Jump to content
Sunday 05 December 2021

Tuna_II

Medlemmar
  • Content Count

    22
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

4 Neutral

About Tuna_II

  • Rank
    Kadett

Mina båtar

  • Båtens namn
    Tuna af Kristinehamn

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Ja detta kan stämma då jag får en del kondens i kölsvinet. Har tyvärr inget löst ekolod som jag kan testa med. Får se om jag kan låna ett.
  2. Hej all glada renoverare och förbättare. 🙂 Ställer en liknande fråga här som jag ställde på motorbåtsforumet. Jag skall sätta in en ekolodsgivare och tänkte mig en som "ser" genom skrovet. Hur kan jag ta reda på om jag har laminat-/sandwichskrov då en sådan givare inte fungerar på dessa skrov. Båten jag har är en TM800 som Pelle Pettersson konstruerat. Hittar inget på nätet eller i de papper som jag fick med båten vid köpet förra året. Mvh Mathias
  3. Hej. Ska sätta in en ekolodsgivare som jag ska koppla in min plotter. På den gamla som föjde med sitter givaren i på akterspegeln och displayen visar antingen hela meter eller fot 🙄. Vore trevligt om man kunde se djupet under fören istället och i meter i decimalform i nya plottern😁. Min fråga är hur man ser om man har laminatskrov då detta påverkar valet av givare ganska mycket, har som sagt en TM 800 kanske någon vet vad den har för skrov. Mvh Mathias
  4. HAHA... Jo så är det nog.... Ja el-bakgrund har jag men inte rätt vokabulär och detaljkunskap för just fritidsbåtar. I de fordon och båtar jag jobbar med i yrket drar vi jordflätor mellan chassi och lådor föra att bl.a. min ska störningar mm. 🙂 Jag ska kika på den YT-kanalen så att jag lär mig mer. Ska läsa igenom denna tråd så att jag får lära mig detta också. Låt oss bli livsfarliga. 🤣
  5. Okej. Tack för alla svar. Nu har jag den information som jag behöver för att påbörja min ombyggnad av batteribanken.
  6. Och det finns en markerad jordskena som visar anslutning till jord och minus. Jag gillar inte sådan beskrivningar. Jord är inte samma som minus i en båt. Koppla ihop MINUS i en MINUS-skena. Ja detta är bara en schematisk bild för diskussion och inte en montagebeskrivning. Så viktig information mottages tacksamt så som att säkringens placeringen skall vara vid batteriet. Om det nu heter jord, minus eller kanske eventuellt signaljord är ganska ovidkommande för kopplingens funktion. I de fordon jag jobbar med har vi fler benämningar för just jord/minus. Så snälla sluta haka upp dig på petitesser. Vill jag ha en ritningsteknisk granskning går jag till min granskare på jobbet (hade jag visat denna hade han nog inte slutat skratta ännu....). Nu är det tekniken för att koppla elen i båten som jag är ute efter. Jag är mycket tacksam för alla svar som leder till en bättre inkoppling. MVH Mathias
  7. Tack för alla svar. Det blir att fixa till detta under vintern.
  8. Jag är van annan typ av eldragning i annan typ av "fordon" genom mitt yrke med redundans, EMC/EMP-säkerhet mm så därför trodde jag att dubbla förbrukningsbankar och dubbla regulatorer (istället för en som kan ladda två bankar) var viktigt även här, det viktiga i båten är ju att få igång motorn så separat startbatteri med skiljerelä kommer under vintern när jag bygger om denna del. Den andra frånskiljaren hamnar på startbatteriet. Då återstår nog bara en fråga innan jag under vintern river isär och kopplar om. Brytaren som jag ritat in efter laddaren, behövs den på en modern laddare eller blir det hängslen och livrem igen. Nej en fråga till är storlek på huvudsäkringar, till förbrukning och start? Mellan tummen och pekfingret. Jag har hört allt från 50A till flera hundra....
  9. Tack för snabba svar. Som jag skrev så har jag inget "startbatteri". Detta skall lösas under vintern med ett till batteri och skiljerelä. Jag lade med kopplingen som ett diskussionsunderlag och utgick från det som är kopplat idag. Som jag kanske lite luddigt skrev så är batteribanken både start och förbrukning. Startbatteri är något jag ska fixa under vintern. För att summera: Koppla ihop båda bankerna till en och som jag även tidigare förstått så behöver inte startbatteriet någon extern laddning. Kommer nog snart med ett mer komplett schema som diskussionsunderlag.😊 Och.... JA sockerbitar brukar åka över bord (miljöåtervinnas😉) när jag hittar dem.... Lödhylsor och krypslang med lim är mer min melodi.🤣
  10. Hej. Köpte båt för ett år sedan en TM 800. Den hade några mindre el-problem som jag har fixat. Båten har två separata batteribankar med två batterier på 84Ah vardera, inget specifikt startbatteri (detta kommer att installeras under vintern med skiljerelä). Upptäckte nu under sommaren att bankerna drog tjuvström från varandra. Dvs även om frånskiljaren på ena var av och den andra var på så sjönk spänningen i båda (kan finnas fler sådana kopplingar) vilket gjorde att vi höll på att bli kvar i lindökroken vilket iofs inte är fy skam 😊. Lokaliserade ett problem och det var att solcellsregulatorn var kopplad till båda batterier via en förgrening i sockerbit, inga dioder vad jag kan hitta. Nu funderar jag på att sätta in dubbla regulatorer till befintlig panel och en batteriladdare kopplad till landströmmen (som också ska få en uppgradering i vinter). Nu undrar jag om (har letat i forumet men hittar inte detta i tidigare inlägg) jag kan koppla in så som jag tänkt enligt bild eller om någon har en bättre lösning. Observera att alla komponenter (så som huvudsäkring (vet inte om den finns alls), länspump, matning till startmotor, generator mm) inte är med då jag inte gått igenom denna del av systemet till 100%. Om jag ska använda endast den regulator som finns, vilka dioder ska jag använda då? Tacksam för förslag. /Mathias
  11. Hoppas det går bra att jag lånar tråden, det handlar ju ändå om samma sak. Annars får TS säga till och jag tar bort frågan. Jag har en MD21B och i instruktionsboken står det att batterikapaciteten standard är 114Ah men kan man klara sig med ett 95Ah? Just nu är det förbrukarbanken på totalt 336Ah delat i två banker som jag använder och funderar på ett startbatteri med skiljerelä. Motorn är lättstartad nu när glödningen är inkopplad (undrar hur förra ägaren gjorde).
  12. Tack. Den ser ut att på oljekylaren så den sitter ganska högt upp. Jag får kika nästa gång jag är till båten.
  13. Tack för svar Jag har ingen svart box men en multikontakt som jag hittade när jag felsökte annat. Den är isärtagen och kollad, ingen ärg eller annat slitage där, jag kommer att följa den hela vägen nu när jag hittat den. Har varit ute med båten i helgen men vinandet finns kvar. Jag ska lossa oljetrycksgivaren och kika om den är okej. Sitter den så att man kan lossa den utan att olja rinner ut om motorn är av?. Det läcker inte ut olja som när tryckgivaren på min gamla SAAB 96:a gick sönder, det fullkomligen sprutade ut. Man kan ju testa att byta det är ju ingen stor summa för en summer. 😂
  14. Hej Jag har en Volvo Penta MD21B och vid varv från ca 1200 -2000 rpm så är det ett svagt vinande i oljetryckslarmet. Det tjuter som det ska när det inte finns tryck dvs inga problem där. Det låter som generatorljud i en högtalare. Kan man på något sätt filtrera bort det med en kondensator (storlek, placering) eller finns det någon annan lösning?
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy