Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024

Fenmund

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    9
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

1 Neutral

Om Fenmund

  • Placering
    Kadett

Senaste Profilbesöken

445 profilvisningar
  1. Tänkte berätta hur det slutade, efter alla era goda råd. Jag gav mig ut dagen innan för att känna på liknande förhållanden. 0.8 m vågor och vind på 10-12 m/s. Det gick, och kändes tryggt för mig. Men farten var duktigt reducerad och det gungade på bra. Tog därför beslutet att ställa båten...för familjens skull 🙂
  2. Ursäkta sent svar. Huvudskär var målet
  3. Tack för alla svaren! Får se hur det utvecklas. Både jag och båten klarar det säkert utan besvär. Men jag vill inte att det ska bli läskigt för barnen.
  4. Hej på er! Vi har bokat en stuga i helgen, i Stockholms ytterskärgård. Jag börjar dock känna mig tveksam till vädret och resan dit. Jag har aldrig tidigare behövt titta på vindstyrka, så det är svårt för mig att avgöra via prognosen vad som är för starkt. Jag har en motorbåt på 25 fot. Medelvinden är på 8-11 m/s och vindbyar uppåt 15 m/s. Så vad säger ni, hade ni gett er ut utan oro?
  5. Hej! Har köpt en ny båt, men har inte lyckats klura ut hur man tömmer septiktanken. Ett riktigt skitproblem med andra ord... Båten är av nyare modell och har så att säga hålet för att tömma avfallet uppe på däck. Jag har varit på två olika tömningsstationer och både hade bara ett tjockt rör med en tätning längst ut som man trycker mot "hålet" på båten - och sen pumpar. Men det finns ju inte en möjlighet att pumpa så att avfallet åker upp och ut. Är tanken att jag ska köpa en egen slang, som man kopplar på tömningsslangen, och sen sticker ner hela vägen ner till båten på septiktanken? Tack på förhand - det vore skönt att få den tömd innan vintervilan.
  6. Tack för svar, ni är blixtsnabba! Vi kommer köpa nytt så jag antar att servicen kommer bli på en auktoriserad verkstad de första åren. Ska se efter vad vi har för alternativ här i Stockholm.
  7. Hej på er! Jag har idag en Ryds Camping som jag kan traila i och ur på egen hand utan problem. Jag planerar dock nu att köpa en större båt, och just nu lutar det åt Merry Fisher 795. Det är en båt som väger 1.8 ton, vilket jag antar är utan motor och jag kommer ha en 175 hk på så det blir väl ungefär 2 ton. Min bil har en tjänstevikt på 1.7 ton och totalvikt på 2.1 ton. Som jag förstår det så får jag inte ens använda 30-släp eftersom båten är tyngre än bilen. Vad jag funderar på är hur ni med större båtar gör med motorservicen? Det finns ju många båtar som är bra mycket större än den här och då får man garanterat inte dra den. Brukar servicekillen komma ut till uppställningsplatsen eller måste man ordna transport till båtmecken varje gång det är dags för service? Finns säkert olika lösningen men jag fiskar efter är om man generellt ser till att skaffa en bil som är tyngre än båten eller löser folk detta på annat sätt också? Säkert korkade frågor för er erfarna - men alla är vi barn i början.
  8. Tack funkis, det uppskattas! Har tidigare läst mycket här på forumet men inte registrerat konto. Jag återkommer med bild när jag lyckats ta mig iväg till båten. Modellen är dock en FinnSpeed 445
  9. Fenmund

    Dubbelbotten

    Hej på er, Jag är nybliven båtägare av en båt med dubbelbotten (vet inte det korrekta namnet för detta). I båtens akter finns det tre pluggar som jag förstår det som ska vara öppna när båten är på land för att lufta. Det är alltså ingen läns utan går till mellan bottnarna. Denna båt har tidigare stått på trailer och således med pluggarna öppna Nästa säsong kommer jag ha bryggplats och funderar då på hur båten kommer må med att ha pluggarna stängda under hela säsongen. Behöver jag ta upp båten till och från eller är det okej att ha den i under en längre period. Tack på förhand ni som vet och kan!
×
×
  • Skapa nytt...