Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
forgus31

Toalukt nyinstallation,tank toa + slangar

Rekommendera Poster

13 timmar sedan skrev bhemac:

Kommer ni ihåg toaletterna på tågen? Ett hål rätt ut. Båtarna är bara en aning modernare.

"Fäll först upp båda locken. Fäll därefter, vid behov, åter ned det undre"

Redigerad av trewq
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev trewq:

"Fäll först upp båda locken. Fäll därefter, vid behov, åter ned det undre"

Konstigt, en sådan skylt har jag ;)

 

I sovvagnarna hade man en fiffig grej, en lucka man kunde öppna så att herrarna kunde göra nr 1. Det fanns även en "skopa" man kunde ta ut så att damerna även kunde nyttja faciliteten.

 

Något liknande skulle jag vilja i sittbrunnen. Skopan behövs dock inte!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tänkte,  kan man inneslutna ormboet hjälpligt och fläkta ut ormlukten. Kanske  kynde bli snyggt i garderoben ockå. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2018-08-31 vid 10:15 skrev bhemac:

Lite mer jobb men mycket bättre. Helst löder man. Passa in, blyertsstreck, hem och löda, tillbaka och prova. Några gånger. Alternativet är ju om man har någon som kan pressa.

Har man 38mm anslutning så är närmaste standarddimension 35mm. Men löder man på en muff så är den utvändigt ca 38mm. Har man 25mm på toaletten så kör man 22mm rör, ca 25mm med muff. Det finns även slangstosar i mässing för 38mm slang.

35mm kopparrör kostar 177kr/m, rördelarna är billiga. En 35mm böj kostar 34kr. Har man en RF-tank så kan man utan problem löd dit en mässingsnippel. En polyeten tank (som är ett bättre alternativ till RF) har ofta gängade anslutningar.

Rör och delar köper man HÄR. Köp lite extra och skicka tillbaka det som inte gick åt. 

Aldrig sett någon som har kopparrör istället för slang till septitank i båt. Försökt googla med klent resultat. Blir det inte lätt sprickor i skarvarna när allt blir så stumt monterat? Annars låter det kanonbra. Vet du vart man kan hitta bilder på en dylik installation?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev forgus31:

Tänkte,  kan man inneslutna ormboet hjälpligt och fläkta ut ormlukten. Kanske  kynde bli snyggt i garderoben ockå. 

Inte alls dumt, tex en ventilationsslang och en datorfläkt/solpanel.

En billig 10W panel. Jag har en sådan för toaventilation och det fungerer utmärkt. Solpanelen ligger under vindrutan. En zenerdiod är det enda som  behövs, jag kör 10V, fläkten behöver inte gå med fullfart. Beroende på fläkt så behövs kanske bara en 5W panel men jag har tänkt komplettera med ett litiumbatteri så fläkten ska gå dygnet runt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev bhemac:

Inte alls dumt, tex en ventilationsslang och en datorfläkt/solpanel.

En billig 10W panel. Jag har en sådan för toaventilation och det fungerer utmärkt. Solpanelen ligger under vindrutan. En zenerdiod är det enda som  behövs, jag kör 10V, fläkten behöver inte gå med fullfart. Beroende på fläkt så behövs kanske bara en 5W panel men jag har tänkt komplettera med ett litiumbatteri så fläkten ska gå dygnet runt.

Kan det vara fläkten som gör att slangen inte luktar? Har du löst ett problem utan att veta om det? Kul!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2018-08-30 vid 22:49 skrev Pentax:

Vet precis vilken slang du har, bara att byta ut, efter något eller några år kommer slangen att vara en plastspiral, en riktig skitslang, som inte passar att skita i.

Och som du skriver omöjlig att få tät, blir bara tryck på spiralen.

Bara att byta ut? Har din slang blivit upplöst och bara spiralen är  kvar? Då räcker det inte hur många  fläktar  man har. Pump  snarare. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bytte till en sådan slang efter att fått pris på en riktig, snål som jag är var slangen jag avfärdade alldeles för dyr i mina ögon, men slangen var näst intill omöjlig att få tät, massor av tätningssmack kletades på slangstosarna och tredubbla slangklammer, trots detta läckte det lite så jag hade alltid genomföringen stängd, och frun klagade ständigt på toalukt.

Jag satt på tronen en dag och tyckte att slangen som gick upp i en båge vid sidan av mig var lite smutsig, tog en trasa och blötte i vatten och torkade slangkröken, till min fasa ser jag plasten mellan spiralen flyga som fjärilar i luften och lämna efter sig en plastspiral.

 

Nu har jag en sådan slang som volvo-penta rekommenderar ovan.

Jag tror den slangen överlever mig.

 

^_^

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det låter ju inte så bra.  Hade  du aceton i avföringen? Eller  vad löste upp plasten? Använde du glykol på vintrarna? Det r man vl tvungen till mot frysning?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

vet inte vad som löste upp.

Glykol på vintern, matolja på sommaren, frugans rengörningsmedel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 timmar sedan skrev segelbagaren:

Blir det inte lätt sprickor i skarvarna när allt blir så stumt monterat?

Kopparrör fungerar. Sitter ju på motorer.

Men båtägare är konservativa.

 

4 timmar sedan skrev forgus31:

Kan det vara fläkten som gör att slangen inte luktar? Har du löst ett problem utan att veta om det? Kul!

Jag hade slangen ett år innan jag satte in en fläkt på toaletten. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Halloj

på min förra båt hade ägarn kopplat plaströr (vita avloppsrör) istället för slang. Han menade att han gjort det på flera båtar och det funkade. Vi hade aldrig någon lukt.

 

Nu har jag en sprillans båt, pumptoa till tank som ligger högre. Skulle vara duktig idag och spolade tanken (50 liter) i en kvart med färskvatten, säkert 200 liter. Sedan gjorde jag det smarta och hällde i lite klorin och fyllde upp tanken med färskvatten. Lät stå över dagen och tömde igen. NU har det börjat lukta!! Trodde jag var skitsmart med lite bakteriedödande medel men tydligen var det skit dåligt. Jag spolar nästen bara med färskvatten och har väll hällt i lite rengöringsmedel då och då i samband med spolning. Nu har jag en sprillans båt, med en jätte ren tank (tror jag) MEN som helt plötsligt luktar!!!!! 

Förslag mottages tacksamt 

nått spolmedel som kanske smörjer packningarna??

nått i medel i tanken?

 

Bra grupp och tack för insläpp😃

 

Varför är jag en landkrabba??🤨

Redigerad av Swedross

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Läste också att flera använder glykol i avlopp och rör. Jag har kört spolarvätska i alla pumpar, rör etc i många år till vintern och det har funkat kanon. Billigt i stordunk och skall inte skada gummipackningar etc i pumpar å dyligt säger vissa experter. Jag häller i spolarvätska i länspump, golvbrunnar, toa, etc. kör igenom en ordentlig mängd innan jag slår igen för vintern. Alltid funkat. Påstår inte att det är rätt, bara ett tips

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vilka lösningsmedel och kemikalier som funkar tillsammans med olika plast- och gummimaterial är en vetenskap.

Har man tur funkar det man häller i, har man otur funkar det inte.

 

Bäst är att se till att tömma på vatten och i övrigt följa tillverkarens rekommendationer när det gäller frostskydd, rengöring, mm.

 

Mackey 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev Mackey:

i övrigt följa tillverkarens rekommendationer när det gäller frostskydd

För min toalett står det Glykol, samma för den förra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
42 minuter sedan skrev bhemac:

För min toalett står det Glykol, samma för den förra.

Men det är väl slangen som är problemet, inte toaletten? Jag tömmer båda. I stället för att frostskydda

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev trewq:

Men det är väl slangen som är problemet, inte toaletten? Jag tömmer båda. I stället för att frostskydda

Får man verkligen ut allt vatten så kan det inte frysa. Våtdammsugaren är en god vän.

Men, det är svårt att få ut allt vatten, tex pumpen. Så lite glykolvatten är inte fel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
23 minuter sedan skrev bhemac:

Får man verkligen ut allt vatten så kan det inte frysa. Våtdammsugaren är en god vän.

Men, det är svårt att få ut allt vatten, tex pumpen. Så lite glykolvatten är inte fel.

Lossar slangen från toaletten. Det sitter en dräneringsplugg på toans underrede, misstänker att det gör det även på andra modeller. Kika efter en röd plastplugg med sexkantig eller mejselspår.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Risken är ändå att det finns vatten kvar i pumpen. Det händer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På Jabsco Twist ‘n’ lock är det lätt att ta bort själva pumpkolven så inget vatten blir kvar där.

Jabsco rekommenderar inte frostskydd, men skriver att om man ändå använder det så är det glykol som ska användas, inget annat.

 

Läs på och gör som det står i bruksanvisningen.

 

Tillägg: Kopparrör funkar bra. Om man monterat det med sanitetsslang i skarven mellan tank och rör och mellan rör och genomföring blir det inte stumt.

 

Tillägg: Intressant med vanliga avloppsrör i plast. Ja, varför skulle inte dessa funka på en båt när de funkar hemma i bostaden.

 

Mackey

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ny på maringuiden. Men inte ny med toalukt o odörer. Har jagat dessa i tio år.

 

Bytt allt, verkligen allt.

Haft ur den rostfria septiktanken och provtryckt den. Sprayat på såpvatten och allt detta. Bytt ventiler både på vatten in och mellan stol och tank. Monterat elkvarn/pump.

Lagt in mässingringar i samtliga plaststosar, så att det ska gå att dra slangklämmor, dubbla slangklämmor. Smort anslutningarna med Permatex. Kör med Hjertmans Septikslangar, både för avfallet och tankluftning. 

För en månad sedan hittade jag källan. På kvarnen/pumpen är ansutningen stegformad, för att passa olika slangar. En klammad slang, ger med sig och formar sig efter anslutningen. Så de klammor som satt svårast till, var nu för löst dragna.

 

En källa till odör under åren har även varit avrinningen från handfatet, kopplat till inloppet för toapumpen. Där gick gaser bakvägen upp genom tätingar mm.

Nu har jag avloppet via en ventil som jag stänger när jag seglar. Annars får jag in sjövatten när båten kränger.

Stänger även ventilen mellan toastol och septiktank vid segling.

 

Jokerventilen i stolens utblås är ett skämt!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev Hybro:

En källa till odör under åren har även varit avrinningen från handfatet, kopplat till inloppet för toapumpen. Där gick gaser bakvägen upp genom tätingar mm.

Så har jag haft det i alla år men aldrig sett det som ett problem. Ev gaser i spolsystemet bör att ha lättare att ta sig ut i skålen än genom två backventiler, ner och upp genom vattenfyllda slangar till handfatet.

Redigerad av bhemac

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag tänkt ventilera utrymmet för tanken dvs under förpiken och innesluta slangarna i garderoben och få till ett tätt och snyggare? lock. Letar formbar aluminiumfolie/plåt som kan formas och monteras med häftpistol eller skruv/lim. Helst ska det gå att ta bort locket för service.

 

Materialet i såna matlådor för hämtmat har egenskaperna jag söker men var får man tag i såna som plåtar eller rullar?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev forgus31:

Materialet i såna matlådor för hämtmat har egenskaperna jag söker men var får man tag i såna som plåtar eller rullar?

På ESSKA.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Intressant detta om plaströr för hus. Kanske nån har nåt exempel som luktar? Jag har själv ett rör av plast som inte luktar. visserligen la jag betong och golvspackel över det. Det jag la över är ju inte diffusionstätt och mantelytan på röret är nog nästan en kvm och nån lukt finns inte. Väldigt intressant att höra om nån har fått till en plaströrshistoria i toa på båt! Bra Mackey! 

 

Har tidigare haft idé om att lägga om aluminiumfolie runt luktande slangar men inte provat. Har nån testat med gott resultat? Annars lätt att göra ett litet exkrement med en kort toaslang och lägga under TV-soffan utan att säga nåt. Funkar det så kan man gå vidare  med  ormboet i garderob och under sovloftet över toatanken. Fläktfritt kan vara en möjlighet eller ha ändå. Aldrig fel med luftombyte.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
46 minuter sedan skrev Mackey:

På ESSKA.

 

Mackey

Lite för dyrt att testa 165 kr per kvm och 2000 kr för en provrulle. Kanske gör en egen folie-kombo med hushållsfolie och byggplast som jag epoxar ihop. flera lager kan bli lagom formbart. tyg påmålad med epoxi blir nog stelt och håller formen. Kladdigt så det förslår  bara. Sånt som funkar bra i  teorin kan bli olösligt i praktiken tyvärr. Att det kommer att se fult ut kan man leva med då det är bakom de vackra mahagonnypanelerna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tankarna  irrar runt i ämnet. Vad  skulle hända  om toasystemet sätts under ett visst undertryck? Klarar lukten av att gå mot undertrycker på ex 0,1Bar eller vad man kan åstadkomma. Eftersom ingen läcka finns, tanken med slangar behåller övertrycket om man stänger avluftningen och spolar ut från toan. En vacumpump skulle inte ha mycket att göra då flöfet=noll förutsatt att den stänger av när önskat tryck uppnåtts. Ingen större. Ingen  större  mängd illaluktande gas borde komma  ur avluftningen om resonemanget stämmer  dvs att lufttätt system, ingen vacumpumpning. Med en större vacuumpump kunde en vacuumtoa fixas lätt  som en plätt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2018-09-08 vid 10:02 skrev Mackey:

...

 

Tillägg: Kopparrör funkar bra. Om man monterat det med sanitetsslang i skarven mellan tank och rör och mellan rör och genomföring blir det inte stumt.

 

...

Jå då blir det inte stumt, det är jag med på. Men tidigare i tråden talades det om att löda fast röret i tanken. Vad jag förstår var det utan slang. Därav min fråga om det inte blir stumt då.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...