Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Mercury

Frysskydda Mercruiser 3.0lx

Rekommendera Poster

Hej! 

 

Jag har googla och sökt ihjäl mig på vinterkonservering av min sjövattenkylda Mercruiser 3.0 med alpha one gen 1. 

Det jag undrar är om allt blev rätt då jag körde glykolblandningen.

 

Jag har bytt olja i motor innan jag tog upp båten, sen bytte jag olja i drevet.

Sen körde jag spolmuff och färskvatten i ca 15 minuter för att skölja igenom lite.

Sen dränerade jag motor och limpa på vatten ( hittade bara 2 dräneringspluggar ett på blocket och ett under limpan).

Efter dräneringen tog jag ett stort kärl med 20l 50/50 glykolblandning och en dränkpump med slang och spolmuff kopplat till drevet och vevade igång motor och dränkpump. Det är nu funderingen kommer, blev allt fyllt med glykol? Körde max en minut innan all glykol var slut i kärlet, såg dock att det kom glykol ur avgas och i skvaller röret. 

Behöver man inte köra längre? eller går det så fort för motorn att fylla sig med glykol? Båten kommer stå ute så vill vara säker:) 

Tack på förhand//

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Din motor är helt rätt förberedd för vintern. Lite fogging oil i cylindrarna också så är det helt klart.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Okej, vad skönt och höra! Då var det ju ganska smidigt😊! Man behöver alltså inte hålla på och krångla med termostatet? Har aldrig riktigt förstått funktionen i helhet med den🤔 fogging oil i cylindrarna sen dra runt för hand eller en snabbis på starten? Åker inte glykolen ut då?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förresten hur vet man att man fått ut allt ur block och limpa? Hur mycket rymmer de? Såg att man kunde få rostflagor emellan så att de inte rinner ut, borde ha varit mer än 5 liter iaf🤔

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 minuter sedan skrev Mercury:

Förresten hur vet man att man fått ut allt ur block och limpa? Hur mycket rymmer de? Såg att man kunde få rostflagor emellan så att de inte rinner ut, borde ha varit mer än 5 liter iaf🤔

Nu ska jag inte lägga mig i detta egentligen. Men frågar du mig så skulle jag plockat ur termostaten innan glykolkörningen, bara för att vet att du fått in glykol överallt. Endera så måste du varmköra motorn så termostaten öppnar, eller så plockar du bort den och då vet du att du får du glykol överallt i kanalerna. Det är många under åren som trott de fått glykol överallt sen har man inte fått det, senast min granne med mercruiser v8 den frös antagligen i vintras.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är motorn är tom på vatten så fylls den upp med glykolblandningen utan att termostaten tas bort eller är öppen.

Om man kör motorn varm och termostaten öppnar men när man sedan kör in kall glykolblandning så stänger termostaten och det kommer troligtvis att bli fickor som ej är frostskyddade.

Redigerad av Gelis

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 minuter sedan skrev Gelis:

Är motorn är tom på vatten så fylls den upp med glykolblandningen utan att termostaten tas bort eller är öppen.

Om man kör motorn varm och termostaten öppnar men när man sedan kör in kall glykolblandning så stänger termostaten och det kommer troligtvis att bli fickor som ej är frostskyddade.

Ja Gelis helt rätt, men då ska man också vara hundra på att motorn verkligen är tom och det är väl där det ibland blir fel. Bästa är ju att ha sötvattenkylning. Det är väl därför man kör runt glykolblandningen i sjövattenkylda motorer till den blir varm då är väl termostaten öppen antar jag, men kör man in den kall stänger naturligtvis termostaten som du säger och just i det momentet sker kanske en del missar.. Min granne kommer montera sötvattenkylning  på nästa motor. Men som jag skrev i inledningen jag ska inte lägga mig i detta har för lite kunskap, finns de med betydligt större kunskap och som gör detta varje år, har bara ägt sötvattenkylda motorer och där är det rätt enkelt.

Redigerad av kossor
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

@Mercury:
Jag gjorde som du har gjort när jag hade en Mercruiser 5.0 EFI med Alpha One och även med en Mercruiser 5.0 MPI med Bravo-drev förutom att jag placerade 20L-dunken  ovanför drevet på badbryggan så någon pump behövdes inte. Under ca 10 år har detta fungerat bra även om jag på de senare åren även hade en frostvakt i motorrummet.

 

Jag var precis som du osäker på termostatbiten men efter lite googlande så såg jag att det finns en kanal för kylvattnet som går förbi termostaten. Detta för att inte motorn ska bli utan kylvatten om termostaten är stängd.
Utan detta "läckage" skulle det i så fall bli moment 22, inget vatten i kylkanalerna som kan tala om för termostaten att den måste öppna för att motorn är varm och behöver kylvatten.

 

Redigerad av Baxlaget

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack så mycket @baxslaget👍.

Låter ju väldigt vettigt det du säger! Det bör ju kunna komma igenom på något sätt, skulle ju vara konstigt om motorn skulle gå helt torr ända tills den skulle komma upp i arbetstemperatur. Nu är ju funderingen om hur mycket det kan rymmas i block och limpa, så man vet att man fick ut allt🤔

Redigerad av Mercury

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mina 5.0 nöjde sig med ca 12 liter innan det kom ut i avgaskanalerna och började "spotta". Körde då en stund till. Typ 16 liter varje gång. Vet inte om din 3-liters har mindre volym på kylkanalerna men din beskrivning låter som om du har gjort rätt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu stjäl jag tråden för en liknande fråga: Har 3.0 med alfa one gen II med sötvattenkylning. Så motordelen är OK, fylld med glykolblandning. Sjövattendelen brukar köra med drevsäck fylld med 50% glykolblandning. Min fråga är hur länge måste köra motorn med drevsäcken, hittills har gjort det tills varmt vatten kommer ut i drevsäcken, men det är kanske för länge? Drevsäcken täcker ju inte till 100% så det blir en del spill som jag vill undvika.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är inte bekant med sötvattenkylningens innersta väsen men det måste ju vara en värmeväxlare någonstans. 
Jag gissar att motorn har sin termostat precis som en sjövattenkyld har. Det innebär isåfall att det inte finns något behov av någon reglering på sjövattensidan. Ni experter kanske kan konfirmera eller dementera denna gissning.
Om det stämmer så behöver du bara köra igenom sjövattensystemet tills det är helt fyllt av glykolblandningen. Ingen anledning att köra varmt.

 

Redigerad av Baxlaget
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stämmer för sötvattenkylning, behövs inte köras varmt på sjövattensidan, bara se till att glykol vattnet har cirkulerat några varv. om man kör med säck.

Jag kör igenom 20 liter glykolblandning som jag samlar upp för användning året efter. Man får spetsa lite med ny glykol varje år för det blir lite utblandat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev Gelis:

Man får spetsa lite med ny glykol varje år för det blir lite utblandat.

Ta ett prov på blandningen och åk till en mack för test av fryspunkt. Kallas för refraktometer om du vill köpa en egen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
22 minuter sedan skrev Gelis:

Stämmer för sötvattenkylning, behövs inte köras varmt på sjövattensidan, bara se till att glykol vattnet har cirkulerat några varv. om man kör med säck.

Jag kör igenom 20 liter glykolblandning som jag samlar upp för användning året efter. Man får spetsa lite med ny glykol varje år för det blir lite utblandat.

Hur lång tid kör du igenom glykolblandningen ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På min sötvattenkylda 3L Mercruiser kör jag bara tills mina 10-15 liter glykolblandning som den får suga via muff tagit slut (och delvis runnit ut i baljan under drevet). Det tar bara en eller två minuter. (Har inte tagit tid.)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kör igenom en 20 liters dunk på min VP V6:a, tar knappt en minut 

Kollar fryspunkten på blandningen (med refraktometer) innan jag kör igång 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Uppdaterar tråden lite.

Var så nyfiken så jag gjorde om hela proceduren.

Jag tömde motorn nu i helgen efter min första konservering. 

Och aldeles riktigt så var det fullt med glykol i motorn fast jag inte tagit bort termostaten😊 

Jag fick ur ca 6 liter ur limpa och block. 

Dock så köpte jag en drevsäck på biltema och la ner en dränkpump till en spolmuff, så jag fick ett återcirkulerande system och körde motorn varm med glykolblandning. 

Sen döda den med konserveringsspray och en skvätt i varje cylinder så nu bör hon vara säkert redo för vargavintern👌😊

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...