Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Kaptenhenrie

Stortriss till katamaran.

Rekommendera Poster

Jag tycker nog att det även krävs en vertikal struktur som motverkar vridning skroven emellan. Dvs, när fören på ett skrov lyfts av en våg ska det inte kunna vrida sig (nämnvärt) i förhållande till det andra skrovet. En fyrkant av fackverksbalkar mellan skroven blir förmodligen bra.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Om två skrov ska sammanfogas med rör så måste rör och infästningar dimensioneras utifrån de krafter som kan uppstå. För vek konstruktion och den bryts sönder med risk för haveri och att hela härligheten går till botten. Varför inte skaffa en färdigbyggd katamaran som rimligen håller för påfrestningarna, tex en Dacapo 20 som finns på Blocket?

Redigerad av per_62

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Kika runt lite på nätet om hembyggda katamaraner och se hur det är löst.

Här är exempel på Wharram Catamaran

Riggen blir ju spännande och som sagt så blir det ju enklast att låta bägge riggarna stå där de är och pröva. Det kan ju bli jättespännande. Ett styvt vingsegel på varje skrov?
Hade jag inte haft fullt upp med en annan båt så hade jag experimenterat med stortrissar jag med!

Redigerad av BSven

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Kaptenhenrie:

Ja dom banorna har jag med funderat i det jag tänker mest på är ju kräningarna som kommer uppstå när det e lite vågigt

Japp, det är stora påfrestningar och tidiga kattor hade problem med detta. Försök göra studiebesök!

Wharram har en lite annan ide om att infästningen ska vara flexibel. Han är visserligen lite tokig men har en del ideér som han bla hämtade från traditionella polynesisk kattor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag läst alla inlägg så här långt å kan inte låta bli att säga några ord.

Efter en massa studier å läsning av böcker mm så blev jag vän med en person på södra Västkusten-Öresund. Han hade en katamaran. Jag fick följa med på en provtur. Sen blev jag fast.

 

Två saker lade jag märke till direkt. Hon rör sig totalt annorlunda mot man är van vid från vanliga båtar, enskrovare. Den liksom "sladdar" i sidled istället för att kränga.

Den andra var just tanken å oron att ena skrovet följer inte med den andra, att det blir brytkrafter mellan dem. En för på en vågtopp å den andra i en vågdal. Stora krafter tänker man.

 

Går inte in på invecklad matematik el teorier  men man kan "generalisera" så här. Tänk en kanadensare, tänk två, ställ dem bredvid varandra. På grunt vatten. Ställ er vid fören å tryck ner nosen på den ena. Det behövs en ganska liten kraft att göra detta eller hur? Å aktern lyfter sig inte nämnvärt på den eller hur? Det är bara den lilla kraften som man behöver för att binda ihop skroven.

 

När sedan min vän hade båten på land upp-pallad så kunde man ta bort stöttan under ena fören utan att det hände något, trots frånvaron av vattnets lyftkraft, men naturligtvis gäller det på mera i det läget.

 

Klart att ju större båt större krafter men där det är stor skillnad är riggen. Katmaranen lutar ju inte å då spiller hon inte vinden ur seglen, för att slutligen lova upp i vindögat å stanna, man måste släcka skotet. Det blir större påkänningar på riggen än vanligt. Av samma orsak så vänder man ändan mot vinden å tar fart när det kommer en körare istället för att luta å lova upp.

 

Sen skulle jag vilja slå ihjäl en seglivad  myt. De välter inte. Nja, jo...alltså....

Men om man kör ner ena bogen i en våg å det blir "tvärstopp" då snurrar hela båten runt pga sin egen vikt å den sk levande kraften. Precis som att snubbla på en tröskel. Vänder då båten upp sin undersida mot vinden så gör vinden resten, samt ev stora vågor. Men den måste hamna i det läget först! Släpper man skotet så händer inget, man får inte belägga skotet fast på en knap.

 

Å när jag är inne på det ämnet, skulle hon välta, det blir stora rubriker i tidningarna, men inget när vanliga segelbåtar välter för övrigt å sjunker, så är jag hellre kvar i en katamaran som flyter, om så upp å ner, än i en båt som sjunker under fötterna på mig.

 

Slutligen. Alla som säger att man kan inte vända henne på rätt köl, jorå, men man gör felet att vända på sidan. Man måste vände henne över fören med båda skroven så funkar det. Numera finns det kranar å pumpar som gör att man kan vända katamaranen rätt till havs  just genom att utnyttja tyngdkrafter med vatten som man sedan pumpar ut.

 

Så....bygg på å testa å ha kul, vad skall man annars inte ha TV till att slå ihjäl tiden med?

Men bli inte besvikna när resultat ligger under minus. Tänk Yrvind. Kom gärna med bilder.

Lycka till!

  • Gilla 4

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror nog ett fackverk av aluminumrör i varje skrov vore bra, för att förbinda skriven skulle jag nog användt 5160 bladfjöderstål som är mkt segt och tillåter flex mellan skroven.

 

Ska lägga upp ett foto på skenorna i fören på min Frode' 22 som är till för att undvika dykning och även är superbra för att leda bort vattenstänk ut åt sidorna i grövre sjö. 

 

Jag gillar verkligen tanken med att göra något vettigt av en stortriss för det är ju en riktigt usel båt. Min tjej har en som legat delvis sänkt och riggen var skrot och även alla segel. Jag skruvade bort hela kölen och plocka av rodret samt monterade en 25hk Johnson samt en del hk Yamaha. 

 

Båten gräver ner sig då bärigheten i aktern är usel men den toppar iaf 15kn med 2 pers och lite packning. 

 

Den är enormt oekonomisk då skrovet går tungt så trimplan eller något liknande hade verkligen behövts, förslag?  Men båter går fritt på 15-20cm djupt vatten när vi åker i vid stränder så den är ju bättre än en död segelbåt utan rigg osv. Mest ett kul projekt faktiskt. Båten är iaf inte så farligt rank så kölen är inget måste utan riggen. 

 

Jobba på med cattan, jag gillar såna projekt! 😀 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
48 minuter sedan skrev Tobiasp:

Btw, har ni några foto på bygget så vore det kul att se! 

 

De har en blogg där de skulle berätta efterhand som bygget fortskred, men den är inte uppdaterad på ett tag. Semester?

 

https://stortkatt.blogspot.com/?m=1

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Tobiasp:

Den är enormt oekonomisk då skrovet går tungt så trimplan eller något liknande hade verkligen behövts, förslag?  Men båter går fritt på 15-20cm djupt vatten när vi åker i vid stränder så den är ju bättre än en död segelbåt utan rigg osv. Mest ett kul projekt faktiskt. Båten är iaf inte så farligt rank så kölen är inget måste utan riggen. 

 

Jobba på med cattan, jag gillar såna projekt! 😀 

 Bulta ihop två stycken, akter mot akter, så får du en planande snipa!

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur gick det med detta projekt?

Har själv hållt ögonen på billiga/gratis segelbåtar att ha som pontoner till flotte/flytbrygga...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...