Jump to content
Saturday 04 December 2021

Adamddd633

Medlemmar
  • Content Count

    74
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

5 Neutral

About Adamddd633

  • Rank
    Löjtnant

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Enligt mitt tycke är följande lösning det bästa i många lägen. Vi säger att man ska köpa en båt för 300 000 KR Lägg 30% kontantinsats: 90 000 KR Lån: 210 000 KR Ränta: 2% Kostnad per år för lånet: 4200 KR per år Lägger resten av pengarna som man tänkt köpa båt för kontant i fonder med hyffsad säker avkastning, ökning per år i snitt 10% Avkastning per år: 21 000 KR Minus räntekostnaden: 16 800 KR Självklart ska man räkna på vad som händer om fonderna går ner i värde och man blir tvungen att sälja.
  2. Somsagt, linjering mot motorn gjordes så det är lugnt, måste helt enkelt inte tryckt dit det tillräckligt hårt. Får göra om det, ser inga synliga skador så det är nog lugnt! Tack för svar!
  3. Har ett problem, bytte stödlager förra våren, knackade dit det med ett verktyg som jag hyrde som skulle vara just för detta. Fick dit det riktigt (enligt mig) då det inte kom in längre och satt fast. Slutet på säsongen märkte jag att det var vibrationer i båten i låga farter och tänkte om stödlagret redan var slut. Tog av drevet igår och med ut på drevaxeln så sitter stödlagret, hur fasen gick detta till? Vad har jag gjort fel? Bytet av stödlagret gick till på detta vis: 1.Knackade ut stödlagret med ett hyrt verktyg för detta 2. Knackade dit det nya med ett hyrt verktyg för just detta, detta verktyg såg till att det blev linjerat mot själva motorn. Min enda teori är att jag knackade in det för löst, men dem sista slagen så tog det liksom stopp, gick inte in mer. Stödlagret är rätt modell då jag jämförde med det gamla. Gäller ett Alpha One Gen2 med Mercrusier 5.0L -95
  4. Jag har en Searay 200 OV, och finns ingen skillnad mellan CC och OV CC verkar dem äldra Searay båtarna heta och OV dem lite nyare.
  5. Absolut, men då går den som vanlig släpvagn och inte båtvagn. Alla regler finns här https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Trafikregler/Lasta-dra/Battransport/
  6. *Lasten (båten) får inte sticka ut åt sidan mer än högst 20 cm. *Lasten (båten) får inte vara bredare än 260 cm. *Lasten (båten) får vara bredare, dock högst 310 cm, om den i övrigt uppfyller Transportstyrelsens föreskrifter (TSFS 2010:141) om färd med bred odelbar last, kap. 2, se länk i menyn till höger). *Lasten (båten) får vara bredare, dock högst 350 cm, om den i övrigt uppfyller Transportstyrelsens föreskrifter (TSFS 2010:141) om färd med bred odelbar last, kap. 2 och 3, se länk i menyn till höger. Om båten är bredare, måste man begära dispens. *Om vagnen saknar bromsar, får bruttovikten (vagn + last [båt]) inte överstiga dragfordonets bruttovikt. Jämför man med "vanlig" släpvagn är skillnaderna ganska stora, med dessa regler får jag ta en stor/tung bil och dra en stor båt så länge släpet+båten inte väger mer än bilens bruttovikt. Vanlig släpvagn blir det tvärtom, tyngre bil, ju mindre får man dra.
  7. Har en Searay 200, som är mindre och lättare båt än vad du har med en 5.0l förgasarmotor (inte MPI). Den drar cirka 2L distans vid 1000 varv (typ 6 knop) och i och med att din är större men med insprutning så blir det nog runt 2L din drar med, men är omöjligt att säga, beror ju på hur många i båten, packning osv.
  8. Köp den båt som ni har råd med och känner att ni vill ha, fundera inte på storlek på båt (om ni inte köper en alldeles för stor båt förstås) och prova er fram. Jag köpte en 22 fotare förra sommaren, knappt varit på sjön, det tog någon månad och nu kan jag lägga till båten helt själv utan att varken köra sönder min eller andras båtar. Man lär sig under resans gång och båtfolk har en tendens att vilja få folk att tro att köra båt är som att köra ett rymdskepp. Man kommer snabbt in i det, och misstag kommer man göra oavsett. Träna somsagt på lite lugnare vatten tills ni känner er manade för lite tuffare förhållanden.
  9. Jag har letat kapell till min Wellcraft 210 -89 och hittat på Ebay.com för hyffsat pris. Kolla där! 😊
  10. Nej, trimplanen är helt uppfällda, testade dem när jag tog upp båten. (hade dem tankarna jag med)
  11. Mja, tyvärr så är motorn en 5.0L gjutjärns V8 så den väger väl några kilon, sen har jag två batterier. Det bästa hade ju varit att ha motorn på mitten av båten men det projektet hoppar jag över 😉 Så är nog så att den väger mycket bak och lite fram, är nog inget att göra åt utan får försöka trimma ut och hitta den bästa farten. Jag har faktiskt inte tänkt på om det blir bättre om jag kör snabbare, men misstänker det, då borde baken inte gräva ner sig lika mycket. Svaret är kanske att jag måste gasa på lite mer för mer optimalt gångläge, toppfarten ligger på cirka 35knop och bilden är tagen när den låg i cirka 23-25knop
  12. Hm, ja jag har funderat på det med. Något är det som tar i och gör svallet i mitten på båda sidor av drevet. Men är ju ett vanligt Alpha one drev, det kanske är att man måste tilta upp mer? Drevet är riktigt skitigt på bilden, är i bättre skick idag 😉
  13. Hej! Har en Wellcraft 210 Classic Svallet bakom min båt tycker jag ser knepigt ut och vet inte varför, det enda jag vet är att sinkar farten rejält känns det som. Som ni ser så blir det ett svall på bådar sidor, ser ut som det kommer frn drevet. Jag har även trimplan men dessa är fullt uppe när jag tog bilden. Behöver jag trimma ut mer? Eller vet ni vad jag ska göra? Jag förstår i alla fall att det sinkar farten och bränsleförbrukningen måste ju bli högre med mer motstånd. (jag vet att jag kan laborera när sommar men man måste ju ha något att göra på vintern så då får det bli spekulationer)
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy