Jump to content
Friday 05 March 2021
hanse1

Iveco 8061 220 hkr

Recommended Posts

Jag har blivit erbjuden att köpa en Iveco 8061, 220 hkr, årsmodell 1984. Motorn har lyfts ur en båt p.g.a. att en cylinder har skurit. Ägaren upptäckte att det plötsligt kom mycket vit rök genom avgasröret varför han återvände till bryggan. När sedan toppen lyftes upptäcktes att en cylinder hade skador i loppet. Ägaren tror att den vita röken var oförbränd diesel p.g.a. att kompressionen i cylindern försvann.

 

Min fundering är varför cylindern har skurit? Det är iofs inga jättepengar att ersätta cylinderfoder, kolv och ringar men finns orsaken i själva cylindern eller är det något annat, en spridare t.ex. som är orsaken?  Det är ju naturligtivs en gammal motor men det har trots det inte så många förbrukningstimmar. Dessutom är både cylindertopp och dieselpump renoverat för några hundra timmar sedan.

 

Motorn skulle passa min båt bra. Avgasutsläppet på babords sida, inte alltför högvarvig, max 3400 rpm, samt en vikt som är ca 200 kg mindre än min Volvo 60-motor, som sitter i båten just nu. Men frågan är om jag vågar köpa den defekta Ivecon och kosta på en renovering? 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kolla med dessa Herrar...https://www.rodahl.se/ De är ju visserligen på sätt och vis part i målet men jag har vid dom tillfällen jag varit i kontakt med dom upplevt som både ärliga och pålästa....

 

Fair Winds

Stefan

 

 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag köpte motorn och kunde konstatera att värmeväxlaren var full av impellervingar vilket sannolikt gjort att motorn inte fått ordentlig kylning. Nu är alla delar rengjorda och lackade. Cylinderloppen är henade och "reporna" bestod mest av aluminium från den kolv som var trasig. Det finns några få repor kvar men de bör inte påverka kompressionen nämnvärt. Tyvärr var motorn, förutom en cylinder som skurit eller nypit, inte i bästa skicka. Vevaxeln var krökt, topplocket skevt, ventilsätena lösa (sannolikt av varmgången) och samtliga spridare utslitna. Nu är vevaxeln rak, nya ventilsäten monterade, inslipade  ventiler, nya spridare, nya kolvar, nya vev- och ramlager och topplocket planat. Motordelarna är grund- och ytmålade (naturligtvis i ferrariröd färg). Snart är det dags för provkörning vilket kommer bli nervöst. Drog jag alla moment rätt eller glömde jag dra någon bult? Det som retar mig mest med hela denna affär är fullpackningssatsen som kostade drygt 9000 kr där inte ens transmissionskåpans packning fanns med. Dessutom saknades ett antal kopparbrickor! Sammanfattningsvis får jag förhoppningsvis nu en motor som ger båten en prestanda som den inte haft sedan sjösättningen våren 1982. Båten, Bahama 27, väger ca 4 ton, byggd i aluminium, är 8.90 lång och 3 meter bred. Med den nya motorn uppskattar jag att marschfarten bör bli ca. 18-20 knop och toppfarten till ca 26 knop. Skrovet är halvplanande och ganska lättdrivet. Återkommer med en rapport efter provkörning!

  • Like 4

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nu är motorn ihopskruvad och det är dags för provkörning. Har kört runt startmotorn men får inget oljetryck på instrumentet. Är lite osäker på hur lång tid det tar att bygga upp oljetrycket på en nyrenoverad motor. Är det någon i forumet som vet? Ska kolla oljetrycksgivaren så den är ok. Tydligen kan givare bäcka ihop så man måste blåsa ur den med lite tryckluft. Alternativet är att ta bort givaren och se om det kommer upp olja vid anslutningen när man kör med startmotorn. Dessutom måste jag klura ut var avluftningen sitter på dieselpumpen så att systemet kan luftas. Nu har jag provat med att lossa på anslutningarna till spridarna men handpumpen kan inte bygga upp något tryck.IMG_0318.thumb.jpg.f657dca6f722427d6fdb8fca109a0f78.jpg 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Helst ska man ju bygga upp oljetrycket innan man drar runt motorn. På en bensinmotor med hjälp av en borrmaskin som får köra oljepumpen via en modifierad fördelaraxel.

 

Hur drivs oljepumpen på din motor? 

Share this post


Link to post
Share on other sites
4 minuter sedan skrev Eld-:

Helst ska man ju bygga upp oljetrycket innan man drar runt motorn.

På en riktig motor har man en handpump till detta. Det brukar ta en stund.

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 minut sedan skrev Eld-:

Helst ska man ju bygga upp oljetrycket innan man drar runt motorn

Tror de flesta motortillverkare har missat det. På min startmotor står en varningstext:
OBS! Oljetrycket måste vara minst 20 PSI innan solenoiden aktiveras

Share this post


Link to post
Share on other sites

Då motorn varit isär kan det ta en bra stund att få tryck då den är helt tom. Min FPT N67 (Iveco) tar cirka 3-4 sekunder efter motorstart innan trycket kommer vilket är normalt och sannolikt kan härledas till att oljefiltret, precis som i ditt fall, är inverterat och tömmer sig när motorn stängs av och därför måste fyllas innan trycket kommer. 

 

Verkstadsmanualen torde redovisa en lämplig procedur för att olja motorn efter översyn. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
16 timmar sedan skrev Eld-:

Helst ska man ju bygga upp oljetrycket innan man drar runt motorn. På en bensinmotor med hjälp av en borrmaskin som får köra oljepumpen via en modifierad fördelaraxel.

 

Hur drivs oljepumpen på din motor? 

Oljepumpen drivs via drev i transmissionskåpan så den går inte att dra runt för hand tyvärr.

Share this post


Link to post
Share on other sites
17 timmar sedan skrev hanse1:

Nu är motorn ihopskruvad och det är dags för provkörning. Har kört runt startmotorn men får inget oljetryck på instrumentet. Är lite osäker på hur lång tid det tar att bygga upp oljetrycket på en nyrenoverad motor. Är det någon i forumet som vet? Ska kolla oljetrycksgivaren så den är ok. Tydligen kan givare bäcka ihop så man måste blåsa ur den med lite tryckluft. Alternativet är att ta bort givaren och se om det kommer upp olja vid anslutningen när man kör med startmotorn. Dessutom måste jag klura ut var avluftningen sitter på dieselpumpen så att systemet kan luftas. Nu har jag provat med att lossa på anslutningarna till spridarna men handpumpen kan inte bygga upp något tryck.IMG_0318.thumb.jpg.f657dca6f722427d6fdb8fca109a0f78.jpg 

Snyggt riktigt snyggt utfört, bara gratulera till många års problemfria båtturer, bra grejer det där, är det något italienarna kan så är det pumpar och slitstarka motorer.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nu har jag kontrollerat oljefiltren och det syns att de har haft olja i sig när man lyser in i filtret. Däremot verkar givaren ha hängt sig så nu har jag blåst med tryckluft och knackar på den. Tyvärr hände något med oljetrycksmätaren  när jag blåste i givaren. Så fort jag slår på ström på panelen slår mätaren i botten. Får hämta mätaren som jag har sitter i båten och prova med den men som det ser ut så finns det oljetryck tack och lov.     

Share this post


Link to post
Share on other sites
2019-05-20 vid 08:51 skrev kossor:

Snyggt riktigt snyggt utfört, bara gratulera till många års problemfria båtturer, bra grejer det där, är det något italienarna kan så är det pumpar och slitstarka motorer.

Ja, jag är nöjd med renoveringen. Är väl ett gränsfall avseende årsmodell för om något går sönder så är inte utbudet av reservdelar så stort. Jag fick ju tips om Rodahl Marin och det kanske är går att få fram delar via dem om det nu skulle uppstå ett sådant behov. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

I dag var det dags för provkörning. Felet med oljetrycksgivaren och instrumentet var att jag kopplat fel kablar till fel givare. Oljetrycket är nästan 4 kg så det är mer än bra. Inga stora läckor förutom att ett av dieselfiltren läckte lite diesel. Till en början var det lite rök i avgaserna vilket väl beror på att jag oljade in kolvar och ringar genom att låta de stå i ett oljebad innan montering. Efter några minuter var avgaserna helt fria från rök. Jag har motorn på en s.k. Hörbyvagn så nu ska jag rulla ut motorn från verkstaden och koppla på "sjövatten" från en tunna och låta motorn gå en stund så den blir varm. Av olika skäl kommer jag inte att hinna med ett motorbyte nu i vår så den gamla motorn, en Volvo TD60A, får hänga med en säsong till innan den byts ut. Måste erkänna att det känns skönt att allt fungerar som jag hade hoppats på. Än återstår lite provkörning så jag kanske inte ska ropa hej än:-)      

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sommarens testkörning var inte helt problemfri. Vid varvtal runt 900-1000 rpm rullar motorn kraftigt så hela båten rycker i fart. Höjer jag varvtalet försvinner rullningen helt. Mycket konstigt. Lite andra problem: Det ryker lite från vevhuset vilket märks när jag skruvar av påfyllningslocket på ventilkåpan. Dessutom ryker motorn en del innan den blir varm. Så var inte fallet när jag testkörde den i bänk. I intercoolern finns lite olja som måste komma från turbon. Det finns dock inget glapp i turbon som brukar vara fallet när en turbo behöver nya lager. Är det möjligt att en turbo släpper genom olja trots att lagren känns bra? Tyvärr verkar det inte gå att hitta en utbytesturbo Holset 3FJ3. Det borde väl gå att hitta en ersättningsturbo (nyare modell) kan man tycka, om det nu är turbon som genererar rökutvecklingen.

Edited by hanse1

Share this post


Link to post
Share on other sites

När motorn rullar på varvtalet är det ofta insprutningspumpens centrifugalregulator som kärvar.

Share this post


Link to post
Share on other sites
2020-12-10 vid 22:05 skrev Zwen:

När motorn rullar på varvtalet är det ofta insprutningspumpens centrifugalregulator som kärvar.

Jo det kan det vara. Sedan finns det en variator som är kopplad mellan pumpen och dreven i transmissionskåpan (bröstkåpan). Dess funktion är tydligen att automatiskt ändra "tändningen" när det finns behov. Det finns dessutom ett glapp mellan pumpen och variatorn som jag undrar över. Blir väl att ta bort pumpen och få den testad som en första felsökning. Tyvärr kostar det ju skjortan att få pumpen testkörd! Motorns konstruktion har en stor nackdel, till skillnad från min tidigare motor Volvo TD60,  eftersom det inte går att demontera transmissionskåpan utan att demontera remskivan som sitter på vevaxeln. Remskivan är konisk med en kil och sitter som berget. Knäckte flera avdragare när jag demonterade motorn.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy