Gå till innehåll
onsdag 28 januari 2026
Micke9000

Bokat sjösättning?

Rekommendera Poster

Hej på er.

Vintern är kvar men våren är på ingång.

Hur ligger det till i er planering ang sjösättning?

Själv brukar jag sjösätta i slutet av april eller i början av maj.

Lägger in ett par bilder sedan i höstas :)

post-58853-0-53553500-1486760048_thumb.jpg

post-58853-0-35308600-1486759708_thumb.jpg

post-58853-0-91230700-1486760184_thumb.jpg

post-58853-0-28042200-1486760565_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På min båtklubb sjösätts i omvänd ordning mot upptagningen. När torrsättningsdag är bokad så är även sjösättningsdag också bokad. Jag sjösätter på påskafton.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag brukar aldrig sjösätta förrän i slutet av Maj, början av Juni.

Fast jag tar försåts inte upp förrän nån vecka, några dar före sjösättningen.

"Boka" upptagning brukar jag göra nån dag före eller kanske samma dag som upptagnigen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag ligger kvar i sjön, inte helt frivilligt utan pga av en gallblåsa. Hittills har det gått bra, över förväntan. Ska troligen flytta till en brygga med el, nu måste jag lägga ut 55m kabel för att få ström.

I juni tänkta jag ta upp för att byta ett par genomföringar mm.

Om inget oförutsett händer så kommer jag aldrig mer förvara båten på land.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag ligger kvar i sjön, inte helt frivilligt utan pga av en gallblåsa. Hittills har det gått bra, över förväntan. Ska troligen flytta till en brygga med el, nu måste jag lägga ut 55m kabel för att få ström.

I juni tänkta jag ta upp för att byta ett par genomföringar mm.

Om inget oförutsett händer så kommer jag aldrig mer förvara båten på land.

Du ligger spontant kvar.

Då har du inte pumpar eller annan utrustning som virvlar, skapar usfritt runt båten?

Vilka "ligfa kvar"- åtgärder har du gjort?

Good luck med blåsan osv.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har tömt vatten/bajstank.

Plockat bort tryckvattenpump och sugit rör o slangar torra.

Stängt bordsgenomförningarna, fyllt slangar med glykolvatten.

Motorns sjövattensida är också konserverad.

Ungefär samma som när jag står på land.

När det var -7° så frös inte en vattenflaska som stod på köksbänken.

Till och från sitter båten fast i isen men det går att komma loss och i 5 cm gick går det bra att leka isbrytare.

Några andra båtar som ligger kvar har inte gjort något men de har element som håller 5-10° ombord.

Under kanske 10 år har jag pratat med alla vinterliggare jag träffat, ingen har haft några problem och ingen tänker återgå till att ta upp.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

29 april kl. 10 - 12!

Det blir förhoppningsvis en fin första långhelg med båten, kanske valborgsfirande i Sandhamn. Det är fint där när det är lite lugnare än mitt under säsongen.

Nu är det ju typ 30 år sedan jag var i Sandhamn så det kanske är "hopplöst" även på Valborg?

Någon som vet?

Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

bhemac: När båten ligger i - blir det mycket nedsmutsning på båten? Jag är sugen på att låta min ligga under kommande vinter, dock med grundvärme i. Känns trist att ta upp samtidigt som det kanske är bra att den får torka ur ibland..

Ang Sandhamn så är vi där ibland, utanför högsäsong, då är det trevligt, inte jättemycket folk. Tyvärr så har ägarna fått spelet och stänger ner seglarhotellet när det inte är högsäsong. Man kan hyra det, om man hyr hela..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad jag kan se så är det lite skit på sidorna men det kom nog tidigare annars verkar det nästan renare, ingen större skillnad i alla fall.

När jag tar upp i juni så får jag göra rent, vaxa mm. Går ju ganska bra när det är 22° varmt.

Grundvärme är nog bra och en avfuktare när det är mer än +5° ombord, jag har fixat en termostat med två utgångar, över resp under +5°.

Det här med fukt i skrovet kan man fundera på. En kille berättade att han vägde sin båt innan den ställdes in inomhus. På våren var den mer än 100kg lättare, samma sak två år i rad. Man kan fundera på vad som händer med den vattenmängden när båten står på land i -20°C kyla.

Det är en obeskrivlig känsla att åka ut, om än bara en stund, mellan jul och nyår.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

...

Ang Sandhamn så är vi där ibland, utanför högsäsong, då är det trevligt, inte jättemycket folk. Tyvärr så har ägarna fått spelet och stänger ner seglarhotellet när det inte är högsäsong. Man kan hyra det, om man hyr hela..

Då blir det nog en tur dit på Valborg. Har för mig att de har fackeltåg till elden på Fläskberget. Sedan en bit mat på Värdshuset.

"Tajmat och klart, in i minsta detalj"

Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

...

Då blir det nog en tur dit på Valborg. Har för mig att de har fackeltåg till elden på Fläskberget. Sedan en bit mat på Värdshuset.

"Tajmat och klart, in i minsta detalj"

Mackey

Se bara till så att Du inte lägger Dig i Viamares hamn för den är nämligen enligt deras egen utsago "ingen vanlig gästhamn". Det kostar nog klöver att ligga där...  :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...