Jump to content
Wednesday 19 March 2025
pentaracer

Princess V42 VP D6 tips och trix

Recommended Posts

Då var ena hornet på plats och motorn är tillbaka. Motorn var faktiskt lättare än jag trodde att flytta runt för hand.

 

 

Testar om det är tätt med min ”avgasbälg110röradapter”

 

2A37C97C-6E44-4062-B5FC-E4BC46B6AA21.jpeg

 

 

 

På plats!

92B42A62-7A52-4B75-BDFA-36924E4A1F86.png

 

 

 

 

 

Här måste penta gjort en miss eller är jag trög. Oringen ligger inte i något spår så det finns inte något som hindrar O-ringen att krypa ut i hålet. Detta hade ju faktiskt hänt med min, rosten från bockhornet hade tryckt ut O-ringen så man kunde se den bakifrån. För att säkerställa att O-ringen ligger kvar vid montaget så limmade jag fast den.

 

Som tur var hade det ärgat ihop så mycket så det var tätt iallafall.

 

Gutt åxå att skölden var helt felfri, så inte slarva med anoden gott folk!

4D52C305-597A-487D-9D57-DE886C03F9A7.png

Edited by pentaracer
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Börjat pilla med propellrarna, ännu än miss av Volvo antar jag. Frågan är vad jag ska hitta på med dom.

 

 

D244E145-1C45-4A2F-9A36-4B1760886960.jpeg

82C2E321-ACA6-4113-A2AD-2A07620C810D.jpeg

10652710-5EC7-4FE0-894E-DCB16BC249F2.jpeg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Japp, härliga fina nibral legeringar som inte håller. Känt problem tyvärr.. 

Du kan lämna in för lagning typ 5-6 tusen per/propp. Eller spackla över och tuta o köra. ELLER köpa nya för ca 10k styck😎

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 minuter sedan, BerraS säger:

Japp, härliga fina nibral legeringar som inte håller. Känt problem tyvärr.. 

Du kan lämna in för lagning typ 5-6 tusen per/propp. Eller spackla över och tuta o köra. ELLER köpa nya för ca 10k styck😎

Spackla med vad? Funkar det verkligen?

Share this post


Link to post
Share on other sites
48 minuter sedan, pentaracer säger:

Spackla med vad? Funkar det verkligen?

Nja, det håller jo ett tag om du kör med 2 komponent epoxy spackel, eller liknande. Sedan målar du propparna som skydd. Det blir jo en ful-lagning forstås.. Nu är det svårt att se hur omfattande skadorna är, så jag skulle nog lämnad in till någon propp expert för utlåtande först. 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Långt ifrån alla DPH propellrar har korrosionsskador som dina påvisar.

 

du bör leta efter rotorsaken, annars blir de likadana igen snart.

 Avdragen jordkabel på drevet? Kontakt mellan bakre propeller och propellerkona? Kört utan anoder? Taskig jordning på landströmmen i hamnen? Etc.

Edited by Mikaels_

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dags för service på DPH dreven, bort med dom från båten och kollas upp. Tillverkade lite avdragare i år för att göra det hela enklare. 

 

Avgasbälgen, undrar vad den råkat ut för? Suttit i ett år bara.

 

 

 

 

ScreenHunter_105 Jan. 23 08.40.jpg

ScreenHunter_104 Jan. 23 08.40.jpg

ScreenHunter_103 Jan. 23 08.40.jpg

ScreenHunter_102 Jan. 23 08.39.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites
8 timmar sedan skrev pentaracer:

- - -

Avgasbälgen, undrar vad den råkat ut för? Suttit i ett år bara.

- - -

ScreenHunter_102 Jan. 23 08.39.jpg

 

Troligen solens UV-ljus som knäckt den. Dagens "gummi" är mest skräp, å det går inte att se på prylarna vilken kvalité det är på dem.

 

Jag har sett ett år gammal handlänspump i öppen båt som sett likadan (värre..) ut efter en säsong.

Share this post


Link to post
Share on other sites
14 timmar sedan skrev Lintott:

 

Troligen solens UV-ljus som knäckt den. Dagens "gummi" är mest skräp, å det går inte att se på prylarna vilken kvalité det är på dem.

 

Jag har sett ett år gammal handlänspump i öppen båt som sett likadan (värre..) ut efter en säsong.

Det tvivlar jag på. Dessutom finns badbrygga över.

Det har klämts/nypts med stor sannolikhet. Något som är felmonterat eller sitter i vägen?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag la en drivaxelbälg på altanen för fem år sedan. Den har legat utsatt för sol, kyla ect.

Har inte tittat på den i år men förra året var det helt OK och mjuk i gummit.

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
19 timmar sedan skrev pentaracer:

Dags för lite ombyggnad, höj och sänkbar badbrygga på G

CD0D5925-CFC6-4AF5-B5AB-6EB4CAEDE163.png

Spännande! Har du skiss på hur det kommer se ut?

Edited by SeaRayeller

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det blir en höj och sänkbar badbrygga, enklare att få upp skotern och när man ska dyka.

 

 

9C4A5297-F35D-423E-A57A-183596FDC639.jpeg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Blir spännande att följa ditt bygge😃

Vad tror du viktökningen hamnar på efter ombyggnaden?

Hur mycket större kommer badbryggan att bli?

Share this post


Link to post
Share on other sites
22 timmar sedan skrev pentaracer:

Första tricket, få bort all gammal teak, ett riktigt slitgöra!

Man kan, om man vill, använda en tryckluftsdriven mejselhammare så blir görat mindre slitigt. Man får ta det lite försiktigt i början så att man lär sig hur man ska vinkla mejseln. Annars finns det risk att avverkningen blir lite fel.🙂

 

Jo, jag hann hejda mig innan mejseln gick för djupt på en gammal båts fördäck...😓

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kommer att bli stor skillnad det där! Blir sugen på att göra nåt liknande själv, har du någon bild från undersidan?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...