Pezlin 28 Postad 29 Maj , 2017 Hej! Jag skall sätta solpaneler på taket. Planerar att gå ner via befintligt hål i taket vid ankringslanternan. Detta är en bit från där panelerna kommer sitta så min fråga är hur ni skulle föreslå att jag fäster kablarna på ett bra och snyggt sätt. Taket innehåller vissa kanter som skall passeras så det är inte helt slätt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 5 107 Postad 29 Maj , 2017 Om du har plats så dra kablarna i en slang, du kan använda vilken slang som helst, men Biltema med fler har en flexiskang som är för det ändamålet, ... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pezlin 28 Postad 29 Maj , 2017 Tack för svar! Vad är anledning till att ha kablarna i en slang? Jag antar att man bör fästa slangen på något sätt? Räcker det med lite sikaflex på några få ställen? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
AndW 198 Postad 29 Maj , 2017 En tanke är att använda biltema multibond som är en ms-polymer och därför har bättre vidhäftning än sika. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 860 Postad 29 Maj , 2017 Undrar om flexislangen tål UV? Elrör brukar hålla bättre. Vill man ha det riktigt tjusigt så kör man med kromade kopparrör. Kablar brukar också blekas i solen och ser förskräckliga ut med tiden. Limma med MSP som tål UV. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 5 107 Postad 29 Maj , 2017 Slangen skyddar mot vassa kanter. Det finns små kvatdratiska och självhäftande plattor man klstrar eller helst även skruvar fast och drar ett buntband genom och runt kabelhärva eller flexslangen. Även dessa finns i 10-pack på Biltemas bil-el avdelning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pezlin 28 Postad 29 Maj , 2017 (redigerade) I just detta fallet är taket vitt så solblekta kablar kanske bara syns än mindre. Båten är en Jeanneau Merry Fisher 755 så en vit slang som är så liten som möjligt gör sig bättre än kopparrör. Det är som sagt en del vinklar/böjar också så det måste vara något flexibelt och inte stela rör. Målet är att det ska vara så diskret som möjligt. Redigerad 29 Maj , 2017 av Pezlin Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 853 Postad 29 Maj , 2017 Har du något foto på området där kablarna ska gå? Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pezlin 28 Postad 30 Maj , 2017 (redigerade) Jag har ett tak som inte har någon kant som kan dölja det (syns hjälpligt i bifogad bild) så får försöka hitta en slang som syns så lite som möjligt helt enkelt och sedan limma fast den med lämpligt lim. Redigerad 30 Maj , 2017 av Pezlin Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 5 107 Postad 30 Maj , 2017 Jag föreslog en trådskapare en gång, som egentligen skulle ha sin panel uppepå en skjutlucka, att använda vit spiralkabel på taket, det kan man ju tänka sig till en fast panel också, fast kanske inte lika funktionellt. Jag lade panelernas kablar i en svart flexislang, mot ett grått tak, inte så snyggt, men då taket har en hög sarg så syns varken flexislangen eller panelerna från sidan. Av"någon anledning" ville jag inte borra hål i taket för slangen, så den drogs ned i ett befintligt hål som senare mynnar i en kabelkanal innanför inredningen inne i båten. .. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
FinMick 87 Postad 30 Maj , 2017 Måste ställa frågan: Vilken är denna anledning? Jag hade MYCKET hellre gömt kabeln under panelen istället! 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pezlin 28 Postad 30 Maj , 2017 (redigerade) Måste ställa frågan: Vilken är denna anledning? Jag hade MYCKET hellre gömt kabeln under panelen istället! Syftar du på varför jag inte borrar hål och drar ner den genom taket precis där panelerna skall sitta? Jag tänkte undvika att göra ytterligare hål i taket samt att panelerna är den tunna modellen så det blir svårt att helt dölja kabeln. Men jag kanske resonerar fel och är öppen för förslag. Redigerad 30 Maj , 2017 av Pezlin 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 5 107 Postad 30 Maj , 2017 (redigerade) Måste ställa frågan: Vilken är denna anledning? Jag hade MYCKET hellre gömt kabeln under panelen istället! Syftar du på varför jag inte borrar hål och drar ner den genom taket precis där panelerna skall sitta? Jag tänkte undvika att göra ytterligare hål i taket samt att panelerna är den tunna modellen så det blir svårt att helt dölja kabeln. Men jag kanske resonerar fel och är öppen för förslag. Ju färre hål man har i taket desto bättre! Vi kanske inte behöver utveckla detta mer..?! -Bättre att följa takkanten och leta efter befintliga hål eller kabelgenomföringar och utnyttja dessa. Mina kablar går ned i ett hål i sargen och in under "takfoten" om vi nu skall prata husspråk, och då in i en trång kabelkanal där många av båtens befintliga kablar redan finns. .. Redigerad 30 Maj , 2017 av Georg_Ohm Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 868 Postad 30 Maj , 2017 Jag gillar skarpt lösningen med kromade kopparrör, typen för VVS-installation i badrum. Den går ju dessutom att böja snyggt. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 758 Postad 30 Maj , 2017 Kan du inte byta till vit kabel istället? Jag har nån gång tagit bara höljet från "vanlig" vit kabel och gömmt dubbelledare i för att få engetlighet. Det kan funka. Jag brukar använda extremt trögflytande msp där det inte är så noga å trycka fast kabel punktvis, istället för klammer. Ett annat sätt jag brukar praktisera då det ska bli osynligare å snyggare är såndär trögflytande epoxi som är som midellera. Har en nästan vit variant som innehåller en plastfiller.. blir inte lika hård som metall eller trä-varianten. Sån kan fu göra egna "klipps" av som du formar direkt mot underlaget. Fördelen med det är stt du kann lossa, flytta, ändra kabeln å låta "klippsen" sitta. Snabbast lim är ju "snabblim" (cyanoakrylat) fäster på både kabel och tak. Använd trögflytande eller gele.. så slipper du att det rinner iväg. Använd aktivator... för att härda på öppen yta, annars härdar det bara mellan kabel och tak (trögflytande tar längre tid men bara typ 1 min om du pressar ihop) du kan lägga på bakpulver på limmet som är synligt, då härdar det åxå i stort sett omg.. om du inte får tag på aktivator för cyanoakrylat. Annars kan det ta dagar, veckor, månader lite beroende på yttre omständigheter... Annars kan du borra hål och gjuta igen hålet med kabeln igenom, med 2-komp pu eller allra helst metylmetaakrylatlim. Det blir tätt och beständigt men svårare att ändra. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 5 107 Postad 30 Maj , 2017 (redigerade) Solarlab, www.solarlab.se säljer denna kabelgenomföring annars. Iofs lätt att tillverka en likadan själv. Om man nu vill ha en sådan på taket, ser ju ut som en grej som härstammar på någon militärbåt... Men säkert praktisk, elsäker och fukt/sköljsäker. .. Redigerad 30 Maj , 2017 av Georg_Ohm Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thallatha 867 Postad 30 Maj , 2017 Jag är ju lite tvärtemot många båtägare. Jag borrar gärna ett extra hål i båten, bara jag slipper kablar och slangar mm som ligger fult dragna eller tar bort plats. Undersidan på hålet måste naturligtvis hamna på ett ställe som även där uppfyller mina krav. Hål går alltid att sätta igen.Jag är allergisk mot halvtaskiga eldragningar. En yrkesskada efter ett helt yrkesliv i elbranschen. 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 860 Postad 30 Maj , 2017 När jag sommarjobbade på elverket i min ungdom tillbringade jag mycket tid med en gammal och duktig elektriker. Han sa alltid "El ska finnas överallt men aldrig synas". Det rådet har jag försökt följa och det har kostat många timmars arbete. Men om jag inte gör så kommer det att reta mig. Kan man inte dölja kablar så får man maskera tex med kromade rör. Hål går som sagt alltid att sätta igen. 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Northtorp 13 Postad 30 Maj , 2017 Jag kommer att prova denna variant 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 758 Postad 30 Maj , 2017 Jag kommer att prova denna variant Kommer funka, sen är det ju en smaksak om man tycker det är snyggt. Jag gör nog åxå hellre ett hål eller två extra... om jag vill dölja. Annars låter jag kablar ligga tills jag vill, behöver, kan, kommit på om jag ska dölja. Tycker det ser lika illa ut, nästan, med ytmonterade kabelkanaler.... Fast jag har "fuskat" hemma. Har antenn å högtalarekabel liggandes ovanpå golvsockeln med kvarts-kanal.. det flyttas i takt med ommöblering. Två kanaler i taket... mest för att jag inte orkat riva golvet på vinden, med allt konkande med allt sparat skräp där, för att flytta tak-uttag.. Håller med.. el ska finnas överallt men inte synas... den köper jag direkt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 5 107 Postad 30 Maj , 2017 Jag kommer att prova denna variant Dom är bra! Men den "självhäftande" tejpen på baksidan brukar bara vara självhäftande en kort tid, komplettera med några skruvar! .. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
FinMick 87 Postad 30 Maj , 2017 Jag kommer att prova denna variantDom är bra!Men den "självhäftande" tejpen på baksidan brukar bara vara självhäftande en kort tid, komplettera med några skruvar! .. Haha! Inte för att på nåt sätt försöka vara ful, men intressant kombination där av "inga extra hål i taket" och att dra några skruvar i kabelkanalen! 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 5 107 Postad 30 Maj , 2017 Jag kommer att prova denna variantDom är bra!Men den "självhäftande" tejpen på baksidan brukar bara vara självhäftande en kort tid, komplettera med några skruvar! .. Haha!Inte för att på nåt sätt försöka vara ful, men intressant kombination där av "inga extra hål i taket" och att dra några skruvar i kabelkanalen! Missuppfatta mig gärna på rätt sätt! Att sätta upp en kabelkanal inne i båten, förutsätter jag, men några mindre träskruv som inte är genomgående är en himla skillnad från att borra genomgående hål i taket är en himla skillnad. Men om det är frågan om att ha denna kabelkanal "utomhus" så blir jag tveksam. Jag gissar att UV-strålningen äter upp plasten. Likaså "elektrikerrör" VP-rör, vet jag av erfarenhet att dom förstörs av solstrålningen, men det tar någa år. Sikaflex konstrktionslim är väldigt bra, det har jag kladdat fast mina solpaneler med. På äldre spårburna lokaltrafikfordon använder vi en U-profil av ek till kabelkanaler på taket, och dessa sitter dessvärre fastskruvade med mässinskruv i trätaken, vilket förr eller senare orsakar läckor och fuktskador. Silikon eller glasfiberarmerad plast fanns inte då dessa fordon byggdes. ... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 758 Postad 30 Maj , 2017 Jag kommer att prova denna variantDom är bra!Men den "självhäftande" tejpen på baksidan brukar bara vara självhäftande en kort tid, komplettera med några skruvar! .. Haha!Inte för att på nåt sätt försöka vara ful, men intressant kombination där av "inga extra hål i taket" och att dra några skruvar i kabelkanalen! Missuppfatta mig gärna på rätt sätt!Att sätta upp en kabelkanal inne i båten, förutsätter jag, men några mindre träskruv som inte är genomgående är en himla skillnad från att borra genomgående hål i taket är en himla skillnad. Men om det är frågan om att ha denna kabelkanal "utomhus" så blir jag tveksam. Jag gissar att UV-strålningen äter upp plasten. Likaså "elektrikerrör" VP-rör, vet jag av erfarenhet att dom förstörs av solstrålningen, men det tar någa år. Sikaflex konstrktionslim är väldigt bra, det har jag kladdat fast mina solpaneler med. På äldre spårburna lokaltrafikfordon använder vi en U-profil av ek till kabelkanaler på taket, och dessa sitter dessvärre fastskruvade med mässinskruv i trätaken, vilket förr eller senare orsakar läckor och fuktskador. Silikon eller glasfiberarmerad plast fanns inte då dessa fordon byggdes. ... Hade åxå tolkat som st skulle montera ute och göra hål in... kanske fel då? Ja... orkar man inte läsa hela så missar man ju även det som står mellan rader. Nån liten skruv som går in bara i innertaket gör ju inget... förrän man tar bort det. Den dubbelhäftande skumtejpen e kass. Jag brukar riva bort det åtminstone fläckvis å sätta dit "riktig" dubbelhäftande... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 860 Postad 30 Maj , 2017 Gamla VP-rör tålde inte UV, men jag har rör från Biltema som nu hållit några år. Tror även deras vita PEX-rör tål solen. När det gäller kabelkanaler så har jag ingen bra erfarenhet av den dubbelhäftande tejpen, jag skulle limma med MSP. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thallatha 867 Postad 30 Maj , 2017 (redigerade) Jag kommer att prova denna variant Jag har lagt en kort kabelkanal, som samlar ihop kablarna från två av mina solcllspaneler - kommer att bli tre så småningom - innan de går ner i ett gemensamt hål till en kopplingsbox. Det var inte praktiskt möjligt att borra ett hål just där anslutningskabel kom ur solcellspanelen. Kabelkanalen har jag skruvat i däckssalongstaket - på utsidan. Redigerad 30 Maj , 2017 av Thallatha Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pezlin 28 Postad 31 Maj , 2017 Nackdelen med att ställa en fråga är att man får så många svar Nu funderar jag på att kanske trots allt borra nya hål för kabeln. Frågan är då om det räcker att fylla hålet med sikaflex eller liknande eller måste man ha en ordentlig kabelgenomföring? Observera att jag inte kan nå till insidan av taket. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 758 Postad 31 Maj , 2017 Sikaflex... eller liknande om du syftar på elastomer typ pu, msp eller silikon.. kommer läcka förr eller senare. Ta ett lim som fäster på både kabel och skrov. 2-komp Metylmetsakrylat skulle jag ta i första hand. 2-komp pu i andra Epoxi i tredje.. problemet blir bonding mot kabel.. den blir inte 100 med epoxi. Om du bara har epoxi. Borra hål, fyll med lim, borra lagom hål för kabeln så du kan sätta genomföring med mekanisk tätning alt täta det med butyl, msp, pu eller silikon. Då kommer eventuellt framtida läckage droppa igenom utan att väta distansmaterial. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 758 Postad 31 Maj , 2017 Nackdelen med att ställa en fråga är att man får så många svar Nu funderar jag på att kanske trots allt borra nya hål för kabeln. Frågan är då om det räcker att fylla hålet med sikaflex eller liknande eller måste man ha en ordentlig kabelgenomföring? Observera att jag inte kan nå till insidan av taket. Hurdå "kan inte nå till insidan"? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pezlin 28 Postad 31 Maj , 2017 Nackdelen med att ställa en fråga är att man får så många svar Nu funderar jag på att kanske trots allt borra nya hål för kabeln. Frågan är då om det räcker att fylla hålet med sikaflex eller liknande eller måste man ha en ordentlig kabelgenomföring? Observera att jag inte kan nå till insidan av taket. Hurdå "kan inte nå till insidan"? Kabeln kommer gå ner i "stolpen" som taket sitter i och det kommer jag inte åt inifrån på annat sätt än att kräla in i ett litet skåp och taket är då ca två meter ovanför mig. Har bifogat en bild på hur båten ser ut med blått kryss för där kabeln går ner i taket och ett rött streck för hur kabeln därefter löper. Bifogar också en bild som visar hur det ser ut inifrån skåpet fotat upp mot taket (där lilla svarta röret kommer ut). Tror jag kommer satsa på en sådan här kabelgenomföring: https://www.hjertmans.se/produkter/el-belysning/12v-elektriskt/kabelgenomforingar/kabelgenomforing-vinklad-rf-kapa-max-7mm-kabel Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser