Gå till innehåll
lördag 09 augusti 2025
patrikflink

Vilka är ute nu?

Rekommendera Poster

2025-07-26 vid 11:43 skrev Makro:

Vi saknar egentligen bara Bohusläns naturhamnar

Jag tycker jag ha läst många inlägg om att ni på värstkusten inte alls saknar de proppfulla naturhamnarna, men jag kan absolut förstå om en proppfull naturhamn lockar efter en tid i proppfulla marinor i Danmark.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev Mackey:

Jag tycker jag ha läst många inlägg om att ni på värstkusten inte alls saknar de proppfulla naturhamnarna, men jag kan absolut förstå om en proppfull naturhamn lockar efter en tid i proppfulla marinor i Danmark.

Det gäller ju att undvika perioden då alla har semester! Redan i mitten av augusti är det rätt så tomt i såväl gäst- som naturhamnar. Liksom försäsongen.
Men vill man ha skärgården för sig själv kan man ju satsa på januari, februari, mars, oktober, november och december.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
11 timmar sedan skrev Mackey:

Vad det gäller marinor väljer jag nog Danmarks hamnar varje gång, vi har alltid fått plats utan att jaga och lite bättre ordning och lugnare över lag, än de större på västkusten men tyvärr saknar ju Nordjyllands ostkust naturhamnar, i varje fall vad jag känner till. Söder ut i Danmark lär ju finnas naturhamnar lite varstans.

Då blir ju Bohusläns skärgård enda alternativet om man inte, som @Georg_Ohm går upp i dricksvattnet, vilket vi gjorde förra året. Men med tanke på att båtlivet verkar ha svalnat lite för tillfället så kanske västkusten är lite glesare på båtar nästa år? 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)
13 timmar sedan skrev Mackey:

Jag har precis kommit tillbaka från fyra veckors båtsemester i Bohuslän. Jag har kanske haft tur men jag inte upplevt trängseln så stor i år. Men vi har haft en lite mer flexibel strategi när det gäller val av naturhamn. Vi körde inte hamnar som alla har i sin bucket-list, Vasholmarna, Läsö, Gluppö, Brandskär osv.

Baserat på mina vänners rapporter som bara valde dessa hamnar var det packat och SÅ MÅNGA NORRMÄN!. 
När vi valde hamn så lade jag upp flera alternativ som passade nattens vindriktning. Om någon vik såg lite packad ut gick vi vidare tills vi hittade något lugnare. 

Vid sju av tio naturhamnar låg vi med mer en 50 m till närmaste båt.

Om man prutar lite på sina "måste gå till hamnar" och vågar ligga där ingen annan ligger kan man hitta bra platser även under högsäsong.

Redigerad av anuba
  • Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
37 minuter sedan skrev anuba:

Om man prutar lite på sina "måste gå till hamnar" och vågar ligga där ingen annan ligger kan man hitta bra platser även under högsäsong.

Ja, och det är dom ställena man håller för sig själv och inte delar med någon.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sunnanå föresten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan skrev Georg_Ohm:

Ja, och det är dom ställena man håller för sig själv och inte delar med någon.

Lite så har jag nog tänkt men jag bjöd på Altarholmarna. De är nästan en "måstehamn". Tror dock att den var impopulär när jag var där för att det blev en rejäl pålandsvind när vi skulle lägga ut dagen efter. 😕 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)
3 timmar sedan skrev anuba:

Lite så har jag nog tänkt men jag bjöd på Altarholmarna. De är nästan en "måstehamn". Tror dock att den var impopulär när jag var där för att det blev en rejäl pålandsvind när vi skulle lägga ut dagen efter. 😕 

Just när det gäller Altarholmarna. så brukar jag påpeka att det är massvis med grund vid inseglingen (minst 5 st) och att enslinjerna numera är förstörda, om nu ingen har återställt dem förra året eller i år. Mest spännande är det att passera genom Blysundet.

Sedan ligger det ett grundflak i bassängen/lagunen som blottläggs vid lågvatten och inte kan passeras annat än tidigast då det är fullmåne eller helst vid nymåne… det brukar hålla sjö-övare (sådana som övar på sjön), söndagsseglare, landkrabbor och övriga knickedixer borta.

Med tillägget att segla norrut istället, Gluppöbassängen är fint, här finns det bara ett grund, och man behöver inte känna sig ensammen.

Enligt GP hade någon iår igen, hängt upp skyltar i rondellerna/ cirkulationsplatserna vid Smögen (sannolikt nog heller Kungshamn) och Hunnebostrand, med texten ”Fullt, åk hem!” Det är ju ett elakt tilltag, så gör man ju inte. Utan turismen hade kustkommunerna konkat på ett par år. Men som jag var inne på, varför måste alla ha sommarsemester på sommaren? 

Själv är jag/vi i Sunnanå, Vänern, Dalsland. Kommunen har satt upp andra skyltar vid badplatser och vid bryggornas badstegar, man avråder, eller varnar för bad då det är en pågående algblommning.

Så kar man evakuerat husbilarna, det skall bli veteranfordonsträff.

Vi kom hit genom den relativt nya farleden från Vingens hamn söderut, innanför Rotön och vidare. Som ”vanligt” var farleden på sina ställen tre meter bred med skarpa svängar, just vid Rotön fick vi ta hjälp av bogpropellern för att komma runt prickarna. Men det var spännande och om man kan slita blicken från sjökort, plotter och ekolodet så ser man en hur vacker och säregen naturen är så där inomskärs.

Redigerad av Georg_Ohm
  • Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Den ”dåligaste” bilden?

Har nu lämnat Vänern, är i gästhamnen vid Trollhättans övre sluss, kollar när vänermaxbåtarna slussar, då säger Archimedes att det inte förbrukas så mycket vatten.

IMG_1234.jpeg

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vi ”hängde på låset” till slussportarna kl 09, och nu vid kl 14 har vi kommit till Fästningsholmen. Kungälv, det får räcka för idag.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nästan hemma. På ”Kneppla”.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
47 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Nästan hemma. På ”Kneppla”.

Tankstopp? :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Och vi är tillbaka i Sverige, på Vrångö.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan skrev raol:

Tankstopp? :)

Nej, dieseln var för dyr här. 19,50 kr/l.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2025-07-30 vid 20:58 skrev Georg_Ohm:

Archimedes att det inte förbrukas så mycket vatten.

Ja, det blir väl bara cirka 3 000 000 liter vatten som går åt för att ta ett vänermaxfartyg till/från Vänern till Göra älv.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vilka är ute sedan!?

1198153012_Screenshot_20250804-214944_SMHIvder.thumb.jpg.84132651aa9dfde5b50f7c3e9e875ee9.jpg

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...