Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
DanielMalmgren

Hjälp! Yamaha tvåtakt som är död. Fast bara ibland...

Rekommendera Poster

Äntligen sjösättning idag! Åkte ut till en trevlig ö, farmor och farfar var med, fikade och badade. Och så när det var dags att åka hem så vrider jag på startnyckeln och ingenting händer. Absolut ingenting. Inte en antydan till liv i startmotorn. Gott om ström i batteriet (åtminstone lite över 12 volt), hittade inga kablar som lossnat, inga säkringar som gått, dvs ingenting uppenbart. Efter tio minuter av uppgivande felsökande och ett antal försök så vrider jag igen (typ 30:onde gången) och plötsligt hoppar det igång och allt funkar. Wtf? Var ska jag börja leta nu? Det här får ju inte hända när man är långt ute till sjöss!

 

Motorn ifråga är en Yamaha (80AE har jag för mig på rak arm att den heter) från -87. Uppenbarligen är det ju något elfel någonstans, frågan är bara var. Om jag trycker upp den lilla el-choke-brytaren medan jag vrider på nyckeln så klickar det till i motorn, så den känner uppenbarligen av att jag faktiskt vrider på nyckeln. Annars skulle jag ju främst misstänkt glapp i själva kontrollboxen. Hade ju varit lite smidigare att felsöka om båten varit kvar på land, men av de provstarter jag gjort innan jag la i den (startat typ 5-10 gånger) har allt funkat bra. Då har jag iofs inte varmkört den, frågan är om det är något glapp som har med värme att göra...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanske startmotorn som inte hoppar in som den ska???

Brukar vara ett problem på äldre bilar och man löser det med en hammare och ett slag mot startmotorn, fast bara tillfälligt.

 

Vad tror ni andra?

 

Makcey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla så du har bra jord.  Kan ha oxiderat under vintern.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
23 minuter sedan skrev Mackey:

Kanske startmotorn som inte hoppar in som den ska???

Brukar vara ett problem på äldre bilar och man löser det med en hammare och ett slag mot startmotorn, fast bara tillfälligt.

 

 

Typ att det inte kuggar i alltså? Men något borde det väl hända ändå i så fall? Inte bara vara helt tyst som det är nu? Känns lite läskigt att börja hamra på startmotorn, vet ju inte vad jag slår sönder då...

 

18 minuter sedan skrev bo_man:

Kolla så du har bra jord.  Kan ha oxiderat under vintern.

 

Var då? Är det kabeln mellan batteriet och motorn vi snackar om då?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Antingen vid batteriet eller vid motorn. Har en kompis som har liknande problem. Funkar utan problem och sen kan den vara tvärdöd. 

Hans problem sitter på jordkabeln vid motorn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 minuter sedan skrev bo_man:

Antingen vid batteriet eller vid motorn. Har en kompis som har liknande problem. Funkar utan problem och sen kan den vara tvärdöd. 

 

Topp, blir första saken för mig att kolla imorgon när jag kommer till båten igen. Har aldrig undersökt riktigt ordentligt, men av vad jag har sett så ser det ut att vara en väldigt ordentlig infästning av kabeln åtminstone på batterisidan, med en massa kopparpasta. Tror dock aldrig jag kollat hur den sitter i andra änden...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hände honom senast idag. (Evinrude 70 hk). Backade ut från klippan. Av någon anledning dog motorn. Sedan var den tvärdöd.  Han lyfte på huven. Juckade lite på jorden. Den hoppade sedan igång hur lätt som helst.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev Rascal:

Glapp i tändningslåset?

 

Nja, du menar alltså där nyckeln sitter, i kontrollboxen (eller vad den kallas)? Känns inte så i och med att jag tydligt hör att det klickar till i motorn när jag vrider på nyckeln samtidigt som jag chokar.

 

Ska ut till båten ikväll, låter ju som att @bo_man har det troligaste förslaget, ska kolla jordningen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan ju också vara kolen i startmotorn som är på väg att säga upp sig.

Men gå igenom alla kablar och dess anslutningar, sitter det inte en säkerhetsbrytare i gasreglaget som gör att det bara går att starta i friläge, den är också en felkälla.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
50 minuter sedan skrev Gelis:

Kan ju också vara kolen i startmotorn som är på väg att säga upp sig.

 

Hmmm, det är någonting som kräver att man demonterar startmotorn i molekyler för att kunna kolla/byta eller? Var går det att köpa? Googlade lite på Yamaha och kol och kommer bara till en massa sidor om snöskotrar...

 

Gällande säkerhetsbrytaren så kan det ju förstås vara en bra idé att åtminstone skruva isär kontrollboxen och titta, kanske är något helt uppenbart fel där.

 

edit: Efter att ha läst på lite så antar jag att det i så fall är någonting typ åt det  här hållet jag skulle behöva köpa? Antar att första steget i så fall är att kolla exakt modellnummer på startmotorn. Känns som att detta är något att kolla på i andra hand om inget annat hjälper :-)

Redigerad av DanielMalmgren

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min Penta-inombordare betedde sig ungefär så. Visade sig att tändningslåset hade förvandlats till en oxiderad klump invändigt...

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 timmar sedan skrev Rascal:

Glapp i tändningslåset?

Jag tror at du redan fått förslag på de flesta tänkbara felen och åtgärderna.

Men bra att börja med att kolla alla anslutningar.

 

Det behöver ju inte vara själva startmotorn, utan dess solenoid, det är en elektromagnet som har två funktioner, först trycka in det lilla bendixdrevvet i svänghjulets startkrans, sedan sluta två rätt så stora kontakter som ger ström till själva startmotorn, det är här som det välriktade slaget med en hammare skall sättas in.

 

Men min erfarenhet av andra Utombordare, Johnson/Evinrude, är att tändningslåset förr eller senare ger upp, kan behöva bytas ut, men med litet finmekanik kan man ibland renovera dess, det kan ju vara oxid på kontaktytorna. Man kan ju också byta ut startfunktionen mot en återfjädrande tryckknapp.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev DanielMalmgren:

 

Nja, du menar alltså där nyckeln sitter, i kontrollboxen (eller vad den kallas)? Känns inte så i och med att jag tydligt hör att det klickar till i motorn när jag vrider på nyckeln samtidigt som jag chokar.

 

Ska ut till båten ikväll, låter ju som att @bo_man har det troligaste förslaget, ska kolla jordningen.

Vad är det som klickar? Solenoiden och choken är två olika saker som ska klicka. Bara för att det ena funkar betyder det inte att allt är ok. Mät och kolla innan du river isär.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan skrev Rascal:

Vad är det som klickar? Solenoiden och choken är två olika saker som ska klicka. Bara för att det ena funkar betyder det inte att allt är ok. Mät och kolla innan du river isär.

 

Svårt att avgöra var klicket kommer ifrån, man måste ju tyvärr befinna sig ett par meter ifrån motorn för att nå tändningslåset. Får nog be någon om hjälp om jag ska kunna fastställa mer exakt. Men vad jag menade var mer att det faktum att det över huvud taget klickar borde tyda på att tändningslåset faktiskt fungerar, annars skulle det ju vara helt stendött oberoende av läge på choken.

 

Men solenoiden förflyttar alltså rent mekaniskt startmotorns kugghjul så det kuggar in i startkransen, har jag förstått det rätt då?

 

Vill bara säga att jag lär mig en massa nya ord här, tack så mycket för alla som hjälper till :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, då är vi närmare en lösning.

Lyft av motorkåpan.

Vrid eller tryck in startnyckeln.

Det finns två solenoider, en stor till startmotorn och i bland en liten till choken.

Den stora skall säga "SCHMACK" den lilla är mer diskret och säger "klick".

 

Att den stora solenoiden på startmotorn inte riktigt orkar med beror oftast på följande:

Den relativt stora strömmen till startmotorn orkar inte komma fram, pga dåligt laddat batteri, ärgade eller glappade anslutningar, eller så är batteriet ""välladdat" men är gammalt och trött och orkar inte leverera.

 

Med motorkåpan avtagen kanske du kan se startmotorn om du vänder dig om samtidigt som du vrider på nyckeln?

 

Javisst solenoiden, den stora, knuffar in det lilla kugghjulet i startkransen. Om du har elektriskt manövrerad choke så är det en liten solenoid som om drar i armen till chokespjället i förgastaren. Detta vanligen då man trycker startnyckeln inåt eller gör någon annan manöver enligt instruktionsboken.

 

Men gör som redan sagts x flera, kolla batteristatus, och ryck i alla anslutningar, drag åt dessa ordentligt vid behov, efter det att ev. oxid skrapats bort.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fick det beteendet när jag slarvat med att fästa kabeln på batteriet. Kabeln satt fast, tyckte jag. Men inte motorn som startade lite då och då. Men det finns ju ett antal ställen det kan knasa sig på.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sitter nog ingen  solenoid som slungar fram drevet på mindre u-bordare med elstart. Bara så TS inte letar ihjäl sig efter denna. Drevet åker fram eller upp med hjälp av centrifugalkraften när startmotorn drar igång. Däremot så sitter det nog ett startrelä.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Crabmeat:

Fick det beteendet när jag slarvat med att fästa kabeln på batteriet. Kabeln satt fast, tyckte jag. Men inte motorn som startade lite då och då. Men det finns ju ett antal ställen det kan knasa sig på.

Samma symptom här, fast på en liten bil.

Små strömmar till belysning och annat passerade utan problem, men då man vred nyckeln till startläge blev det "fyrverkeri" mellan polskon och batteriets pol, detta var också på minussidan.

En minuts arbete med 10mm ringnyckel så var det klart.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 minuter sedan skrev Gelis:

Sitter nog ingen  solenoid som slungar fram drevet på mindre u-bordare med elstart. Bara så TS inte letar ihjäl sig efter denna. Drevet åker fram eller upp med hjälp av centrifugalkraften när startmotorn drar igång. Däremot så sitter det nog ett startrelä.

Bra att du skriver det, ja den modellen har jag också sett någon gång.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På Yamaha av denna årsmodell har du väl en separat vippbrytare för elchoken? Den Solenoiden krävs ju inte mycket ström för att den skall "dra" korrekt. Om startmotorn klickar så kommer det högst troligt inte fram tillräckligt med ström av någon anledning. 

Får du plötsligt igång den som normalt bör du kunna utesluta batteriet tycker jag.

Om du har en huvudbrytare till strömmen i båten så hade nog iallafall jag börjat med att misstänka den. Det brukar ju vara skitbrytare i plast som sitter original i de flesta båtar. De går att borra ut nitarna, göra rent och nita ihop igen. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Ok. Nu har jag varit och tittat och ryckt i lite tåtar, så nu kommer det ett illustrerat inlägg. Idag funkade motorn felfritt, startar på ett ögonblick och spinner som en katt. Höll på och startade och stoppade ett tiotal gånger. Gör det ju lite svårare att felsöka...

 

Jag kan i varje fall konstatera att det lilla klicket jag talade om tidigare är definitivt choken. När startmotorn kuggar i är det mycket riktigt mer av ett "SCHMACK" (för att citera @Georg_Ohm). Lite fel bildvinkel här, men det lilla kugghjulet åker upp när man startar så det kuggar i kransen.

18-05-21_17-57-29s.jpg.2129515b89cc4ea0b0156eaf29ebff81.jpg

 

Jordningen i motorn ser väldigt ren och fin ut, kan inte tänka mig att den är något problem.

18-05-21_17-44-34s.jpg.4b1e44a28f5af247dfe06c2248fea35f.jpg

 

Däremot på batterisidan... Har nog inte tittat så noga innan, nu när jag tittar på bilderna ser det ju hemskt ut. Har egentligen ingen aning om hur det SKA se ut, men jag antar att det här inte är bra. Vad är gången? Skruva loss helt, se till att få bort all kopparpasta och allt ärgat och så skruva tillbaka igen när det är rent och snyggt? Ska man på med stålborste och grejer? Skrapa med en morakniv?

18-05-21_17-45-01s.jpg.a3f26a83ea00c3071dd6bf98b868176c.jpg

 

Tittade för övrigt även i styrdosan/fjärrkontrollen (vad tusan kallas den?). Vågar inte riktigt börja rota i den, rädd att inte få plats med allt junk igen... Choken är mycket riktigt en vippbrytare som man håller inne medan man vrider runt nyckeln. Och eftersom den verkar funka finemang även när motorn i övrigt är död så måste ju rimligtvis trådarna ifrån båda brytarna (choke samt lås) vara som de ska, eller hur?

18-05-21_17-44-05s.jpg.b5bd5b19cac323413296feeea98eb2fc.jpg

 

Just det, huvudbrytaren. Den är en rejäl sak i metall och ser ren och fin ut. Den bryter inte heller strömmen till startmotorn utan den är alltid strömsatt.

 

Redigerad av DanielMalmgren

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Skulle nog med 99% säkerhet säga att du hittat felet om man tittar på batteripolen.

För att få det där riktigt bra så behöver du kapa kabeln några cm bakom kabelskon så du får fräsch koppar i dagen, gör rent batteripolen med stålborste. Se bara till att kabeln räcker innan du kapar.

Sedan en ny batterikabelsko. Ser andra polen lika illa ut så gäller samma sak där.

 

Sedan skadar det inte att dutta lite 5-56 på alla anslutningar i reglageboxen.

 

Friläges switchen är den svarta microbrytaren vid den vitgula plastkammen. Om inte den ger kontakt så går det inte att köra med startmotorn.

Redigerad av Gelis

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
40 minuter sedan skrev Gelis:

Skulle nog med 99% säkerhet säga att du hittat felet om man tittar på batteripolen.

För att få det där riktigt bra så behöver du kapa kabeln några cm bakom kabelskon så du får fräsch koppar i dagen, gör rent batteripolen med stålborste. Se bara till att kabeln räcker innan du kapar.

Sedan en ny batterikabelsko. Ser andra polen lika illa ut så gäller samma sak där.

 

Sedan skadar det inte att dutta lite 5-56 på alla anslutningar i reglageboxen.

 

Bra! Skönt när man tror man hittat felkällan. Så typ följande:

  1. Åka ut till båten och ta mått på kabelarea och tjocklek på batteripolen
  2. Åka till typ Mekonomen och köpa två lämpliga batterikabelskor (och kanske en flaska 556). Ska den vara förtent?
  3. Skruva loss gamla kabelskorna, kapa och skala kabeln (tror jag har ett par decimeter tillgodo faktiskt) och göra ordentligt rent
  4. Skruva dit nya kabelskor

Vad gör all kopparpastan där? Måste ju vara en tidigare ägare som har kletat dit, men det är inget man egentligen behöver antar jag?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kopparpastan har någon kletat dit mot oxid, men ska det var någon mening så bör man använda vaselin. Gör man rent ordentligt så behövs det inte. Men ska det vara enl "regelboken" så vaselin. Tror till och med att Mekonomen har batteripolsfett

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns polfett som är avsett för ändamålet att ha på batteripolerna 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Sedär ja, byt ut polskorna!

Missförstå nu mitt förslag till koppleri på rätt sätt, annars blir det trafficing eller något annat.

Pol--skorna, alltså, köp nya, observera att det skiljer några mm mellan plus och minus i diameter.

Det finns modernare och bättre varianter av sådana, men då krävs det att du har påpressade kabelskor på kablarna. Polfett eller vaselin kanske är bra, men jag håller alltid mina poler helt rena och torra.

 

-Nordpolen åt nordpolackerna!

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
24 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Pol--skorna, alltså, köp nya, observera att det skiljer några mm mellan plus och minus i diameter.

 

Aha... Jag satt precis och funderade på varför man på vissa ställen kunde köpa plus och minus var för sig. Är det för att man inte ska kunna sätta dem fel alltså? Eller tar plus lite mer plats än minus? :-D

 

Visar sig att mina vägar nog leder mig till Biltema imorgon, så det får bli en sån här sats. De har även batteripolfett. Men det är klart, jag föredrar egentligen också saker som inte är så kladdiga om jag ska vara ärlig...

 

edit: Men vilka grejer det finns... Hittade precis ett speciellt verktyg för att göra ren batteripolerna. Kan det verkligen vara värt det?

Redigerad av DanielMalmgren

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På bilden ser man att någon lindat en tunnare kabel eller två på pluspolen också. Mindre lämpligt.

Passa på att köpa mindre kabelskor till dessa med och byt till korrekt färg om möjligt. 

En person som kan tänka sig att fuska till det så har säkerligen inte satt säkringar till den utrustning som kopplats in heller, kolla på det. Finns roligare ställen att ha brand på än i båten. 

Skönt att du (troligen) funnit felet. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev sigge_1:

En person som kan tänka sig att fuska till det så har säkerligen inte satt säkringar till den utrustning som kopplats in heller, kolla på det.

 

Nja, riktigt så illa som det ser ut är det faktiskt inte. Den röda kabeln som ser ut att gå till jord gör inte det (du ser längst ner till höger att den fortsätter) och de svarta kablarna går till en liten säkringsdosa. Men det är sant, det ska ju till kabelskor. Men när man har kabelskor på, är det ok att bara skruva fast dem tillsammans med den tjocka kabeln i batterikabelskon?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...