Jump to content
Wednesday 13 November 2019

nsehlin

Medlemmar
  • Content Count

    73
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

13 Trovärdig

About nsehlin

  • Rank
    Löjtnant

Profile Information

  • Location
    Göteborg

Recent Profile Visitors

350 profile views
  1. Tack för tipset! Det skall jag kolla nästa gång jag är i båten 👍
  2. Hej på er, Som skrivet i ämnet så har jag en tamd41b och panelen beter sig lite märkligt. Mina observationer: 1. Voltmätaren på panelen visar ca 1v lägre än verkligheten. Jag har mätt både på batteri samt direkt på generatorn (dock inte bak på instrumentet kom jag på nu. 2. Oljetrycksmätaren visar alltid knappt 2kg, varken mer eller mindre. Här kan det säkert vara givaren som är kass också men ihop med de andra sakerna misstänker jag något annat. 3. När jag skall starta motorn får jag ofta hålla nyckeln i läge tre (startläge) ett par sekunder innan startmotorn studsar igång och motorn startar. 4. Ibland under gång så lägger sig varvräknaren på noll en sekund eller två för att sedan komma upp till normal. Min felsökning hittills: - kontrollmätt spänning på batteri och direkt på generatorn vilket visar normala värden - kontrollerat spänningfall mellan generatorn och batteriet vilket också var normalt - dragit en ny jordkabel till panelen vilket inte gjorde någon skillnad - mätt om det är något anmärkningsvärt motstånd mellan jordkontakterna i panelen men hittar inget konstigt Nu funderar jag på om det är risig + eller jordanslutning mellan batteri och motorn som jag inte kan märka med multimetern. Motorn går som en klocka och den separata battiermonitor visar finfina värden... Vad tror ni?
  3. I vår båt får man espresso eller pressokaffe. Espressomaskinen är en italiensk "La Piccola" som använder ESE-pods. Den är liten och smidig och vi har inverter för att strömförsörja den. Pressokanna från Bialetti och Zoegas pressomalda kaffe. Bägge varianterna har sina guldtillfällen tycker jag. En stilla mugg pressokaffe i sittbrunnen en tidig morgon innan frukost eller en god espresso efter lunchen t.ex.
  4. Volvo Penta godkände HVO som bränsle för deras dieselmotorer 2016 och vad jag har förstått så skall det även gälla äldre motorer. Vi har tidigare kört vår tamd41b på ren diesel utan RME eller andra konstigheter men har nu efter vinterns tankrengöring tankat HVO. Motorn har gått ett par timmar efter sjösättning hittills och jag märker än så länge ingen skillnad jämfört med tidigare, förutom att avgaserna inte luktar som tidigare (i positiv bemärkning).
  5. Det är inte konstigare än på en bilmotor. Jag justerar själv på vår tamd41b och jag tror till och med det framgick i handboken hur stor hylsa det är till muttern på vevaxeln. Det enda som bråkade för mig var att jag tappade ner bladmåttet i djupet under motorn två ggr...
  6. En googling gav lite tydligare bevis för att Seaseas slang är Dometic, alltså samma som hos Marinaman. Seasea marknadsför den som "Maxflex". Googlar man på Dometic Maxflex hittar man https://www.dometic.com/sv-se/se/produkter/hygien-och-sanitet/sanitet/tillbehör/dometic-maxflex-38-_-64055
  7. Jag behövde en extra bit utöver den jag beställde från Marinaman och handlade då nämnd slang på Seasea. Jag kan inte påstå att jag är septislangexpert men jag kunde inte se någon skillnad på slangarna.
  8. Jag bytta till denna slang i våras, har funkat fint över sommaren i alla fall. Om jag förstått rätt så kommer den från Dometic. Jag köpte här https://www.marinaman.se/pentry-vvs/toalett/tillbehor-toaletter/septislang-maxflex-38mm . Har inte haft problem med att behöva dra klämmor superhårt för att få det tätt.
  9. HVO har ju högre cetantal och skall enligt vad som skrivs då förbrännas bättre, vet inte om det kan ha med det att göra. Jag har en tamd41b i båten och förbrukningen och belastningen är ju en helt annan så jag kan tänkta mig att det är annorlunda där.
  10. Jag har en intressant erfarenhet om HVO och förbrukning. Jag kör min Golf diesel på ren HVO och innan jag började med det så läste jag på en del (eftersom VW inte formellt godkänt HVO för deras bilar) och läste bl.a. just det kring energiinnehåll och bränsleförbrukning. Faktum är att bilen drar mindre på HVO. Märker ingen skillnad effektmässigt men det är nog svårt i en personbil.
  11. Det skall vara som vanlig diesel utan RME. Här är en text jag kopierat från energifabriken.se: "HVO kan lagras i flera år utan att kvaliteten försämras. HVO lagras i standardcisterner för diesel och har inget problem med vatten, korrosivitet eller bakterietillväxt."
  12. Vet inte om frågan var till mig, men jag kan ju svara för min del. Jag har ganska enkelt att tanka båten från dunkar och har väldigt liten omväg förbi EcoPar på vägen till båten. Nu kommer jag dock inte tanka EcoPar igen utan som jag skrev ovan så blir det HVO nästa säsong. Enklare att fylla dunkar på macken, några kronor billigare än EcoPar och miljövänligare än vanlig diesel. Om jag behöver fylla på tanken under semestern går HVO fint att blanda med vanlig diesel.
  13. Hämtar man det med dunkar hos EcoPar i Angered kostar det knappt 19kr / liter. Tankar man på sjömack på t.ex. Styrsö tror jag det ligger på 22-23 kr.
  14. Bara man ser till att ha ren tank innan man byter bränsle. Vi har haft en hel del trubbel i sommar efter att ha blandat EcoPar med dieseln som fanns i tanken (vilket EcoPar själva sa skulle funka). Det har betett sig lite som att blandningen gjorde att eventuell smuts och bakterier i tanken blandades upp i bränslet istället för att vara vid botten. Givetvis mitt eget fel att inte kolla tillståndet i tanken innan blandningen men jag hade inte räknat med att EcoPar skulle ha den effekten. EcoPar själva vill gärna argumentera för att det inte har med blandningen att göra men eftersom jag kvällen efter att ha hällt i EcoPar och kört ca 25Nm hade en onormalt svart akterspegel och gott om smuts i förfiltret har jag svårt att hålla med om det. Jag hade kört ca 50 timmar i år innan inblandningen utan något smuts i filtret och med ren akterspegel. Så mitt tips, töm och se till att tanken är ren innan ni tankar EcoPar. Ordnar man det tror jag det är ett superbra bränsle. Min plan är att rengöra tank, byta slangar, filter etc. och gå över till HVO till nästa säsong. Det är några kronor billigare än EcoPar, godkänt av Volvo Penta och går att tanka på CircleK.
  15. Fantasipriser. Kul att du fanns här också! Tack för bra initiativ på FB!
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy