Jump to content
Saturday 18 September 2021
Adamddd633

Fundering kring konservering

Recommended Posts

Hej, har konserverat båten i helgen men tveksam om det blev rätt och riktigt!

Är en Mercruiser 5.0L 305 V8

Jag gjorde så att jag lät båten stå och gå i tio min med vattenslang och spolmuff (tills motorn blev varm och termostaten öppnade sig)

sen stängde jag av båten, kopplade en slang till en dunk med glykol ställde dunken på badbryggan på båten och

lät motorn suga upp glykolet via drevet med spolmuffen, den drog i sig cirka 6L glykol innan det började spruta ut 

blått vatten från drevets längst upp? Men även lite från avgasrören, är det rätt konserverad nu? Har försökt googla ang vattnet som kommer ut från drevet längst upp. Det vattnet som kommer ut där, har det gått igenom motorn eller har det bara gått igenom drevet sen ut? 

 

https://www.youtube.com/watch?v=SVdTmSTkBvc

Man ser tydligt i den filmen vart vattnet kommer ut, alltså mellan drevet och skölden

Edited by Adamddd633

Share this post


Link to post
Share on other sites

För att säga rätt eller fel måste vi veta om motorn är sötvattenkyld eller sjövattenkyld.

 

Om den är sjövattenkyld så har du gjort fel. Du måste tömma (dränera) motorn helt på vatten innan du kör in glykolen

 

Om den är sötvattenkyld så är det rätt.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
20 minuter sedan skrev Gelis:

För att säga rätt eller fel måste vi veta om motorn är sötvattenkyld eller sjövattenkyld.

 

Om den är sjövattenkyld så har du gjort fel. Du måste tömma (dränera) motorn helt på vatten innan du kör in glykolen

 

Om den är sötvattenkyld så är det rätt.

Motorn är sjövattenkyld, så då är jag tvungen att göra om allt?

Problemet nu är att båten står på sin plats och har inte tillgång till rinnade vatten. 

Så får bli att köpa en stor balja och ha vatten i den så motorn får går varm på det sen tömma motorn på vattnet sen koppla på glykolen igen då. Kan det funka? 

Vad är risken med att inte tömma? Jag har blandat glykolen 60% glykol och resten vatten, borde inte det lilla vattnet som var kvar i motorn blanda ut det till max 40% glykol och 60% vatten? Då borde ju fortfarande fryspunkten bli tillräckligt låg för vattnet inte ska frysa? 

Ursäkta mina okunniga frågor, men första vintern med inombordare 😉

Edited by Adamddd633

Share this post


Link to post
Share on other sites
35 minuter sedan skrev Adamddd633:

Motorn är sjövattenkyld, så då är jag tvungen att göra om allt?

Problemet nu är att båten står på sin plats och har inte tillgång till rinnade vatten. 

Så får bli att köpa en stor balja och ha vatten i den så motorn får går varm på det sen tömma motorn på vattnet sen koppla på glykolen igen då. Kan det funka? 

Vad är risken med att inte tömma? Jag har blandat glykolen 60% glykol och resten vatten, borde inte det lilla vattnet som var kvar i motorn blanda ut det till max 40% glykol och 60% vatten? Då borde ju fortfarande fryspunkten bli tillräckligt låg för vattnet inte ska frysa? 

Ursäkta mina okunniga frågor, men första vintern med inombordare 😉

 

Risken är att systemet fryser och du får skaffa ny motor till nästa sommar ;) Rostrisken ökar väl också vad jag förstått.

Men utöver konserveringen av kylsystemet ska du ju också byta oljor etc. I synnerhet drevolja. 

 

Ett tips är att kolla med en motorverkstad som pysslar med båtmotorer. Brukar inte vara så dyrt som man tror. 

Som exempel kan nämnas att service och konservering på min båt (vars motor förvisso är knappt hälften så stor som din) kostade 2000 kr. Med den vetskapen kändes det helt inte värt besväret att göra skiten själv.

 

En drevsäck är annars något du kan införskaffa istället för balja. Men ja, en slang med vatten underlättar ju...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Du behöver inte varmköra den igen. Töm den genom att öppna alla dräneringspluggar och kör sedan in glykolblandningen. 

 

Felet du gjort är att så fort den kalla glykolblandningen kommer till termostaten så stänger den och det är inte mycket som kommer förbi. Det betyder att delar av motorn nästan inte fick någon glykol alls och löper stor risk att frysa i vinter. Genom att tömma motorn först så kommer glykolblandningen fylla hela motorn bakvägen runt termostaten.

 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Givetvis vet jag om service på drev och motorn i sig, ska byta både olja i drev och motor samt

även byta impeller då jag tycker det suger upp för dåligt med kylvatten. Ska även kika på termostaten då jag misstänker att den står öppen konstant då motortempen aldrig gått över 130°F

i sommar. Men då gör jag på detta vis.

 

* Tömmer allt vatten med dräneringspluggarna, när det är tömt så stänger jag dem

* Tar bort termostaten helt och hållet (ska ändå kolla så den funkar)

då behöver jag inte varmköra motorn innan?

* Kör igenom glykolet på samma vis som sist med en dunk på badbryggan

* Efter detta den vanliga servicen

 

Det jag inte fick svar på, vattnet som kommer mellan drevet och skölden, har det vattnet gått igenom motorn? 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja om motorn varit helt tömd på vatten så har vattnet som kommer genom drevet passerat hela motorn.

Sedan ta inte bort termostaten även om den är trasig när du konserverar, den styr vattenflödet genom termostathuset, blir fel flöde om du tar bort den. Den kan du fixa med när glykolkörningen är klar.

Om motorn är fylld mad vatten när du kör så kommer det också vatten vid drevet men då har det inte passerat motorn förrän termostaten öppnat. Vattnet passerar bara avgasdelarna och termostathus vid kall motor.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag tömde alltid mina V8'or innan glykolköret. Dock är jag inte 100% säker på varför kylkanalerna fylls när motorn är tömd oberoende av termostaten. Om termostaten är stängd så åker vattnet/glykolen bara förbi motorn och rätt ut förutom en läckkanal förbi termostaten som kanske är för liten för att göra nytta vid glykolköret.

Gelis, du kanske kan utveckla detta? Tror många inklusive jag inte är 100% säkra på hela mekanismen.

 

Edited by Baxlaget

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kan väl försöka mig på en generell förklaring, beror lite på vilket termostathus som motorn har.

Impellerpump till inlopp på termostathuset vattnet delas upp i termostathusets utloppskammare till avgas och cirkulationspump. Motorn fylls (när den varit dränerad) alltså via cirkulationspumpen och ut genom by-pass kanalen när termostaten är stängd. När termostaten öppnar så flödar vattnet genom termostaten och by-pass kanalen till både avgas och cirkulationspump. Tar man bort termostaten så störs det tänkta flödet i utloppskammaren. Finns säkert andra mer kunniga som kan ge en bättre förklaring.

 

Man måste alltså köra in ett antal liter för att motorn ska fyllas då en hel del åker direkt ut via avgasutloppen i termostathuset. Motorn är alltså inte fylld när det första glykolvattnet kommer ur drev/sköld.

Share this post


Link to post
Share on other sites
4 minuter sedan skrev Gelis:

Motorn är alltså inte fylld när det första glykolvattnet kommer ur drev/sköld.

Precis vad jag alltid har misstänkt! Man måste vräka in massor av liter varav bara en bråkdel gör nytta.
Jänkartänk: With enough power even a brick can fly.
Typ ...
 

Edited by Baxlaget

Share this post


Link to post
Share on other sites

En detalj om oljebytet med. Nu får du byta kall olja eftersom båten är på land. Det funkar om du tappar ur den genom bottenpluggen, men ska du suga upp den kommer det gå hopplöst trögt. Jag brukar byta olja hemma vid bryggan efter en varmkörning. Sen får motorn gå med nya oljan 20 minuter till upptagningsplatsen när det är dax. Visst, den är inte helt flong ny inför vintern då, men istället har den gått runt och nått alla motorns delar innan vintervilan och den gamla gick lätt att suga upp då den var varm. Nu kvittar det, men du kan ta med dig det till nästa år. 

Impellern, den sätter du i i vår! Vet du att den ska bytas behöver du inte ens ta ur den gamla nu. Att sätta i en helt ny innan vintern är bara onödigt, den sitter ju bara där och blir frusen å deformerad. Ha den nya hemma i sin förpackning i rumstemp istället så mår den lite bättre. 

Bränslefilter likaså om det ska bytas, det gör ingen nytta alls i båten när den är på land, bättre att sätta i nytt i vår när det ska börja prestera. 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Min inombordare konserverar jag enligt följande.

 

Till en 25 liters dunk med 20 liter glykolblandat vatten kopplar jag en slang direkt till motorns kylvattenpump, i stället för slangen från kylvattenintaget.

 

Kör igång motorn och väntar tills glykolblandat vatten kommer ut ur avgasröret.

Placerar då strax en spann under avgasröret.

Stannar motorn.

 

Lossar slangen där kylvattnet går in i avgaskröken och byter till en längre.

Leder ned den i glykoldunken.

 

Startar motorn ock kör ur glykolblandningen ur avgasröret.

Tömmer sen spannen i glykoldunken

 

- Kör motorn tills avgasslangen blir rejält varm, nu av bara avgaser. Upprepar detta varje månad under tiden båten står på land.

Strax när motorn startar kör jag även igång Eberspächern.

Edited by Hybro

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bara undrar hur en frusen impeller ser ut?

 

Krokig som e männish?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy