Jump to content
Friday 26 April 2019

Recommended Posts

Mina rutor läckte lite och var dessutom i behov av en polering eftersom de var helt omöjliga att se ut genom. Poleringen gick utmärkt som ni kan se av bilderna men nu återstår problemet att montera tillbaka rutorna. Det verkar som att de tidigare var monterade med Sika eller liknande men rutorna lossnade förvånansvärt lätt när man väl hade lossat alla skruvar, jag trodde att Sika hade lite mer limmande egenskaper.

Min spontana tanke är att montera dem med butyltejp men det verkar väldigt svårt att hitta någon som säljer vit sådan. Erlandsons är de enda som jag har hittat hittills och frågan är om de hinner leverera innan helgen. Vad säger den samlade expertisen. Ska jag köra på butyltejp och kanske skjuta på montaget till efter Påsk om Erlandsons inte hinner leverera eller ska jag gå på SIka 291? Eller finns det någon annan metod som ni kan rekommendera?

601570048_Poleradruta2.thumb.jpg.fddac9bb35f7639c8cc22ec78e12fc3e.jpg

Ska göra exakt samma och täta om några rutor då det sipprar in om det regnar.

Fann detta material:

https://www.biltema.se/bygg/kemikalier/tatningsmedel/butyltatning-2000037757
Det är ju inte tejp, men det är betyl som jag läst i många trådar som rekommenderat. 

Är det betyl som gäller eller är sånt här lämpligt:
https://www.biltema.se/bat/batvard/tatning/marintatning-2000040775

Butyltejp är det enda rätta. Måste gå att få tag i. Glasmästaren kanske har?

Maxi hade stora problem med läckande rutor. Rutorna var stora och av polykarbonat dvs de rör sig mycket i värmen. När man övergick till butyltejp så upphörde problemen.

Det finns även butylgummi på tub och det fungerar men är ett himla kladd.

Sika om vi nu menar PU tål UV-ljus dåligt, undvik det, man skjuter bara problemet framför sig.

En stor fördel med butyltejp är att det är lätt att jobba med tex pga av det har en jämn tjocklek.

Hållfasthetsmässigt bör det ju räcka med skruven, Sika ger ju tätningen.

Jag använde karrosertätning från Mekonomen (svart med diameter 6mm) som jag drog ut ca 200% för att få lagom tjocklek (jag har dock en täckande ram utanpå). Och jag hade fräst spår på rutan (tillverkar nya). Jag upplever butylen som väldigt smidig att arbeta med samtidigt som den fint anpassar sig mot underlaget och fäster bra. Sen satte jag lite Sika i varje skruvhål innan jag la på ramen och monterade alla skruvar.

Ända problemet jag hade var om butylbandet hamnade intill skruven. Det kletade då fast i skruven och drogs med (runt skruven) när jag skruvade in den. Detta medförde att butylen lokalt försvann kring hålet. Det ordnades genom att jag såg till att inte ha butylen intill skruven och istället täta med Sika här. 

Ett alternativ om du inte får tag på vit butyl kanske kan vara att måla en vit ram på insidan av rutan och sedan köra med svart butylband?

Båtaccenten verkar annars ha grå tätning hemma.

Nu har jag klickat iväg en beställning på 4 rullar vit butyltejp från Erlandsons. Nu hoppas jag bara att de kan leverera innan helgen. Annars får jag i vild panik springa runt till alla lokala glasmästare på torsdag och försöka trolla fram lite vit butyl lokalt. Jag vill verkligen montera tillbaka rutorna under påsken för annars blir det kärvt att få på dem innan sjösättningen.

Tyvärr så dök inte butylen upp innan påskledigheten så fönstrena är inte monterade än.

Jag ägnade dock helgen åt att försöka få bort den gamla sikan. Den var riktigt mjuk och flexibel trots att den bör vara rejält gammal gammal. Jag lyckades skrapa bort nästan all sika med hjälp av ett rakblad och en färgskrapa.

Fläckvis så ligger det kvar ett tunt lager med sika. Är det någon som har ett bra tips på hur man får bort det? Jag har försökt med aceton, kemiskt ren bensin samt att polera bort det med polermaskin. Ingenting biter. Om jag inte kommer på något smart så kommer jag nog låta de små resterna vara. Det enda negativa som jag tänker mig är att smuts kommer att leta sig in och fastna på den så att det ser lite solkigt ut.