Gå till innehåll
lördag 18 maj 2024
Fenmund

För stark vind?

Rekommendera Poster

Hej på er!

Vi har bokat en stuga i helgen, i Stockholms ytterskärgård.

Jag börjar dock känna mig tveksam till vädret och resan dit.

Jag har aldrig tidigare behövt titta på vindstyrka, så det är svårt för mig att avgöra via prognosen vad som är för starkt.

 

Jag har en motorbåt på 25 fot. Medelvinden är på 8-11 m/s och vindbyar uppåt 15 m/s.

 

Så vad säger ni, hade ni gett er ut utan oro?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det beror ju på. Vinden i sig borde gå bra, men det beror på hur vägen dit ser ut. Kan du gå bakom land för att minska din utsatthet till exempel.

 

Och inte minst, hur kan du förtöja båten i förhållande till vinden.

 

Jag hade nog gett mig ut. Men, om du är osäker, stanna hemma.

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 minuter sedan skrev rejas:

Det beror ju på. Vinden i sig borde gå bra, men det beror på hur vägen dit ser ut. Kan du gå bakom land för att minska din utsatthet till exempel.

 

Och inte minst, hur kan du förtöja båten i förhållande till vinden.

 

Jag hade nog gett mig ut. Men, om du är osäker, stanna hemma.

Bra att du tar dig en funderare. Men väderprognosen kan ju hinna ändras x flera innan helgen, både  till det bättre och till det sämre. Det är flera saker som du skall ta med i denna ekvation, förutan vindstyrkan. Det är vindriktningen, byggs det upp någon våghöjd på en aktuella sträckan? Kan du finna sjö- och vindlä bakom land och öar? Vad är det för båttyp? Hur är din och besättningens erfarehnet?

Ja det sista är väl mest avgörande.

 

Min erfarenhet av mycket vind (var ute första gången i fritidsbåt 1960) är väl att inte går ut om det blåser mer än 12-13 m/s, om ens då. Tycker att det här på Bohuskusten blir en eftertänksamhetsgräns vid sydvästlig vind på 8-9m/s.  Ostliga eller nordliga vindar är mildare här hos oss.

 

Men resonerar också som så, att när man väl kommer ut på fritt vatten är det inga problem, mer än att det kan gunga och rulla en del, men det är när man skall manövrera inne i trånga hamnar som det blir problematiskt då man sällan får vinden från det gynnsamma hållet... Det är lätt att komma 

väldigt fel då man får vinden i sidan, och det tar exakt 0,0 sekunder innan man hamnar åt helskotta fel, då man lägger i friläget.

 

Men vi får väl hoppas att det "mojnar på sig" inför helgen....

 

Sedan skall du ju hem igen på söndag.... Hur blir vädret och vinden då?

 

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är båten ny för dig? Eller har du varit ute med den tidigare?

 

Jag har åkt några gånger i vad som sades vara 17-19m/s med en Crescent 465 styris med en gammal 28hk yamaha. Det är väl inte direkt det optimala, men har fungerat ok. Man bör dock ha ordentligt ankare, flytväst mm och gärna lite hybris.

 

Man skall ha respekt för sjön och de krafter som kommer av stark vind utomskärs, men vissa stannar hemma så fort det är lite kuling och det kan jag tycka är lite överdrivet.

 

25 fot är en stor båt på gott och ont. Bra sjövärdighet, men också mer att manövrera när det blåser. Man skall ju lägga till också...

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Med vår nuvarande båt (ca 23 ft) är 14 m/s "No Go" Det betyder att om det i prognosen för perioden finns aningar om att det kan bli upp mot kuling så avstår vi.

Då ser jag till hela turen för att inte hamna i en tråkig situation på vägen hem.

Det betyder i praktiken att över 7 - 8 m/s funderar vi lite extra, 9 - 10 m/s så avstår vi hellre.

Båten, med annan besättning har varit i 18 m/s utan mer bekymmer än kringkastade kuddar.

Redigerad av Gundj
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker att våghöjd- och karaktär är en viktigare faktor än vind. Och även för vind är 8-10 m/s utan kraftiga byar betydligt lättare att hantera än 5-6 m/s med byar på 5-6 m/s extra. Och för tilläggning är vindriktning viktigt. En måttlig vind från fel håll kan ställa till det mycket mer än en kraftig vind från "rätt" håll.

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svaren!

Får se hur det utvecklas.

Både jag och båten klarar det säkert utan besvär. Men jag vill inte att det ska bli läskigt för barnen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Just nu skrev Fenmund:

Tack för alla svaren!

Får se hur det utvecklas.

Både jag och båten klarar det säkert utan besvär. Men jag vill inte att det ska bli läskigt för barnen.

 

Lite tips (som du kanske säkert redan vet). Var lugn (eller spela lugn). Tala om innan att det blir vågigt. Till exempel "När vi kommer runt udden därborta blir det lite gungigt, det blir väl kul!?". Sedan. "Nu gungar det bra, men när vi kommer bakom ön där blir det lugnt igen". Jag har aldrig haft problem med mina barn, frun däremot är inte lika "lättlurad" 🙂

  • Gilla 2
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ha med dig en mobiltelefon i vattentätt fodral om du skulle få problem.

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
47 minuter sedan skrev rejas:

Jag har aldrig haft problem med mina barn, frun däremot är inte lika "lättlurad

Låter bekant.

Många gånger har jag gått ut för att "känna" lite. Några gånger har jag vänt men oftast går det bra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har 25 fot, jag har aldrig upplevt vindar runt 10 m/s under gång som ett problem. Det gungar lite men känns ändå tryggt. Det är vindar när man ligger förtöjd som kan skapa problem och dålig nattsömn...

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag bor ute i Stockholms skärgård. Var ska du mer specifikt? Väldigt svårt att råda rent allmänt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi seglade en bit idag. Vi hade som mest 23m/s i byarna och låg oftast mellan 12-15 m/s. Vi hade revat storsegel och spillde lite vind men gjorde ändå 8-9 knop. Jag tyckte det var jättekul. Barnen med men frun var lite sammanbiten men nöjd när vi kom fram.

 

Vågorna var inte så besvärande men det är klart att det brallade i. Nu var ju vi mer inomskärs. Jag misstänker att det är jobbigare längre ut. Men som sagt det beror helt på vilka vägar man kan ta och hur man kan förtöja.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2018-06-29 vid 16:57 skrev firefish:

Jag bor ute i Stockholms skärgård. Var ska du mer specifikt? Väldigt svårt att råda rent allmänt.

Ursäkta sent svar.

Huvudskär var målet

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tänkte berätta hur det slutade, efter alla era goda råd.

 

Jag gav mig ut dagen innan för att känna på liknande förhållanden.

0.8 m vågor och vind på 10-12 m/s.

Det gick, och kändes tryggt för mig.

Men farten var duktigt reducerad och det gungade på bra.

Tog därför beslutet att ställa båten...för familjens skull 🙂 

 

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
18 timmar sedan skrev Fenmund:

Tänkte berätta hur det slutade, efter alla era goda råd.

 

Jag gav mig ut dagen innan för att känna på liknande förhållanden.

0.8 m vågor och vind på 10-12 m/s.

Det gick, och kändes tryggt för mig.

Men farten var duktigt reducerad och det gungade på bra.

Tog därför beslutet att ställa båten...för familjens skull 🙂 

 

 

 

Gott sjömanskap där, och bra att inte ge familjen trauman 😁

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...