Gå till innehåll
måndag 29 april 2024
ossy

Balansupphängd ugn

Rekommendera Poster

Hej. I samband mad att jag flyttar upp pentryt från ruffen till utrymmet under doghouse, tänkte jag byta till gasolspis med ugn. I nuläget har vi bara spis, utan balansupphängning. Det har aldrig inneburit problem, då vi aldrig nyttjar spisen under gång. Vill man ha ugn med balansupphängning så bygger det ca 25mm i bredd. Dessa 25 mm innebär en väsentlig ombyggnad av befintligt utrymme. Då undrar jag: är det motiverat att ha balansupphängd ugn, om man inte avser att laga mat i ugnen under kraftig lutning? Är det värt den större ombyggnationen?

Tar även gärna emot tips om vilken spis/ugn jag ska köpa. /Oscar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en balansupphängd ugn, den står dock alltid i låst läge.. när jag bytte så blev den nya upphängd på samma vis som den gamla men när jag mest seglar ensam så lagas det inte mat under gång.

 

Kanske att balansupphängningen kommer till nytta under någon 24 timmars i framtiden?

 

Så jag tycker nog att ni lugnt kan montera er nya ugn fast..

 

Rörande fabrikat så har jag dock inga goda råd, själv köpte jag en Eno Gasccogne begagnad, priset var rätt och den var i vart fall snyggare än den gamla och väl använda bruna 80talsugn som satt där tidigare...

 

Själv gillar jag Origo men deras spis med ugn låg långt utanför min budget...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

- - - 

Då undrar jag: är det motiverat att ha balansupphängd ugn, om man inte avser att laga mat i ugnen under kraftig lutning? Är det värt den större ombyggnationen?

Tar även gärna emot tips om vilken spis/ugn jag ska köpa. /Oscar

 

I en motorbåt är det helt omotiverat att ha balansupphängd spis.

Att segelbåtar har balansupphängd spis beror ju på att de lutar konstant vid bidevindssegling och då blir det helt omöjligt att använda spisen under gång.

 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var lite så jag tänkte också. Då spolar jag balansupphängningen, och kommer undan med en lindrigare ombyggnation. Tack för tipsen!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var lite så jag tänkte också. Då spolar jag balansupphängningen, och kommer undan med en lindrigare ombyggnation. Tack för tipsen!

 

Se bara till att skaffa en spis som det går att montera grythållare på så att varma grytor inte åker i durken eller skvätter ner kocken med kokhett vatten) om det kommer ett svall. Ugnsluckorna brukar det alltid finnas spärr på.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur ofta lagar man mat under svår sjögång? I alla tider har jag haft upphängningen låst, en rörlig spis är farlig.

Ha en "stormkastrull" dvs dubbelt så hög som bred undanstuvad!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur ofta lagar man mat under svår sjögång? I alla tider har jag haft upphängningen låst, en rörlig spis är farlig.

Ha en "stormkastrull" dvs dubbelt så hög som bred undanstuvad!

Problemet är att ibland uppstår "svår sjögång" i dom finaste naturhamnar när nån marodör åker förbi under planingsfart men med stäven pekandes mot himlen och en tsunamivåg i häcken. 

/Claes

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Hur ofta lagar man mat under svår sjögång? I alla tider har jag haft upphängningen låst, en rörlig spis är farlig.

Ha en "stormkastrull" dvs dubbelt så hög som bred undanstuvad!

Problemet är att ibland uppstår "svår sjögång" i dom finaste naturhamnar när nån marodör åker förbi under planingsfart men med stäven pekandes mot himlen och en tsunamivåg i häcken. 

/Claes

 

 

Det kanske kan inträffa även om jag aldrig varit med om det. Det ska till ett riktigt svallmonster för att båten ska kränga 15-20°. Antagligen åker mat, kryddor, porslin mm i durken samtidigt. Sen finns det ju lite fördröjning i balansupphängningen innan den reagerar, den faktiskt ha motsatt effekt.

 

På en båtmässa var jag hos en leverantör av lite mer exklusiv köksutrustning. Jag gnällde på balansupphängningen men då fick veta att det där förstod mig inte på.

Balansupphängningen är till för att kunna använda spisen i en segelbåt som ligger på en lång bog med kontant krängning. När spisen stabiliserat sig låser man balansupphängningen, spisen får absolut inte användas utan att var låst.

 

Ska man klara svallmonster så får man ha en upphängning a la SteadyCam.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Hur ofta lagar man mat under svår sjögång? I alla tider har jag haft upphängningen låst, en rörlig spis är farlig.

Ha en "stormkastrull" dvs dubbelt så hög som bred undanstuvad!

Problemet är att ibland uppstår "svår sjögång" i dom finaste naturhamnar när nån marodör åker förbi under planingsfart men med stäven pekandes mot himlen och en tsunamivåg i häcken. 

/Claes

 

 

Det kanske kan inträffa även om jag aldrig varit med om det. Det ska till ett riktigt svallmonster för att båten ska kränga 15-20°. Antagligen åker mat, kryddor, porslin mm i durken samtidigt. Sen finns det ju lite fördröjning i balansupphängningen innan den reagerar, den faktiskt ha motsatt effekt.

 

På en båtmässa var jag hos en leverantör av lite mer exklusiv köksutrustning. Jag gnällde på balansupphängningen men då fick veta att det där förstod mig inte på.

Balansupphängningen är till för att kunna använda spisen i en segelbåt som ligger på en lång bog med kontant krängning. När spisen stabiliserat sig låser man balansupphängningen, spisen får absolut inte användas utan att var låst.

 

Ska man klara svallmonster så får man ha en upphängning a la SteadyCam.

 

Balansupphängning funkar nog inte mot svall men grythållare eller din stormkastrull är bra i dom lägena. Tyvärr är man sällan redo när det händer.

/Claes

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Grythållare kommer jag inte hoppa över.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När kommer det en gyrostabiliserad spis?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När kommer det en gyrostabiliserad spis?

 

Steadicam-spis låter roligare, då kan man dessutom springa omkring med den ;)

 

Om man nu måste laga mat i grov sjö så handlar det oftast om soppa, om nu besättningen är så hungriga. Därför är micron + några burkar soppa så bra att ha.

På fartyg i storm serveras det soppa, naturligtvis kallad stormsoppa. Man häller i vad man har. Höga kastruller som surras på spisen i kombination med "slingerräck". På borden har blöta lakan osv. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en balansupphängd ugn, den står dock alltid i låst läge.. när jag bytte så blev den nya upphängd på samma vis som den gamla men när jag mest seglar ensam så lagas det inte mat under gång.

 

Kanske att balansupphängningen kommer till nytta under någon 24 timmars i framtiden?

 

 

 

Så jag tycker nog att ni lugnt kan montera er nya ugn fast..

 

Rörande fabrikat så har jag dock inga goda råd, själv köpte jag en Eno Gasccogne begagnad, priset var rätt och den var i vart fall snyggare än den gamla och väl använda bruna 80talsugn som satt där tidigare...

 

Själv gillar jag Origo men deras spis med ugn låg långt utanför min budget...

Jag har inte heller under mitt 28 åriga båtinnehav saknat att laga mat på spisen under gång. Maten har vi fixat före avgång, för att njutas undrer gång.

jag har som ni förstår inte gjort några långa seglingar. Kanske likt de flesta båtägare, vad vet jag?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som tidigare sagts -det beror på hur och när man tänkt sig att använda spisen. Väljer man att göra mat/koka kaffe under färd under lite stökigare omständigheter kan det vara bra med balansupphängning. Det behöver inte ens vara blåsig sjögång utan det räcker att ta sig ut genom Stockholms skärgård en fredagskväll.

Men man behöver ju inte göra mat under färd och man kan använda termos.

Själv använder vi den balanshängda spisen ganska ofta eftersom vi bl.a gillar färskbryggt kaffe.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är mest intresserad hur du kommer flytta upp köket till doghouse, Ska du få plats även med vattenkran? Vad kommer du använda det gamla köket till? Jag har länge velar flytta upp vatten och spis men inte funnit någon riktigt bra lösning än.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När kommer det en gyrostabiliserad spis?

 

Det fanns enlågiga gyroupphängda fotogenspisar för båt på typ 60-talet. Dessa förutsatte montering på skott, så det var nog inte så himla praktiska.

 

Extrema tävlingsseglare äter ofta frystorkad mat, de har moderna små gasolkök med den typ av upphängningsanordning som klättrare använder när de övernattar på små avsatser.

 

Inget nytt under solen alltså ;) 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man ska komma ihåg att det är en betydande säkerhetsrisk att använda spisen under gång. Seglar man typ 24 timmars el likn så är det jollebyxor och stövlar som gäller, oavsett väder.

Ingen som varit med om att öppna ugnsluckan på en dinglande spis så att potatisvattnet rinner över?

Idag kn man koka kaffe med en elektrisk kaffebryggare, betydligt säkrare.

Använd bara balansupphängd spis om krängningen är konstant 15° eller mer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man ska komma ihåg att det är en betydande säkerhetsrisk att använda spisen under gång. Seglar man typ 24 timmars el likn så är det jollebyxor och stövlar som gäller, oavsett väder.

Ingen som varit med om att öppna ugnsluckan på en dinglande spis så att potatisvattnet rinner över?

Idag kn man koka kaffe med en elektrisk kaffebryggare, betydligt säkrare.

Använd bara balansupphängd spis om krängningen är konstant 15° eller mer.

 

 

Alldeles riktigt. Det finns inte ett balansupphängt kök vad jag känner till, som klarar sig förbi Waxholm.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jollebyxor o gummistövlar i all ära, de har inte haft i byssan att göra på ganska länge, inte på däck heller kanske ;)

 

Hur lagar Volvo OR- eller Vendée globeseglarna mat och vad äter de?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är mest intresserad hur du kommer flytta upp köket till doghouse, Ska du få plats även med vattenkran? Vad kommer du använda det gamla köket till? Jag har länge velar flytta upp vatten och spis men inte funnit någon riktigt bra lösning än.

Jag har bytt båt, så pentryflytten gäller ej Albin 25. "Nya" båten är en Winga 30. Ett väldigt prisvärt, bra, större alternativ till A25. Mer lättmanövrerad utan bogpropp, än A25 med dito.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...