Jump to content
Sunday 15 September 2019
Sign in to follow this  
SunWind266

Vad undersöka innan köp av segelbåt?

Recommended Posts

Undrar om den andra var där för att höja priset? Håll koll på om båten kommer ut igen till försäljning.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Screenshot_20190625-185115_Google.jpg.161a9d7849b0dd5e3c2573ec29f20776.jpg

Vet inte om du missuppfattade, men för säkerhetsskull så är det här en

Birdie 24, inte den på förra bilden.

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 timmar sedan skrev Peka67:

Misil är ett bra val, men Birdie är minst lika bra ur sjösäkerhetsynpunkt. Jag har sett Birdie många gånger på kappsegling. När det blir tufft så kan man inte låta bli att imponeras av hur överlägen Birdie plötsligt blir. Sedan är den betydligt snabbare och går riktigt högt i vind.

Kan bara hålla med om Birdie 24. Jag ägde o seglade en sådan under 15 år och seglade i Norge, Danmark, Västkusten (ända ut på Nordsjön), ett par varv runt Skåne, Ostkusten, ett par varv runt Åland mm mm. Den fungerade fortfarande bra att segla även om den revats ner till rev 2 o liten genua eller stormfock när det blev riktigt tufft. Funktionell att leva o bo i för två personer o fungerar kortare perioder för fyra. Lite lågt i tak men det går inte att få allt i den storleksklassen. Jag hade inombordare i min (Vire 2-taktare med backslag) vilket var praktiskt o tryggt men de som haft inombordare har nog fått montera ur dem vid detta laget. Det är väl bara Färe-Göta som tillverkar sådana små två-taktsmotorer numera o det är nog enklare att skruva fast ett utombordarfäste o hänga på en fyrtaktssnurra.... (Den första Birdie 24 jag såg 1976 hade en Färe-Göta under sittbrunnen och inombordarmöjligheten var ett tungt skäl för mig att titta vidare på båtmodellen)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ok, då lägger jag till Birdie till de båtar som kan vara av intresse. Och jo, jag tänkte också det kanske var att försökte trissa upp priset, så vi får se. Båten ligger tillsvidare kvar för försäljning.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det är inget fel på Birdien men det kanske inte är den båt för längre färder som du vill ha. Priserna verkar falla på båtar i denna storleksklass. En del skänks bort.

Titta på en båt som min förra, Bianca 27. Ståhöjd, toalett och bevisat sjötålig.

Du kan få min gamla (men motorn vill jag ha betalt för).

Share this post


Link to post
Share on other sites
6 minuter sedan skrev bhemac:

Det är inget fel på Birdien men det kanske inte är den båt för längre färder som du vill ha. Priserna verkar falla på båtar i denna storleksklass. En del skänks bort.

Titta på en båt som min förra, Bianca 27. Ståhöjd, toalett och bevisat sjötålig.

Du kan få min gamla (men motorn vill jag ha betalt för).

Jag håller med bhemac helt, jag hade också valt en annan båt för långfärd (utanför Östersjön). Några billiga båtar båtar där man kan ha utombordare är Arabesque 26, Erria 25, vega och Sagitta 26. Men på en långfärdsbåt bör nog huvudmotorn vara en diesel.

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 minuter sedan skrev Peka67:

Men på en långfärdsbåt bör nog huvudmotorn vara en diesel.

Ja och inte alltför gammal, jag hade en VP2001 från mitten på av 90-talet. Troligen en pålitlig arbetshäst under många år.

Kolla efter båtar där motorn är bytt!

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Ingen risk att fisknäten fastnar i rodret ;)

Amigo 27 är nästan identisk.

 

Bianca 27 sida på land.png

Edited by bhemac

Share this post


Link to post
Share on other sites

Screenshot_20190626-110635_Google.jpg.29ed6225d30c186a68e3a32ec24947ae.jpg

Erria 25 med hydrovane vindroder och utombordsfäste, samt inombordsmotor är ett perfekt låg budget alternativ.

 

Eller varför inte en Indra 28?

Screenshot_20190626-112420_Google.jpg.0c608d305f238e28001146276fe59910.jpg

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

En snurra är inget vidare, dessutom stjäls de. En inombordare är betydligt enklare att använda. En diesel håller upp priset men även bensinare fungerar utmärkt. Välj inte en diesel som är tillverkade för 1990 ungefär. Den kan hålla länge men krånglar den så blir det ofta svårt med delar och prismässigt är det nog inte intressant med en ny. I nödfall eller som reserv kan man montera en snurra.

För 30-40tkr får man mycket båt och ofta en hel del utrustning.

För min del har det varit ståhöjd och toalett, jag fixar inte att bo utan dessa saker.

Det handlar om 70-tals båtar som nästan alltid byggdes rejält.

27 fot eller större gör att man kan leva bekvämt. Visst kan man får en Amigo 23 för 10 papp, hemskt trevlig båt men det är inte stort.

Välj en inte allför udda båt, tips från andra ägare är värdefullt.

Edited by bhemac

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

 Fakta, påståenden och rykten, hoppa in och döm själva. Provkör alltid en begagnad dieselmotor 30min på full gas innan köp (kolla temperaturen). Nyare dieselmotor håller bara tjugo år och börjar strula efter tio. Motorbyte kostar minst 120000kr. Dyra reservdelar även på förslitningsdetaljer.

 

Propeller som ständigt befinner sig i vattnet på långfärd blir beväxt av sjötulpaner. Vilket gör folding och flöjlande propellrar vanskliga. Fast propeller bromsar för mycket.

Edited by Peka67

Share this post


Link to post
Share on other sites
30 minuter sedan skrev Peka67:

... Vilket gör folding och flöjlande propeller vanskliga. Fast propeller bromsar för mycket.

Ok. Men vad finns det för alternativ som varken är folding, flöjlande eller fast???

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hmmm, intressanta tips här.

 

Jag skulle inte köra någon motor 30 minuter på fullgas, i synnerhet inte en motor som är äldre än 20 år.

 

Vem ska stå för reparationerna när något händer under en sådan provkörning, köpare eller säljare?

 

En välskött och färskvattenkyld segelbåtsdiesel håller båtens livstid på våra breddgrader där den bara används halva säsongen, i synnerhet om det står Yanmar på den...

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev Peka67:

 Fakta, påståenden och rykten, hoppa in och döm själva. Provkör alltid en begagnad dieselmotor 30min på full gas innan köp (kolla temperaturen). Nyare dieselmotor håller bara tjugo år och börjar strula efter tio. Motorbyte kostar minst 120000kr. Dyra reservdelar även på förslitningsdetaljer.

 

Propeller som ständigt befinner sig i vattnet på långfärd blir beväxt av sjötulpaner. Vilket gör folding och flöjlande propellrar vanskliga. Fast propeller bromsar för mycket.

Varför kostar ett motorbyte 120 000 kr?

visst byter man drev så sticker det iväg en slant men jag bytte i min möre 30 satte en vetus m2.18 med adapter till mitt 120 drev detta kostade 64 000kr med allt.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
44 minuter sedan skrev ChristerN:

Ok. Men vad finns det för alternativ som varken är folding, flöjlande eller fast???

 

hjulångare.jpg

  • Haha 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev Stephan_D:

Jag skulle inte köra någon motor 30 minuter på fullgas, i synnerhet inte en motor som är äldre än 20 år.

Självklart måste man vara överens med säljaren om det man vill prova. Men det är ägarens båt så han betalar anser jag.

 

Hur kontrollerar man att dieseln är skött? Varför skulle dieseln hålla bättre på våra breddgrader? Varför skulle Yanmar vara bättre än Lombardi eller beta?

 

Att dieseln skulle hålla båtens livstid, känns svårsmält. Men allt går, bara man byter tillräckligt många delar. Jag har läst om yanmar dieslar som inte ens hållt fem år, så man får hoppas på ett bra exemplar.

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 timmar sedan skrev ChristerN:

Ok. Men vad finns det för alternativ som varken är folding, flöjlande eller fast???

Antingen en utombordare eller att man dyker i och rengör regelbundet eller så accepterar man fast propeller och tappar fart (måste ändå göras rent) men den fungerar i alla fall.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Så alla som har fast propeller (det är ganska många) badar och rengör eller åker kolossalt oekonomiskt?

Ja utom de som behandlar sina propellrar förstås. Men det går kanske inte?

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev bhemac:

Så alla som har fast propeller (det är ganska många) badar och rengör eller åker kolossalt oekonomiskt?

Ja utom de som behandlar sina propellrar förstås. Men det går kanske inte?

Jodå, och man provar ständigt nya medel, med varierande framgång. Hur snabbt det växer på, kan säkert andra svara på bättre än mig. Men det varier nog med område. 

 

Men en del skrapande i vattnet bör man nog räkna med (beteroende på hur ofta man lyfter båten). Men propeller är extra knepigt dels för att den är i metall samt att den roterar ibland.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag förstår verkligen inte varför inte större segelbåtar utrustas med lyftbara drev. På små båtar har man ju lyxen att kunna använda utombordare, men jag har full förståelse för att den lösningen är opraktisk på större båtar, främst för att en aktermonterad skulle lyftas ur vattnet vid grövre sjö, och det skulle bli väldigt mycket vikt väldigt långt bak. Men det hindrar inte en montering delvis invändigt.

I framtiden skulle det vara kul med en större segelbåt, men blotta tanken på att vara tvingad till inombordare slår såna tankar ur hågen på mig direkt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Som förstabåt hade jag tittat på if RJ85 Maxi 77 vanliga lättmekade billiga båtar med massor av reservdelar och en enorm kunskapsbank att fråga med tanke på alla som seglar dessa båtar men det viktigaste är att man känner sig bekväm med den typ av båt man väljer. Alla båtar har sina upp och nersidor. Tycker inte heller man skall vara överdrivet rädd för inombordare. seglade många år en ballad med en gammal MD7. Jag hade och har alltid en plan för vad jag skall göra om motorn lägger av oavsett skicket på motorn. Det betyder inte att jag har ångest varje gång jag startar motorn, däremot så vill jag veta tex om det går att snabbt hissa segel eller ankra om den lägger av. enda gången det hänt har varigt med en nyare båt som fick bränsleproblem och motorstopp. Var ingen stor grej men ändå skönt att det i bakhuvudet fans en plan. Är man lite händig är det inga problem att byta ut en trilskande motor heller så länge man håller sig till samma modell. krånglet börjar om man vill byta typ och därmed bygga om fästen osv.

 

Kolla på många båtar och köp med både hjärta och hjärna så blir det säkert bra.      

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 minuter sedan skrev classelagare1:

köp med både hjärta och hjärna

Ja, det måste känns rätt från början.

Men köp inte något som inte något bara för att det är billigt och sen inte går att sälja när/om man vill byta upp sig.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Angående sjötulpaner och beväxning så gäller det vid långfärdssegling. I våra farvatten är det inget problem på östkusten, och ett mindre problem på västkusten.

Share this post


Link to post
Share on other sites

När använder man motorn i båten? knappast inte ute på öppet vatten.

 

Jag har själv varit med om motorstopp i en trång passage i hård blåst. Du är i ett utsatt läge, och har väldigt lite tid.

 

En båt fick motorstopp 10m från bryggan trotts låg fart small det ordentligt. Sedan om man ska hinna få i ett ankare (som ska hitta grepp) så måste det vara redo att användas. Hur många har det?

 

Sedan så är trådskaperen nybörjare som jag antar ska ensamsegla. Att segla sig ur en situation är inte helt lätt, särskilt med Allegron eller L28.

Share this post


Link to post
Share on other sites
12 timmar sedan skrev Peka67:

Hur kontrollerar man att dieseln är skött? Varför skulle dieseln hålla bättre på våra breddgrader? Varför skulle Yanmar vara bättre än Lombardi eller beta?

Skicket kan i stor utsträckning bedömas med öppna sinnen och sunt förnuft.

 

1. Startar den lätt när den är kall?

2. Ryker den blått vid start eller gång?

3. Hur går den?

4. Hur ser motoroljan ut? (svart är ok på en diesel)

5. Hur ser maskinrummet ut, rent och snyggt är ett gott tecken

6. Hur ser kylvätskan ut?

7. Hur länge har oljefiltret suttit på plats? Ett filter som inte är nybytt är ett varningstecken

8. Vad kan ägaren berätta om årlig service?

 

Då vi bara använder båtarna halva året torde de hålla längre än sydligare breddgrader som har längre säsong.

 

Att byta slitdelar på en välskött motor är oändligt mycket billigare än att missköta och tvingas köpa ny motor efter ett antal år.

 

Angående Yanmar så har jag bara goda erfarenheter sedan 25 år, japansk kvalitet när den är som bäst, har just nu en grönmålad japansk Shibaura som kallas Volvo Penta, glödstart känns som rena stenåldern när man kommer från Yanmar som alltid startade på första varvet utan glödning.

 

Just glödningen är ytterligare en felkälla som Yanmar förstås saknar. 

 

Tror att det sitter många Yanmar kvar i båtar från 70-talet, som tuffar på trots att de nu är äldre än 40 år, återigen - bra skötsel, sunt förnuft och öppet sinne är bra för motorns livslängd.

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)
49 minuter sedan skrev Stephan_D:

Angående Yanmar så har jag bara goda erfarenheter sedan 25 år, japansk kvalitet när den är som bäst,

Tack, som du säkert förstår så är inte dieselmotor min kunnskap.

 

På varmare breddgrader har man oftast längre gångtid vid varje start. Vilket jag har förstått sliter mindre på motorn.

 

Sedan är väl både beta, nanni och vetus japanska motorer i grunden? Men varför en vetus är 25000 billigare än yanmar kan man fundera över. Så du kanske har rätt om yanmar (som för övrigt äger vetus).

Edited by Peka67

Share this post


Link to post
Share on other sites

Varför skulle det vara längre gångtid per start på varmare platser?

Share this post


Link to post
Share on other sites

På många håll så har man oftast fritt vatten direkt utanför hamnen eller bojen. Vissa väljer att segla iväg, andra går för motor en längre stund och söker mer vind, då man oftast har ett bestämt mål med turen (skärgård är ofta sällsynt). Kanske styrs man mer av tidvatten eller svaga vindar.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Med andra ord har det inget att göra med temperaturen, du spekulerar kring skärgårdens inverkan på motordriftstiden.

 

En skulle lika gärna kunna säga att eftersom det inte finns någon skärgård som är ivägen så behövs motorn bara direkt ur hamnen, så att drifttiden blir kortare. Lika grundlös spekulation som din?

Share this post


Link to post
Share on other sites
13 timmar sedan skrev bhemac:

Så alla som har fast propeller (det är ganska många) badar och rengör eller åker kolossalt oekonomiskt?

Ja utom de som behandlar sina propellrar förstås. Men det går kanske inte?

Kom just på att en del långfärdsseglare när de ankrat upp, dyker ned och knyter en påse runt propellern för att slippa påväxt. Vet ej hur det fungerar om man behöver starta motorn snabbt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  








×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy