Jump to content
Saturday 17 April 2021
pentaracer

Princess V42 VP D6 tips och trix

Recommended Posts

Jag letar efter en Princess v42 runt 2004-2005 och om rätt dyker upp blir det affär förhoppningsvis till våren.

Jag har hela tiden tänkt D6 eftersom de är de nyaste motorerna men när jag googlar hittar jag mycket problem med dessa. Hur ska man tänka med motorvalet här?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eftersom många tycker att man ska anlita någon annan som kollar att båten är så bra som man vill den ska vara... typ besiktningsman.. och dessa besiktningsmän har ögon, öron, magkänsla mm. Som är specialanpassad för ändamålet..

Det bör ju finnas dito.. som kan kolla motorerna åt dej.

Köp nåt som är i gott skick, väl underhållet, helst nytt av typ du fått bra resumé.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag har kikat efter V42, (haft en P46 Riviera), men gjorde en helomvändning och köpte en NV410. Samma samma men endå inte, lika stor båt, men med hytt..

 

Det är ganska tunga båtar, jag föredrar raka axlar framför drev, då ska/kan du kika på 63or  

Lättare service, mindre reparationer och framförallt en lugnare båt med axel framför drev 

Motorer som varit axelmonerade lever ofta ett lugnare liv än drevmonterade = längre livslängd 

Båten blir lättare att manövrera.

Båten går rakt fram, du slipper slingrande som det blir med drev när man kör sakta.

 

Nackdelarna är väl

Något högre förbrukning.

Något långsammare båt.

 

Ovan ser jag som försumbara. Får du ett ras på ett drev så kan det sluta i 150,000 kr, det blir många kubik soppa för den extra förbrukningen mellan drev och axel..

 

Gällande D6or så skall väl de flesta barnsjukdomarna vara utagerade och klara. Som med allt så är det skötsel som är A och O, se tråden med motortimmar..

D6or är fina motorer, har haft det i tidigare båt, jag hade gärna haft D6or i min nuvarande, för att få mer plats i motorutrymmet.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Finns det KAD300 på dessa modellerna? I annat fall är det väl bara D6 i olika effektklasser som alternativ för denna båten?

 

Jag har en V40 med KAD44 som jag tycker är en ok motor (än så länge iallafall...) men jag gör allting själv och D6 är vad jag förstått knepigare att t.ex. läsa ur felkoder ur osv. vilket begränsar dig om man är en gör-det-självare.

Elektroniken är ju mer avancerad på gott och ont. Men de är säkert lite snålare än mina KAD...

 

Antar att du inte är intresserad av att ha en äldre motortyp? Tror inte de "nyare" V42 finns med axlar som hade varit ett alternativ (dock inte totalmässigt billigare).

 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag letar också efter en V40 runt årsm. 00 men då skall det vara med axlar och vad jag förstått så sitter det oftast 63or i dessa båtarna.

/Janne n

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag rekommenderar som vanligt när det gäller lite större och framförallt engelska båtar, att ställa samma fråga på MBY.com deras forum. Där finns det en hel uppsjö med folk som äger eller har ägt V40/V42

Mycket kunnigt folk där.

Edited by thundergod
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag letar också efter en V40 runt årsm. 00 men då skall det vara med axlar och vad jag förstått så sitter det oftast 63or i dessa båtarna.

/Janne n

Jag är ju jävig i denna fråga men tycker att diskussioner mellan axel/drev är som att jämföra framhjulsdrift eller bakhjulsdrift på en bil.

Drev innebär mer som kan krångla, det går inte att komma ifrån men en axel är ju inte bara fördelar den heller. Mer soppa, känsligare för grundstötning, trasslar du in något i den så är det svårare att få bort då den inte går att tilta upp till badbryggan.

Drevet är svindyrt att laga om det totalrasar (säkert lite dyrare än ett backslag) men byta olja och zink och bälgar kan ju de flesta utföra utan att det kostar skjortan. 

 

Vid nyförsäljning av dessa båtar har jag förstått att axelvarianten var ett par hundratusen dyrare och några knop långsammare samt drog mer soppa. Det var nog därför som Princess slutade att erbjuda en axelvariant. Det är min gissning.

 

Lycka till med båtköpet! V40 är en mycket trevlig och snygg båt!

 

Ursäkta trådkapningen. Nu tillbaka till V42 årsmodell 2004-2005 vilka är minst lika fina båtar om V40. ;-)

Edited by JonasAx

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja tack för alla synpunkter, ska in och kika lite på det engelska forumet. För mig är det drev som gäller alla dar i veckan. Har alltid haft det på mina båtar och har svårt att släppa det där att man kan fälla upp när det grundar på.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Finns det KAD300 på dessa modellerna? I annat fall är det väl bara D6 i olika effektklasser som alternativ för denna båten?

 

Jag har en V40 med KAD44 som jag tycker är en ok motor (än så länge iallafall...) men jag gör allting själv och D6 är vad jag förstått knepigare att t.ex. läsa ur felkoder ur osv. vilket begränsar dig om man är en gör-det-självare.

Elektroniken är ju mer avancerad på gott och ont. Men de är säkert lite snålare än mina KAD...

 

Antar att du inte är intresserad av att ha en äldre motortyp? Tror inte de "nyare" V42 finns med axlar som hade varit ett alternativ (dock inte totalmässigt billigare).

Tvärtom. Totalmässigt kommer denna båtstorlek med KAD44/300 och drev ALLTID i sista änden vara mycket dyrare.

Det är inte en fråga om utan när man åker på en stor kostnad för motorer eller drev. För små "trimmade" motorer i för tunga båtar och även drev som ligger på gränsen för vad de klarar

Sällsynt med större kostnader på motorerna när det sitter tex TAMD63/74 eller CAT3116/3126 i denna storlek på båt

Den extra kostnaden för tex drevservice(om du lämnar bort) äter snabbt upp den extra ringa kostnad för lite högre bränsleförbrukning

Lägg där till som redan nämnts att man med axlar får en mycket enklare och trevligare båt att manövrera och om du inte meckar själv så sparar du även mycket pengar på bara service

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej, krånglar D6:or mer än andra? Jag tycker alla motorer verkar krångla ibland, man skulle vilja ha statistik och inte basera på vilka som hörs mest i forum. Dock verkar den gamla D3:an (nya kom ca 2011) ha haft dålig statistik men den är ju inte intressant för dig.

Jag har haft både svarta och gröna motorer och de svarta krånglar också. De gröna har funkat fint hittills, vilket är värdelös statistisk information därför att det bara är två stycken.

 

Dock är jag nöjd över att ha kommit från drev-träsket :-)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag tror att man kan tänka så här:

 

D6, "liten" modern motor som kräver kompressor och turbo - många givare och annat. Liten motor = mycket effekt per liter.

- Kan vara känsliga.

- Många delar som ska samspela

- Kräver ganska dyr service

- Dyr motor

 

+ tar inte så stor plats

+ lägre bränsleförbrukning (3L/nm i marschfart)

 

Tittar man på TAMD 63 eller TAMD 74, en ganska stor motor som bara har turbo - lite färre givare och annat. Lägre "liter effekt" 

- Kräver ganska mycket olja =  service blir ganska kostsam

- Något högre bränsle förbrukning (4L/nm i marchfart)

 

+ Lever ett lugnare liv

+ Längre livslängd

 

Det är ju samma sak om man tittar på de äldre CAT 3208 motorerna, de första som kom var 120 hk. Den mest effektstarka var 425 hk, samma grund motor. 425 hk går sönder, allt upp till 375 hk är mer eller mindre odödliga..

 

Alla resonerar ju olika vad som är viktigt eller var man kan/vill lägga pengarna..

 

Ang krångel med D6 - jag hade inget krångel med min D6 eller för den delen min D4, det beror på hur maskinerna är körda och omhändertagna..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vad innebär hur det är körda? Varmköra innan belastning? Köra lugnt innan man stänger av? Inte ligga och maxa och inte heller mesköra på 1000 varv jämt? Ligger själv och marsar ca 3400 varv när Max ligger på ca 3700-3800. Är den då hårt körd?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag anser att det är så många parametrar som spelar in på begagnade maskiner (bilar, båtar, mc m.m.) som man som köpare inte har en chans att kontrollera på ett tillförlitligt sätt att det blir en chansning hur man än gör. Att köpa nytt är en chansning det också men då har man en säljare som förhoppningsvis tar en del av risken.

Nu har vi ju i tidigare i tråden uteslutit axlar och konstaterat att det antagligen blir D6 om du väljer denna typ av båt.

Jag vet inte hur "motorvan" du är men har du inte hållit på med motorer innan och planerar att lämna in på varv för att åtgärda eventuella fel så hade jag anlitat en besiktningsman eller en bekant som är van och någorlunda påläst på objektet för att bedöma skicket. Be att få se all dokumentation på vad som är gjort. Använd magkänslan. 

Är du van vid motorer och kanske har renoverat en och annan motor innan hade jag nöjt mig med att ta med en kompis (fler ögon och öron) och bilda dig en uppfattning och historien på motorerna och på så sätt försöka att bedöma riskerna med dom.

Till sist skall man nog förlika sig med tanken att en investering i denna klassen så är värdet på båten till stor del beroende på motorerna och rasar det så får man även om man gör allt själv vara beredd på att lägga allt mellan någon tusenlapp till 50'-100' för att fixa felet. Sen tror jag att oftast så är inte felen alltid av den art som skräckhistorierna ofta predikar.

 

Jag tycker att D6 verkar vara en robust och modern motor som jag gärna hade haft. Tänk på att det finns väldig många D6:or där ute och ävenom några krånglar finns det väldig mång som går felfritt. Dock är jag kritisk att man som hemmapulare inte kan koppla in sig på motorstyrningen för att få hjälp med felsökningen. Eller har detta ändrat sig??

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tack för alla råd, suger åt mig! Verkar vara rätt dåligt utbud med båtar dock, är kanske lite för tidigt ute.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Under säsong så tycker jag att det brukar bli ett hyggligt utbud av dessa båtar. Har sålts ganska många ex tom i lilla Sverige.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Åååhhhhh hur långt är det kvar då!!!!! Vill ha sommar nu!

 

Något mer att tänka på då förutom motor på denna båt?

Edited by pentaracer

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vissa har layout med soldyna/jollegarage

Dessa är mycket svårsålda i Sverige

Edited by Capitan

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vissa har layout med soldyna/jollegarage

Dessa är mycket svårsålda i Sverige

Ja de är väldigt ovanliga, personligen skulle jag dock föredra den modellen, men smaken är ju som baken. Måste dock finnas en viss efterfrågan då efterföljaren V39 (nu V40) även den finns i en variant med solbädd, dock utan garage.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag har ju lite funderingar på vart man gör av jollen på en v42, hade varit skönt att slippa blåsa upp den som vi gör varje gång vi är ute nu.

 

Funderar även på om man kan få plats med en lite vattenskoter där bak? Någon som sett nån lösning på det? Det känns som att den skulle få plats.

 

 

 

post-60641-0-26899700-1487704528_thumb.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vet inte hur stort garaget, bara hört att det är trångt. Tror inte du får plats med vattenskoter pga höjden. På badbryggan kanske, men kan bli tight det med. Kolla med Inamarin, de har säkert alla måtten. Annars är det grymt nice med stor solbädd. Både för solning och när man bara hänger och softar. I vår båt tenderar folk att nästan hellre sitta på solbädden än i soffan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag letar efter en Princess v42 runt 2004-2005 och om rätt dyker upp blir det affär förhoppningsvis till våren.

Jag har hela tiden tänkt D6 eftersom de är de nyaste motorerna men när jag googlar hittar jag mycket problem med dessa. Hur ska man tänka med motorvalet här?

 

 

Hej, jag har en V42 2008 med D6:or. Det är flera saker som bör uppdateras på dessa motorer. Lämnar du bort det hamnar priset på ca 80-100 000kr.

 

Jag har alltid kört V8 Mercruiser med Bravo3 (pest och pina till de som påstår att V8 är dyrt...) men den kraft som D6:orna ger är Helt enormt. Fullastad båt med ungar, öl, öl, mer öl, leksaker, ribb på badbryggan, märks inte. Båten går upp i planing mycket snabbt och toppar ca 38knop.

 

V42 med D6:or flyter lägre i vattnet än en med tex.Kad300.

 

Båten är grymt bra. Jag har wetbar i sittbrunnen med gasolgrill. Detta är enormt gött. Fixa mat, dricka, fika etc i solen (eller med regnet smattrande mot kapellet...).

 

Jag vill påstå att förarplatsen är några cm större på 2007 och 2008. Dessutom går luckan bakom förarplatsen att öppna utan att den slår i targabågen. Jag har inte mätt upp förarplatsen men upplever att dessa årsmodeller har lite större benutrymme. Är du lång tycker jag att du skall titta på en 2007-2008 och jämföra.

 

2007-2008 har inte plasten och locket runt toaletten vilket gör det lättare att städa.

Jag hävdar att pulpitten på vår båt är kraftigare än den är på tidigare årsmodeller.

 

Jag tycker att du skall överväga att titta på en så ny båt som möjligt ,upp till vad ekonomin tillåter.

 

Lycka till med köpet!

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag letar efter en Princess v42 runt 2004-2005 och om rätt dyker upp blir det affär förhoppningsvis till våren.

Jag har hela tiden tänkt D6 eftersom de är de nyaste motorerna men när jag googlar hittar jag mycket problem med dessa. Hur ska man tänka med motorvalet här?

 

 

Hej, jag har en V42 2008 med D6:or. Det är flera saker som bör uppdateras på dessa motorer. Lämnar du bort det hamnar priset på ca 80-100 000kr.

 

Jag har alltid kört V8 Mercruiser med Bravo3 (pest och pina till de som påstår att V8 är dyrt...) men den kraft som D6:orna ger är Helt enormt. Fullastad båt med ungar, öl, öl, mer öl, leksaker, ribb på badbryggan, märks inte. Båten går upp i planing mycket snabbt och toppar ca 38knop.

 

V42 med D6:or flyter lägre i vattnet än en med tex.Kad300.

 

Båten är grymt bra. Jag har wetbar i sittbrunnen med gasolgrill. Detta är enormt gött. Fixa mat, dricka, fika etc i solen (eller med regnet smattrande mot kapellet...).

 

Jag vill påstå att förarplatsen är några cm större på 2007 och 2008. Dessutom går luckan bakom förarplatsen att öppna utan att den slår i targabågen. Jag har inte mätt upp förarplatsen men upplever att dessa årsmodeller har lite större benutrymme. Är du lång tycker jag att du skall titta på en 2007-2008 och jämföra.

 

2007-2008 har inte plasten och locket runt toaletten vilket gör det lättare att städa.

Jag hävdar att pulpitten på vår båt är kraftigare än den är på tidigare årsmodeller.

 

Jag tycker att du skall överväga att titta på en så ny båt som möjligt ,upp till vad ekonomin tillåter.

 

Lycka till med köpet!

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

Jag letar efter en Princess v42 runt 2004-2005 och om rätt dyker upp blir det affär förhoppningsvis till våren.

Jag har hela tiden tänkt D6 eftersom de är de nyaste motorerna men när jag googlar hittar jag mycket problem med dessa. Hur ska man tänka med motorvalet här?

 

 

Hej, jag har en V42 2008 med D6:or. Det är flera saker som bör uppdateras på dessa motorer. Lämnar du bort det hamnar priset på ca 80-100 000kr.

 

Jag har alltid kört V8 Mercruiser med Bravo3 (pest och pina till de som påstår att V8 är dyrt...) men den kraft som D6:orna ger är Helt enormt. Fullastad båt med ungar, öl, öl, mer öl, leksaker, ribb på badbryggan, märks inte. Båten går upp i planing mycket snabbt och toppar ca 38knop.

 

V42 med D6:or flyter lägre i vattnet än en med tex.Kad300.

 

Båten är grymt bra. Jag har wetbar i sittbrunnen med gasolgrill. Detta är enormt gött. Fixa mat, dricka, fika etc i solen (eller med regnet smattrande mot kapellet...).

 

Jag vill påstå att förarplatsen är några cm större på 2007 och 2008. Dessutom går luckan bakom förarplatsen att öppna utan att den slår i targabågen. Jag har inte mätt upp förarplatsen men upplever att dessa årsmodeller har lite större benutrymme. Är du lång tycker jag att du skall titta på en 2007-2008 och jämföra.

 

2007-2008 har inte plasten och locket runt toaletten vilket gör det lättare att städa.

Jag hävdar att pulpitten på vår båt är kraftigare än den är på tidigare årsmodeller.

 

Jag tycker att du skall överväga att titta på en så ny båt som möjligt ,upp till vad ekonomin tillåter.

 

Lycka till med köpet!

 

 

Vet du vad som bör uppdateras på D6:orna? Vilka årsmodeller?

80-100' låter mycket för en uppgradering...

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

Vissa har layout med soldyna/jollegarage

Dessa är mycket svårsålda i Sverige

Ja de är väldigt ovanliga, personligen skulle jag dock föredra den modellen, men smaken är ju som baken. Måste dock finnas en viss efterfrågan då efterföljaren V39 (nu V40) även den finns i en variant med solbädd, dock utan garage.

Självklart finns det efterfrågan. Dessa och majoriteten av alla båtar byggs efter vad folk i Medelhavet, USA och liknande ställe vill ha. Vad svenskar vill ha bryr sig Princess mm föga om

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

Vet du vad som bör uppdateras på D6:orna? Vilka årsmodeller?

80-100' låter mycket för en uppgradering...

 

 

Jag tror jag skrev det i tråden ang gångtimmar, men kan ta det igen.

Jag har dubbla D4-225 som inte har kompressor, så det kan vara så att det ær något extra som måste gøras på D4/D6 med kompressor. 

 

Dessa barnsjukdomar ær i stort sett (med DP-H) føljande:

 

Spænnrulle till remmar var gjord i plast och kunde spricka.

Ett løphjul likaså. Byttes tillsammans med remmarna på 10 min per motor.

 

Returslang från vevhusventilation till oljesump kunde i vissa fall med extrem lutning bakåt och en rejæl portion otur på något sætt børja suga olja från sumpen in via luftfiltret och således få motorn att rusa tills den rasade. Åtgærd: Ny slang med backventil.

 

Locket på sjøvattenfiltret var av dålig kvalitet och kunde hamna på sniskan eller lossa / inte sluta tætt vilket kunde sænka båten / drænka motorn. Nytt kæckt genomskinligt plexiglaslock ær løsningen.

 

Vid lågt liggande båtar så kan galvaniska strømmar uppstå mellan bockhorn och den rostfria riser ut från turbon (vid just lågt liggande motorer). Detta kan æta upp bockhornet och leda till att hela havet kommer in. Tecken ær vitt pulver vid gummibælgen mellan bockhorn o riser. Ta bort denna och kolla ner hur det ser ut. Kan æven vara skador længst ner i krøken så kan vara kæckt o kolla med kamera. Enl. Penta serviceman jag pratade med var detta inte något stort problem enligt hans erfarenhet iaf men vært att kolla iaf!

 

Trim och styrslangar till DP-H dreven var av usel kvalitet och gick i bitar. Styrlangarna ær enkelt att byta och kommer med en adapterplatta man skruvar upp i skølden på utsidan med en insexskruv.

Trimslangarna ær væl bøkigare och måste træs in genom skølden och kopplas på insidan någonstans. Skall nog vara bættre kvalitet nu.

 

Styrkolvarna kan vara utsatta før slitage och læckage då skit går in i packningen. Samma sak kan ske med trimcylindern om jag inte minns fel.

Det finns repkit før någrahundralappar som man enkelt byter sjælv. Læmna inte drevet upptrimmat vid bryggan alltså.

 

De gamla årsmodellerna hade en brun væxelwire som tydligen var før trøg eller åtminstone kan bli det med tiden. Detta kan førstøra aktuatorn som ær lite klent dimensionerad. Kan børja visa sig genom att væxeln tar lite onødigt lång tid att lægga i emellanåt. Kan få larm av detta då den tar før lång tid på sig att væxla etc. Men så længe den fungerar så fungerar den men byt wiren innan den brænner aktuatorn.

 

Gavlar / packning på laddluftkylare kan børja læcka och droppa ner på startmotor pga saltsprængning.

Gør rent. Packa om. Kør vidare.

 

NiBrAl-propparna kan få lite pittings då dom inte riktigt var av lyckad legering. Tror detta skall vara åtgærdat. Går att læmna in før svetsning før ett par tusenlappar før alla 4.

 

 

Jag bytte remspænnade, løphjul och vevhusventilation på bægge motorerna nær jag køpte den. Bytte samtidigt samtliga filter och remmarna. Gick på ca 7-8000  kr hos Penta i delar och då måste jag ha glømt något då det nu låter dyrt och jag då tyckte det var førvånansvært billigt... 

Tror remhjul var ca 800 per motor, slang till vevhus ca 200 och resten var væl filter och remmar då men det ær ju vanlig service och skall bytas oavsett.

Alltså: Det kostar inte mycket att fixa barnsjukdomarna som måste fixas. Væxelwire, trimslangar etc ær sådant som kan ræknas som vanlig slitage men just på dessa motorer var av lite dålig kvalitet och behøvdes fixas oftare.

 

Locken till filtrena var åtgærdade vid køp och nu i vinter byter jag væxelwirar till den nya lågfriktionstypen.

Bockhornet ær inget problem hos mig då jag inte har riser. Kontrollerade dock dessa infør køp ændå.

 

Væxelwire går på ca 800 har jag før mig.  

 

Sæljare bekostade byte av styrslangar på ena drevet som var dåliga men har før mig ett sånt "kit" kostar 1200 kr eller så om detta måste bytas.

 

Alltså: 

50-100kkr låter MYCKET før att fixa barnsjukdomarna.

Bockhornen ær ju dyra men skall gå på garanti. Om detta inte gjorts innan den gick ut så kan det sjælvklart bli dyrt.

 

Remhjul ær ett måste. Sjøvattenfilter likaså. Vevhusslangen ær væl en billig førsækring. Resten ær i mån av skick... Kostar max 5000 før bægge motorerna.

Edited by Sjoingenjoren
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

 

Jag letar efter en Princess v42 runt 2004-2005 och om rätt dyker upp blir det affär förhoppningsvis till våren.

Jag har hela tiden tänkt D6 eftersom de är de nyaste motorerna men när jag googlar hittar jag mycket problem med dessa. Hur ska man tänka med motorvalet här?

 

Hej, jag har en V42 2008 med D6:or. Det är flera saker som bör uppdateras på dessa motorer. Lämnar du bort det hamnar priset på ca 80-100 000kr.

 

Jag har alltid kört V8 Mercruiser med Bravo3 (pest och pina till de som påstår att V8 är dyrt...) men den kraft som D6:orna ger är Helt enormt. Fullastad båt med ungar, öl, öl, mer öl, leksaker, ribb på badbryggan, märks inte. Båten går upp i planing mycket snabbt och toppar ca 38knop.

 

V42 med D6:or flyter lägre i vattnet än en med tex.Kad300.

 

Båten är grymt bra. Jag har wetbar i sittbrunnen med gasolgrill. Detta är enormt gött. Fixa mat, dricka, fika etc i solen (eller med regnet smattrande mot kapellet...).

 

Jag vill påstå att förarplatsen är några cm större på 2007 och 2008. Dessutom går luckan bakom förarplatsen att öppna utan att den slår i targabågen. Jag har inte mätt upp förarplatsen men upplever att dessa årsmodeller har lite större benutrymme. Är du lång tycker jag att du skall titta på en 2007-2008 och jämföra.

 

2007-2008 har inte plasten och locket runt toaletten vilket gör det lättare att städa.

Jag hävdar att pulpitten på vår båt är kraftigare än den är på tidigare årsmodeller.

 

Jag tycker att du skall överväga att titta på en så ny båt som möjligt ,upp till vad ekonomin tillåter.

 

Lycka till med köpet!

Vet du vad som bör uppdateras på D6:orna? Vilka årsmodeller?

80-100' låter mycket för en uppgradering...

 

 

vet inte vad som skall göras på vilka.

 

i priset ingår styrslangar, tiltslangar, skimsning av drev, byte av bockhorn, byte av sjövattenlock, byte av växelvajrar (osäker på gasvajer)

 

Håller du koll på bockhornen så behöver de inte bytas förens du ser skador på dem.

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

 

Vet du vad som bör uppdateras på D6:orna? Vilka årsmodeller?

80-100' låter mycket för en uppgradering...

 

Jag tror jag skrev det i tråden ang gångtimmar, men kan ta det igen.

Jag har dubbla D4-225 som inte har kompressor, så det kan vara så att det ær något extra som måste gøras på D4/D6 med kompressor.

 

Dessa barnsjukdomar ær i stort sett (med DP-H) føljande:

 

Spænnrulle till remmar var gjord i plast och kunde spricka.

Ett løphjul likaså. Byttes tillsammans med remmarna på 10 min per motor.

 

Returslang från vevhusventilation till oljesump kunde i vissa fall med extrem lutning bakåt och en rejæl portion otur på något sætt børja suga olja från sumpen in via luftfiltret och således få motorn att rusa tills den rasade. Åtgærd: Ny slang med backventil.

 

Locket på sjøvattenfiltret var av dålig kvalitet och kunde hamna på sniskan eller lossa / inte sluta tætt vilket kunde sænka båten / drænka motorn. Nytt kæckt genomskinligt plexiglaslock ær løsningen.

 

Vid lågt liggande båtar så kan galvaniska strømmar uppstå mellan bockhorn och den rostfria riser ut från turbon (vid just lågt liggande motorer). Detta kan æta upp bockhornet och leda till att hela havet kommer in. Tecken ær vitt pulver vid gummibælgen mellan bockhorn o riser. Ta bort denna och kolla ner hur det ser ut. Kan æven vara skador længst ner i krøken så kan vara kæckt o kolla med kamera. Enl. Penta serviceman jag pratade med var detta inte något stort problem enligt hans erfarenhet iaf men vært att kolla iaf!

 

Trim och styrslangar till DP-H dreven var av usel kvalitet och gick i bitar. Styrlangarna ær enkelt att byta och kommer med en adapterplatta man skruvar upp i skølden på utsidan med en insexskruv.

Trimslangarna ær væl bøkigare och måste træs in genom skølden och kopplas på insidan någonstans. Skall nog vara bættre kvalitet nu.

 

Styrkolvarna kan vara utsatta før slitage och læckage då skit går in i packningen. Samma sak kan ske med trimcylindern om jag inte minns fel.

Det finns repkit før någrahundralappar som man enkelt byter sjælv. Læmna inte drevet upptrimmat vid bryggan alltså.

 

De gamla årsmodellerna hade en brun væxelwire som tydligen var før trøg eller åtminstone kan bli det med tiden. Detta kan førstøra aktuatorn som ær lite klent dimensionerad. Kan børja visa sig genom att væxeln tar lite onødigt lång tid att lægga i emellanåt. Kan få larm av detta då den tar før lång tid på sig att væxla etc. Men så længe den fungerar så fungerar den men byt wiren innan den brænner aktuatorn.

 

Gavlar / packning på laddluftkylare kan børja læcka och droppa ner på startmotor pga saltsprængning.

Gør rent. Packa om. Kør vidare.

 

NiBrAl-propparna kan få lite pittings då dom inte riktigt var av lyckad legering. Tror detta skall vara åtgærdat. Går att læmna in før svetsning før ett par tusenlappar før alla 4.

 

 

Jag bytte remspænnade, løphjul och vevhusventilation på bægge motorerna nær jag køpte den. Bytte samtidigt samtliga filter och remmarna. Gick på ca 7-8000 kr hos Penta i delar och då måste jag ha glømt något då det nu låter dyrt och jag då tyckte det var førvånansvært billigt...

Tror remhjul var ca 800 per motor, slang till vevhus ca 200 och resten var væl filter och remmar då men det ær ju vanlig service och skall bytas oavsett.

Alltså: Det kostar inte mycket att fixa barnsjukdomarna som måste fixas. Væxelwire, trimslangar etc ær sådant som kan ræknas som vanlig slitage men just på dessa motorer var av lite dålig kvalitet och behøvdes fixas oftare.

 

Locken till filtrena var åtgærdade vid køp och nu i vinter byter jag væxelwirar till den nya lågfriktionstypen.

Bockhornet ær inget problem hos mig då jag inte har riser. Kontrollerade dock dessa infør køp ændå.

 

Væxelwire går på ca 800 har jag før mig.

 

Sæljare bekostade byte av styrslangar på ena drevet som var dåliga men har før mig ett sånt "kit" kostar 1200 kr eller så om detta måste bytas.

 

Alltså:

50-100kkr låter MYCKET før att fixa barnsjukdomarna.

Bockhornen ær ju dyra men skall gå på garanti. Om detta inte gjorts innan den gick ut så kan det sjælvklart bli dyrt.

 

Remhjul ær ett måste. Sjøvattenfilter likaså. Vevhusslangen ær væl en billig førsækring. Resten ær i mån av skick... Kostar max 5000 før bægge motorerna.

 

jag har fått offerter på detta.

 

båda mina motorer måste lossas och skjutas fram för att byte av bockhorn och tiltslangar.

Styrkolvarna behövde bytas. Penta har inte lverererat jordflätor till styrslangarna så de hade oxiderat.

 

Byte av diverse delar kan man kanske lösa själv om man har kunskap och tid men att lämna in grejer för åtgärd kostar på.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tack för alla tips! Jag tänkte samla allt i en lite "avprickningslista" som jag har med mig ut när jag kollar båtar.

 

Den där MKII eller MKIII är ju finast men den ligger nog för högt i budget, eller precis i skarven, vi får väl se vad de hamnar på i sommar för pris.

 

Kul att höra att alla är nöjda med båten, ska bli så skönt att komma upp till en lite större så man kan "stänga till" rummen.

 

Jag åker ju Bravo3 idag och tycker det funkar bra, ska bli intressant att se hur DP-H dreven presterar, ska ju som sagt med mycket öl!

Edited by pentaracer

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tycker du borde kolla marknaden i UK också och inte begränsa dig inom Sverige

Enkelt och snabbt att sticka över med flyg om du ev hittar något intressant

 

 

De flesta jag känner som åker D4 D6 bekräftar de kostnader som nämns här i tråden samt att all fått problem med att propellrarna korriderar och byte är ett måste för eller senare. Stora pengar och Penta vägrar erkänna detta fel

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tycker du borde kolla marknaden i UK också och inte begränsa dig inom Sverige

Enkelt och snabbt att sticka över med flyg om du ev hittar något intressant

 

 

De flesta jag känner som åker D4 D6 bekräftar de kostnader som nämns här i tråden samt att all fått problem med att propellrarna korriderar och byte är ett måste för eller senare. Stora pengar och Penta vägrar erkänna detta fel

Jag kollar på http://www.boatshop24.co.uk/den täcker väl in det hoppas jag? Eller finns det någon bättrare?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy