Gå till innehåll
torsdag 20 november 2025
Karljohansson

Sittbrunsgenomföringar - risk för frysning - frostskyddskabel

Rekommendera Poster

har sett att mina sittbrunssgenomföringar inte är helt vertikala så vatten stannar i dem och fryser, inte bra om det blir vatten som står, tänkte köpa sånna frostvakter, lägga glykol ej relevant då sittbrunnen måste kunna dräneras, båten står utomhus

tänkte mig nedan

https://www.jula.se/catalog/bygg-och-farg/varme-och-ventilation/uppvarmning/frostvakter/frostskyddskabel-027836/

Är det nått mer man bör tänka när man väljer denna? är ett kort rör typ 50 cm från sittbrunn ned till tömningen 

Några andra bättre / mer värda alternativ? 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Antar man behöver sätta isolering runt först 

är helt fruset så får inte igenom kabeln i röret och den har rätt skarpa vinklar  så leda den genom på insidan är svårt 

kan ett alternativ vara att sätta en länspump av något slag i sittbrunnen och sen lägga glykol i genomföringarna och täta till dem från båda håll?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
7 timmar sedan skrev Karljohansson:

har sett att mina sittbrunssgenomföringar inte är helt vertikala så vatten stannar i dem och fryser, inte bra om det blir vatten som står, tänkte köpa sånna frostvakter, lägga glykol ej relevant då sittbrunnen måste kunna dräneras, båten står utomhus

tänkte mig nedan

https://www.jula.se/catalog/bygg-och-farg/varme-och-ventilation/uppvarmning/frostvakter/frostskyddskabel-027836/

Är det nått mer man bör tänka när man väljer denna? är ett kort rör typ 50 cm från sittbrunn ned till tömningen 

Några andra bättre / mer värda alternativ? 

Om det står vatten i rörkrökar och/eller kranar så är det frysrisk.

Om det står vatten i elastisk slang så är det inte lika problematiskt (gammal slang kan förvisso bli styv och issprängas men då är det nog dags att byta slangen i alla fall).

Våtdammsugare för att sugtömma slangarna är en enkel lösning. 

Om det står vatten nere i slangarna som fryser och det fylls på med mer snö som töar o rinner ner (utan att isproppen tinat) så kan vattnet nå upp till rörkrökar som då kan issprängas. Så tillvägagångssättet beror lite på dina förutsättningar.

Om du inte får igenom frostskyddskabeln så lägg den utvändigt längs med kopplingar o slang o drag fast rörisolering utanpå med några buntband.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
4 hours ago, Lintott said:

Om det står vatten i rörkrökar och/eller kranar så är det frysrisk.

Om det står vatten i elastisk slang så är det inte lika problematiskt (gammal slang kan förvisso bli styv och issprängas men då är det nog dags att byta slangen i alla fall).

Våtdammsugare för att sugtömma slangarna är en enkel lösning. 

Om det står vatten nere i slangarna som fryser och det fylls på med mer snö som töar o rinner ner (utan att isproppen tinat) så kan vattnet nå upp till rörkrökar som då kan issprängas. Så tillvägagångssättet beror lite på dina förutsättningar.

Om du inte får igenom frostskyddskabeln så lägg den utvändigt längs med kopplingar o slang o drag fast rörisolering utanpå med några buntband.

började testa men rörisolering, men blir och åka dit igen, märke dock att även när värme kabeln bara var lindad runt röret så började isen smälta, på nån timme började den mjukna, men då är det alltså metall delen (dvs. själva genomföringen) jag bör fokusera på att  säkra upp.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
27 minuter sedan skrev Karljohansson:

Ett alternativ skulle vara att sätta en sån här nära genomföringarna, men lite oklart om den ger värme nog, men kanske kan gå, någon som testat?

https://www.hjertmans.se/sv/produkt/varme-kyla/varmeror-60w-31-cm

Enklaste måste ändå vara att hälla igenom glykolblandning och sedan stänga utloppen ?

Samt att lägga (bara lite av) pengarna och tiden som annars skulle gått åt för diverse värmekällor och isolering till ett enkelt "tält" just över sittbrunnen (=några reglar och presenning) för att helt enkelt hindra regn och snö att hamna där. 

Dels tror jag båten kommer må bättre, men framförallt slipper man oron om det blir strömavbrott, elvärmen går sönder eller en säkring går medan man t ex är bortrest.

(Även om jag själv har båten i ett uppvärmt och isolerat eget båthus, vinterkonserverar jag allt precis som om den skulle stå ute. För blir det strömavbrott (och det har hänt) har det en förmåga att bli när det är som kallast ute. Och då kan jag sova gott i alla fall).

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
15 minutes ago, IngemarE said:

Enklaste måste ändå vara att hälla igenom glykolblandning och sedan stänga utloppen ?

Samt att lägga (bara lite av) pengarna och tiden som annars skulle gått åt för diverse värmekällor och isolering till ett enkelt "tält" just över sittbrunnen (=några reglar och presenning) för att helt enkelt hindra regn och snö att hamna där. 

Dels tror jag båten kommer må bättre, men framförallt slipper man oron om det blir strömavbrott, elvärmen går sönder eller en säkring går medan man t ex är bortrest.

(Även om jag själv har båten i ett uppvärmt och isolerat eget båthus, vinterkonserverar jag allt precis som om den skulle stå ute. För blir det strömavbrott (och det har hänt) har det en förmåga att bli när det är som kallast ute. Och då kan jag sova gott i alla fall).

det är bra poäng, kommer sätta krympplast på den inom närmsta veckorna har bokat detta av varvet, men tänker man kan ju inte veta om det inte läcker in nångång under vintern, är förvisso förbi båten minst varannan vecka, så kanske räcker och kolla till den då 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
22 minuter sedan skrev Karljohansson:

...är förvisso förbi båten minst varannan vecka, så kanske räcker och kolla till den då 

Med den "glesa" uppsikten över båten skulle jag aldrig våga förlita mig på elektrisk ström för att förhindra sönderfrysning. Räcker ju med att någon drar ur sladden, vilket ju då kan ta upp till två veckor att upptäcka. Trodde den skulle stå typ hemma i din trädgård eller så....

Men är du förresten säker på att du ens får ha elström permanent ansluten för uppvärmning på varvets uppläggsplats ?  De flesta brukar nämligen vara väldigt restriktiva med det, och om man ändå får ha det brukar det handla om ett speciellt avtal där man får betala lite mer samt att riskansvaret i händelse av elfel och brand regleras.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Jag har sex stycken sådana självlänsar, varav två har ett litet knixigt utlopp. 
Sommartid har alla sex en liten spiral i inloppet för att hindra tappade småsaker att hamna i loppet. På hösten tar jag bort dessa för att få fritt flöde. Innan presenningen kommer på kan det samlas löv som orsakar stopp och en mindre översvämning på akterdäck.
Jag har pallat upp hela båten så att fören står litet högt, då rinner vattnet ur självlänsarna. Annars har jag inte vidtagit någon mer åtgärd.

Men en följdfråga, hur gör andra båtägare som har likadan båt som du har?

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 hour ago, IngemarE said:

Med den "glesa" uppsikten över båten skulle jag aldrig våga förlita mig på elektrisk ström för att förhindra sönderfrysning. Räcker ju med att någon drar ur sladden, vilket ju då kan ta upp till två veckor att upptäcka. Trodde den skulle stå typ hemma i din trädgård eller så....

Men är du förresten säker på att du ens får ha elström permanent ansluten för uppvärmning på varvets uppläggsplats ?  De flesta brukar nämligen vara väldigt restriktiva med det, och om man ändå får ha det brukar det handla om ett speciellt avtal där man får betala lite mer samt att riskansvaret i händelse av elfel och brand regleras.

har en kamera på båten som jag kollar till dagligen, så funkar inte den då vet jag strömmen är borta 

har inte fått nån info att det inte skulle vara ok, jag betalar för elen 2.7 kr / kwh, det enda jag fick var att undvika använda mer än 1200 watt 

Något avtal har jag inte sett eller fått för varken el eller platsen 

men där kabeln går in finns jordfelsbrytare och troligen säkring inte sett, sen i båten har jag automatsäkring och jordfelsbrytare, vet inte hur stor risken skulle vara för att orsaka brand? Tar gärna emot smarta tankar här 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)
17 minuter sedan skrev Karljohansson:

men där kabeln går in finns jordfelsbrytare och troligen säkring inte sett, sen i båten har jag automatsäkring och jordfelsbrytare, vet inte hur stor risken skulle vara för att orsaka brand? Tar gärna emot smarta tankar här 

Alla typer av element & värmare bygger ju på att värmen skall ta vägen till "rätt" ställe. Om de blir övertäckta eller det blir något fel i dem (och alla elektriska prylar) som inte är nära nog en direkt kortslutning, så kommer nödvändigtvis inte säkringen att gå men prylen kan ändå bli så varm att den börjar brinna. Det är mycket värmeeffekt (flera kW) som kan förbrukas innan någon säkring löser ut.

JFB har inte så mycket mot brand att göra, snarare är den ett personskydd. Om strömmen fram och åter inte är lika (dvs i fas och nolla) skall den lösa ut, eftersom det i praktiken innebär att det sticker iväg ström från fasen någon annanstans. T ex genom en människokropp, genom att något blivit strömförande. Men så länge strömmen inte tar "fel" väg tillbaka så bryr sig inte JFB, även om det är en apparat som felaktigt håller på att bli jättevarm.

Nu är det inte så sannolikt för elfel som skulle kunna ge överhettning, i synnerhet inte med självbegränsande värmekablar o.s.v. Men ändå.....

EDIT: Kolla också i dina försäkringsvillkor (de detaljerade sidorna) så där inte finns någon begränsning av giltigheten om du har landström inkopplad för uppvärmning. Det har under de senaste åren smugits in många "kreativa" formuleringar och begränsningar i villkoren hos flera av bolagen, vilket många inte uppmärksammat.

Redigerad av IngemarE
  • Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 hours ago, IngemarE said:

Alla typer av element & värmare bygger ju på att värmen skall ta vägen till "rätt" ställe. Om de blir övertäckta eller det blir något fel i dem (och alla elektriska prylar) som inte är nära nog en direkt kortslutning, så kommer nödvändigtvis inte säkringen att gå men prylen kan ändå bli så varm att den börjar brinna. Det är mycket värmeeffekt (flera kW) som kan förbrukas innan någon säkring löser ut.

JFB har inte så mycket mot brand att göra, snarare är den ett personskydd. Om strömmen fram och åter inte är lika (dvs i fas och nolla) skall den lösa ut, eftersom det i praktiken innebär att det sticker iväg ström från fasen någon annanstans. T ex genom en människokropp, genom att något blivit strömförande. Men så länge strömmen inte tar "fel" väg tillbaka så bryr sig inte JFB, även om det är en apparat som felaktigt håller på att bli jättevarm.

Nu är det inte så sannolikt för elfel som skulle kunna ge överhettning, i synnerhet inte med självbegränsande värmekablar o.s.v. Men ändå.....

EDIT: Kolla också i dina försäkringsvillkor (de detaljerade sidorna) så där inte finns någon begränsning av giltigheten om du har landström inkopplad för uppvärmning. Det har under de senaste åren smugits in många "kreativa" formuleringar och begränsningar i villkoren hos flera av bolagen, vilket många inte uppmärksammat.

Bra input ska kolla vad de skrivit där, värme kabeln är på 20 w och tänker den är byggd för att ligga i rör för att värma dem från att frysa, tänker den borde vara rimligt säker

Hur gör annars folk som har båtar i året runt i havet undrar jag ? 

Då är det väl liknande risk att köra exempelvis en avfuktare i båten? 

Laddning av batteri med landström borde väl även det vara stor risk då? 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

har atalntica som försäkringsbolag, började läsa nu, verkar som att de faktiskt kräver att man säkrar upp det inte blir frostfritt på insidan, så de nästan tvingar en då att ha värmare i båten av något slag, om båten ligger i sjön då

https://www.atlantica.se/siteassets/dokument/batforsakring/p04496_2311_villkor-atlantica-batforsakring.pdf

image.thumb.png.09b7989d80a052ec3a7bc8758ff724c1.png

Redigerad av Karljohansson

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

var förbi båten och kolla idag och värme slingan verkar värma upp genomföringen, var ingen snö ens runt om utgångshålet, så verkar fungera fint

den andra genomföringen är öppen båda upp till däck och ut genom båten, tänker att då borde väl frostspänning var ganska låg risk? Min utmaning kring denna genomföring är att den sitter otroligt dåligt till och går inte längre att stänga, den är ovan vattenytan, ett alternativ är väl att sätta nån plugg i båda ändarna och fylla vatten och glykol eller hur hanterar man detta bäst tro? Är ett projekt till våren och försöka mig på att byta denna tänker jag 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är båten upptagen eller ligger den i sjön?

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
3 minutes ago, Lintott said:

Är båten upptagen eller ligger den i sjön?

den ligger på land, kommer täckas om 2-3 veckor men snö och is är redan här i gbg 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

- - -

den andra genomföringen är öppen båda upp till däck och ut genom båten, tänker att då borde väl frostspänning var ganska låg risk? Min utmaning kring denna genomföring är att den sitter otroligt dåligt till och går inte längre att stänga, den är ovan vattenytan,

- - -

den ligger på land, kommer täckas om 2-3 veckor men snö och is är redan här i gbg 

Om den är upptagen och du har självlänsar som mynnar ut i botten/sidan av båten så lär eventuellt smältvatten rinna ut i det fria så du behöver inte föra något överhuvudtaget med de länshålen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
4 minutes ago, Lintott said:

Om den är upptagen och du har självlänsar som mynnar ut i botten/sidan av båten så lär eventuellt smältvatten rinna ut i det fria så du behöver inte föra något överhuvudtaget med de länshålen.

Men om det bli mycket is i dem då? När jag kände på slangen växeln dagen var det helt packad med is, men är det öppet i båda ändarna kanske ändå inte frost spräning uppstår så lätt?

som idag 5 cm snö i sittbrunnen när den smälter rätt snabbt och isen i genomföringen långsamt så lär det bli vatten ståendes i sittbrunnen ett tag?

oroar mig säkert i onödan?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 minut sedan skrev Karljohansson:

Men om det bli mycket is i dem då? När jag kände på slangen växeln dagen var det helt packad med is, men är det öppet i båda ändarna kanske ändå inte frost spräning uppstår så lätt?

som idag 5 cm snö i sittbrunnen när den smälter rätt snabbt och isen i genomföringen långsamt så lär det bli vatten ståendes i sittbrunnen ett tag?

oroar mig säkert i onödan?

Om det blir en snödriva i sittbrunnen så brukar den töa rätt långsamt så den hinner rinna ut genom självlänsen. Det brukar vara lite högre temperatur under sittbrunn än ute i det fria så risken att det ska frysa så det frostspränger är minimal. För att det ska bli sprängverkan så måste slangen vara helt fylld med vatten. Du kommer ju snart att täcka båten och sedan smälter allt och rinner ur.

Drar det ut på tiden med täckningen så gör som någon föreslog och lägg en presenning över sittbrunn. Det behövs ingen superpresenning för den korta tid den kommer att ligga där. Lägg en regel från ruffluckan till aktersargen så kommer vattnet att rinna av.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

tackar det låter vettigt och invänta detta, tack för tipsen! Helt ovärderligt, stort tack för att ni tar er tid:) 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...