Jump to content
Friday 06 December 2019
Sign in to follow this  
Robinjaha

Öppna växelhus Yamaha 30 D

Recommended Posts

Hej,

I brist på öppet vatten så har den gamla grå blivit avhängd från båten (Yamahan).
Eftersom min tidigare 30 hk lider av "röta" i kylkanalerna så har jag införskaffat mig ett till lite nyare projekt.

En grundstött 30 hk, drevet är fult och förstört till utsidan men ok på insidan. Jag tänkte ta mitt nuvarande drev till den grundstötta utombordaren.
Men nu finns det ett problem. Drevet jag nu har är bra till utsidan men lagret som är till motorns axel låter som man kastat in grus i det.

Jag skulle behöva byta allt på insidorna dreven sinsemellan, då skulle allt bli kanonfint!

Är det någon som är bekant med detta arbete?
Mina drev har en stor mutter (del 56 i sprängskissen) med massa tänder vid propelleraxeln. Om jag förstått rätt så kan man behöva borra sönder dessa för att få upp dem.

Har någon tips på vad man behöver för verktyg, kan man köpa dem förmånligt om inte kan man laga dem själva?
Jag gillar utmaningar så knuffa mig i rätt riktning så hoppas vi att resultatet skall bli bra. =)

5a78a10199bd5_Lowerdrive1Yamaha.PNG.317b7add04d2ec6ad498fc04a111ed4d.PNG

jag bifogar en sprängskiss på drevet bara för skojskull.
 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej, ett hyls-vred med tänder likt den hemmagjorda i bilden nedan borde göra susen?


Kan inte se reservdelsnumren i din skiss ovan men förmodar att muttern har detta reservdelsnummer?
(Passar 30D enligt texten och förnämligt nog har den off/on-pilar som visar gängans riktning.)

Under muttern finns en låsande tandbricka (55 i din skiss) enligt denna boats.net-länk?
(Om du scrollar ner litet ser du en lång klickbar lista med alla motormodeller där denna reservdel använts och kan få upp reservdelskisserna direkt.)

Du skriver citat:  Om jag förstått rätt så kan man behöva borra sönder dessa för att få upp dem.
Knappast, troligen räcker det att vika undan tandbrickans klor för att frigöra och återanvända muttern. (Själva tandbrickan blir då förstörd och måste ovillkorligen bytas.)

 

bs1.png

Share this post


Link to post
Share on other sites
5 timmar sedan, Thomas-1 säger:

Hej, ett hyls-vred med tänder likt den hemmagjorda i bilden nedan borde göra susen?


Kan inte se reservdelsnumren i din skiss ovan men förmodar att muttern har detta reservdelsnummer?
(Passar 30D enligt texten och förnämligt nog har den off/on-pilar som visar gängans riktning.)

Under muttern finns en låsande tandbricka (55 i din skiss) enligt denna boats.net-länk?
(Om du scrollar ner litet ser du en lång klickbar lista med alla motormodeller där denna reservdel använts och kan få upp reservdelskisserna direkt.)

Du skriver citat:  Om jag förstått rätt så kan man behöva borra sönder dessa för att få upp dem.
Knappast, troligen räcker det att vika undan tandbrickans klor för att frigöra och återanvända muttern. (Själva tandbrickan blir då förstörd och måste ovillkorligen bytas.)

 

bs1.png

 

Tack för tipsen. Jag ska ta måtten för mutter så kan jag tillverka ett verktyg och testa mig på att lossa muttrorna.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Halloj igen,

Nu har jag lagat mig egna nycklar för att öppna den stora muttern.
Det ena drevet gick jätte bra, det andra så borrade jag sönder muttern på då den aldrig gick att få upp med min egenlagade nyckel.

Så nu har jag problem med att få loss "navet" och kunna plocka ut innandömet ur drevet.
Allting ser ut att vara väldigt korroderat, finns det något man kan sätta på korrosionen för att få den att försvinna?

Jag har använd 5-56 i flera olika intervaller men ej med lyckat resultat.
Min egenlagade "avdragare" har gått sönder två gånger om också då "navet" sitter så hårt fast. :(

Vore det till någon nytta att köpa hem disel eller brännolja och lägga drevets nedre del i bad?
Jag har försökt att slå på navet då jag har haft spänning på det med avdragaren också utan resultat.

Jag slänger in lite bilder på hur det ser ut som sitter fast och det som jag har fått loss navet på om det kan hjälper någon av er här på forumet att komma på en smart lösning.

Avdragaren jag gjorde är av två stycken 6 mm bultar då det ej går att få in större manicker i navet på drevet.

Måste man satsa på ett nytt i bättre skick eller kan man värma upp det för att få det att lossna?
Jag vill endast ha drevets kropp och ej delarna innuti (dock vill jag ej förstöra mer än jag måste).

HILFE! :(

IMG_20180311_135306.jpg

IMG_20180311_135311.jpg

IMG_20180311_135321.jpg

IMG_20180311_135425.jpg

IMG_20180311_135428.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

På tal om min avdragare så vet jag om att det är lite dåligt med vinkel på gängstängerna.
Jag har just använt den så att böjarna har rakat ut sig och den högra har till och med gått av i kröken. 

Edited by Robinjaha

Share this post


Link to post
Share on other sites
23 timmar sedan, Kaj1 säger:

Tack för tipset @Kaj1.
Jag ska beställa hem en sådan om jag inte lyckas med mitt sista "hemmagjorda verktyg".

Jag har kliat mig i huvudet så jag snart blir skallig.
Tanken är att jag lägger ett flatjärn mot växelhuset där propelleraxeln kommer ut och ett till flatjärn som jag låser där det finns gängor till fastsättningen till propellern.

Sedan lägger jag två m8/m10 gängstångsbitar emellan och två skarvmuttror m8/m10 och så spänner jag upp det så mycket jag vågar och värmer på sidorna av växelhuset med värmepistol då jag har fått höra att värmer man aluminium över 230 grader celsius så "mjuknar" aluminiumet.

Sen så ber jag till gudarna där uppe två gånger och så är det att köra på så hårt det går och med jämna mellanrum slå på växelhuset med en gummiklubba.

Det kan kanske fungera??? :huh:B)
Om det går som jag tänkt så ska jag posta en bild på verktyget mitt. :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Verktyget är skapat men navet kommer ej ut ur växelhuset. Skarvmuttrorna är spännda till max och allt är dränkt i 5-56. Jag vägrar ge upp! :angry:

IMG-20180318-WA0002.jpeg

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 timmar sedan, Robinjaha säger:

Verktyget är skapat men navet kommer ej ut ur växelhuset. Skarvmuttrorna är spännda till max och allt är dränkt i 5-56. Jag vägrar ge upp! :angry:

IMG-20180318-WA0002.jpeg

Jag tror inte att 5-56 funkar för att ta bort korrosion på aluminium som dessutom har klätts med sotavlagringar från avgaserna. Du måste nog hitta något starkare typ rostolja för aluminiumoxid. Att aluminium mjuknar om du värmer är inte någon fördel det resulterar lätt i deformation så ta det försiktigt. Det kan säkert bli bekymmer med O-ringen och värmen också.

/Claes

Share this post


Link to post
Share on other sites

Att knacka med gummiklubba ger ingen effekt (prova att slå i spik med gummiklubba) Det krävs något tungt och hårt för att få molekylerna att vakna och flytta på sig.:angry:

Det är därför glidhammare och muttermaskiner är bra när grejer sitter fast

/Claes

Share this post


Link to post
Share on other sites
13 timmar sedan, Rascal säger:

Att knacka med gummiklubba ger ingen effekt (prova att slå i spik med gummiklubba) Det krävs något tungt och hårt för att få molekylerna att vakna och flytta på sig.:angry:

Det är därför glidhammare och muttermaskiner är bra när grejer sitter fast

/Claes


@Rascal tack för tipset, jag har lämnat spänning på huset i hopp om att det ska ge med sig till sist.
Det är endast huset jag vill åt och ej delarna inne i huset.
Jag misstänker att när jag spände upp verktyget mitt igår så hade jag sönder ett lager som sitter på propelleraxeln för det small något otroligt.

Efter det så gick det att spänna upp skarvmuttrorna på nytt en bit...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oxalsyra har jag fått höra skall fungera effektivt mot aluminiumkorrosion men det angriper väl såväl det friska aluminiumet om man har det för länge på plats?

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan, Robinjaha säger:


@Rascal tack för tipset, jag har lämnat spänning på huset i hopp om att det ska ge med sig till sist.
Det är endast huset jag vill åt och ej delarna inne i huset.
Jag misstänker att när jag spände upp verktyget mitt igår så hade jag sönder ett lager som sitter på propelleraxeln för det small något otroligt.

Efter det så gick det att spänna upp skarvmuttrorna på nytt en bit...

Det ger nog inte med sig till sist, om du inte ändrar förutsättningarna genom värme eller slag med hammare. Metall drabbas inte av mjölksyra och ger upp.

Hoppas att inget ställde sig på tvären där inne när det smällde till.

/Claes

Share this post


Link to post
Share on other sites

Alright, då ska jag införskaffa mig en glidhammare eller se om vi har en utdragare som kan tänkas passa på jobbet. Dessa utdragare är ju sällan gratis..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ett alternativ kan ju vara att ta hjälp från en verkstad som har lämpliga verktyg för losstagningen och sedan göra resten själv. Kan bli billigare än att köpa grejer för en enstaka insats. 

/Claes

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag gjorde som du sa @Rascal och tog hjälp av auktoriserad Yamaha verkstad.

Nu har jag två tomma drev. Det ena är skadat då det har blivit kört på grund och den andra är dåligt omskött (tråkigt nog).

Tanken min var från början att byta de inre delarna från det sönderkörda drevet till det lite "väderbitna" drevet.

Efter att jag har fått upp båda drev så har jag märkt att jag ej kan göra så...
Det "väderbitna" drevet har korrosion på "lagerholken/banorna" till övre nållagret på motoraxeln, det som ligger strax under vattenpumpen.

På grund av korrosionen så låter det som man skulle sätta sand i lagret då man snurrar runt det för hand. Detta i sig lär väl antagligen sluta i att jag får inom snar framtid ta upp drevet på nytt..

Nu går mina funderingar till, kan det vara ekonomiskt försvarbart att ha en proffsfirma att svetsa det grundstötta drevet?

Förra ägaren har redan svetsat tillbaka "hajfenan" då de körde av den när utombordaren gick på grund.

Kan man trycka i en ny "lagerholk/bana" i det korroderade drevet.

Eller ska man bara inse sig besegrad och söka efter ett begagnat drev i bra skick?

Jag bifogar lite bilder på dreven iallafall om någon är intresserad av hur de ser ut.

Bild 2 och 9 är korroderade drevet, resten av bilderna är det grundstötta drevet.

 

IMG_8993.JPG

IMG_8994.JPG

IMG_8997.JPG

IMG_8998.JPG

IMG_8999.JPG

IMG_9000.JPG

IMG_9013.JPG

lagerholk.JPG

lagerholk korrosion.JPG

Edited by Robinjaha
Lagt till extra information.

Share this post


Link to post
Share on other sites

På sprängskissen ovanför så är "lagerholken/banan" del 5.
På boats.net heter den  SHIM (T:0.12MM) UR .

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Någon som känner till hur man lossar lagerbanan på övre lagret på motoraxeln under vattenpumpen.

Både lager och lagerbanan behöver bytas. Kan man göra detta själv eller är det specialverktyg som gäller och kunskap för att "shima in" den nya lagerbanan?

Det är alltså metallkransen på bilden ovanför vita plaströret det handlar om.
Är tacksam för alla idéer nu, tanken var att detta ej skulle bli så dyrt men nu överväger jag att svetsa mitt grundstötta drev då detta verkar vara svårt att föra delar sinsemellan dessa drev.

 

IMG_20180327_175337.jpg

IMG_20180327_175355.jpg

IMG_20180327_175401.jpg5a78a10199bd5_Lowerdrive1Yamaha.PNG.317b7add04d2ec6ad498fc04a111ed4d.PNG.690e287cf8fbdf6fc490397823d1aba2.PNG

Edited by Robinjaha

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag fyller på mera information vart efter jag fått svar..

Att byta ut lagerbanorna till respektive lager i ett gammalt drev är ej att rekommendera då detta är ett kostsamt arbete.

Drevets lagerbana måste shimsas in och för att få rätt shims så krävs ett specialverktyg från Yamaha. Om man ej har detta verktyg är det lätt hänt att man får för litet eller för stort spel. Är det för litet spel så kan det bli bara sopor utav drevet när man kör..

I detta fall kommer jag att få det grundstötta drevet svetsat och "hajfenan" upputsad.
Sedan byter jag ut alla o-ringar och packboxar, provtrycker drevet till 10 bar i ca 5 min tid (Yamaha verkstads rekommendation).

Slutet gott allting gott :)

Snart försvinner isarna och då måste man ju ha båten duglig för sjön! ^_^

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hallå där ute!

Nu är allting ihop skruvat och klart. Jag delar med mig av lite bilder bara på skoj för att visa hur jag löst detta case.

Det grundstötta drevet blir svetsat och ihop monterat:

 

IMG_20180416_205434.jpg

IMG_20180416_205501.jpg

IMG_20180416_205537.jpg

IMG_20180416_205601.jpg

IMG_20180419_183854.jpg

IMG_20180421_144752.jpg

IMG_20180421_165706.jpg

IMG_20180421_190246.jpg

IMG_20180421_190905.jpg

IMG_20180421_200408.jpg

Så ser det ut, nu ser  jag fram emot att få vaxa upp båten och sjösätta den så fort det går. =)

Edited by Robinjaha

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej Robinjaha, tack för en bra redogörelse, den får jag stor nytta av! :)

jag är på jakt efter ett växelhus till en Yamaha 30hp lika ditt, har du det gamla kvar och är det till salu isf?

mvh

Kent i Boden

20190701_101709 (2).jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  








×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy