göras under ifrån. Så hur gör lagar jag dom här hålen på bästa vis. Är kanske 5 mm stora.
  5. Men om det nu bara är små hål som i mitt fall, typ 4-5mm stora. Kan man andvända epoxispackel för att fylla dom? Fasa av kanten och pressa in spacklet. Kommer inte åt på insidan tyvärr då det är under motorn, och lyfta ur den har jag ingen lust med.
  6. Ja varför det är hål kan man ju bara spekulera i, nån av dom föregående ägarna kanske hade nån ovän, eller så är det bara några vandaler som tycker det är roligt att jävlas med folk som gjortt det! Ser inga andra skador eller att det skulle ha varit nått stort hål tidigare som är lagat. Det droppar vatten ur ena hålet som är öppet iaf. Frågan är om jag ska öppna dom andra hålen så det torkar lättare, eller är det bara dumt. Men en grej som förbryllar mig är att där jag såg vatten sippra in i båten är ungefär 15 cm ifrån där hålen är!
  7. Man ser att det var typ 5 st hål där. Och den gamla lagningen satt inte så bra 🥴
  8. https://forumbilder.com/i/rXBF https://forumbilder.com/i/rXBY
  9. Ser precis ut som nån eller några har roat sig med att borra små hål i båten och nån av dom gamla ägarna har lagat.
  10. Nää inte vad jag vet, har inte ägt båten så länge så det är väll gamla ägaren då. Det ärcen gammal lagning som läcker såg jag när jag tog upp båten. Men nu är frågan hur jag åtgärdat det där?
  11. Har hittat läckaget, är i skrovet länkar en film, ser ut som att det är i en vägg men det är i golvet straxt under start motorn. Är jag rökt nu eller???
  12. Ok ska kolla det nästa gång jag är på båten. Är så trångt att se nått bakom motorn så förstår inte hur jag ska lyckas hitta vart det läcker.
  13. Går det kontrollera läckage på styrtappen när den står på land?
  14. Jo man tycker det borde vara enkelt att hitta, men det är riktigt trångt bak mot aktern så det är svårt att se nått. Men ska göra ett nytt försök att lokalisera läckaget ikväll. Hittar jag inget åker den upp på land och fyller motor brunnen med vatten å ser om det kommer ut nånstans.
  15. Men om avgasbälgen håller på att ge sig, kommer det in vatten då? Och om knutkorsbälgen håller på att ge upp så borde det väll inte tränga in vatten heller??? Eller tänker jag fel. Är ett Yamaha drev.
×
×
  • Skapa nytt...