Jump to content
Sunday 23 February 2020
P_Martinsson

Biltema batteri

Recommended Posts

Det blir lite mindre dramatiskt om man ritar upp hur många Ah man kan använda av ett 100 Ah batteri under dess livslängd. Om man varje gång laddar ur 25 % eller 50 % spelar inte så stor roll, men mer än 50 % urladdning gör det hela sämre och laddar man ur mindre än 25 % får man ut lite flera Ah.

 

Battericykler.jpg.2f2e7ac04a56fca1a20e71da752d8b32.jpg

 

Man behöver inte bli skräckslagen om man ofta laddar ur till 60 % och inte helleröverlycklig om man aldrig går under 20 %. Det är faktiskt bara +/- 10 % jämfört med "platån" man normalt ligger på (25-50 % urladdning).

 

Mackey

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Man kan göra en del intressanta beräkningar. Om vi behöver ta ut 70Ah så klarar vi att göra det 200gånger. Har vi dubbla batterier så går det 500gånger. Kostnaden blir 9 resp 7,20 per cykel. Ingen jätteskillnad. Men gör vi detta 40 gånger per år så blir livslängden 5 resp 12,5år.

Det har ett värde att slippa byta batterier för ofta, det är ju ett visst besvär.

Kör vi stora förbrukare typ micro så har vi även en del att vinna på att Peukerteffekten blir mindre med fler batterier.

Vi klarar även fler djupa urladdningar med fler batterier och vi har en större reserv.

Men den största fördelen är att vi laddar snabbare, med två batterier får vi kanske 50% mer laddning på en timma.

Man vinner alltid på att ha fler batterier, hur mycket beror på hur man värderar tex besväret att byta batterier eller att snabbt kunna ladda.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nu är det färdigdiskuterat!

4st 8041001 inhandlade.

Hade hoppats hinna plocka ur de gamla batterierna i helgen, men eftersom att vädret som egentligen skulle kommit runt jul, något försenat, beslöt sig för att dyka upp lagom till påsk, får det nog skjutas en aning framåt i tiden..

Snap1.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites
2018-03-28 vid 19:44 skrev Alicia1:

Har 2 st förbrukningsbatterier från biltema på 100ah. Inget fel på dom! Fungerar utmärkt!

Nu var jag tvungen att köpa ett nytt då indikatorn på det ena batteriet indikerar svart. laddar inte och behåller inte laddningen. Märkte det när kompressorn till min ASU kylskåpet inte startade.

Låg på ca 11 V enligt batterimätaren.

 

Dom är från 2014, men ska väl hålla längre än så?

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
14 minuter sedan skrev Alicia1:

Dom är från 2014, men ska väl hålla längre än så?

Visst ska de det men många batterier dör i förtid, ofta pga överladdning.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ett batteri utbytt till nytt, samma typ. nu håller vi tummarna !

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev Alicia1:

Ett batteri utbytt till nytt, samma typ. nu håller vi tummarna !

Kolla spänningen vid laddning så det inte är något annat fel.

Var försiktig med landströmsladdare!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Låg på 13,45 volt när jag tittade senast,  har en cetek 300 laddare fast monterad, den ska vara bra har jag hört. Följer utvecklingen  noga. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

De flesta laddare är bra men de är avsedda för laddning, inte för att strömförsörja båten. Till det (som kallas cyklisk drift) ska man ha ett nätaggregat som har en konstant spänning på ca 13,6V.

En del laddare har ett sk strömförsörjningsläge. Använd det. Om det behövs, ladda först upp batterierna under några timmar, slå sen över till strömförsörjningsläge.

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Precis som bhemac säger är detta en laddare. Och även om den är superintelligent kan den inte skilja på eller veta om det som förbrukar är batteriet eller annat ombord på båten, utan tror all ström som slukas beror på batteriets status. Det kan ibland trigga konstiga moder som "recond", "boost" och allt vad de kan heta. Nämnda Ctek drar t ex upp utspänningen till nästan 16V under 4h i "recond", vilket är direkt skadligt för ett friskt (och laddat) batteri. Och i värsta fall även för elektroniken ombord.

Nu verkar det dock som att man manuellt behöver aktivera denna mode på just denna laddare, men vissa gör en "analys" (som kan bli hur fel som helst då det också är annat än batteriet som drar ström) och väljer sedan automatiskt.

 

Faktum är att batteriet blir fullt av 13,8-14,0V också, men de sista 20-25% tar väääääldigt lång tid då strömmen batteriet slukar i sig vid den spänningen blir låg när det börjar bli uppladdat. Men samtidigt mår batteriet bra. Jag har t ex min solpanelsregulator ställd på max 13,9-14,0V ut, inte 14,4V. Och den laddar fullt. Dessutom kan panelerna ändå inte lämna mer än ett par tre ampere.

 

Så kolla på din laddare vilka laddningsmoder den hoppar mellan. Hela åtta (!) olika faser (som denna Ctek har) är i mina ögon totalt overkill i en båt, och kan ställa till mer oreda än det gör nytta. Men för att så snabbt som möjligt ladda lösa batterier är den nog alldeles utmärkt !

Edited by IngemarE

Share this post


Link to post
Share on other sites

Att laddare ställer till det förstod jag riktigt när jag pratade med husbilsägare. De flesta säger att deras batterier håller i tre år men samma batterier i båtar brukar hålla i minst 5 år.

Men vad gör de? Jo så fort de kommer fram stoppar de i "landanslutningen".

De som hade batterier som höll längre hade istället en eller ett par solpaneler.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
39 minuter sedan skrev bhemac:

Att laddare ställer till det förstod jag riktigt när jag pratade med husbilsägare. De flesta säger att deras batterier håller i tre år men samma batterier i båtar brukar hålla i minst 5 år.

Men vad gör de? Jo så fort de kommer fram stoppar de i "landanslutningen".

De som hade batterier som höll längre hade istället en eller ett par solpaneler.

 

Är det inte så på sjön också?

Sladden i innan det är ordentligt förtöjt.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
2018-07-19 vid 11:47 skrev Pentax:

 

Är det inte så på sjön också?

Sladden i innan det är ordentligt förtöjt.

 

Ordentligt förtöjt?

En tamp i fören och laddströmskabeln i aktern, sen är det väl klart..  😅

Share this post


Link to post
Share on other sites

Enligt expertisen ska man ha startbatteri till start och således förbrukningsbatteri  till förbrukarsidan. De har så olika uppbyggnad.

Edited by vega1959

Share this post


Link to post
Share on other sites
41 minuter sedan skrev vega1959:

Enligt expertisen ska man ha startbatteri till start och således förbrukningsbatteri  till förbrukarsidan. De har så olika uppbyggnad.

Jo, nu är "expertisen" ofta lika med de som säljer batterierna.

Men, startbatterier är gjorda för att kunna lämna stora ström till startmotorn i synnerhet i kyla. Men att tex dra igång en 20hk diesel på sommaren är något helt annat.

Ett förbrukningsbatteri är inte gjort för att avge stora strömmar men ska tåla djupa urladdningar.

Men det bästa är nog att öka antalet batterier för förbrukning. Många batterier av starttyp än få av förbrukningstyp.

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 timmar sedan skrev bhemac:

Jo, nu är "expertisen" ofta lika med de som säljer batterierna.

Men, startbatterier är gjorda för att kunna lämna stora ström till startmotorn i synnerhet i kyla. Men att tex dra igång en 20hk diesel på sommaren är något helt annat.

Ett förbrukningsbatteri är inte gjort för att avge stora strömmar men ska tåla djupa urladdningar.

Men det bästa är nog att öka antalet batterier för förbrukning. Många batterier av starttyp än få av förbrukningstyp.

Nu var det här en expert, ingen försäljare.

Share this post


Link to post
Share on other sites

efter att läst här med era båtar så gissar jag att ett biltema funkar strålande till en lättstartad yamaha v4  som inte är en husbil på vatten

på sin höjd en stereo och kylväska

Share this post


Link to post
Share on other sites
39 minuter sedan skrev myhran:

på sin höjd en stereo och kylväska

Nåja, en kylväska använder oftast ett sk Peltier-element och det drar s_tans massa ström.

Annars har Biltema bra batterier.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej 

Jag har använt biltemas 100amp batterier i många år. Dom fungerar kanon bra. Har av misstag dragit ner dom till 9volt. Men laddade upp dom igen alla fyra funkade precis som dom ska. Har använt biltemas över 10 år 

Torgny. 

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.









×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy