Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024
Kaptenhenrie

Stortriss till katamaran.

Rekommendera Poster

Hej 

Jag och min son har fått en galen plan

Har läst lite här på forumet. Och förstått att det inte blir en optimal kattamaran men hur eller hur så tänker vi genomföra bygget bara för att. Men vi tar gärna emot tips och trix. Och idéer. Vi tänker även blogga om vårt bygge. PS vi har aldrig byggt båt innan. Del ett är avklarad och det är att införskaffa två stycken stortrissor.

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den borde bli bredare än den är lång, och segla som ett kylskåp gissar jag. Men jag kan ha fel. 

Följer detta med intresse, jag gillar den här typen av projekt 👍

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag gillar också iden, har sett några bilder någon gång på liknande byggen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Själv hade jag nog hellre tagit ett långsmalt skrov i större storlek och byggt en trimaran.

Men Stortriss bör man kunna få superbilligt.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 minuter sedan skrev raol:

Själv hade jag nog hellre tagit ett långsmalt skrov i större storlek och byggt en trimaran.

Men Stortriss bör man kunna få superbilligt.

 

Har redan fått tag på två stycken 😁

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
22 minuter sedan skrev bhemac:

Jag gillar också iden, har sett några bilder någon gång på liknande byggen.

Jag har googlat men utan att finna

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det har varit uppe till diskussion tidigare.

Kul att ni gör verklighet av det!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har vi tvättat av båtarna från mossa

Och skit men hur får man bort alla svarta prickar som finns kvar där mossan har suttit? Sen har vi även byggt ställning till båtarna så dom hamnar i jämn höjd, längd och brädd.

Nu har vi bara ett problem att få loss kölen på båtarna vi har lossat bultarna men dem sitter ändå sten hårt. Gick loss med tiger sågen på den ena båten och såga längst kölen inte klar än men börja ångra mig och undrar om jag gör för stor skada? Några råd?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Kaptenhenrie:

 

...men hur får man bort alla svarta prickar som finns kvar där mossan har suttit?

Det finns en regöringsprodukt som heter "Plastmöbeltvätt". Säljs på macken eller Jula typ. Prova det och se om det räcker?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Detta måste bara följas!

 

👍👍👍

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev BSven:

Det finns en regöringsprodukt som heter "Plastmöbeltvätt". Säljs på macken eller Jula typ. Prova det och se om det räcker?

Ska kolla upp det

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu räcker det - eller är tom för mycket  - med en stortriss för att bygga en katamaran.

Sätter man ihop två som ni tänkt, så blir det ingen katamaran - det blir en pråm.

Skroven på en katamaran skall max ha ett bredd längdförhållande på 1;10.

Det handlar om att "övervinna" bog och häckvåg.

En Stortriss är 4,70 m i vattenlinjen och har en bredd på två meter.

Skrovet på en kattamaran som är 4,70 m i vattenlinjen bör inte va bredare än 47 cm i vattenlinjen.

Klyver man en Stortriss längs med blir ju bredden i vattenlinjen i det närmate 1 meter.

Sen skulle man tänka sig att plasta upp en ny skrovsida i snittet och vända de nya skrovsidorna utåt och få en acymetrisk skrovform.

Det är många genom åren som framfört just den här ideen här på Maringuiden.

Även två Vegor har varit aktuella. 

Hur det gått har vi aldrig fått reda på.

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev Thallatha:

Sätter man ihop två som ni tänkt, så blir det ingen katamaran - det blir en pråm.

Ja och då kan de ju sälja till Yrvind.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan skrev Thallatha:

Nu räcker det - eller är tom för mycket  - med en stortriss för att bygga en katamaran.

Sätter man ihop två som ni tänkt, så blir det ingen katamaran - det blir en pråm.

Skroven på en katamaran skall max ha ett bredd längdförhållande på 1;10.

Det handlar om att "övervinna" bog och häckvåg.

En Stortriss är 4,70 m i vattenlinjen och har en bredd på två meter.

Skrovet på en kattamaran som är 4,70 m i vattenlinjen bör inte va bredare än 47 cm i vattenlinjen.

Klyver man en Stortriss längs med blir ju bredden i vattenlinjen i det närmate 1 meter.

Sen skulle man tänka sig att plasta upp en ny skrovsida i snittet och vända de nya skrovsidorna utåt och få en acymetrisk skrovform.

Det är många genom åren som framfört just den här ideen här på Maringuiden.

Även två Vegor har varit aktuella. 

Hur det gått har vi aldrig fått reda på.

 

 

Då får det bli en pråm bollen är i rullning. Och en pråm kan vara kul det med. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Just nu skrev Kaptenhenrie:

Då får det bli en pråm bollen är i rullning. Och en pråm kan vara kul det med. 

 

Den blir i alla fall stabil och flyttbar på vattnet. 

Lägg på ett altandäck i trallvirke och sätt ett räcke runt, så får ni en härlig flotte för sjönära fester.

 

1480331199_Flotte-fr-uthyrning.jpg.30d2a8515f2614d71ddbc2717418f4a2.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur går tankarna kring valet av rigg?

Skall ni använda ena Stortrissens, eller blir det annat?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Thallatha:

Lägg på ett altandäck i trallvirke och sätt ett räcke runt, så får ni en härlig flotte för sjönära fester.

Med källare och utan oljefat. Kanske en liten stuga på? Inte så fel.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns vettigare mindre vindögda projekt att förstöra tid och pengar på.

Exempelvis kan man bestiga Kilimanjaros båda toppar och sedan bygga en bro mellan dessa..

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kul idé! Heja! Tror att den kommer att segla bättre än en stortriss om segelytan blir som för två. Lägre vikt utan köl, ingen krängning som tappar vind. Ska det bli de två masterna i rad eller ny högre rigg med dubbla ytan? Fällköl?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
29 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Det finns vettigare mindre vindögda projekt att förstöra tid och pengar på.

Exempelvis kan man bestiga Kilimanjaros båda toppar och sedan bygga en bro mellan dessa..

ja men än har vi inte lagt ner några större summor. För står att vissa av er aldrig få se färdiga projekt på idiot byggen låt saker få en chans vem vet det kanske blir skit bra. Sjunka lär den ju inte göra.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
37 minuter sedan skrev Kaptenhenrie:

ja men än har vi inte lagt ner några större summor. För står att vissa av er aldrig få se färdiga projekt på idiot byggen låt saker få en chans vem vet det kanske blir skit bra. Sjunka lär den ju inte göra.


Nej - ibland kan ju själva projektet va kul. Som katamaran kommer den inte att bli nåt särskillt. Med tanke på skrovens bredd missar man finessen som en katamaran ger.

Tror inte helleratt den kommer att segla som en trissjolle. Det behövs nog en betydligt större rigg, även om ni kör med bägge masterna.

Ni kanske skall behålla masterna på den platsen på de bägge båtarna, som det står idag:

Var tanken att ta bort kölarna?

Projektet kan va kul - jag blr lika engagerad varje gång frågan kommer upp. Tror tom att jag har nån skiss i nån dator, hur jag skulle gjort. Har för mig att det gällde en Albin Vega vid det tillfället.

Det är stoltare våga sitt tärningskast
än att tyna med slocknande låge.
Det är skönare lyss till den sträng, som brast,
än att aldrig spänna en båge.


Sonen till han som totat ihop de tänkvärda raderna blev fyringenjör och har lyst upp de flesta av Sveriges farleder.

Hoppas att ni trotts de avikande uppfattningarna om projektet, håller oss uppdaterade hur det går.

Redigerad av Thallatha

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Georg_Ohm:

Det finns vettigare mindre vindögda projekt att förstöra tid och pengar på.

Exempelvis kan man bestiga Kilimanjaros båda toppar och sedan bygga en bro mellan dessa..

Har din bror kommit tillbaka än?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag tror inte att syftet är att det skall bli en snabbseglare men en cruisingkatta för svensk skärgård med 15cm djupgående kanske? Eller att pröva sig fram till kunskaper om båtbygge, vad som inte funkar, riggdesign?Dessutom har de ROLIGT! Skratta med dom åt tokigheterna istället!

Redigerad av BSven

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev BSven:

Jag tror inte att syftet är att det skall bli en snabbseglare men en cruisingkatta för svensk skärgård med 15cm djupgående kanske? Eller att pröva sig fram till kunskaper om båtbygge, vad som inte funkar, riggdesign?Dessutom har de ROLIGT! Skratta med dom åt tokigheterna istället!

Precis så min tanke är med. Att den inte kommer segla snabbt har vi förstått. Men vi är en stor familj som ska få platd å går den lika snabbt som en gammal snipa blir jag nöjd.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
20 minuter sedan skrev BSven:

Har din bror kommit tillbaka än?

Dessvärre gjorde han aldrig det. Faktum är att han försvann någonstans redan på de båda A2:orna när han frågade sig fram till Londonarna. Min kusin berättade emmellertid att han startade två likadana zoobutiker i Eastendorna.

 

Ursäkt till trådskaparen för denna utvikning från ämnet.

När man skall inleda sådana här projekt måste man ju ha en himla tur, börja med att köpa en lott, trisslott, eller en dubbel trisslott passar väl bättre!

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
22 minuter sedan skrev Kaptenhenrie:

Precis så min tanke är med. Att den inte kommer segla snabbt har vi förstått. Men vi är en stor familj som ska få platd å går den lika snabbt som en gammal snipa blir jag nöjd.

 

Rent teoretiskt gör en stortriss 5,4  knop.

Tänkte du plocka bort kölarna?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev Thallatha:

 

Rent teoretiskt gör en stortriss 5,4  knop.

Tänkte du plocka bort kölarna?

Ja har redan plockat bort en. Den andra båten står fortfarande på släpet vilket gör att vi inte får bort kölen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har länge funderat över att koppla ihop våra havskajaker med ett par tvärbalkar för att få tillräcklig stabilitet för att kunna köra med en kite. Det skulle vara enkelt att montera på och av när man ville åka på det sättet. Hittills har jag inte hittat någon lösning på hur bygget ska klara de individuella rörelserna i vågor. Hur tänkte ni ordna det? Eller det kanske inte spelar någon roll bara man får masterna att stå kvar?

Ni behöver också något som hindrar att ni bara driver i sidled, en överdimensionetad plywoodbit fäst i främre tvärbalken som man kan dra upp med ett snöre till vardera skrovet?

När man funnit hur mycket som krävs kan man såga bort resten.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Kaptenhenrie:
1 timme sedan skrev Thallatha:

 

Rent teoretiskt gör en stortriss 5,4  knop.

Tänkte du plocka bort kölarna?

Ja har redan plockat bort en. Den andra båten står fortfarande på släpet vilket gör att vi inte får bort kölen.


Tänker du ha nåt som kompenserar för dom bortplockade kölarna.

På undanvind (när ni seglar med vinden) går det väl bra, men utan nån form av köl komer det inte att gå att kryssa.

Sticksvärd eller senterbord är ju en lösning. På de hollänska Tjalkarna har de ju läbord, fällköl, som sitter på utsidan skrovet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...