Gå till innehåll
fredag 19 april 2024

Northtorp

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    109
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

13 Trovärdig

Om Northtorp

  • Placering
    Örlogskapten

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Gammal tråd... Tänk om jag hade hittat ditt inlägg då vår AQ32C fick exakt samma problem. Vi hade just köpt båten och gamla ägaren berättade att kolen var nybytta, med facit i hand borde jag kanske kunnat räkna ut att problemet låg just där. Till mitt försvar så betedde sig bogisen precis som om batteriet var dåligt, den tappade i kraft efter ett par sekunder.... En ypperlig firma som bl.a renoverar generatorer hittade felet och efter lite slipande var allt perfekt. Sen kan jag rekommendera att montera ett extra batteri intill motorn, ett 60Amp AGM räcker och då finns heller ingen risk med gasning. Laddningen ordnas enkelt via de mkt grova orginalkablarna på 95mm2. Fick en betydligt bättre fart på vattenflyttandet... Under användning är det ihopkopplat med startbatteriet men sen på kvällen får det dela nytta med förbrukningsbanken via några kraftiga reläer.
  2. Hej Crister. Hade jag den budgeten så hade jag inte tvekat en sekund utan köpt en Nimbus direkt. Även om Saga båtarna också är fina så är det en stor skillnad i kvalitet´..... Tror att en modern Nimbus 3-5år gammal nog är det vettigaste du kan köpa inte minst vad gäller andrahandsvärde den dag du ska sälja den. Vi hade samma dilemma för ett par år sen, valde mellan Nord west 355, Saga 315, Nimbus 320 och Aquador 32C. I vårt fall blev det en vit AQ32:a något vi inte ångrat. Just Axelbåt tillsammans med en VP D6 är oslagbart....! Lycka till👍
  3. Hej. Problemet är med största sannolik löst...! Ena kabeln till solenoiden på backslaget som styr just framåt växeln hade ergat och gått av... Har provat att byta plats på kablarna och se,.. då gick båten framåt när jag la i backen.... Kommer att beställa en ny kabelstam då jag anser att en fulskarv inte bör finnas i en sån viktig funktion. tack för alla tips 😀
  4. Motorn startar som den ska och varvräknaren fungerar, lägger jag nu i backen så fungerar allt som vanligt men när drivning fram begärs så går det inte....
  5. Tack att du vill hjälpa till😀 men vi har den första generationen av EVC som saknar ratten som visar info i displayen vid varvräknaren...... enda sättet är att en tekniker kopplar in en dator och läser av den vägen🙁
  6. Det som hänt hittills är att jag har insett hur svårt det är att få kontakt med en mekaniker i juli månad.... Men några krokar har gett napp och imorgon ska jag ringa ett par nya nummer. Det är alltså EVC-reglage på båten d.v.s helelektroniskt, på gott och ont. Ingen mekaniker som jag pratat med är så oproffsig att de uttalat sig om en felorsak fören en felkod blivit avläst så där finns ingen lösning än. Men om jag sammanställer de tips jag hittills fått så ser det ut som följer. -Stopp i oljefiltret i backslaget som då ger sämre flöde. -Trasig solenoid, sitter två stycken en för backen och en för fram. --Skräp i propellern!!! inte troligt för då skulle motorn stanna inte stoppa backslaget och inte heller skulle backen då fungera. Fortsättning följer.......
  7. Panik Vår framdrivning har lagt av!! D6-370 med backslag. Varningston och bortfall av framdrivning. Hände under körning. Efter kvittering av larm lyser röd indikering med triangel. Även varvräknaren gick ner till noll men motorn går bra. Kollat oljan i backslaget👍 Upptäckte att backen fungerar🤔 Vad har hänt???? Väntar på sjöräddningen nu😩
  8. Hej problemet är löst, förra ägaren hade bytt kolen och ett av dem kärvade så när det blev lite nedslitet blev avståndet till kollektorn för stort därav effekt förlusten. Batterierna är helt okej, det lilla fram gjorde att motorn går betydligt fortare nu👍
  9. Hej. i våras när vi sjösatt reagerade jag på att bogpropellern tappade fart efter 4-5 sekunder. Inget av detta kunde märkas i höstas. Då kunde jag köra både bog och akterpropeller i mer än 10 sekunder utan problem..... nu misstänker jag att batterierna helt enkelt är slut, båten är ny sen i höstas så därför är ålder okänd på batterierna. till saken är att jag monterat ett litet 60Ah AGM-batteri intill bogpropellern utan resultat. Att köpa nya batterier är ju fullt naturligt men kan det vara fel på motorerna? Känns dock lite långsökt att bägge ska haverera samtidigt men frågan måste ställas. Allt är idag kopplat till servicebatterierna, provade att koppla en startkabel till startbatteriets pluskabel utan nämnvärd förbättring. Vad är nästa steg?
  10. Uppdatering. jag kommer att montera in ett 60Ah AGM batteri intill bogpropellern och behåller anslutningen till servicebatterierna, på så sätt har jag utökat servicebanken med drygt 20% och får en rejäl boost. vad gäller akterpropellern så satt felet i joysticken, ej reparerbart tyvärr ny enhet beställd.....
  11. Var nere och kröp runt lite nu i kväll, bogisarna är idag anslutna till servicebatterierna..... provade att koppla en startkabel mellan pluspolerna på service och startbatteri, och se då gick det hur bra som helst även på tomgång! Blir nog två nya batterier till semestern ändå. Tror jag ska förlänga kabeln så den når fram till startbatteriet istället. Vad gäller akterpropellern så blir det lite detektivarbete, spontant känns det mer som glappkontakt än batteriproblem. Ska börja vid reglaget som du skrev ChristerN.
  12. Det har uppkommit två av varann skilda problem med både bog och akterpropellern i vår båt. För det första, spänningen när jag kör bogpropellern sjunker så mkt att den nästan stannar redan efter ett par tre sekunders drift trots att batterierna är helt fulladdade. Motorn går på tomgång men när jag provade att höja varvtalet till drygt 1000varv/min gick det bra. Spänningen sjunker till låga 8volt! Batterierna sitter bak och bogisen matas via 95mm2 kablar längd ca 2x7m. Två service på 135Ah/st och ett 140Ah start. Är batterierna slut? Motorn startar utan problem men det känns som om det inte finns någon kraft kvar.... För det andra, akterpropellern går bara åt ett håll, troligtvis glapp någonstans men var? Sitter det relän vid motorn som kan strula eller vad,
  13. Displayen är mkt bra och användbar, finns ingen anledning att inte köpa den...... En annan fördel med mycket panel är att du då får "bra" laddning även när solen inte visar sig. Häromdagen var det helmulet och lätt regn, ändå fick jag in 30watt
  14. På förra båten hade vi asu tillsammans med en solpanel på 50watt, det var bara problem! Kylen trodde att generatorn laddade och gick över till att ackumulerade kyla med påföljd att spänningen sjönk så pass att kylen slog ifrån då steg spänningen igen...........,,, Fungerar säkert bättre med stora paneler.
  15. Fast å andra sidan.....om du i framtiden köper en solpanel eller två så har du ingen nytta av en liten laddare, däremot fungerar ett spänningsstyrt relä som hand i hanske.
×
×
  • Skapa nytt...