BerraS 46 Posted May 11, 2017 Eller den 2007 i UK? 1 Share this post Link to post Share on other sites
pentaracer 49 Posted May 11, 2017 Eller den 2007 i UK? Shit det är ju en MKII! Den ringer jag på direkt, ser dock att locken för sjövattenfilter inte är bytt.. Undrar just om hur man får hem en sån? Inte sugen på att ta den sjövägen. 1 Share this post Link to post Share on other sites
BerraS 46 Posted May 11, 2017 (edited) Jodå, kör hem den. Det gjorde jag med min. En resa du sent glömmer Edited May 11, 2017 by BerraS 1 Share this post Link to post Share on other sites
Ivan65 110 Posted May 11, 2017 Denna är inte helt bortkommen heller!https://www.blocket.se/blekinge/Princess_V40_Volvo_Penta_Tamd_63_axlar_72928644.htm?ca=11&w=3 1 Share this post Link to post Share on other sites
Capitan 289 Posted May 11, 2017 Eller den 2007 i UK?Shit det är ju en MKII! Den ringer jag på direkt, ser dock att locken för sjövattenfilter inte är bytt.. Undrar just om hur man får hem en sån? Inte sugen på att ta den sjövägen. Transporten fixar jag 1 Share this post Link to post Share on other sites
SeaRayeller 18 Posted May 12, 2017 Eller den 2007 i UK?Shit det är ju en MKII! Den ringer jag på direkt, ser dock att locken för sjövattenfilter inte är bytt.. Undrar just om hur man får hem en sån? Inte sugen på att ta den sjövägen. Håll koll på att båten är momsad, att priset som anges är ink moms. 1 Share this post Link to post Share on other sites
JonasAx 31 Posted May 12, 2017 Är kanske ute och cyklar men den i UK 2007 som jag såg kostade ju 149 000 pund omomsad. Detta blir väl ca 2,1 mille efter valuta och moms? Då har det ju finnits andra här som gått billigare i Sverige. /J 1 Share this post Link to post Share on other sites
SeaRayeller 18 Posted May 12, 2017 Är kanske ute och cyklar men den i UK 2007 som jag såg kostade ju 149 000 pund omomsad. Detta blir väl ca 2,1 mille efter valuta och moms? Då har det ju finnits andra här som gått billigare i Sverige. /J Share this post Link to post Share on other sites
SeaRayeller 18 Posted May 12, 2017 Transportkostnad tillkommer och utrustning som kanske är specifikt för Skandinavien så som, epoxibehandlat skrov, ankarspel i aktern, peke med stege, etc. Share this post Link to post Share on other sites
miken_swe 3 Posted May 12, 2017 Det är ju helt otroligt, när börjar folk kränga sina båtar egentligen? Inte en enda V42 till salu på 3 månader, den jag kikade på var inte till salu. Börjat kika på Bavaria... Jag köpte min V42 i höstas, just med jollegarage och den sitter det KAD300 i. Personligen ville vi ha jollegaraget, för vi har mer användning av det och solbädden än en stor soffa. 1 Share this post Link to post Share on other sites
JonasAx 31 Posted May 12, 2017 Det är ju helt otroligt, när börjar folk kränga sina båtar egentligen? Inte en enda V42 till salu på 3 månader, den jag kikade på var inte till salu. Börjat kika på Bavaria... Jag köpte min V42 i höstas, just med jollegarage och den sitter det KAD300 i. Personligen ville vi ha jollegaraget, för vi har mer användning av det och solbädden än en stor soffa. Lite OT: Ett sunt inlägg tycker jag. Alltför ofta görs inlägg med värderingar om vilka planlösningar som är "bäst" eller huruvida en båt är "skandinavisk" eller inte, om axlar vs. drev. Inte sällan antyds att den som väljer fel är lite bakom flötet. Var och en får göra sin värdering utifrån den situation man befinner sig i och vad man tror/vet sig behöva. Kan tänka mig att det är suveränt som stuvutrymme! /J 2 Share this post Link to post Share on other sites
pentaracer 49 Posted May 12, 2017 Denna är inte helt bortkommen heller!https://www.blocket.se/blekinge/Princess_V40_Volvo_Penta_Tamd_63_axlar_72928644.htm?ca=11&w=3 Axlar vill jag inte ha, funkar inte där jag är och kör Share this post Link to post Share on other sites
pentaracer 49 Posted May 12, 2017 Är kanske ute och cyklar men den i UK 2007 som jag såg kostade ju 149 000 pund omomsad. Detta blir väl ca 2,1 mille efter valuta och moms? Då har det ju finnits andra här som gått billigare i Sverige. /J Japp, plus att den redan var såld Share this post Link to post Share on other sites
pentaracer 49 Posted May 12, 2017 Det är ju helt otroligt, när börjar folk kränga sina båtar egentligen? Inte en enda V42 till salu på 3 månader, den jag kikade på var inte till salu. Börjat kika på Bavaria... Jag köpte min V42 i höstas, just med jollegarage och den sitter det KAD300 i. Personligen ville vi ha jollegaraget, för vi har mer användning av det och solbädden än en stor soffa. Lite OT:Ett sunt inlägg tycker jag. Alltför ofta görs inlägg med värderingar om vilka planlösningar som är "bäst" eller huruvida en båt är "skandinavisk" eller inte, om axlar vs. drev. Inte sällan antyds att den som väljer fel är lite bakom flötet. Var och en får göra sin värdering utifrån den situation man befinner sig i och vad man tror/vet sig behöva. Kan tänka mig att det är suveränt som stuvutrymme! /J Helt sant, bra att det finns olika båtar men jag vet precis vad jag vill ha. Känns skönt men samtidigt jobbigt när det inte finns några på marknaden. Share this post Link to post Share on other sites
Ivan65 110 Posted May 12, 2017 Denna är inte helt bortkommen heller!https://www.blocket.se/blekinge/Princess_V40_Volvo_Penta_Tamd_63_axlar_72928644.htm?ca=11&w=3Axlar vill jag inte ha, funkar inte där jag är och körFörstår ditt tänk men, lägre underhåll tryggare gång men ok, lite törstigare kanske, men man ligger rätt ofta i depfart! Share this post Link to post Share on other sites
pentaracer 49 Posted May 18, 2017 Hej alla Igår var jag och kikade på en med D6 310 motorer och efter lite körning hittades grönt kylvatten i kölsvinet. Kan ju bero på att det var lite för mycket kylvatten i kylaren antar jag, eller är det en varningsklocka? Share this post Link to post Share on other sites
ArneRadar 667 Posted May 18, 2017 Det kanske snarare lite är spill som hamnat i tråget under motorn i samband med avkonserveringen? Nivån i kylaren är ju lätt att kontrollera. Share this post Link to post Share on other sites
pentaracer 49 Posted May 18, 2017 Jag får kolla lite på det, men vattnet fanns där inte innnan provkörning, men visst, det kan ju ha runnit dit Share this post Link to post Share on other sites
SeaRayeller 18 Posted May 18, 2017 Jag råkade ut för att ena motorn larmade för lågt vatten nu i våras. Det hade läckt ut lite kylarvätska i kölsvinet. Efter mycket letande hittade jag felet. På undersidan av expansionskärlet går det en liten svart slang. Därifrån läckte det. Har dragit åt klammern och nu är det tätt. Kvalitén på slang och klammer vara sådär så den byts ut i vinter. Läckaget var löjligt lite och mycket svårt att hitta. Inte säkert att detta är felet för dig, det kan ju vara vad som helst. (Om säljaren fyllt på med kylarvätska så är det viktigt att denne fyllt på med rätt kylarvätska. Fyller man på med fel kylarvätska kan det påverka packningar felaktigt.) Blir köp kan du skriva in i avtalet att du tar dit en Penta servicetekniker som undersöker det misstänkta felet samt besiktigar motorer och drev. Är det inget fel så betalar du för teknikern. På så sätt styr du vad han skall titta på och det är du som "äger dennes arbete på plats". Är det ett fel så: alt1. Säljaren betalar för teknikern samt reparationer. alt2. Du har rätt att häva köpet. Visar det sig att det är allvarliga fel på motorer och drev så har du möjlighet att dra dig ur köpet. 1 Share this post Link to post Share on other sites
ArneRadar 667 Posted May 18, 2017 Jag får kolla lite på det, men vattnet fanns där inte innnan provkörning, men visst, det kan ju ha runnit dit Jag har själv råkat ut för det jag beskrev några gånger. Har D6-310 men i en betydligt mindre båt, så det är väldigt trångt vid sidan runt vattenpump och ännu värre där bak vid värmeväxlaren. När man konserverar/avkonserverar eller byter anod i värmeväxlaren är det lätt att det spills lite under motorn. I mitt fall (och säkert i ditt) lutar tråget under motorn (eller i avsaknad av tråg kölskrapet) akterut. Spillet brukar rinna fram när man farit runt lite i sjö första och kanske andra turen på säsongen, sen är det borta (efter att man torkat rent förstås). Det kan givetvis vara något annat fel, men läcker kylsystemet bör ju nivån i kylaren sjunka och det är ju lätt att hålla koll på. 2 Share this post Link to post Share on other sites
pentaracer 49 Posted May 19, 2017 (edited) Jepp, det blir köp nästa vecka, gutt! Ska kolla igenom den så gott det går. Motorerna spinner gott och allt verkar vara visuellt ok iallafall. D6 is the shit, Wish me luck! Edited May 19, 2017 by pentaracer 3 Share this post Link to post Share on other sites
pentaracer 49 Posted May 20, 2017 Jag planerar köra hem förvärvet på torsdag och som det ser ut just nu visar SMHI 17m/s på torsdag. Vad är rimligt för en V42 ? Share this post Link to post Share on other sites
Ivan65 110 Posted May 21, 2017 (edited) Jag planerar köra hem förvärvet på torsdag och som det ser ut just nu visar SMHI 17m/s på torsdag. Vad är rimligt för en V42 ?Nu har ju inte jag följt tråden fullt ut men 17 m/s låter lite väl mkt för att få en bekväm resa hem även med en såpass stor båt! Jag hade nog "bryggseglat" tills väder"leken" blev lite bättre! Kram Ivan Edited May 21, 2017 by Ivan65 Share this post Link to post Share on other sites
pentaracer 49 Posted May 21, 2017 SMHI visar 17 och klart visar 4, var inte prognoserna bättre förr.. Share this post Link to post Share on other sites
thundergod 101 Posted May 21, 2017 Jepp, det blir köp nästa vecka, gutt! Ska kolla igenom den så gott det går. Motorerna spinner gott och allt verkar vara visuellt ok iallafall. D6 is the shit, Wish me luck! Lycka till! Är det versionen med solsäng eller soffa? Share this post Link to post Share on other sites
coppertail 285 Posted May 21, 2017 SMHI visar 17 och klart visar 4, var inte prognoserna bättre förr.. För båtens del är 17 m/s inga som helst problem. Som premiärtur för besättningen är det dock inget vidare. Brukar ju kunna vara lite uppstissat ändå med ny båt. Vilken kuststräcka gäller det? Share this post Link to post Share on other sites
raol 2,382 Posted May 21, 2017 Så långt fram är prognoser ändå väldigt osäkra så planera inte med det som grund. Share this post Link to post Share on other sites
SeaRayeller 18 Posted May 21, 2017 Grattis till nya båten! Lägg gärna in bilder på jungfruturen. 1 Share this post Link to post Share on other sites
firefish 245 Posted May 21, 2017 17 meter är inte alltid 17 meter utan det beror på var du är samt också vindriktingen och övrigt väder (17 meter från fel och och i hällregn upplevs ju lite annorlunda är samma vind i nosen under blå himmel. Klok synpunkt från coppertail, varför inte låta premiärturen ske i lugnast möjliga väder (om det medges)? 1 Share this post Link to post Share on other sites
pentaracer 49 Posted May 21, 2017 SMHI visar 17 och klart visar 4, var inte prognoserna bättre förr..För båtens del är 17 m/s inga som helst problem. Som premiärtur för besättningen är det dock inget vidare. Brukar ju kunna vara lite uppstissat ändå med ny båt. Vilken kuststräcka gäller det? Stockholm Kalmar Share this post Link to post Share on other sites