Gå till innehåll
söndag 20 juli 2025
patrikflink

Vilka är ute nu?

Rekommendera Poster

Är kvar i dricksvattenförrådet.

Det är varmt, men vi har annekterat en av borden på bryggan.

Ett väldigt trevlig segelsällskap, som det heter hemmavid, här säker man ”segelbåtsklubb”, har välkomnat oss till Skeberga.

20° i vattnet, jag har ännu inte badat. Men jag skall kanske undvika julruschen och ta mig ett dopp.

Om inte annat finns det ett par kolonier med havstulpaner att avhysa, eller bidrar jag till artspridningen då? Men jag tror inte att dom tål sötvatten, havstulpanerna alltså.

IMG_1224.jpeg

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Georg_Ohm:

Är kvar i dricksvattenförrådet.

Det är varmt, men vi har annekterat en av borden på bryggan.

Ett väldigt trevlig segelsällskap, som det heter hemmavid, här säker man ”segelbåtsklubb”, har välkomnat oss till Skeberga.

20° i vattnet, jag har ännu inte badat. Men jag skall kanske undvika julruschen och ta mig ett dopp.

Om inte annat finns det ett par kolonier med havstulpaner att avhysa, eller bidrar jag till artspridningen då? Men jag tror inte att dom tål sötvatten, havstulpanerna alltså.

IMG_1224.jpeg

Skeberga är fint. För fint väder för att ta en promenad till kyrkan och titta på fin halmslöjd.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
4 timmar sedan skrev excel319:

Skeberga är fint. För fint väder för att ta en promenad till kyrkan och titta på fin halmslöjd.

Det klarade vi av igår, en skaplig hundpromenad. Idag var det för varmt för längre hundpromenader.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

24 grader i vattnet. Liggeer längst upp i Bäröfjorden väst om Värmlandsnäs.

Ska till Åmål under dag.

Sen blir det inomskärs söderut, så snart det bjuds. Vingens Hamn, Vedviken m fl ställen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ett allvarligt tips.

Om Ni går söderut i leden som går från Vingens Hamn, prickad med. Så gå inte från prick till prick! Håll mitt i.

En polare blev av med ett drev där.

Själv har jag haft bottenkänning.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
35 minuter sedan skrev Hybro:

Ett allvarligt tips.

Om Ni går söderut i leden som går från Vingens Hamn, prickad med. Så gå inte från prick till prick! Håll mitt i.

En polare blev av med ett drev där.

Själv har jag haft bottenkänning.

Vi följer gammalt spår i plottern förbi Mittskär in till Mariestads angöring, därefter norrut, vi vågar inte ta genvägen Bössholmarna/ Lövskären, även om det finns (hemmagjorda-) prickar där. Sjötorp är målet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Danmark bjuder hittills på gott om plats i gästhamnarna även om det brukar bli fullt framåt kvällarna. Udbyhöj vid Randers fjord igår och Grenå innan dess. Beas-system med kort för betalning av plats och dusch där man returnerar kortet vid avresa och får tillbaka depositionen.

IMG_6420.jpeg

IMG_6450.jpeg

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tja… kanske ett misstag att gå till Sjötorp.

Nu förstår vi varför det är så få fritidsbåtar på Vänern, alla är här.

Dessutom sjutton busslaster med turister.

Jag har inte sett någon hamnvärd, en sådan kanske dyker upp, för det kan behövas röjas upp, längsides förtöjda båtar där det uttryckligen finns skyltar som upplyser om ”stäv mot kaj” och en blockerad sugtömningsstation. 

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Men eländet kompenseras ju med att det är ett band som spelar covers på Pink Floyd, gratis dessutom.

Almighty Bob spelar vid Stenbordet, som iofs för tankarna till Narnia och Aslam.

Redigerad av Georg_Ohm
  • Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)
3 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

...där det uttryckligen finns skyltar som upplyser om ”stäv mot kaj” och en blockerad sugtömningsstation. 

Jag tror "stäv" är ett okänt ord för väldigt många av dagens sjöfarare. Det vore intressant att göra ett brett båtrelaterat ordförståelsetest på svenska båtägare och se resultatet. Som ord-delen på högskoleprovet. 

Redigerad av Till_havs
  • Gilla 1
  • Haha 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
3 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Tja… kanske ett misstag att gå till Sjötorp.

Nu förstår vi varför det är så få fritidsbåtar på Vänern, alla är här.

Dessutom sjutton busslaster med turister.

Jag har inte sett någon hamnvärd, en sådan kanske dyker upp, för det kan behövas röjas upp, längsides förtöjda båtar där det uttryckligen finns skyltar som upplyser om ”stäv mot kaj” och en blockerad sugtömningsstation. 

Passa på att gå in till Fällholmarna rakt väst, nord väst om sjötorp.

Insegling på sydspets / enslinjer på ön strax bortom. Då kommer en enslinje synlig i syd.

Mindre djupgående båt finns det förtöjning på  mot brygga.

Större djupgående, gäll ankaret strax innanför sista prickparet och och förtöj invid vinkeln på brygga.

Bastu, öppen gammal fyr...ja ett härligt ställe.

Förbjudet att fiska tama karpar i hamnen.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Intog ön Lunda med vännerna för en natt. Sjukt med alger nu.

Idag blir det Arkösunds gästhamnen en natt. Behöver bunkra lite och tömma septiktank.

Screenshot_20250719-222525.png

IMG_20250719_222439047.jpg

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
14 timmar sedan skrev Till_havs:

Jag tror "stäv" är ett okänt ord för väldigt många av dagens sjöfarare. Det vore intressant att göra ett brett båtrelaterat ordförståelsetest på svenska båtägare och se resultatet. Som ord-delen på högskoleprovet. 

Det finns tydliga och pedagogiska pictogram också.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)
3 timmar sedan skrev patrikflink:

Sjukt med alger nu.

Ja, jag har aldrig i hela mitt liv sett så mycket alger som nu. 🤢
Om några dar kommer skiten börja lukta också.

Redigerad av ChristerN

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...