Alicia1 44 Posted September 12, 2016 Funderar på att byta ut mina lite slitna, solblekna lanternor till nya LED-lanternor. Behöver jag tänka på annat än att "bara" byta ut dom? typ montera motstånd, spänningsomvadlare...osv Skulle se fräschare ut med lite nya lanternor till nästa år. //Björn S flipper 760. -89 Share this post Link to post Share on other sites
bhemac 2,856 Posted September 12, 2016 Det är bara att byta, se bara till att de är godkända av Sjöfartsverket, det ska stå på kartongen. Share this post Link to post Share on other sites
jussi_h 15 Posted September 14, 2016 Vid montering skall du i de flesta fall beakta polariteten, dvs. lampans + -tråd till + -spänningen. Share this post Link to post Share on other sites
Georg_Ohm 3,956 Posted September 15, 2016 Jag upptäckte att led-lamporna som jag ersatte glödlamporna med i lanternorna var trepoliga. Glödlamporna är tvåpoliga. I botten av socklen finns två "pluppar" av lödtenn, på glödlampan är dessa + och -. På led varianten är dessa pluppar "hel- och halvljus" medan godset i sockeln är minus. Sedan upptäcket jag att det gröna ljuset i sb-lanternan blev mer blåaktigt med lysdiodslampor. Så det finns säkert en anledning till att dessa inte är godkända. Share this post Link to post Share on other sites
Peter_K 3,506 Posted September 15, 2016 Jag upptäckte att led-lamporna som jag ersatte glödlamporna med i lanternorna var trepoliga. Glödlamporna är tvåpoliga. I botten av socklen finns två "pluppar" av lödtenn, på glödlampan är dessa + och -. På led varianten är dessa pluppar "hel- och halvljus" medan godset i sockeln är minus. Sedan upptäcket jag att det gröna ljuset i sb-lanternan blev mer blåaktigt med lysdiodslampor. Så det finns säkert en anledning till att dessa inte är godkända. Exakt; det är inte tillåtet att byta glödljus i lanternor avsedda för glödljus mot LED. Lanternorna är då inte godkända längre, men frågan avsåg vad jag förstår helt nya lanternor som är byggda med LED-ljus. 1 Share this post Link to post Share on other sites
Georg_Ohm 3,956 Posted September 15, 2016 Jag upptäckte att led-lamporna som jag ersatte glödlamporna med i lanternorna var trepoliga. Glödlamporna är tvåpoliga. I botten av socklen finns två "pluppar" av lödtenn, på glödlampan är dessa + och -. På led varianten är dessa pluppar "hel- och halvljus" medan godset i sockeln är minus. Sedan upptäcket jag att det gröna ljuset i sb-lanternan blev mer blåaktigt med lysdiodslampor. Så det finns säkert en anledning till att dessa inte är godkända. Exakt; det är inte tillåtet att byta glödljus i lanternor avsedda för glödljus mot LED. Lanternorna är då inte godkända längre, men frågan avsåg vad jag förstår helt nya lanternor som är byggda med LED-ljus. Jo, jag förstod det, men tänkte väl att trådens rubrik lockar läsare som har funderingar på allehanda led-lanternor, sådana avsedda för glödljus, eller modernare med ingjutna LED-lampor som man inte kan byta ut. Sedan tog jag för självklart att man förstår att även de vita topp och akterlanternorna går i ett blåaktigt kallvitt ljus. Glödlampan är ju mer varmvit, på gränsen till gul, iallafall vid måttligt spänningsfall. Så, man kan ju fråga sig hur det blir i segelbåtar med många meter kabel till topplanternan, med klen kabelarea och kanske oxiderade kontakter... Sedan kan man väl då reflektera att man inte heller kan byta till lampor eller led-ljus i lanternor avsedda för fotogenbrännare, eller det kanske man kan då dessa troligtvis inte är godkända iallafall inte enligt nuvarande bestämmelser.... Men det blir väl ungefär som att spela in fonografrullar i Mp3-filer... Share this post Link to post Share on other sites
AlfaAlfa 48 Posted September 15, 2016 Det är bara att byta, se bara till att de är godkända av Sjöfartsverket, det ska stå på kartongen. EN 14744, EN 60945 är vel dom godkänningar man behöver inom EU. Detta märks ofta med pinnratt symbol. Share this post Link to post Share on other sites
bhemac 2,856 Posted September 15, 2016 Nja, de ska vara godkända och provad av ett testhus. EN-nummren säger att de är gjorda för att uppfylla kraven. Så här säger Transportstyrelsen, Fartygstekniska enheten: "Alla lanternor ska ha ett certifikat som visar att de är godkända och uppfyller kraven enligt de Internationella sjövägsreglerna bilaga 1 vilket i Sverige motsvarar Sjöfartsverkets föreskrifter SJÖFS 1989:15, Bilaga 1 (fr.o.m. 1 juli 2009 är det Transportstyrelsens föreskrifter TSFS 2009:44 i detta fall som gäller). I Sverige är det Statens Provningsanstalt i Borås som typgodkänner lanternor. Lanternor som har typgodkännande från annat EU lands testhus godtas även i Sverige. Innan köp så begär certifikat" Share this post Link to post Share on other sites
ossy 26 Posted September 15, 2016 Jag upptäckte att led-lamporna som jag ersatte glödlamporna med i lanternorna var trepoliga. Glödlamporna är tvåpoliga. I botten av socklen finns två "pluppar" av lödtenn, på glödlampan är dessa + och -. På led varianten är dessa pluppar "hel- och halvljus" medan godset i sockeln är minus. Sedan upptäcket jag att det gröna ljuset i sb-lanternan blev mer blåaktigt med lysdiodslampor. Så det finns säkert en anledning till att dessa inte är godkända.[/ Den lampsockeln du beskriver är säkert BAY15d. Den har olika effektlägen på vardera "bottenplupp", dit plus kopplas (båda är plus). Minus på höljet. Sockelvarianten på båtar brukar vara av typen BA15b. Den har också två bottenpluppar, men där är den ena plus och den andra minus, (höljet ingen polaritet.) BAY15d har lite osymmetriska "sidopluppar" på höljet, medans BA15d har plupparna på samma höjd. På ledlampor med BA15d-fattning funkar bara lampan åt ena hållet. Om den inte lyser, vrid lampan ett halvt varv i sockeln. Share this post Link to post Share on other sites
bhemac 2,856 Posted September 15, 2016 Tvärtom va? Lanternor har BAY15D med sidoplopparna på lika höjd. BA15D brukar ha två glödtrådar, finns även med en glödtråd och har då inte jord i höljet. Share this post Link to post Share on other sites
ossy 26 Posted September 15, 2016 Kan ha blandat ihop det lite... Share this post Link to post Share on other sites
Volvo_Penta 565 Posted September 15, 2016 BA15S = Ø15 mm. Singelpol. + i sockelns mitt, - i höljet. BA15D = Ø15 mm. Dubbelpol. + och - i sockel. Såväl BA15S och BA15D finns med bajonettstiften på olika höjd och har då tillägget Y. Ex BAY15D. Stiften sitter med fördelning om 180°. BAY15D har vid 1-poligt elsystem 2 st + i sockel, - i höljet. Detta för att man inte ska kunna montera lampan fel. Glödtrådarna kan ju ha olika effekt och syften. U i stället för Y, då sitter stiften på samma höjd men med fördelning om 150°/210°. Z i stället för Y, då sitter stiften på olika höjd och med fördelning om 150°/210°. Finns säkert någon mer udda variant också om vi gräver lite djupare i lådorna... Share this post Link to post Share on other sites
Alicia1 44 Posted September 15, 2016 Hm.. det kanske lutar åt att endast byta plastkåporna, så lyser dom klarare. Visste att det var en djungel med LED. Jag har sett båtar med nästan blått sken på Sb sida, kan nog inte vara godkänt. //B Share this post Link to post Share on other sites
Georg_Ohm 3,956 Posted September 15, 2016 Nej, LED-lamporna har piggarna på exakt samma ställe och (på olika) höjd som glödlampsversionen, iallafall dom jag köpte. Mekaniskt passar dom alltså perfekt i den gamla lanternans lamphållare. Share this post Link to post Share on other sites
ossy 26 Posted September 15, 2016 Tack för bra sammanställning, Volvo_Penta. Nu blev allt lite klarare. Share this post Link to post Share on other sites
bhemac 2,856 Posted September 15, 2016 Hm.. det kanske lutar åt att endast byta plastkåporna, så lyser dom klarare. Visste att det var en djungel med LED. Jag har sett båtar med nästan blått sken på Sb sida, kan nog inte vara godkänt. //B Ja det är nog både enklast och klokast. Man har ju inte bara lanternorna för att man måste utan för att synas. Priserna på LED-lanternor kommer nog att sjunka även om Biltemas inte är mycket dyrare än vanliga. Share this post Link to post Share on other sites
Mackey 3,943 Posted September 16, 2016 (edited) Typiskt MG. I första svaret får TS det enda svar han behöver. Det är bara att byta, se bara till att de är godkända av Sjöfartsverket, det ska stå på kartongen. Nästa inlägg om polaritet är också relevant. Vid montering skall du i de flesta fall beakta polariteten, dvs. lampans + -tråd till + -spänningen. Sedan följer en mängd - i och för sig intressanta - inlägg som förvirrar TS så att han i inlägg #13 bestämt sig för att bara byra glasen på sina lanternor eftersom det här med led är en djungel. Hm.. det kanske lutar åt att endast byta plastkåporna, så lyser dom klarare. Visste att det var en djungel med LED. Jag har sett båtar med nästan blått sken på Sb sida, kan nog inte vara godkänt. //B Mackey Edited September 16, 2016 by Mackey Share this post Link to post Share on other sites
Ruskpricken 157 Posted September 22, 2016 Åsså kom Mackey med det 17:e inlägget, lika onödig som de andra? Äru på sur humör? Detta är inte typiskt på MG, så här är det på nästan alla sajter. Det flippar ur lite hipp som happ. Man associerar till olika tankebanor osv. Det är ganksa mänskligt. Så länge det inte flippar ur helt eller går till personangrepp å rent skitsnack. Share this post Link to post Share on other sites