Gå till innehåll
tisdag 10 mars 2026
Olleman82

Billig PWM regulator kanske inte så bra...

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Hej!

Efter tips både här och där valde jag nya AGM batterier förra året samt en enklare PWM regulator från eBay. En klassiker som jag misstänker att många av er också har som inte investerat i någon "fin-regulator".

Efter att ha noterat att batterierna redan i slutet på säsongen rätt fort tappade spänning har jag börjat ta mig en närmare titt på denna regulator och konstaterar att jag nästan aldrig sett den gå in i float. Inte heller verkar det spela så stor roll vad man sätter dess "inställbara volt" på. Den laddar med minst 14.4v iaf. Idag hittade jag denna review av regulatorn som intygar precis det jag var rädd för. Antingen tar den en evinnerlig tid att gå till Float eller så gör den inte det överhuvudtaget. Inställningarna för olika batterier verkar inte heller dom påverka spänningen trots att manualen tom specar vilka laddspänningar som gäller för respektive batterisort.

Verkar väl som ett troligt scenario att 100w solcell som ständigt är påkopplad mellan april-september tillsammans med den här skit-regulatorn inte varit en perfekt miljö för mina batterier direkt. (ibland kanske inte kinaprylarna är rätt väg att gå även om jag är en van shoppare därifrån) Det är verkligen en djungel det här med laddspänningar och man vill ju gärna ha en inställning som man själv kan ställa för att den inte ska gå till laddspänning efter en natt tex om båten bara ligger i hamn och inte har några förbrukare anslutna.(Return to boost eller vad det nu heter)

Så vad göra nu då....en mppt regulator känns egentligen rätt onödig men jag vill ha vettiga inställningsmöjligheter som faktiskt FUNGERAR. Är det EP Solar som gäller eller finns någon enklare bevisat bra PWM jag kan satsa på?

En sak till: Kan en rekondning av batterierna med typ CTEK laddare fixa batterier som blivit skadade av överladdning?

Redigerad av Olleman82

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Det är kanske ingen tröst men en MaxPower fungerar på samma sätt.

Jag har sett många billiga PWM men kan påminna mig någon som betett sig så här. Alla brukar gå ned till float. Kan vara att regulatorn inte förstår sig på AGM.

Ett vanligt AGM (typ Biltema) kan laddas med 14,6-14,7V. Float brukar ligga på 13,7-13,8V. Alltså, regulatorn laddar inte fullt.

Med tanke på årstidens brist på solljus och låga temperaturer tror jag inte batterierna hunnit skadats. En MaxPower brukar behöva ett par somrar för att förstöra batterierna.

Jag har en liknande regulator till mitt startbatteri som verkar fungera bra. Jag bytte från vått till AGM i vintras och noterade att laddspänningen steg. Tyvärr är det en djungel av billiga regulatorer. Jag tror det riktiga är att byta till en erkänt bra regulator typ EPsolar.

Rekond kan inte rädda ett batteri som överladdats. Eller rättare sagt, den ska inte kunna det.

En, tyvärr,  liten bild på min startbatteriregulator.

solregulator.jpg

Eller, nu blev jag osäker. Ska kolla i båten...

Redigerad av bhemac

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En epsolar mppt med separat display ligger på runt 900 från kina. Efter att posten och staten ska ha sitt blir det väl 1200-1300. Kanske lika bra att satsa på nått vettigt för en gångs skull:)

Är det för övrigt någon skillnad på epsolar och epever? Bildmässigt verkar det vara samma grejer.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
3 minuter sedan, Olleman82 säger:

Är det för övrigt någon skillnad på epsolar och epever? Bildmässigt verkar det vara samma grejer.

Heter även Tracer...

Den jag har har modellnr 2215BN. Klarar 260W solpaneler. Displayen heter MT50.

Ibland svider det lite extra i plånboken, i detta fallet var det värt pengarna.

En fördel med denna är att lastutgången reglerar på plus-sidan, de flesta andra reglerar på minus-sidan.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
23 minuter sedan, bhemac säger:

Heter även Tracer...

Den jag har har modellnr 2215BN. Klarar 260W solpaneler. Displayen heter MT50.

Ibland svider det lite extra i plånboken, i detta fallet var det värt pengarna.

En fördel med denna är att lastutgången reglerar på plus-sidan, de flesta andra reglerar på minus-sidan.

En sån har jag också, laddar jättebra och vettigt. Dessvärre stör den ut svaga radiosignaler, jag skapade en tråd om detta. Störde inte bata egna fm-radion utan även grannens....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 timmar sedan, Georg_Ohm säger:

En sån har jag också, laddar jättebra och vettigt.

Om jag kommer ihåg rätt så har du en äldre modell. Orkade inte leta rätt på någon bild..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
13 minuter sedan, bhemac säger:

Om jag kommer ihåg rätt så har du en äldre modell. Orkade inte leta rätt på någon bild..

Ok, hoppas att de senare modellerna stör mindre eller helst inte alls.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hmm, kanske dödar jag vårt stackars batteri med den snorbilliga PWM-regulatorn jag köpte? Iofs är batteriet litet, gammalt och har självurladdats till botten (10-komma-nånting volt) minst en gång, men det verkar ju ändå klara sig hyfsat, för jag kan ladda mobiler och tända lampor i båten när solen inte lyser.

Regulatorn är köpt på Seasea för ett par hundra. "Novostar" står det på den, och den för 10 A.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
8 minuter sedan, Georg_Ohm säger:

Ok, hoppas att de senare modellerna stör mindre eller helst inte alls.

Vare sig min eller de jag känner har problem med störningar.

Kanske finns några fler här som har problem?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Funderar på om man ändå skulle satsa på en tracer 3210an och flytta förbrukningen till dess lastutgång. Hur bra är den tillsammans med en mt-50 för att ha koll på batteribankens kapacitet? 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
38 minuter sedan, Olleman82 säger:

Hur bra är den tillsammans med en mt-50 för att ha koll på batteribankens kapacitet? 

Det jag sett är för 2215BN. Strömmätningen är inte den bästa, tex en NASA gör det bättre. Men den duger säkert utmärkt för att ha koll på batteriernas kapacitet.

Nackdelen med 3210 är att den har gemensam plus för utgångarna. Man har alltså en batteri minus och en minus för last. Serien med 2215BN har gemensam minus så man har bara en minus i båten. Troligen får man även ett bättre åskskydd med gemensam minus och troligen även ett bättre störskydd.

Behöver man 30A så satsa på 3215BN.

För mig har 20A inte varit något problem. Eltoan som kan ta mycket ström har bara ett relä anslutet till lasutgången arbetsströmmen tas direkt från en del av säkringspanelen som får sin ström direkt från batteriet. Det fungerar bra.

Samma för invertern som har en bladsäkring direkt från batterierna.

Nu har jag en stor förkärlek för relän så även färskvattenpump mm har relän. Det första som brukar krångla på dessa pumpar är trycvakten, att låta den styra ett relä sliter betydligt mindre. Oftast blir kabelvägarna kortare och antalet möjliga spänningsfall färre.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

hm...vet inte riktigt om jag hänger med, förutom att få ha en kabel mer från 3210 så är funktionen i övrigt samma? Och vad betyder detta med att den reglerar på plussidan kontra minussidan? Läste in någon annan tråd att det inte var så lyckat att ladda ett startbatteri med en regulator som reglerar på minussidan. Kan du förklara hur och varför :)?

Egentligen känner jag inget stort behov av strömmätning, jag vill bara ha en regulator som fungerar och gör det som den ska men köper man en så fin så måste man ju nästan dra lasten via den...

Redigerad av Olleman82

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
14 timmar sedan, bhemac säger:

Vare sig min eller de jag känner har problem med störningar.

Kanske finns några fler här som har problem?

Bland husbil och husvagnsägare dyker problemet upp med jämna mellanrum.

Kommer alltid frågor i forumen på somamren och störningar på radion och annan utrustning.

Oftast efter att regulatorn bytts till MPPT.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
3 timmar sedan, Olleman82 säger:

Och vad betyder detta med att den reglerar på plussidan kontra minussidan?

Man brukar vilja allt på minus-sidan ihopkopplat i båten.

Om man som på de billigare regulatorerna har plus ihopkopplat och ansluter en pryl till lastutgångens plus så får man inte koppla prylens minus till något annat än lasturgångens minus annars sätter man lastutgångens skyddsfunktioner ur spel.

Jämför man så är 3210 än enklare regulator än 3215.

3 timmar sedan, Gundj säger:

Bland husbil och husvagnsägare dyker problemet upp med jämna mellanrum.

Jodå, det hör jag ibland. Nästan alltid beroende på en billig MPPT-regulator. Därför bör man välja en "riktig" regulator om det ska vara MPPT.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 timmar sedan, bhemac säger:

Man brukar vilja allt på minus-sidan ihopkopplat i båten.

Om man som på de billigare regulatorerna har plus ihopkopplat och ansluter en pryl till lastutgångens plus så får man inte koppla prylens minus till något annat än lasturgångens minus annars sätter man lastutgångens skyddsfunktioner ur spel.

Jämför man så är 3210 än enklare regulator än 3215.

Mycket bra förklarat, tack!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Epever verkar ha en ny serie, XTRA 1210/2210/3210N som såvitt jag kan se verkar bättre i alla avseenden. Reglerar på plus som man vill, drar bara 20% is tomgångsström jämfört med 3210, etc.

Möjligen svårare att få tag i?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det skulle kunna vara samma självförbrukninh som 1215bn enligt bhemacs observation. Xtra verkar vara mer vattentålig.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
På 2018-04-23 på 17:16, Olleman82 säger:

Hej!

Efter tips både här och där valde jag nya AGM batterier förra året samt en enklare PWM regulator från eBay. En klassiker som jag misstänker att många av er också har som inte investerat i någon "fin-regulator".

Efter att ha noterat att batterierna redan i slutet på säsongen rätt fort tappade spänning har jag börjat ta mig en närmare titt på denna regulator och konstaterar att jag nästan aldrig sett den gå in i float. Inte heller verkar det spela så stor roll vad man sätter dess "inställbara volt" på. Den laddar med minst 14.4v iaf. Idag hittade jag denna review av regulatorn som intygar precis det jag var rädd för. Antingen tar den en evinnerlig tid att gå till Float eller så gör den inte det överhuvudtaget. Inställningarna för olika batterier verkar inte heller dom påverka spänningen trots att manualen tom specar vilka laddspänningar som gäller för respektive batterisort.

Verkar väl som ett troligt scenario att 100w solcell som ständigt är påkopplad mellan april-september tillsammans med den här skit-regulatorn inte varit en perfekt miljö för mina batterier direkt. (ibland kanske inte kinaprylarna är rätt väg att gå även om jag är en van shoppare därifrån) Det är verkligen en djungel det här med laddspänningar och man vill ju gärna ha en inställning som man själv kan ställa för att den inte ska gå till laddspänning efter en natt tex om båten bara ligger i hamn och inte har några förbrukare anslutna.(Return to boost eller vad det nu heter)

Så vad göra nu då....en mppt regulator känns egentligen rätt onödig men jag vill ha vettiga inställningsmöjligheter som faktiskt FUNGERAR. Är det EP Solar som gäller eller finns någon enklare bevisat bra PWM jag kan satsa på?

En sak till: Kan en rekondning av batterierna med typ CTEK laddare fixa batterier som blivit skadade av överladdning?

Exakt detta har jag sett själv och varnat för i en annan tråd som avhandlar inställningar av regulatorer. Väldigt vanligt att regulatorer, både billiga och dyra, inte hoppar över till floatspänning på ett sätt som gynnar batteriernas livslängd. Sen precis som jag nämnde i samma tråd så är detta i kombination med billiga AGM-batterier ett bra recept om man vill träna armarna på att bära batterier till återvinningsstationen (eller för utbyte om man har tur). Har själv gjort samma resa...

I ditt fall hade jag skaffat en regulator som går att ställa in manuellt och åkt tillbaks till Biltema(?) med batterierna och kepsen i handen.

När det gäller radiostörningar så har jag upplevt det både från min tidigare C-TEK D250S och den nya Epever-regulatorn. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
10 minuter sedan, Bobba säger:

Väldigt vanligt att regulatorer, både billiga och dyra, inte hoppar över till floatspänning

Jag har provat och utvärderat en massa regulatorer, säkert 50 st. Håller inte alls med om att det skulle vara många som inte går över till float, tvärtom. MaxPower är den enda jag kan komma på just nu. 

Varje morgon börjar laddningen med bulkladdning. Är batteriet fullt så varar detta steg bara några minuter och laddspänningen sjunker. Är batterierna i hyggligt skick och det inte finns något som drar ström så går regulatorn ned till float/underhållsladdning.

Men, det är inte ovanligt att spänningen stannar på 13,6V (våta batterier). Detta är helt ok och den spänning man har när man kör cyklisk drift. En extremt liten förkortning av batteriernas livslängd sker men den kan man bortse från.

Det finns dåliga AGM-batterier men då handlar det alltid om noname, lätta och billiga batterier. Biltemas AGM är mycket bra. Samma batterier kan man köpa med "fint" namn några hundra dyrare.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Liten uppdatering då jag var i båten igår.

Regulatorn låg på 14,4V (enligt dess egna display) när jag kom men när jag mätte på batterierna med min multimeter var det hela 14,56V. Det rullade ca 1,5Ah i kabeln men det fluktuerade en hel del vilket min erfarenhet säger att då är batterierna i princip fulladdade, dvs de tar inte emot så mycket längre . Att ändra batteriinställningarna på regulatorn (som borde ändra laddspänningen) gjorde ingen skillnad som helst och det hjälpte heller inte med att kapa strömmen till regulatorn och låta den "starta om". Det är möjligt att den kommer till Float till slut men det verkar isåfall ta en evighet då jag ALDRIG noterat 13,7V på batterierna när solpanelerna laddat. Mycket märkligt att denna regulatorn som är såpass vanlig inte fått mer uppmärksamhet för detta...'

jag har för övrigt en likadan regulator hemma som jag tänkte hårdtesta, någon som har en idé på vad jag kan använda istället för solpanel som input till den?

Jag var i båten i kanske 6 timmar och kopplade ur panelerna. Körde lite med vattenpumparna för lite disk samt lät dottern se på en film på dryga 90 minuter. Båten har också en tomgångsförbrukning på kanske 0,25Ah. Låt oss säga att jag drog 10Ah under den här tiden vilket måste vara i överkant. När vi lämnade hade batterierna fått vila i kanske 15 min från tyngre belastning (endast tomgångsförbrukningen på 0,25Ah) och spänningen var då på 12,56V. Detta på två st 90Ah Biltema AGM som är 1 säsong gamla. Helt rökta är de säkert inte och vi förbrukar sällan mer än 30-40Ah per dygn så jag räknar med att kunna köra med dessa åtminstone denna säsong också. Ska se om jag kan testa dom lite mer systematiskt här under försäsongen.

Regulatorn duger säkert sålänge man är på båten och har förbrukare igång men nu kopplar jag ur panelen och kopplar ifrån batterierna helt och hållet istället. Faktum är att min gamla originalladdare går över till Float efter ett par timmar och verkar sedan stanna där - den borde således vara ett betydligt bättre alternativ som underhållsladdning än panelerna - och då kan jag som bonus alltid låta kylskåpet vara på.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tomgångsförbrukningen lät hög.

Du kan använda en gammal laptopladdare som substitut för panelen hemma.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan, AndW säger:

Tomgångsförbrukningen lät hög.

Du kan använda en gammal laptopladdare som substitut för panelen hemma.

Smart, tack!

Ja, den är väl i högsta laget, jag håller med. Förra ägaren satte in en massa elektronik. Avancerad plotter med gateway till motordata, AIS, Wifi accesspunkt, Automatiska trimplan mm. Men jag vet att bara CO larmet står för en tredjedel av det där. AISen är helt avstängd men jag har inte riktigt brytt mig om att hitta de sista watten men får börja rota runt bland kablarna igen nu när jag får det skrivet på näsan :)

Tångamperemetern är det bästa verktyget jag har i båten :) (och kanske skruvdragaren för 49 kr från Kjell & CO :) )

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Idag har jag testat med en annan regulator för 10A. En enkel PWM regulator. Den här regulatorn verkar åtminstone förstå att batterierna är fulla men istället för att gå till Float går den till "ingen laddning alls" tills att spänningen sjunker under 13.2V då startar den om på 14.5-7v (flukturerar lite) i kanske 1-2 minuter och stänger sedan av igen. Sedan återupprepas proceduren igen...Enligt manualen har den en Float på 13.8V men den spänningen har jag inte sett den stanna på en enda gång och regulatorn indikerar heller inte att den går till Float.

Börjar undra om det verkligen finns bra, billiga PWM regulatorer!?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...