Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024

Rekommendera Poster

Hej

Viken ligger på Vrångö, nästan rätt väster om fyren Rättaren. På karta står det att viken heter Vättnena men har troligen ett annat namn i folkmun.

Hälsningar Ove

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Viken ligger på Vrångö, nästan rätt väster om fyren Rättaren. På karta står det att viken heter Vättnena men har troligen ett annat namn i folkmun.

Hälsningar Ove

Grattis, du har vunnit en fri simtur från valfri destination, valfri årstid till denna vik.

Havslevende däggdjur har ju observerats vårar och höstar i Askimsviken så det kanske är bättre att välja sommaren.

Ett av dessa däggdjur finns att beskåda på Naturhistoriska, så det är ju inte direkt att "valfritt" där, men besök är frivilliga! Något som en mellanstadielärare gjorde sig lustig över och krånglade till det för sig själv, den gången var museibesök obligatoriskt, så halva klassen missuppfattade budskapet och stod istället i entrén till Sjöfartsmuseet-Akvariet och tryckte.

 

Du får väl lägga in en ny bildgåta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Vi tar en bild som är lite svår tror jag, namnet finns inte i sjökortet men i Lantmäteriets kartor. SXK Västkustens Naturhamnar Onsala-Koster har tre beskrivna hamnar mot söder alldeles i närheten av denna ö, vilken är ön som jag står på och båten ligger vid.

Hälsningar Ove

post-66141-0-77496700-1481545995_thumb.jpg

Redigerad av Ove-T

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vild gissning.

Ser ut som om det kunde vara den sydligaste av Fjordholmarna, den saknar namn i kortet.

 

....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är betydligt längre norrut. Här kommer en ny bild tagen från samma ö mot nordväst.

 

Hälsningar Ove

 

post-66141-0-96898900-1481560143_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är betydligt längre norrut. Här kommer en ny bild tagen från samma ö mot nordväst.

 

Hälsningar Ove

 

Jag gissar på Aneskär i Fjällbacka skärgård.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Helt rätt, din tur med ny bild.

 

Hälsningar Ove

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

OK, var är vi nu?

riddle18.jpg?raw=1

 

Det är ju inte Vindön.

Men kanske Mölle...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mölle by the sea är helt korrekt.

Helvete vad båtar... ska lägga in som en "åk inte dit"- waypoint.. tack. Fast fint ser det ut. Kan va trevligt att gå på bryggan å kolla.. men inte, enligt min smak, ta båtvägen dit.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Mölle by the sea är helt korrekt.

Helvete vad båtar... ska lägga in som en "åk inte dit"- waypoint.. tack. Fast fint ser det ut. Kan va trevligt att gå på bryggan å kolla.. men inte, enligt min smak, ta båtvägen dit.

 

 

Då finns det nog trevligare hamnar.

 

Låg där en gång på 1990-talet. Just den dan rullade sjögången in kraftigt i hamnen, vi hade dessutom fått en dålig plats. 

 

Tog en promenad. Först till nån "badplats" en bit ut på Kullens halvö. "Badplats å badplats". Det var nog inte för de salta baden Mölle var så populär i början av förra seklet. "Badplatsen" bestod mest av kullerstenar - stora kulerstenar. Sen gick vi ut till fyren. Trevligt att ha varit där, men det räcker med en gång.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mölle by the sea är helt korrekt.

Ursäkta, men det tog några dagar att förstå att jag svarade rätt.

Senaste gången jag var i Mölle kom jag landsvägen, i en endast tio år gammal VW 1303S från 1973, taklucka, eberspräscher och guldmetallic, den färgen kallade vw för "Maya Gold". Dock var landsvägen inte belagd med ens bladguld som i vägen till Eldorado, men vad gjorde det då man kunde lyssna på "Eldorado, stjärnornas musik" i P3 med Kjell Alinge.... Och bilradion var ju naturligtvis en originalinstallerad Blaupunkt!

 

Nu förväntar ni er att jag skall lägga ut en ny bild att grunna över... Tja, kanske det, nån bild på överfylld gästhamn i Marstrand, Käringön, Smögen, Hunnebo, Fjällbacka eller Strömstad eller annan ort man skall undvika x flera på sin semester... Men jag kollar bland mina gamla bilder om jag finner nån lämplig bild att lägga ut... Det kan ju ta ett tag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En holme i Sthlms skärgård. Enligt sägnen blev en man avkastad på holmen. Namnet är inget man förknippar med en holme men kan man sägnen förstår man namnet. Tidigare fanns ett träd på holmen och jag blev förvånad då jag såg att det inte längre finns där.

post-91186-0-23802800-1481731731_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inget svar så här kommer en maskerad version av sägnen. Mannens yrke är en del av namnet.

 

En man hade varit och dansat och fått lift hem av en piga som hade eka med sej. Pigan ville att mannen skulle hjälpa till med rodden, för det är en ganska dryg bit över fjärden. Men mannen ville inte ro, han ville hellre vänslas med pigan. Då blev den handfasta pigan blixtförbannad lade till vid stenholmen med den ensliga tallen, knuffade i land mannen och stötte ut igen. Sätt segel på tallen och segla hem bäst du kan! hojtade pigan utifrån sjön och rodde hem ensam.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fiskarholmen?

 

 

 

Jag har annars en klurig båtgåta utan bild:

 

-Vem var världshistoriens modigaste träbåtsägare?

 

 

____

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra gissning men mannen jobbade inomhus och andra delen av namnet är ett flytetyg. Dansen hade varit på Dalarö

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alla dessa ledtrådar verkar vara fastknutna i Skomakarskeppet.

Modigaste träbåtsägaren bör ha varit gubben Noak.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vid en obruten horisont i Sthlms skärgård ligger denna badplats. Vad heter ön?

post-91186-0-42686500-1481817048_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alla dessa ledtrådar verkar vara fastknutna i Skomakarskeppet.

Modigaste träbåtsägaren bör ha varit gubben Noak.

Enligt Wilkipedia finns det 2400 arter av termiter, det kanske inte fanns lika många på Noaks tid, men att transportera tusentals termiter i en träbåt måste anses som överdjärvt. Noak kunde ju inte bortse från detta och bara "låtsas som det regnar"... Nej, iallfall inledningsvis behövde han ju inte låtsas att det regnade heller...

 

Dessvärre har jag kraftfullt begrändad kunskap om ostkusten varför jag inte kan hänga med i dessa frågor, minns inte ens namnet på ön utanför Dalarö där herr och fru Dominique bor, där hämtades iallafall en kvarglömd verktygslåda upp under leveransturen av min båt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vid en obruten horisont i Sthlms skärgård ligger denna badplats. Vad heter ön?

Trevligt ställe. Norra eller södra skärgården?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tar en till fast kanske svårare. Samma dag som jag besökte Tärnskär var jag till den här kända platsen. Vad heter skäret?

post-91186-0-10119900-1481903347_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skäret fick sitt namn för väldigt länge sedan och om namnet skulle ändras till modern svenska förstår man direkt vad det handlar om.

En annan ledtråd är att det lite närmare land ligger ett nästan 80m långt ångfartyg på botten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bravo. Inte helt rätt men det är inte lätt att skilja ett skär från ett annat. Själberget är det och det skulle hetat Sälberget på modern svenska. Inga sälar just på den bilden men de finns i mängder i det skyddade området. Länk till fartyget samt bild tagen intill Inre Bådarna.

https://dyk.net/art/ss-melanie-–-vraklexikon-46

post-91186-0-68889300-1481960994_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...