Jump to content
Monday 08 August 2022

Tuna_II

Medlemmar
  • Content Count

    28
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

4 Neutral

About Tuna_II

  • Rank
    Fänrik

Mina båtar

  • Båtens namn
    Tuna af Kristinehamn

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Det är hela den inringade som glappar. Ett tag funderade jag på om det var centrummuttern på slirkopplingen som lossat. Jag ska skruva mer imorgon när det är svalare (förhoppningsvis😓).
  2. Tyvärr verkar det vara värre än att bara dra åt. Det verkar vara glapp på utgående axel ur backslaget. 😩
  3. Upptäckte när jag kollade till båten inför midsommar att kopplingen på bilden glappar. Backslaget är ett MS3B 1,93:1 kopplingen vet jag tyvärr inte. Är det normalt så att jag kan ta en tur i midsommar eller blir det bryggsegling i helgen? Om det inte är normalt vad kan man göra åt det? /Mathias FullSizeRender.MOV
  4. Hej. Kanske en konstig fråga men... Fungerar webversionen fullt ut för er? I appen funkar det som det ska och jag prenumererar på Hydrographica. När jag loggar in på webben med samma uppgifter så kan jag inte gå över från vanliga sjökortet till varken Hydrographica, karta eller flygfoto. Jag följt alla "tips" i FAQ på eniro på sjön. Detta meddelande kommer upp. Tacksam för svar.
  5. Okej. Det var inte svårare än så. Kanske man hade kunnat räkna ut själv. 🙄 Tack för snabbt svar.😊
  6. Hej. Lånar tråden då även jag funderar över säkringsdimension. Min fråga är om någon vet startströmmen på en MD21B det jag kan få ut ur manualen är bara startmotorns storlek. 1,8hk eller 1,34kW. Tacksam för hjälp.
  7. Ja detta kan stämma då jag får en del kondens i kölsvinet. Har tyvärr inget löst ekolod som jag kan testa med. Får se om jag kan låna ett.
  8. Hej all glada renoverare och förbättare. 🙂 Ställer en liknande fråga här som jag ställde på motorbåtsforumet. Jag skall sätta in en ekolodsgivare och tänkte mig en som "ser" genom skrovet. Hur kan jag ta reda på om jag har laminat-/sandwichskrov då en sådan givare inte fungerar på dessa skrov. Båten jag har är en TM800 som Pelle Pettersson konstruerat. Hittar inget på nätet eller i de papper som jag fick med båten vid köpet förra året. Mvh Mathias
  9. Hej. Ska sätta in en ekolodsgivare som jag ska koppla in min plotter. På den gamla som föjde med sitter givaren i på akterspegeln och displayen visar antingen hela meter eller fot 🙄. Vore trevligt om man kunde se djupet under fören istället och i meter i decimalform i nya plottern😁. Min fråga är hur man ser om man har laminatskrov då detta påverkar valet av givare ganska mycket, har som sagt en TM 800 kanske någon vet vad den har för skrov. Mvh Mathias
  10. HAHA... Jo så är det nog.... Ja el-bakgrund har jag men inte rätt vokabulär och detaljkunskap för just fritidsbåtar. I de fordon och båtar jag jobbar med i yrket drar vi jordflätor mellan chassi och lådor föra att bl.a. min ska störningar mm. 🙂 Jag ska kika på den YT-kanalen så att jag lär mig mer. Ska läsa igenom denna tråd så att jag får lära mig detta också. Låt oss bli livsfarliga. 🤣
  11. Okej. Tack för alla svar. Nu har jag den information som jag behöver för att påbörja min ombyggnad av batteribanken.
  12. Och det finns en markerad jordskena som visar anslutning till jord och minus. Jag gillar inte sådan beskrivningar. Jord är inte samma som minus i en båt. Koppla ihop MINUS i en MINUS-skena. Ja detta är bara en schematisk bild för diskussion och inte en montagebeskrivning. Så viktig information mottages tacksamt så som att säkringens placeringen skall vara vid batteriet. Om det nu heter jord, minus eller kanske eventuellt signaljord är ganska ovidkommande för kopplingens funktion. I de fordon jag jobbar med har vi fler benämningar för just jord/minus. Så snälla sluta haka upp dig på petitesser. Vill jag ha en ritningsteknisk granskning går jag till min granskare på jobbet (hade jag visat denna hade han nog inte slutat skratta ännu....). Nu är det tekniken för att koppla elen i båten som jag är ute efter. Jag är mycket tacksam för alla svar som leder till en bättre inkoppling. MVH Mathias
  13. Tack för alla svar. Det blir att fixa till detta under vintern.
  14. Jag är van annan typ av eldragning i annan typ av "fordon" genom mitt yrke med redundans, EMC/EMP-säkerhet mm så därför trodde jag att dubbla förbrukningsbankar och dubbla regulatorer (istället för en som kan ladda två bankar) var viktigt även här, det viktiga i båten är ju att få igång motorn så separat startbatteri med skiljerelä kommer under vintern när jag bygger om denna del. Den andra frånskiljaren hamnar på startbatteriet. Då återstår nog bara en fråga innan jag under vintern river isär och kopplar om. Brytaren som jag ritat in efter laddaren, behövs den på en modern laddare eller blir det hängslen och livrem igen. Nej en fråga till är storlek på huvudsäkringar, till förbrukning och start? Mellan tummen och pekfingret. Jag har hört allt från 50A till flera hundra....
  15. Tack för snabba svar. Som jag skrev så har jag inget "startbatteri". Detta skall lösas under vintern med ett till batteri och skiljerelä. Jag lade med kopplingen som ett diskussionsunderlag och utgick från det som är kopplat idag. Som jag kanske lite luddigt skrev så är batteribanken både start och förbrukning. Startbatteri är något jag ska fixa under vintern. För att summera: Koppla ihop båda bankerna till en och som jag även tidigare förstått så behöver inte startbatteriet någon extern laddning. Kommer nog snart med ett mer komplett schema som diskussionsunderlag.😊 Och.... JA sockerbitar brukar åka över bord (miljöåtervinnas😉) när jag hittar dem.... Lödhylsor och krypslang med lim är mer min melodi.🤣
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy