Gå till innehåll
fredag 26 april 2024

Rekommendera Poster

Rörö var rätt, å ja som försökte att fixa till en svår bild.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Rörö var rätt, å ja som försökte att fixa till en svår bild.

 

De där ilsket röda taken måste ha fastnat i minnesbanken på något sätt...

Här kommer en ny bildgåta att fundera över:

Norrmannen har gått på grund och "söta bror" kommer till undsättning. Men var?

 

riddle14.jpg?raw=1

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Äh, jag har ju inga bilder alls att lägga upp. Får återkomma i tråden efter nästa års säsong, när jag förhoppningsvis har nåt att låta er gissa på!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Rörö var rätt, å ja som försökte att fixa till en svår bild.

 

De där ilsket röda taken måste ha fastnat i minnesbanken på något sätt...

Här kommer en ny bildgåta att fundera över:

Norrmannen har gått på grund och "söta bror" kommer till undsättning. Men var?

 

riddle14.jpg?raw=1

 

 

 

Att norrmannens grundstötning skett inom ett naturreservat är rätt uppenbart - frågan är bara vilket!?

 

Där har jag aldrig gått på grund. :blink:

 

Du får nog ge oss mer ledtrådar!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Rättvik, fel ö.

 

post-89760-0-22661700-1474436457_thumb.jpg

 

Som i "Ring så spelar vi" lägger jag in en ledtråd i rubriken.

Nej, det är inte i W-län, trots namnet, vi håller oss i O-län om man nu skall återanvända de gamla länsbokstäverna.

 

 

 

På Speljakts bildgåta gissar jag Ejdedalsholmen, söder om Resö, nordost Havstenssund.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

På Speljakts bildgåta gissar jag Ejdedalsholmen, söder om Resö, nordost Havstenssund.

 

Ligger Ejdedalsholmen inom naturreservatet/natura 2000 området Lindö-Kalvö-Trossö!?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På Eniros karta heter den Ejdeholmen, jag vet inte hur det är men naturvårdsområderna där, det finns flera alldeles intill varandra.

Jag gjorde en gång misstaget att förväxla en farledsmarkering i plottern med en en gräns för naturvårdsområde eller fågelskyddsområde, kunde gptt åt helskotta, men jag upptäckte misstaget då det började bli grunt.... och "farleden" gick rakt mot en liten ö....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På Eniros karta heter den Ejdeholmen, jag vet inte hur det är men naturvårdsområderna där, det finns flera alldeles intill varandra.

Jag gjorde en gång misstaget att förväxla en farledsmarkering i plottern med en en gräns för naturvårdsområde eller fågelskyddsområde, kunde gptt åt helskotta, men jag upptäckte misstaget då det började bli grunt.... och "farleden" gick rakt mot en liten ö....

 

När man tittar på Länstyrelsens karta för "naturvårdsområda" exkluderar den ön ifråga - va katten den nu heter.

 

Speljakt har varken sagt bu eller bä.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej, Ejgdeholmen var det ej som norrmannen fastnade vid. Vi ska ett stycke åt nordväst.

Gåtans formulering innehåller redan en flagrant ledtråd, men här kommer två till:

Fotografen befinner sig vid ett fågelskär.

Sandstranden i bakgrunden har ofta besök av barnfamiljer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min gissning är vid Lilla och Stora bror vid Tjälleskären "Tjälle= Strandskata

Hälsningar Ove

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min gissning är vid Lilla och Stora bror vid Tjälleskären "Tjälle= Strandskata

Hälsningar Ove

 

Alldeles riktigt, Store Bror i bakgrunden.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var finns denna fina långsidesplats, plats för max 2-3 båtar

 

 

post-66141-0-83301000-1474520074_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gula skären, eller Guleskären i Gåsöarkipelagen.

Det finns också en liknande sådan naturlig "kaj" vid Kockholmarna litet söderut i bland Vasholmarna.

-Jag tycker nämligen att bergets färg går litet i den gula färgen.

 

Sedan kan jag ju tycka att Oves båt har en attityd jag gillar!

Den attityden signalerar ungefär så här:

Här är en båtmänniska som vet vad hen ger sig in på, här finns adekvat utrustning för båtliv sena höstar och tidiga vårar, hängslen och livrem, multipla navigations- och kommunikationshjälpmedel.

Solpaneler eftersom det i allmänhet saknas eluttag i graniten. Sökarlykta, adekvat dimensionerade lanternor. Stabil båt som av tradition passar in i Bohuslän. Uniformt samordnade vindrutetorkare. Det är väl egentligen bara skorstenen till Reflekskaminen som saknas...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Rättvik, fel ö.

 

Viken innanför Rättarens fyr, på Vrångö.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Georg

Tack för omdömet, jag kan också sakna reflexkamin men har ingenstans att ha den. Vi har dieselvärmare och gångvärme och en liten kamin i akterruffen där vi sover som drivs med två stora värmeljus, det räcker för oss. Du är i rätt område, en liten ledtråd om man tar bort två bokstäver i mitten på namnet kan det lite förvrängt bli en kroppsdel, inte det som står i sjökortet utan det som ortsbefolkningen kallar denna lilla hamn.

Hälsningar Ove

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ibland gör man sina tabbar.

 

Nån gång på 1990-talet försökte jag gå in mellan två små skär i Gåsöarchipelagen med min segelbåt.

 

Har för mig att det var dubbat av kryssarklubben.

Hade väl inte läst beskrivningen på platsen så noga, så den där järnklumpen som konstruktören av någon outgrundlig anledning hängt under båten tog i botten och jag gick därifrån ganska snopen.

 

Nu ligger ju mina pärmar med naturhamnar i båten, så jag vet inte namnet på skären, men det var dom skären sydost Dammholmen. Det är min gissning.

 

post-106994-0-84707200-1474604237_thumb.png

 

Sen finns det ett par liknade spiltor lite söderut - om man kollar på sjökortet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är inte där, men finns med i sjökortsbilden, du skall åt nordost. Bilden är tagen mot nordväst.

Hälsningar Ove

Redigerad av Ove-T

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi har bekanta som har hus på Gåsö, på en vägg deras hus finns ett skökort uppsatt med häftsift, med alla de lokala namnen inskrivna, jag kan väl förstå att sjöfartsverkets kartritare valde andra namn. Många av de lokala namnen hänsyftar till genitala benämningar, det finns en vik som heter valfittan och en udde med namnet valballen... Sedan kan ni räkna ut själva vad andra vikar och uddar eller öar heter...

 

Min båt har (ännu) inte lika många antenner som din, men i övrigt finns det likheter i utrustningen. Inte heller jag har nån bra plats att ställa en Refeks på.

 

Då chansar jag på Långö.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du är inte långt borta, mitt förvrängda ord blir också åt det snuskiga hållet. Början på ordet är lika i sjökortet som i folkmun, det är slutet som skiljer.

Hälsningar Ove

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

skökort

Freudiansk felskrivning? ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du är inte långt borta, mitt förvrängda ord blir också åt det snuskiga hållet. Början på ordet är lika i sjökortet som i folkmun, det är slutet som skiljer.

Hälsningar Ove

 

Alla indicier pekar nu mot Pittleholmen, gissningsvis mot spiltan vid norra ändan av ön.

Jag skulle inbilla mig att hamnen är utsatt för svall från farleden, men det är kanske ingen fara?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Helt rätt, ortsbefolkningen kallar denna lilla spilta för Pittlehuvud. Vi har inte besvärads av svall de gånger vi legat där.

Hälsningar Ove

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag snubblade över denna bild från västkusten. Fartyget har jag åkt med ett flertal gånger fast då på ostkusten och det sattes in när isen blev för tjock för den ordinarie färjan. Vad heter kanalen, fartyget idag och vad hette fartyget när det användes av marinen på ostkusten. Namnet delades med en ö.

post-91186-0-19964600-1481450714.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

image.jpeg

Ok, leka vidare var det.

Bilden är medvetet halvkass.

Varnånstans?

De e bra nuförtiden utan filmrullar, att man kan slösa "film" på medvetet kassa bilder.

Förr fick man ju planera lite.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag snubblade över denna bild från västkusten. Fartyget har jag åkt med ett flertal gånger fast då på ostkusten och det sattes in när isen blev för tjock för den ordinarie färjan. Vad heter kanalen, fartyget idag och vad hette fartyget när det användes av marinen på ostkusten. Namnet delades med en ö.

Det är Svea af Bohuslän i Sotenkanalen som har haft åtta olika namn tidigare men jag tror du syftar på Märsgarn

Hälsningar Ove

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Helt rätt och här en bild på Vitsgarn som normalt användes. Vitsgarn delar namn med ön intill Märsgarn. Ön Märsgarn är väl för allmänheten mest känd för Horsfjärdskatastrofen

post-91186-0-82675300-1481480227.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Vi tar en ny bild, varifrån?

 

Hälsningar Ove

post-66141-0-20810600-1481489515_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Vi tar en ny bild, varifrån?

 

Hälsningar Ove

Tistlarna, om man gillar trädgårdsskötsel bosätter man sig nog någon annan stans...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Helt rätt, hamnen intill fyren.

 

Hälsningar Ove

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Helt rätt, hamnen intill fyren.

 

Hälsningar Ove

Ja i den viken har man ju varit inne och vänt, då ekolodet och fördäcksgasten larmat om "låga vattennivåer".

 

post-89760-0-22661700-1474436457_thumb.j

 

Eftersom det inte är någon som gissat på denna fina badvik, kommer den i repris.

 

Ledtråden då, Rättvik, fel ö.

På swinglish översätter man stadsdelen Kortedala med "Short Walley" Hisingen blir till "Elevator nobody" Kallebäck blir "Charlies Creek". Och cantinan i Star Wars ligger på Mos Eisly...

Rättvik ligger ju i W-län, men denna viken på denna ön ligger i O-län, om nu det är nån ledtråd i detta osammanhängande sammanhang.

 

...

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...