Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
pentaracer

Princess V42 VP D6 tips och trix

Rekommendera Poster

Eller den 2007 i UK?

Shit det är ju en MKII! Den ringer jag på direkt, ser dock att locken för sjövattenfilter inte är bytt..

 

 

Undrar just om hur man får hem en sån? Inte sugen på att ta den sjövägen.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jodå, kör hem den. Det gjorde jag med min. En resa du sent glömmer

Redigerad av BerraS
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Eller den 2007 i UK?

Shit det är ju en MKII! Den ringer jag på direkt, ser dock att locken för sjövattenfilter inte är bytt..

 

 

Undrar just om hur man får hem en sån? Inte sugen på att ta den sjövägen.

 

Transporten fixar jag :)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Eller den 2007 i UK?

Shit det är ju en MKII! Den ringer jag på direkt, ser dock att locken för sjövattenfilter inte är bytt..

 

 

Undrar just om hur man får hem en sån? Inte sugen på att ta den sjövägen.

 

Håll koll på att båten är momsad, att priset som anges är ink moms.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är kanske ute och cyklar men den i UK 2007 som jag såg kostade ju 149 000 pund omomsad. Detta blir väl ca 2,1 mille efter valuta och moms? Då har det ju finnits andra här som gått billigare i Sverige.

 

/J

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är kanske ute och cyklar men den i UK 2007 som jag såg kostade ju 149 000 pund omomsad. Detta blir väl ca 2,1 mille efter valuta och moms? Då har det ju finnits andra här som gått billigare i Sverige.

 

/J

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Transportkostnad tillkommer och utrustning som kanske är specifikt för Skandinavien så som, epoxibehandlat skrov, ankarspel i aktern, peke med stege, etc.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är ju helt otroligt, när börjar folk kränga sina båtar egentligen? Inte en enda V42 till salu på 3 månader, den jag kikade på var inte till salu.

 

Börjat kika på Bavaria...

 

Jag köpte min V42 i höstas, just med jollegarage och den sitter det KAD300 i.

Personligen ville vi ha jollegaraget, för vi har mer användning av det och solbädden än en stor soffa.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Det är ju helt otroligt, när börjar folk kränga sina båtar egentligen? Inte en enda V42 till salu på 3 månader, den jag kikade på var inte till salu.

 

Börjat kika på Bavaria...

 

Jag köpte min V42 i höstas, just med jollegarage och den sitter det KAD300 i.

Personligen ville vi ha jollegaraget, för vi har mer användning av det och solbädden än en stor soffa.

 

Lite OT:

Ett sunt inlägg tycker jag.

Alltför ofta görs inlägg med värderingar om vilka planlösningar som är "bäst" eller huruvida en båt är "skandinavisk" eller inte, om axlar vs. drev. Inte sällan antyds att den som väljer fel är lite bakom flötet. Var och en får göra sin värdering utifrån den situation man befinner sig i och vad man tror/vet sig behöva. Kan tänka mig att det är suveränt som stuvutrymme!

 

/J

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Är kanske ute och cyklar men den i UK 2007 som jag såg kostade ju 149 000 pund omomsad. Detta blir väl ca 2,1 mille efter valuta och moms? Då har det ju finnits andra här som gått billigare i Sverige.

 

/J

Japp, plus att den redan var såld

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Det är ju helt otroligt, när börjar folk kränga sina båtar egentligen? Inte en enda V42 till salu på 3 månader, den jag kikade på var inte till salu.

 

Börjat kika på Bavaria...

Jag köpte min V42 i höstas, just med jollegarage och den sitter det KAD300 i.

Personligen ville vi ha jollegaraget, för vi har mer användning av det och solbädden än en stor soffa.

Lite OT:

Ett sunt inlägg tycker jag.

Alltför ofta görs inlägg med värderingar om vilka planlösningar som är "bäst" eller huruvida en båt är "skandinavisk" eller inte, om axlar vs. drev. Inte sällan antyds att den som väljer fel är lite bakom flötet. Var och en får göra sin värdering utifrån den situation man befinner sig i och vad man tror/vet sig behöva. Kan tänka mig att det är suveränt som stuvutrymme!

 

/J

 

Helt sant, bra att det finns olika båtar men jag vet precis vad jag vill ha. Känns skönt men samtidigt jobbigt när det inte finns några på marknaden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej alla

 

Igår var jag och kikade på en med D6 310 motorer och efter lite körning hittades grönt kylvatten i kölsvinet. Kan ju bero på att det var lite för mycket kylvatten i kylaren antar jag, eller är det en varningsklocka?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kanske snarare lite är spill som hamnat i tråget under motorn i samband med avkonserveringen? Nivån i kylaren är ju lätt att kontrollera.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag får kolla lite på det, men vattnet fanns där inte innnan provkörning, men visst, det kan ju ha runnit dit

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag råkade ut för att ena motorn larmade för lågt vatten nu i våras. Det hade läckt ut lite kylarvätska i kölsvinet.

 

Efter mycket letande hittade jag felet. På undersidan av expansionskärlet går det en liten svart slang.

Därifrån läckte det. Har dragit åt klammern och nu är det tätt.

Kvalitén på slang och klammer vara sådär så den byts ut i vinter.

Läckaget var löjligt lite och mycket svårt att hitta.

 

Inte säkert att detta är felet för dig, det kan ju vara vad som helst.

 

(Om säljaren fyllt på med kylarvätska så är det viktigt att denne fyllt på med rätt kylarvätska. Fyller man på med fel kylarvätska kan det påverka packningar felaktigt.)

 

 

Blir köp kan du skriva in i avtalet att du tar dit en Penta servicetekniker som undersöker det misstänkta felet samt besiktigar motorer och drev. Är det inget fel så betalar du för teknikern. På så sätt styr du vad han skall titta på och det är du som "äger dennes arbete på plats".

 

Är det ett fel så:

alt1. Säljaren betalar för teknikern samt reparationer.

alt2. Du har rätt att häva köpet.

 

Visar det sig att det är allvarliga fel på motorer och drev så har du möjlighet att dra dig ur köpet.

 

 

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag får kolla lite på det, men vattnet fanns där inte innnan provkörning, men visst, det kan ju ha runnit dit

 

Jag har själv råkat ut för det jag beskrev några gånger. Har D6-310 men i en betydligt mindre båt, så det är väldigt trångt vid sidan runt vattenpump och ännu värre där bak vid värmeväxlaren. När man konserverar/avkonserverar eller byter anod i värmeväxlaren är det lätt att det spills lite under motorn. I mitt fall (och säkert i ditt) lutar tråget under motorn (eller i avsaknad av tråg kölskrapet) akterut. Spillet brukar rinna fram när man farit runt lite i sjö första och kanske andra turen på säsongen, sen är det borta (efter att man torkat rent förstås).

 

Det kan givetvis vara något annat fel, men läcker kylsystemet bör ju nivån i kylaren sjunka och det är ju lätt att hålla koll på.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jepp, det blir köp nästa vecka, gutt! Ska kolla igenom den så gott det går. Motorerna spinner gott och allt verkar vara visuellt ok iallafall. D6 is the shit, Wish me luck!

Redigerad av pentaracer
  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag planerar köra hem förvärvet på torsdag och som det ser ut just nu visar SMHI 17m/s på torsdag. Vad är rimligt för en V42 ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag planerar köra hem förvärvet på torsdag och som det ser ut just nu visar SMHI 17m/s på torsdag. Vad är rimligt för en V42 ?

Nu har ju inte jag följt tråden fullt ut men 17 m/s låter lite väl mkt för att få en bekväm resa hem även med en såpass stor båt! Jag hade nog "bryggseglat" tills väder"leken" blev lite bättre! Kram Ivan Redigerad av Ivan65

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

SMHI visar 17 och klart visar 4, var inte prognoserna bättre förr..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jepp, det blir köp nästa vecka, gutt! Ska kolla igenom den så gott det går. Motorerna spinner gott och allt verkar vara visuellt ok iallafall. D6 is the shit, Wish me luck!

 

Lycka till! Är det versionen med solsäng eller soffa?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

SMHI visar 17 och klart visar 4, var inte prognoserna bättre förr..

För båtens del är 17 m/s inga som helst problem.

Som premiärtur för besättningen är det dock inget vidare. Brukar ju kunna vara lite uppstissat ändå med ny båt.

Vilken kuststräcka gäller det?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så långt fram är prognoser ändå väldigt osäkra så planera inte med det som grund.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

17 meter är inte alltid 17 meter utan det beror på var du är samt också vindriktingen och övrigt väder (17 meter från fel och och i hällregn upplevs ju lite annorlunda är samma vind i nosen under blå himmel.

 

Klok synpunkt från coppertail, varför inte låta premiärturen ske i lugnast möjliga väder (om det medges)?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

SMHI visar 17 och klart visar 4, var inte prognoserna bättre förr..

För båtens del är 17 m/s inga som helst problem.

Som premiärtur för besättningen är det dock inget vidare. Brukar ju kunna vara lite uppstissat ändå med ny båt.

Vilken kuststräcka gäller det?

Stockholm Kalmar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...