Jump to content
Wednesday 08 April 2020
Alfa-Freja

Kostnad köra hem 12x3.75 motorbåt från Medelhavet?

Recommended Posts

Hej!

Hittat fler båtar jag är sugen på att köpa i Medelhavet, men pga bredden kostar det närmare 200 000:- att köra hem den landvägen med följebilar & specialtillstånd.

Men vet någon vad det kostar att åka kanalvägen från södra Frankrike (till Stockholm, eller liknande)

Räknar med 6 veckor, men vad kostar det med diesel (2xPenta D4) avgifter mm?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kan inte bidra, men är nyfiken på kostnadenrna, vi har planerat att åka ner med vår båt till medelhavet, ha den där över vintern kanske stanna en sommar och sedan åka tillbaka hem. 

 

Dina motorer kanske slickar i sig 1,5-2,5 L/nm beroende på vilken motström du har (baserat på min egen tidigare D4:a 260) när du kör i kanalerna. Det är bitvis deplacementfart som gäller.

 

När du marschar beror ju på hur stor och tung båten är, det borde du vet bäst som skall köpa båten. (Baserat på mina TAMD74 som drar ca 4L/nm i marschfart) kanske dina drar runt 3? 

 

Det jag vet är att man skall ha kanalintyg, det löser man genom kryssarklubben, man blir inte arkebuserad om man inte har det, men det är mycket att veta om hur man skall föra sig i kanalerna som man lär sig när man tar kanalintyget. 

 

6 veckor kommer du klara dig på med råge, 6 veckor tar det för segelbåtar och dom kan ju inte köra fort över fjärdar som jag antar att du kan. 

 

Kalmar - Stockholm gör du på en lång dag om du bara vill hem. 

 

Ska bli spännande att se fortsättningen på tråden!

Share this post


Link to post
Share on other sites

I Frankrike kostar det 7.40€/m +39.60€ för en båt 8-11m.

Kanalintyget tar du hos någon av NFB's förhörsförättare.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

47€ alltså för 12m.

Och det är för alla slussar i Frankrike, eller per styck?

Låter väldigt billigt om man tex jämför med Göta kanal!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bara en tanke - det kan vara värt att kolla upp om det går att frakta båten med lastfartyg istället (säkert billigare än på väg). Det är vanligt att man gör så mellan medelhavet och västindien. Vet inte om det finns några linjer eller rederier som kör just medelhavet - Sverige men som sagt - kan vara värt att kolla. Båtfraktmäklare finns det en hel del av i t.ex. England och Holland, säkert även i Frankrike.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Grimaldi lines har fartyg som går från Medelhavet till Wallhamn. Bra dyrt dock.

Går även Ro-Ro fartyg från Zeebrugge och Gent till Göteborg om man trailar upp den från Medelhavet.

 

Hör även med Seacastle AB

Läroverksvägen 27D

18141 Lidingö

Tel: 070-675 36 36

Tel/Fax: 08-420 634 55

info@seacastle.se

Edited by Ivan65

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kanalen lär vara trevlig... Och får du trassel med nya båten kan du förtöja vid kanalkanten och fika medan du felsöker... Har dock för mig att det är någon begränsning i höjd någon sträcka?

 

De som har erfarenhet från kanalerna vet kanske?

Edited by Funkis

Share this post


Link to post
Share on other sites

47€ alltså för 12m.

Och det är för alla slussar i Frankrike, eller per styck?

Låter väldigt billigt om man tex jämför med Göta kanal!

Jag tror grundavgiften för 12m båt är 59€ men meterpriset är detsamma. För de pengarna får man åka hur mycket som helst, jo det är billigt jämfört med Göta Kanal. Tyskland är gratis om det inte ändrats.

 

Kanalen lär vara trevlig... Och får du trassel med nya båten kan du förtöja vid kanalkanten och fika medan du felsöker... Har dock för mig att det är någon begränsning i höjd någon sträcka?

 

De som har erfarenhet från kanalerna vet kanske?

Ungefär så här: 3,5m utom Midi som håller 3,1. Sen finns det sträckor med högre höjder.

--

Köp beskrivningarna hos http://eurocanals.com- hur värdefullt som helst.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Skickat ut lite prisfrågor på skeppning hem med båt.

 

Tänker ändå att det vore ett kul äventyr att köra hem i okända länder, där man inte kan ett ord av språket, med en ny & för mig okänd båt :-)

Jag räknar med att hon drar 2,5 l/nm, men det hjälper föga om jag inte vet hur långt det är.

Bästa rutten med motorbåt borde väl vara Marseille-Lyon-Amsterdam-kusten norrut-brunsbuttel-kanalen till Kiel.

Eller finns det bättre rutter?

Och hur långt är det på riktigt? Svårt att mäta avstånd på slingriga kanaler...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Att förstå sig på alla dårar som har en åsikt här är ganaka dyrbart,bara så du vet!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Att förstå sig på alla dårar som har en åsikt här är ganaka dyrbart,bara så du vet!

Att förståsigpå! Är inte dyrt, det ingår i den eventuella planeringen. Bara tips vetu som vi kommer med här!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Skickat ut lite prisfrågor på skeppning hem med båt.

 

Tänker ändå att det vore ett kul äventyr att köra hem i okända länder, där man inte kan ett ord av språket, med en ny & för mig okänd båt :-)

Jag räknar med att hon drar 2,5 l/nm, men det hjälper föga om jag inte vet hur långt det är.

Bästa rutten med motorbåt borde väl vara Marseille-Lyon-Amsterdam-kusten norrut-brunsbuttel-kanalen till Kiel.

Eller finns det bättre rutter?

Och hur långt är det på riktigt? Svårt att mäta avstånd på slingriga kanaler...

 

Inte svårt att mäta.. tar på sin höjd lite tid.. beroende på hur exakt i dom slingriga du vill mäta.. en sträcka som e slingrig.. kan du ju göra ett par "höftade" svängar över.. om du inte orkar följa..

Google-earth. Funkar enkelt att mäta i.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej jag gick från Medelhavet för ca 8 år seda du får räkna med att det kan vara motsröm ca 3-5 knop

Sedan tar det tid att slussa promarna går före så du kan få vänta till din tur. Jag gjorde 40 slussar på en dag

Det var Mitt rekord Och hamnar du bakom en prom så går det sakta han går altid före i en sluss

Share this post


Link to post
Share on other sites

Skickat ut lite prisfrågor på skeppning hem med båt.

 

Tänker ändå att det vore ett kul äventyr att köra hem i okända länder, där man inte kan ett ord av språket, med en ny & för mig okänd båt :-)

Jag räknar med att hon drar 2,5 l/nm, men det hjälper föga om jag inte vet hur långt det är.

Bästa rutten med motorbåt borde väl vara Marseille-Lyon-Amsterdam-kusten norrut-brunsbuttel-kanalen till Kiel.

Eller finns det bättre rutter?

Och hur långt är det på riktigt? Svårt att mäta avstånd på slingriga kanaler...

 

Ganska enkelt att utreda, köp EuroCanals guider http://eurocanals.com/EuroCanalsGuides/tsecg.html

Där finns alla kanaler, avstånd, mått, antal slussar mm.

Runt 1500M mellan Marseille och Kiel har jag för mig (med reservation)

Dieselpriserna ligger på mellan 11 och 13 kr/liter

Så, totalt drygt 50 papp upp till Kiel

Share this post


Link to post
Share on other sites

Fågelvägen gånger Pi/2 (3,14/2 = 1,57) eller

fågelvägen gånger roten ur 2 (1,414) eller

något där emellan

blir ofta ganska rätt av någon matematisk anledning...

 

Man åker ofta längs en cirkelbåge eller längs kateterna i en triangel.

 

2000 M x 3,14/2 = 3140 M

2000 M x 1,414 = 2828 M

 

Någon som vet hur långt det är när man mäter?

 

Mackey

Share this post


Link to post
Share on other sites

Värt att tillägga i kalkylen

Vad kostar det dig att "lägga på" säg 100 timmar på motorerna?

Kanske är mycket fler/färre timmar vi pratar om. Ingen aning

Ser man det som en semester så är det dock inget att med ta i kalkylen men om det är en transport så bör det givietvis räknas med

Share this post


Link to post
Share on other sites

Värt att tillägga i kalkylen

Vad kostar det dig att "lägga på" säg 100 timmar på motorerna?

Kanske är mycket fler/färre timmar vi pratar om. Ingen aning

Ser man det som en semester så är det dock inget att med ta i kalkylen men om det är en transport så bör det givietvis räknas med

Men med tanke på att vi har fått lära av de riktigt initierade att 2xD4 kostar 70.000 i årlig service, så tror det blir en hyfsat dyr semester.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Värt att tillägga i kalkylen

Vad kostar det dig att "lägga på" säg 100 timmar på motorerna?

Kanske är mycket fler/färre timmar vi pratar om. Ingen aning

Ser man det som en semester så är det dock inget att med ta i kalkylen men om det är en transport så bör det givietvis räknas med

 

Så är det så klart. Men vad tråkigt med en båt som blir för dyr för att använda.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Upplevelsen att köra genom kanalerna är i mina ögon värt mer än vad snålman och gnidman förstår. Värdet i upplevelsen är troligtvis värt mer än kostnaden.. 

Kör själv och njut av att du har möjligheten! :) 

  • Like 3

Share this post


Link to post
Share on other sites

Priset du fått på 200,000kr är det från ett svenskt transport företag?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Priset du fått på 200,000kr är det från ett svenskt transport företag?

Ja, up till 3meter, inga problem, därefter följebilar och specialtillstånd.

Därav priset.

Den jag hittat är 3.75. För bred alltså.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Värt att tillägga i kalkylen

Vad kostar det dig att "lägga på" säg 100 timmar på motorerna?

Kanske är mycket fler/färre timmar vi pratar om. Ingen aning

Ser man det som en semester så är det dock inget att med ta i kalkylen men om det är en transport så bör det givietvis räknas med

Helt rätt, visar timräknaren "fel" kan man ju råka ut för 500-timmarsservicen som är väldigt dyr. Om man backar genom kanalen, går då timräknaren bakåt? Bara en fundering.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Upplevelsen att köra genom kanalerna är i mina ögon värt mer än vad snålman och gnidman förstår. Värdet i upplevelsen är troligtvis värt mer än kostnaden..

Kör själv och njut av att du har möjligheten! :)

Tror absolut att värdet är större än kostnaden. Men vill ändå försöka få koll på kostnaden, så jag slipper få en arg fru på halsen, för då minskar värdet och kostnaden kan öka brutalt mycket.....

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

Värt att tillägga i kalkylen

Vad kostar det dig att "lägga på" säg 100 timmar på motorerna?

Kanske är mycket fler/färre timmar vi pratar om. Ingen aning

Ser man det som en semester så är det dock inget att med ta i kalkylen men om det är en transport så bör det givietvis räknas med

Helt rätt, visar timräknaren "fel" kan man ju råka ut för 500-timmarsservicen som är väldigt dyr. Om man backar genom kanalen, går då timräknaren bakåt? Bara en fundering.

Och med detta vill du säga?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Skickat ut lite prisfrågor på skeppning hem med båt.

 

Tänker ändå att det vore ett kul äventyr att köra hem i okända länder, där man inte kan ett ord av språket, med en ny & för mig okänd båt :-)

Jag räknar med att hon drar 2,5 l/nm, men det hjälper föga om jag inte vet hur långt det är.

Bästa rutten med motorbåt borde väl vara Marseille-Lyon-Amsterdam-kusten norrut-brunsbuttel-kanalen till Kiel.

Eller finns det bättre rutter?

Och hur långt är det på riktigt? Svårt att mäta avstånd på slingriga kanaler...

Räkna med ca1200 nm mellan Marsell och kiel

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

Priset du fått på 200,000kr är det från ett svenskt transport företag?

Ja, up till 3meter, inga problem, därefter följebilar och specialtillstånd.

Därav priset.

Den jag hittat är 3.75. För bred alltså.

Jag fick tre offerter när jag tog hem min båt från Kroatien. Ingen var över 100'

Båten var 13,20x3,90m. Inget av företagen var svenskt. Offerten jag valde var under 80'

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

 

Priset du fått på 200,000kr är det från ett svenskt transport företag?

Ja, up till 3meter, inga problem, därefter följebilar och specialtillstånd.

Därav priset.

Den jag hittat är 3.75. För bred alltså.

Jag fick tre offerter när jag tog hem min båt från Kroatien. Ingen var över 100'

Båten var 13,20x3,90m. Inget av företagen var svenskt. Offerten jag valde var under 80'

Det låter intressant!

Har du namn på dom?

Edited by Alfa-Freja

Share this post


Link to post
Share on other sites

Gränsen för transport utan följebil går vid 3,1 meter i Sverige, vet ej vad som gäller i Europa. Det är väl inte otroligt att den som transporterat en båt på 3,2 meter chansat lite, men 3,75 är kanske en annan sak.

 

Jag håller med de som säger att du ska köra hem den själv på kanalerna. Visst, Sverige är fantastiskt osv men det gäller faktiskt inte alltid den svenska sommaren.

 

Eller säg så här; vill du ägna sommaren åt att glida fram i 25-30 grader och sol mellan vingårdarna eller hoppas på en svensk sommar som inte innebär 15 grader, regn och mygg?

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

 

 

Priset du fått på 200,000kr är det från ett svenskt transport företag?

Ja, up till 3meter, inga problem, därefter följebilar och specialtillstånd.

Därav priset.

Den jag hittat är 3.75. För bred alltså.

Jag fick tre offerter när jag tog hem min båt från Kroatien. Ingen var över 100'

Båten var 13,20x3,90m. Inget av företagen var svenskt. Offerten jag valde var under 80'

Det låter intressant!

Har du namn på dom?

Återkommer om det, har uppgifterna i annan bostad.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.









×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy