Jump to content
Tuesday 22 October 2019
forgus31

Toalukt nyinstallation,tank toa + slangar

Recommended Posts

34 minuter sedan skrev segelbagaren:

Jå då blir det inte stumt, det är jag med på. Men tidigare i tråden talades det om att löda fast röret i tanken. Vad jag förstår var det utan slang. Därav min fråga om det inte blir stumt då.

Förhoppningsvis sitter både tank och rör fast, det är inga problem. Det sitter kopparrör på motorn, eller hur? Min toalett har en gängad anslutning så jag kommer nog att skruva fast röret där med.

Vi får hoppas på en mild vinter så man enkelt kan jobba i båten.

3 timmar sedan skrev forgus31:

Med en större vacuumpump kunde en vacuumtoa fixas lätt  som en plätt?

Vakuumsystem är väl egentligen det enda riktigt vettiga? Finns, men jag vet inte vad det kostar. Man måste ju ha en särskild vakuum toalett, tank, vakuumpump (ofta en vattenpump med ejektor) och en tömningspump om man ska ut på internationellt vatten. Men det borde vara enkelt att fixa. Fördelen med vakuumsystemet att skiten slås sönder, det blir ytterst sälla stopp. Dessutom snålspolande.

En urinseparerande mulltoa är nog det enklaste.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det var det bästa tipset förutsatt att den är luktfri förstås. Ser dessvärre ut som vår luktslang 

Share this post


Link to post
Share on other sites
4 minuter sedan skrev forgus31:

Det var det bästa tipset förutsatt att den är luktfri förstås. Ser dessvärre ut som vår luktslang 

Ser ut som min också och som i alla nyproducerade båtar nere i Europa.

Annat kosthåll kanske?

Share this post


Link to post
Share on other sites
18 minuter sedan skrev bhemac:

Ser ut som min också och som i alla nyproducerade båtar nere i Europa.

Annat kosthåll kanske?

 

Jag behövde en extra bit utöver den jag beställde från Marinaman och handlade då nämnd slang på Seasea. Jag kan inte påstå att jag är septislangexpert men jag kunde inte se någon skillnad på slangarna.

Share this post


Link to post
Share on other sites
5 timmar sedan skrev segelbagaren:

Jå då blir det inte stumt, det är jag med på. Men tidigare i tråden talades det om att löda fast röret i tanken. Vad jag förstår var det utan slang. Därav min fråga om det inte blir stumt då.

Jag ville bara beskriva hur man kan göra för att det inte ska bli stumt.

 

Sedan tror jag det funkar att bygga det stumt också så länge det inte är allt för mycket rörelse mellan tank och däcksgenomföring och så länge det är lite längd och några vinklar inblandade.

 

En fördel med att skarva med slang är att det inte krävs mm-precision. Nackdelen är läckagerisken i skarvarna.

 

Mackey

Share this post


Link to post
Share on other sites
45 minuter sedan skrev Mackey:

Nackdelen är läckagerisken i skarvarna.

Även risk för lukt. Men får tänka till var man lägger en sådan skarv.

Share this post


Link to post
Share on other sites
22 timmar sedan skrev nsehlin:

En googling gav lite tydligare bevis för att Seaseas slang är Dometic, alltså samma som hos Marinaman. Seasea marknadsför den som "Maxflex". Googlar man på Dometic Maxflex hittar man https://www.dometic.com/sv-se/se/produkter/hygien-och-sanitet/sanitet/tillbehör/dometic-maxflex-38-_-64055

 

Har jag otur är slangen från en alternativ tillverkare. Varför ett annat namn annars. Googlade lite på odor boat toilet och fann många med stinkande båtar. Ett tips för att kolla om  en slang luktar är att torka ytan med en luktfri tygbit/trasa och sedan lukta på den. Lukten sätter sig på ytan. Även ställen som kan läcka lite kan samma metod tillämpas. Torka skarvar mm exvis hävertbrytarventilen i de uppånedvända U-rören som har ventil överst som kan läcka. 

 

Enklast för mig är att byta slangarna och då få rätt typ från Sea-Sea. Får ta oc citera Pentax inlägg om den slang som löste upp sig. Vill inte gå till botten med liknande problem i min båt. Det är ju verkligen en säkerhetsrisk när slangen ansluter till utsläppetunder vattenlinjen.

Share this post


Link to post
Share on other sites
2018-08-30 vid 22:49 skrev Pentax:

Vet precis vilken slang du har, bara att byta ut, efter något eller några år kommer slangen att vara en plastspiral, en riktig skitslang, som inte passar att skita i.

Och som du skriver omöjlig att få tät, blir bara tryck på spiralen.

Pentax. Nu får du hjälpa mig att reda ut slangeländet. Jag  måste vara  riktigt säker att  inte få fel denna  gång då fel släng sänker båten när den faller i bitar. Hann du själv byta den innan båten sjönk?

Var köpte du slangen?

Reklamerade du slangen?

Vad hette butiken/leverantören.

Fick du en ny slang? Vad blev det för fabrikat? Fick du något för "sveda och värk?"

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
2018-09-12 vid 11:46 skrev nsehlin:

Jag bytta till denna slang i våras, har funkat fint över sommaren i alla fall. Om jag förstått rätt så kommer den från Dometic. Jag köpte här https://www.marinaman.se/pentry-vvs/toalett/tillbehor-toaletter/septislang-maxflex-38mm . Har inte haft problem med att behöva dra klämmor superhårt för att få det tätt.

Du behövde inte dra slangklämmorna superhårt. Det tyder på att du fått en annan  slangtyp!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det ser ju ut som samma Dometic slang som jag köpte från Seasea, och fick byta efter ett tag pga lukt.

Jag köpte som sagt min från Kuntze, den är grå med blå insida. Innersta skiktet i den är butyl, vad jag har läst mig till så är det butyl man vill ha i slangen om den ska vara tät.

 

Använder alltid tätmassa av något slag också, inte för att limma fast slangen utan för att fylla upp eventuella kryphål under slangklämman. Har använt vanlig sika senast, den fastnar inte om/när man ska ta isär grejerna igen.

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev forgus31:

Pentax. Nu får du hjälpa mig att reda ut slangeländet. Jag  måste vara  riktigt säker att  inte få fel denna  gång då fel släng sänker båten när den faller i bitar. Hann du själv byta den innan båten sjönk?

Var köpte du slangen?

Reklamerade du slangen?

Vad hette butiken/leverantören.

Fick du en ny slang? Vad blev det för fabrikat? Fick du något för "sveda och värk?"

 

 

Slangen köptes hos lokala järnhandeln, medlem i en större kedja, nej med skammens rådnad kunde jag inte komma och klaga, när jag avböjt att köpa en dyrare slang.

Jag är ju smålänning.

Nej jag köpte ny slang från en annan leverantör, identisk med den volvo penta rekommenderar ovan.

 

Lite OT jag tror att en bra toaslang ska vara en komposit av ett slätt tätt inre skikt utanpå det ett skikt som är formstabilt som förhindrar att slangen kläms ihop i böjar och ytterst ett skikt som är estetiskt tilltalande som kan vidarebefodra slangklämmans tryck.

Lite gran som en avgasslang, men den behöver ju inte klara mer än 37 grader.

 

😁

Share this post


Link to post
Share on other sites
9 minuter sedan skrev Pentax:

 

Slangen köptes hos lokala järnhandeln, medlem i en större kedja, nej med skammens rådnad kunde jag inte komma och klaga, när jag avböjt att köpa en dyrare slang.

Jag är ju smålänning.

Nej jag köpte ny slang från en annan leverantör, identisk med den volvo penta rekommenderar ovan.

 

Lite OT jag tror att en bra toaslang ska vara en komposit av ett slätt tätt inre skikt utanpå det ett skikt som är formstabilt som förhindrar att slangen kläms ihop i böjar och ytterst ett skikt som är estetiskt tilltalande som kan vidarebefodra slangklämmans tryck.

Lite gran som en avgasslang, men den behöver ju inte klara mer än 37 grader.

 

😁

Järnhandlaren verkade veta vad han sålde. Verkar mer insatt än SeaSea som ändå är marinbutik och borde veta mer än en järnhandlare. 

 

Nästa slang ska ha blå insida. Den får SeaSea betala. Lite lärpengar kan tillfalla mig eller hur? S.k sveda och värk. Jag behöver inte straffa så hårt som biltillverkarna får kännas  vid. Hundra miljarder för marknadslur med dieselmotorer.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nog undrar man ibland: Hur svårt kan det vara?

 

En problemfri och fungerande anläggning har:

En elektrisk toalett som mal sönder skiten. 

eller, manuellt alternativ, Blake LaVac. Skiten sugs ur toaletten, inget blir stående.

En tank i polyeten som inte rostar och läcker i skarvarna.

Lågt placerad tank så att man inte behöver pumpa in en massa vatten för att undvika att det står skit i slangarna.

Rejält tilltagen ventilation av tanken för att undvika lukt

Byt packningar och jokerventilen enligt tillverkarens rekommendationer.

Pumpa igenom glykolvatten inför vintern.

 

Eller 

Urinseparerande mulltoa, AirHead, Natures head mfl.

Ingen lukt

Urinen kan tömmas på marken.

Övrigt tömms en gång per år.

Inga bordsgenomföringar.

Inga packningar som ska bytas mm.

 

Sen finns det även mer avancerade men också dyrare vakuumsystem.

En bra början är att läsa Peggie Hall’s bok “The New Get Rid of Boat Odors" 

ISBN 9781892399786

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jäkla konstigt... jag har en vanlig manuell toa, rostfri tank och högt placerad tank - och ändå funkar det problemfritt

😳

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev Peter_K:

Jäkla konstigt... jag har en vanlig manuell toa, rostfri tank och högt placerad tank - och ändå funkar det problemfritt

😳

Det är nog bara för att du inte läst boken av Peggie Hall. 

 

Vi har ungefär samma typ av installation som du med en 38 år gammal rostfri tank och vi har inte heller läst boken, så det funkar bra.

Hmmm. Det där får vi säkert äta upp inom kort när tanken börjar läcka...

 

Det finns nog mycket som kan förbättras på båttoor så det är ju inte fel att sprida kunskap och förslag på nya lösningar, men man ska nog akta sig för att generalisera.

 

Mackey

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det finns säkert fler gamla installationer som fungerar än som inte fungerar. Men det är ingen tröst för de vars tank tex börjat läcka eller som fått andra problem.

Share this post


Link to post
Share on other sites
4 timmar sedan skrev bhemac:

Det finns säkert fler gamla installationer som fungerar än som inte fungerar. Men det är ingen tröst för de vars tank tex börjat läcka eller som fått andra problem.

Såklart inte. Men.

Den som har en läckande plasttank blir säkert inte lyckligare än den som har en läckande rostfri tank..?

Share this post


Link to post
Share on other sites
9 minuter sedan skrev Volvo_Penta:

Hur länge håller en plasttank?

Vet inte. Polyeten har en mycket lång livslängd, får man hoppas i alla fall, används ju tex i avloppsrör mm.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Min generator är lite kraftigare så jag kör den 15min/dygn. Styr med en 12V timer

Kjelles generator borde räcka till för att få bort lukten. 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
20 timmar sedan skrev Mackey:

Det är nog bara för att du inte läst boken av Peggie Hall. 

 

Vi har ungefär samma typ av installation som du med en 38 år gammal rostfri tank och vi har inte heller läst boken, så det funkar bra.

Hmmm. Det där får vi säkert äta upp inom kort när tanken börjar läcka...

 

Det finns nog mycket som kan förbättras på båttoor så det är ju inte fel att sprida kunskap och förslag på nya lösningar, men man ska nog akta sig för att generalisera.

 

Mackey

Nej vem läser toaböcker om man inte har problemet. Ingen skön litteratur  precis men väldigt mycket tips för de med skarpt luktsinne. Ingen förlust för båtåkaren om hen luktar illa. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev forgus31:

Ingen förlust för båtåkaren om hen luktar illa. 

Jag har ett gott luktsinne, men min hustru luktar illa.

 

Mackey

 

  • Haha 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
14 timmar sedan skrev bhemac:

Vet inte. Polyeten har en mycket lång livslängd, får man hoppas i alla fall, används ju tex i avloppsrör mm.

 

Ingen vet, inte ens de som påstår sig veta eftersom de plaster som används numera är relativt nya i sin sammansättning. Detta beroende på att det emellanåt upptäcks lite mindre trevliga ingredienser och egenskaper i "plastsmeten" varpå "smettillverkarna" ändrar i receptet.

 

(De flesta avloppssystem är baserat på självfall och då används till största delen PVC alt. PP. PE-rör är betydligt yngre företeelse än PVC och PP och används oftast i trycksystem.)

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 timmar sedan skrev Volvo_Penta:

Ingen vet, inte ens de som påstår sig veta eftersom de plaster som används numera är relativt nya i sin sammansättning.

Man kan ju ställa frågan till tex Cipax som rotationsgjuter polyetentankar.

Båtindustrin verkar i alla fall tro på polyeten eftersom man sätter det i de flesta nybyggda båtar.

Share this post


Link to post
Share on other sites
41 minuter sedan skrev bhemac:

Man kan ju ställa frågan till tex Cipax som rotationsgjuter polyetentankar.

Båtindustrin verkar i alla fall tro på polyeten eftersom man sätter det i de flesta nybyggda båtar.

 

Det skulle ju kunna vara så att rotationsgjutning som metod är den mest kostnadseffektiva metoden för tillverkning av ihåliga produkter som exempelvis tankar och familjen polyeten är ett av de få material som fungerar för den tillverkningsmetoden...

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 timmar sedan skrev Volvo_Penta:

Det skulle ju kunna vara så att rotationsgjutning som metod är den mest kostnadseffektiva metoden

I vart fall om det är lite större serie. Men som jag förstår är den stora fördelen att man får en jämn godstjocklek och inte bygger in några spänningar.

 Godstjockleken brukar ligga på 10 mm. Det går även att svetsa polyeten.

--

I en motorbåt hade jag polyetentankar, kändes inget vidare. Senare hade jag en Pionerjolle. Helt oförstörbar och hur enkelt som helst att reparera. Idag är jag mycket mycket förtjust i polyeten till brickor, mellanlägg, monteringsplattor mm. Ett fantastiskt material som jag absolut skulle lita på i skttanken.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.









×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy