Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024

Snipa_mannen

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    4
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

1 Neutral

Om Snipa_mannen

  • Placering
    Landkrabba
  1. Rättelse: det ska inte finnas någon packning mellan pumpen och motorblocket, även om jag råkade ha det.
  2. Är det en inombordare eller utombordare? Vit rök kan som nämnts bero på vattenläckage nånstans i systemet. På dieselinombordare med turbo uppstår bl.a. vit rökutveckling som en följd av läckande packningar i turbon. Dock märker du detta eftersom glykolnivån sjunker samtidigt som det inte syns någon glykol i kölen. Det bästa är dock att varmköra och kolla om problemet kvarstår. Jämförelsen är en kall bil vid tomgång, det kan ryka ordentligt till en början innan förbränningen blir optimal.
  3. Klart! Tack för hjälpen. Dokumenterade jobbet, tänkte att det kunna vara till hjälp för någon annan i samma situation. Det som beskrivs är: 1. Demontering av pumpaxeln. 2. Bild på Vattenavkastare och pumpaxeln 3. Urtagning av segersäkring med näbbtång 4. Urtagning av gummipackning, knackade lite lätt utifrån kugghjulshuset med skruvmejsel. Tryckte därefter in en ny gummipackning. 5. Tillbakasättning av segersäkring. Tryckte därefter igenom axeln. 6. Knackade på vattenavkastare med hjälp av ledhylsnyckel. Bytte även packningarna på in- och utgång för kylvattnet på pumphuset, packning på pumphuslocket (det som ingår i repsats vattenpump, http://www.albinmotorerwebshop.se/repsats-vattenpump-011-021-al-23/500-0), samt körde igenom nytt fett innan återmontering. Observera att packningen mellan vattenpumpen och motorblocket inte ingår i satsen, men den behöver förmodligen också bytas efter att man monterat av vattenpumpen. Håll till godo...
  4. Jag ska byta tätning och packning i vattenpumpen till min Albin O21. Detta pga att det börjat droppa ur "skvallerhålet" under pumpsockeln. Jag har dock letat överallt efter en beskrivning på hur man demonterar vattenpumpen, såväl chat-sidor som denna som samtliga manualer och handböcker som finns på Albin motorers hemsida. Det är förmodligen ganska enkelt, men jag kommer inte på hur man monterar loss pumpaxeln för att komma åt tätningarna. Förmodligen har någon av er här gjort detta och jag skulle ytterst tacksam för en kortare handledning. /Marcus
×
×
  • Skapa nytt...