Jump to content
Friday 04 December 2020
RBack

Sniptråden

Recommended Posts

Eftersom jag gillar snipor - och eftersom det inte tycks finnas någon specifik allmän sniptråd - så inleder jag härmed en dylik.

 

Det återstår att se huruvida tråden får några inlägg, om den självdör inom loppet av några dagar eller om det blir desperat monolog från min sida i två veckor varpå jag ger upp.

 

Tänker mig mest en allmän tråd om och med dessa flytetyg. Det kan vara vissa åtgärder man gjort, någon resa, upplevelse, bilder eller tips. Det kan vara bilder på snipor man finner intressanta, det kan vara diskussion vilka kriterier som behöver uppfyllas för att en båt ska vara en snipa, det kan vara diskussioner om olika konstruktionstraditioner på olika orter, det kan vara... ja allt sniprelaterat man inte vill starta en ny tråd om (typ "Kamremsfiltret är krokigt - vad gör jag?")

 

Med det sagt inleder jag tråden genom att fortsätta med en bild.

 

 

 

 

IMG_0816.webcopy.jpg

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Noterade att båten försvunnit från din gård. Grattis! Min är kvar.

20170521_220042.jpg

  • Like 1
  • Haha 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jahapp?! Släpper du säsongen?

Fick min i plurret för snart två veckor sedan och har kört ungefär 11 timmar nu.

Kom nyss hem från en kort liten vända med stampande i motvind och slingrande i medvind (runt Hällgrund bara)

 

https://www.facebook.com/robert.back.984/videos/10209435110983744/?hc_ref=ARRNSEHcWqdk5DoU9VKkKZ1EDZL1GBBSKA_dISaM_RS_TviUsbugT_ZxiR2acU3ixyw

Edited by RBack

Share this post


Link to post
Share on other sites

Och det kändes lite knasigt att trycka "gilla" på din kommentar. Inte riktigt meningen att gilla båtens (eller din) belägenhet - men ändå... :mellow:

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan, RBack säger:

Jahapp?! Släpper du säsongen?

Fick min i plurret för snart två veckor sedan och har kört ungefär 11 timmar nu.

Kom nyss hem från en kort liten vända med stampande i motvind och slingrande i medvind (runt Hällgrund bara)

 

https://www.facebook.com/robert.back.984/videos/10209435110983744/?hc_ref=ARRNSEHcWqdk5DoU9VKkKZ1EDZL1GBBSKA_dISaM_RS_TviUsbugT_ZxiR2acU3ixyw

 

Kastar inte in handduken, men kastar däremot om budgeten lite. 

 

Jag senarelägger renoveringen till det andra halvåret och inleder min seglarkarriär från Gävle om ett par veckor :)

Pengarna jag skulle ha betalt för att stå på land och svettas slipdamm får gå i en annan båt istället, så fortsätter jag senare.

 

..."Senare."

 

Nejmen, seriöst så har jag så mycket pengar och tid nedlagt i detta att den med ganska stor sannorlikhet blir färdigställd. Dock i sin egen tid, utan stress. Har blivit allergisk för den sorten på senare tid.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jahapp... återuppväcker detta.

Det blir ju långt färre körtimmar under sommarsäsongen än vad man inbillar sig mitt i januari. Sommaren kommer med diverse olika projekt. Några ordentliga utfärder vill det liksom bara inte bli. Men det innebär ju att man får fortsätta drömma och det i sig är ju positivt.

 

Här om dagen kom jag mig ändå för att tillbringa en hel - ja en hel - dag ute. Visserligen var jag inte så långt eftersom båten inte toppar fullt 40 knop, men tillräckligt långt för att tappa sikten med fastlandet i alla fall (ja det är ju långt... verkligen...). Har tidigare endast kört längs kusten för att ta del av och bekanta mig med diverse farled, öar och... ja.... kuststräckor. Men den här båten har fram tills nu egentligen bara gått "på provkörningar". Den har bjudit på diverse arbete och krångel, så all körning har varit testrundor för att kolla så att allt fungerar till belåtenhet. Det gör det inte riktigt än men åtminstone så att jag nu kan lita på de elementära bitarna. Därav läge att våga släppa fastlandet ur sikte.

 

Den här gången skulle jag åka ut till en gammal Sjöbevakningsstation (Mickelsörarna) och helt enkelt tillbringa tid där ute.

 

IMG_0935.webcopy.jpg.3dd9a2c613901f292e514b7a664f7110.jpg

 

Jag har ca 40 minuter från hemmahamnen ut till "öppet hav". I bilden ovan är det fortfarande ett smalt sund som ska passeras innan Kvarken öppnar sig föröver.

 

IMG_0938.webcopy.jpg.c0baa05936c19be1eea0d95913c144e8.jpg

 

225° kompasskurs. Där framme precis bakom horisonten ligger Mickelsörarna. Har inte hunnit fixa någon deviationstabell än, Nu tog jag inte upp någon enslinje för att göra det heller. Men med lite positionsjämförelser mellan kartplottern och sjökortet kunde jag göra vissa enkla noteranden.

 

IMG_0939.webcopy.jpg.04ea61fb2d2a17fe01057ccc400c9271.jpg

 

Vyn mot  sydost. Skymtar de yttersta holmarna i skärgården söder om Nykarleby.

 

IMG_0940.webcopy.jpg.0c9e63449f48cc8dcd8efbd5d74bf397.jpg

 

Nada akteröver. Båtens navelsträng är kapad.

 

IMG_0941.webcopy.jpg.1a4a7e143e174492820e337436f6349c.jpg

 

Nordväst. Kunde man se över krökningen skulle Holmön ligga ungefär ditåt. Några vita prickar gick med spinnaker norrut på horisontstrecket.

 

IMG_0942.webcopy.jpg.30243f09aafbc1ce8472a7cf62061f73.jpg

 

IMG_0943.webcopy.jpg.47b5431cce8c0af71f0f66f2e87dfc12.jpg

 

Jag är en sjökortsmupp. Känner mig oerhört naken utan papper.

 

IMG_0945.webcopy.jpg.e714dc4ffce265a71e4126994d609b1c.jpg

 

Kummelskäret vid Mickelsörarna. Hamnen är skyddad och relativt djup.

 

Jag och mitt sällskap gick vandringsleden på Kummelskär. Jag är småkrypsnörd och vi letade spindlar ett par timmar.

 

IMG_0946.webcopy.jpg.6fb34d01e967df19882562a37bc1e1a0.jpg

 

Därefter gjordes det upp lite eld så att ett par korvar kunde fixas till.

 

IMG_0947.webcopy.jpg.b3c64f476ebece8516f732c88a86433c.jpg

 

Sjöbevakningsstationen var bemannad fram till 1993. Därefter togs den över av Forststyrelsen och numera kallas den Naturstation. Sommartid är det öppet med kafeteria, kiosk och enklare mat. Man kan även övernatta i stationsbyggnaden (mot någon avgift). Kafeterian stängde 6.8 så vi var några dagar försenade. Men vad gör väl det? Ved finns vid eldstaden och man sågar & klyver för det behov man har. Nu var det iofs inte mycket ved kvar, men säsongen lider mot sitt slut. Personligen gillar jag stället oerhört mycket. En tjusig plats (som jag tillbringat ganska mycket tid på). Rekommenderar ett strandhugg om någon letar sig förbi. Men håll er i farleden där sådana finns. I den här skärgården finns miljarder och åter miljarder stenar. För några veckor sedan sjönk en 46 fots topputrustad motoryacht efter möte med sten i lite hårdare väder.

 

IMG_0948.webcopy.jpg.a9b51d8cf5affa467d5895e786279947.jpg

 

Kompasskurs 55° hemåt. Men jag måste som sagt fixa med enslinjer o.dyl. vartefter för att verkligen fixa den där tabellen. Jag är nämligen också en tabellmupp.

 

IMG_0953.webcopy.jpg.016222b0880b420f46ecd6e2cf3613c7.jpg

 

Vinden och solen i ryggen på hemvägen.

 

IMG_0954.webcopy.jpg.d3e2533a157e485acf580c3275adbd00.jpg

 

Alltid lika fint att komma in i fjärdarna utanför hemmahamnen när det lugnat sig till kvällarna. Tre sjömil kvar.

 

Edited by RBack
  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kul med en snip-tråd.

Vi blir förmodligen ägare till en dylik farkost om en vecka.

Så det blir torrsegling och lite fixande över vintern och för en gång skull ska vi försöka komma i vattnet före 1/8 :-)

Lillbåten får bli kvar som projekt.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
17 minuter sedan, Gundj säger:

Kul med en snip-tråd.

Vi blir förmodligen ägare till en dylik farkost om en vecka.

Så det blir torrsegling och lite fixande över vintern och för en gång skull ska vi försöka komma i vattnet före 1/8 :-)

Lillbåten får bli kvar som projekt.

 

Då får man väl lov att beställa en bild av flytetyget? :)

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det kommer när den väl är vår, d v s efter nästa helg.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Snipor (så som vi tänker oss dem) är väl i någon mån ganska typiska för Norden - även om det förstås finns motsvarigheter även på annat håll.

 

Den här amerikanska båten från staten Washington är i mitt tycke ett tjusigt exempel.

Tillverkningen dock nerlagd efter grundarens bortgång.

 

http://www.allweatherboats.com/index.html

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lovade ju bilder om det blev affär.

Gösnipa köpt av enda ägaren / byggaren. 

Yanmar 15 För säker o billig gång.

 

20170806_111730.jpg

  • Like 3

Share this post


Link to post
Share on other sites

Om jag inte ser alldeles tokigt är väl bilderna tagna i Gö-hamn som är Gösnipans födelseort :) Undrar om jag inte sett formarna ligga övergivna i Ronneby hamn..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Helt rätt.

Vi får se om den blir kvar där eller flyttar nästa säsong.

Share this post


Link to post
Share on other sites
På 2017-08-20 på 21:45, Gundj säger:

Lovade ju bilder om det blev affär.

Gösnipa köpt av enda ägaren / byggaren. 

Yanmar 15 För säker o billig gång.

 

 

Ah! Tjusigt. Tackar!

Har ingen erfarenhet av dessa båtar men de ser onekligen trevliga ut.

Share this post


Link to post
Share on other sites
På 2017-08-23 på 02:17, BboatB säger:

Byggs det nyare snipor som coupe, ex bella 703 fast större? 

 

Verkar vara tokdåligt med nybyggda snipor. Öppna sådana finns men merparten av dem är ganska små. Vet inte hur det är med norska Sandvik 945 (om de fortfarande tillverkas) men de har väl oftast  starkare motor än traditionella snipor och är nästan halvplanande. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja Sandvik har jag sett men den kostar rätt mkt haha.

 

Hade varit intressant om det fanns någon hyfsad nyare coupe snipa som var lite rimligt prissatt som man kunde haft under större delen av säsongen. Men kanske en Nimbus coupe el liknande med en nyare mindre motor är svaret på ett sånt önskemål.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ibland går man till hamnen och fantiserar. Det är den tiden på året nu. Allt är möjligt.

 

IMG_1219.webcopy.jpg.076ccc14f1ed8bbc686dcb4d2f4a7469.jpg

 

IMG_1226.webcopy.jpg.e2192e039802bcbf2de991ee713fe46f.jpg

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Själv ska jag testa att köra min Yanmar 2QM20 på HVO-diesel för att se om det stämmer med alla fördelar. Mindre rök, mindre alger i tanken, tystare gång, mer lättstartad.

Share this post


Link to post
Share on other sites
13 minuter sedan, Rowada säger:

Själv ska jag testa att köra min Yanmar 2QM20 på HVO-diesel för att se om det stämmer med alla fördelar. Mindre rök, mindre alger i tanken, tystare gång, mer lättstartad.

Väntar nyfiket på vad du tycker om det. Återkoppla gärna när du provkört och efter ett år och berätta om algläget. 

Frågade för nåt halvår sedan här men inge verkar ha testat hvo i båten än. 

Åkeriet jag kör för tankar hvo100 i alla lastbilar utan problem. 

Sen kan väl miljönyttan diskuteras iofs, då den innehåller palmolja istället för fossil olja... 

Share this post


Link to post
Share on other sites

HVO innehåller för tillfället tyvärr en del (ca. 15 % enl. Neste) restprodukter från palmoljetillverkning. Det är givetvis inte bra, men det är bättre än om det hade varit palmolja som användes.

 

HVO är fortfarande ett bra alternativ till diesel baserad på råolja.

 

Vi har kört HVO i båten och det funkar hur bra som helst. Varför skulle det vara problematiskt?

 

Mackey

Share this post


Link to post
Share on other sites

Har en lång lista på åtgärder inför sommaren.

Nästa vecka får hon nya anoder i motorn, impeller, remmar och gammal diesel ska ur.

Sedan ska mantågsnät och ny VHF köpas och monteras.

polering och bottenmålning och gelcoatspacling behövs.

När hon kommer i vattnet blir det oljebyte, ett batteri till, solpanel och uppsnyggning av elsystemet.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 timmar sedan, Mackey säger:

HVO innehåller för tillfället tyvärr en del (ca. 15 % enl. Neste) restprodukter från palmoljetillverkning. Det är givetvis inte bra, men det är bättre än om det hade varit palmolja som användes

Aha, jag fick höra att det var palmolja. Är det bara en restprodukt och inte mer än 15% känns det ju bättre. 

Såvida det inte börjar rapporteras om algproblem blir min nästa tank också HVO100. Men det blir väl om ett par år, behöver inte bunkra så ofta i wingan :rolleyes:

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Då var säsongens första tur gjord.

Ett par timmar kring hemmahamnen för att se att inget konstigt uppstått.

Båten fick ny kylvattengenomföring, kompletterande länspump, div säkerhetssaker mm.

Återstår massor att göra, i med nya VHF'en, tillfällig plotter, ny antenn, soloanel och ett till batteri.

 

 

20180427_085416.jpg

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

29.4 åkte jag ut till hamnen och besökte flytetyget för första gången i akt och mening att börja beta av en del på att-göra-listan. 

 

IMG_1262_edit.webcopy.jpg.71f0c35e73bacb9b33b1461939c03e32.jpg

 

Innan dess hade jag bara varit ut en gång under senvintern/våren eftersom det slog mig att vinterns myckna snö antagligen kunde utgöra ett visst hot mot presenningen. Helt riktigt. Det var minst tusen ton snö och is som pressade ner allt till bristningsgränsen. Men det ordnade sig med ett par timmars arbete.

 

Så den där dagen i slutet av april åkte jag ut för att riva presenning och göra skorven klar för transport hem. Jag behöver nämligen dra hem eländet för en del fix.

Propellern åkte också av och fördes till propellerbyggarverkstaden för justering. Bort med lite stigning och bort med en gnutta diametermillimetrar. Teori och praktik gick inte ihop när ny propeller fixades förra året. Men tillverkarna fixar biffen.

 

Några dagar senare kom båten hem. Nu har jag tvättat den nödtorftigt och konstaterat att båten varken sandblästrat eller epoxibehandlat sig själv under vintern. Begriper inte varför men det får vara. Sådant kan ordnas upp ett annat år - vilket år som helst. I år vill jag ha lite båtsäsong under försommaren också.

 

IMG_1267_edit.webcopy.jpg.1a6ec624e7ba4e6155d8a8bd0f84033a.jpg

 

Ny ratt ville jag ha. Bort med gamla kitchbåtratten och in med en riktig traktorratt så att jag har något rejält att hålla i medan jag ska pumpa alla kubikmeter olja som krävs för att den där cylindern i aktern ska vrida rodret. Elektrisk styrning av hydrauliken finns också men det vill för närvarande inte fungera. Är troligen bara något litet fel. Gamla ägaren styrde med hjälp av en traverskontroll på sladd så att han kunde vara lite varstans på däck och köra (dock inte gas). Traverskontrollen ska igång igen och så tänkte jag montera en joystick på instrumentbrädan för dagar då jag känner att armarna är trötta. Måste iofs inte vänta med sjösättandet för den sakens skull.

 

Stoppknapp/vajer har också ordnats. Hittills har jag varit tvungen att dyka ner i motorn för att strypa bränsletillförseln och stanna Power Majoren. Det var ju lagom kul när hela härligheten kokade vid premiärturen för två år sedan.

Två år har det alltså tagit mig att få tummen ur och montera den där vajern. Men planeringen har å andra sidan varit omfattande och detaljerad.

 

Nu bör jag bara kolla några bränsleslangar, provstarta maskin och sedan...

 

 

Edited by RBack
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 timmar sedan skrev Lasse-L:

Utökat "flottan" med en Adagio 27

http://lasselundell.se/adagio.html

Båda båtarna sjösatta.

 

 

Motorseglaren utan rigg och Caravellen med stödsegel?

Hur ofta/mycket använder du förresten seglet på Caravellen? Är det väl fungerande?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy