Gå till innehåll
söndag 28 april 2024
bjornsyse

Fungerar min solpanel?

Rekommendera Poster

Hejsan

 

Köpt en båt som har tre rätt nya solpaneler kopplade parallellt till en solcellsregulator som jag förstår ska ladda batteriet. Problemet är bara att jag förstår inte om dom fungerar eller inte och skulle vilja kontrollera det. Jag kan inte mycket om El men har gjort några tappra försök med min multimeter. Såhär mätte jag:

 

1. Spänningen Parallellt i dosan på en av solcellerna. 0 volt både AC och DC. Misstänkter att hela det här systemet är likström, stämmer det? (

IMG_2517.jpg)

2. Spänningen parallellt i kopplingen där alla 3 solpanelers kablar kommer ihop. (

IMG_2516.JPG)

3. Spänningen i lilla uttaget på regulatorn med en lampikon, där fick jag 0,0053 volt på likström. 

IMG_2518.JPG)

4. Spänningen i uttaget på regulatorn där solcellerna kommer in. 0 Volt.  (

IMG_2523.JPG)

5. Spänningen där ström går ut ifrån regulatorn till batteriet. Där fick jag 13.74V (

IMG_2519.JPG)

6. Såhär ser lilla kontrollpanelen till regulatorn ut: 

IMG_2524.JPG

 

Vad har jag mätt? Vad kan vara fel? Det här var idag på en riktigt riktigt solig dag. 

 

Hälsningar

- Björn

IMG_2517.jpg

IMG_2516.JPG

IMG_2518.JPG

IMG_2523.JPG

IMG_2519.JPG

IMG_2524.JPG

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad jag funderar på är om du ställt in multimetern riktigt.

DC skall det ju vara, likspänning alltså, ibland står det DC V på skalan. Sedan maxvärdet på mätområdet, 20 eller 40 volt kan vara bra, om nu dom värderna finns.

Det ser ut som om ditt instrument delvis ställer in mätområdet automatiskt, inte helt säker på att sådana funktioner alltid är med på banan, stega fram med "select" knappen, den gula till lämpligt mätoområde.

 

Rimligtvis borde du ha 20 volt eller mer när du mäter på panelernas ingång på regulatorn. Men Din kontrollpanel MT50 visar ju att det är natt (halvmånen) sedan visar den batterispäningen och att det laddas med 0,0 ampere... Njae du har ingen laddning, ingenting från panelerna iallafall. Leta efter kabelbrott eller dåliga anslutningar. Möjligen kan du dra nya kablar parallellt med de gamla.

 

Utgången på regulatorn med glödlampssymbolen brukar man kunna stänga av på MT50, så den kan vara avstängd vid mättillfället, men kanske inte.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Njae du har ingen laddning, ingenting från panelerna iallafall. Leta efter kabelbrott eller dåliga anslutningar. Möjligen kan du dra nya kablar parallellt med de gamla.

Håller med. Koppla isär panelerna och mät de en och en. Är panelerna i skugga, helt eller delvis så blir det ingen spänning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svar! 

 

Men som ni ser på bilderna har jag testat att mäta direkt på panelen. Det borde ge utslag oavsett eventuella kabelbrott påväg till regulatorn va?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför sitter det en röd och en svart på pluspunkten på bild 2 ?  Det är inte så att panelernas plus och minus är skiftade ?

 

Sedan skuggar mätinstrumentet m.m. en sektion av panelen på bild 1, men det var kanske bara vid fototillfället.

 

Håller med ovanstående - koppla isär och mät råspänningen från panelerna separat som första steg.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev bjornsyse:

Tack för svar! 

 

Men som ni ser på bilderna har jag testat att mäta direkt på panelen. Det borde ge utslag oavsett eventuella kabelbrott påväg till regulatorn va?

Ja det borde det.

Se även till att instrumentets "hold" knapp inte är intryckt, den är till för att låsa det senaste mätvärdet.

35 minuter sedan skrev bhemac:

Håller med. Koppla isär panelerna och mät de en och en. Är panelerna i skugga, helt eller delvis så blir det ingen spänning.

Ja gör det! Instrumentet inställt på DCV=  och stega fram med "select" till lämpligt mätområde, vad som nu finns på ditt mätinstrument, varje panel borde ge knappt 20 v vid fullt solsken.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 minuter sedan skrev IngemarE:

Varför sitter det en röd och en svart på pluspunkten på bild 2 ?  Det är inte så att panelernas plus och minus är skiftade ?

 

Ja det ser ju onekligen skumt ut.

Red ut kablarna, koppla isär och som redan föreslagts, mät varje panel för sig, om koppla sedan ihop den alteftersom du ser att de fungerar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
28 minuter sedan skrev IngemarE:

Varför sitter det en röd och en svart på pluspunkten på bild 2 ?  Det är inte så att panelernas plus och minus är skiftade ?

Det kan ju vara så att "någon" kopplat fel.

--

Instrumentet verkar fungera u.a. - åtminstone när det gäller batteriemätningen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När du mäter över utgången med an lampsymbol så mäter du på panelens lastutgång. Om man ser på din MT50 så verkar den inte vara aktiverad, vilket ska synas på den. 

Stämmer in i de övrigas rekommendation, koppla isär och mät varje panel för sig. 

Du vet väl att du måste koppla in batteriet först och sedan panelerna?

(Verkar iofs som du gjort det då MT50an visar en nöjd gubbe. )

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men 13.74 V från enbart batteri låter inte rimligt...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Förbrukarutgången får du igång genom att trycka en gång på MT50'ans "ok"-knapp. Lampsymbolen i displayen blir då fylld. Över 13 volt från batterierna är inte normalt, har du en laddare på batterierna eller är solpanelerna kopplade till regulatorns batteri-ingång? Eller är solpanelerna kopplade direkt till batteriet?

Universalmätaren är rätt inställd, den har automatisk inställning av mätområde. Enda man behöver tänka på är att ha den i dc-lägre. 

Jag skulle dubbelkolla att allt som är kopplat till regulatorn är rätt och koppla loss panelerna och mäta dem en och en för att se om alla panelerna är ok. De skall ge ut spänning såvida det är någon form av dagsljus. Garagets lysrör funkar inte som ljuskälla :-) På samma gång får man polariteten på panelernas ledningar dubbelkollade.

Redigerad av Faderullan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Tack för väldans bra svar allihop! 

 

Det stämmer, jag hade nog landström med batteriladdare igång. Spänningen gick ner till 12.5 eller liknande efter ett tag när jag stängde av laddningen. 

 

Jag tänkte ju att jag mätte direkt på panelen där i första bilden, det som ni all säger jag borde göra, men jag kan ju ta loss kablaget helt och mäta igen.

 

Bra att multimetern är rätt inställd, då kopplar jag loss panelerna och mäter på deras kablar igen i eftermiddag. Röd mätsticka mot + och svart mot -, och förväntar mig att få runt 20V en solig dag som denna då? 

 

Finns några säkringar som kan ha gått? Inbyggt i panelen?

 

Hälsningar

 

- Björn

Redigerad av bjornsyse

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu när jag tittat en gång till på bilderna så ser det ut som att svart och röd ledning är ihoptvinnade och kopplade till solpanelens minusingång men inget till plusingången? Någon har tänkt fritt och kanske haft lite otur med det? Kolla vad som är kopplat vart och om det är rätt....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är inte så enkelt att batterierna är fulladdade?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan skrev bhemac:

Det är inte så enkelt att batterierna är fulladdade?

Jo, dom är laddade, men jag borde väl ändå få spänning ifrån solpanelerna? innan regulatorn? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan skrev bjornsyse:

Jo, dom är laddade, men jag borde väl ändå få spänning ifrån solpanelerna? innan regulatorn? 

Jo det är sant - om inte panelerna är för skuggade.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skaffa MC4-kontakter också, så slipper du felkopplingar och framtida bekymmer med oxiderade anslutningar mm.

Här är de hyfsat billiga https://fritidsfynd.se/solpaneler/kabel-kontakter/mc4-parallellkontakt-par.html   OBS de på bilden är för att koppla ihop två paneler, det finns enkla och andra avrianter också.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Gundj:

Skaffa MC4-kontakter också, så slipper du felkopplingar och framtida bekymmer med oxiderade anslutningar mm.

Här är de hyfsat billiga https://fritidsfynd.se/solpaneler/kabel-kontakter/mc4-parallellkontakt-par.html   OBS de på bilden är för att koppla ihop två paneler, det finns enkla och andra avrianter också.

 

 

Tack för tipset! det ska jag göra. Om jag ska komplettera med kabel, vilken dimension är att föredra? 

chrome_2018-07-02_11-10-36.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

4mm² räcker och blir över. Även 2,5mm² kan duga om det inte är massor av meter. Och det lär funka med "vanlig" kabel också, du behöver ingen speciell solpanelsdito.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok tack. Är 4mm2 en bra allroundkabel för båtel?

 

Hälsningar

 

björn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Längden är avgörande. Säg 5 m (=10m enkelkabel) och en 50W panel. Med 4mm2 blir förlusten 0,4W eller 0,8%. Med 2,5mm2 blir det 0,6W resp 1,2%.

Detta med en MPPT regulator, med PWM blir det lite mer.

Är det 5m så räcker 2,5mm2 kabel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag valde 2.5 mm^2 till våra paneler. 2 x 45 W med knappt 5 m kabelsträcka mellan regulator och panelerna. Tror inte jag märker nån skillnad mot grövre kablar med våra behov. :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Aha, intressant! Tack för info. Men säg att jag vill ha 150W istället då men samma längd, behöver jag tjockare kabel då månne? det är nämligen 3 paneler som är parallelkopplade. Vet inte W på dom iofs men ponera att dom är 50W stycket. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 minuter sedan skrev bjornsyse:

Men säg att jag vill ha 150W istället då men samma längd, behöver jag tjockare kabel då månne?

Ja. Men dra heller en separat kabel till varje panel till en kopplingspunkt vid regulatorn. Mycket enklare om man måste "meka". Sätt helst en Schottkydiod till varje panel, det skyddar panelerna.

Sök på Shottky här på MG

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, ska kolla på det.

 

Behöver jag ha en amperemeter/tångamperemeter som komplement till min enkla multimeter? 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev bjornsyse:

Tack för väldans bra svar allihop! 

 

Det stämmer, jag hade nog landström med batteriladdare igång. Spänningen gick ner till 12.5 eller liknande efter ett tag när jag stängde av laddningen. 

 

Jag tänkte ju att jag mätte direkt på panelen där i första bilden, det som ni all säger jag borde göra, men jag kan ju ta loss kablaget helt och mäta igen.

 

Bra att multimetern är rätt inställd, då kopplar jag loss panelerna och mäter på deras kablar igen i eftermiddag. Röd mätsticka mot + och svart mot -, och förväntar mig att få runt 20V en solig dag som denna då? 

 

Finns några säkringar som kan ha gått? Inbyggt i panelen?

 

Hälsningar

 

- Björn

Hoppas vi nu inte levererar alltför många björntjänster, sådana gör ju ingen glad...

Det blev en del kabelsnack det senaste, men har du mätt panelerna ännu, skulle vara spännande att se vad du fick för värden.. Så vitt jag vet finns det inga inbyggda säkringar i solcellspaneler.

Jodå, solcellspaneler ger spänning även under lysrör i garaget, men inte speciellt mycket, fast det är ju beroende på lysrörens ljusstyrka.

Visst röd mätsladd till plus och svart till minus, ställ in på DCV och avaktivera holdfunktionen, det brukar finnas en symbol i displayen för hold också.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inte alls, det här området behöver jag lära mig mycket på. Jag ska koppla loss och mäta direkt när jag kommer hem! återkommer med besked. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sådär, då har jag kopplat loss alla tre paneler. Jag vet inte vad det är för varumärke eller effekt på dom för de är inte märkta. 

 

Ingen av de 3 panelerna ger en endaste volt när jag mäter direkt på dom 2,5mm2-kablar som kommer ur lilla dosan på panelen. Vad ska detta betyda?

 

 

IMG_2540.JPG

IMG_2539.JPG

IMG_2538.JPG

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmm... Om du mäter direkt på "polerna" i dosorna då? Tycker det verkar osannolikt att tre paneler dött samtidigt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...