Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024

Rekommendera Poster

"Jesus-båten"

När barnen var små och litet äldre sökte dom ju sig till aktiviteter med musikalisk underhållning.

En gång hade Carola och några andra då aktiva svenska artister mönstrat på Elida, och det var nog i Smögen, på kajen där, med "tusentals" åhörare. När sedan repetoaren gled in mer på de mer religiösa sångerna tröttnade barnen, dessa sånger hade man ju redan tröttnat på, i den kyrkliga öppna förskolan hemma i Örgryte.

 

Cirkus, med elefanter, lindansare och clowner var ju också populärt. 

En gång på Rörö hade det rests ett större tält.

-Cirkus? undrade barnen, njae det är nog inte riktigt det sade vi, men detta skulle utforskas. I tältets entré stod en gentleman i kostym, som välkomnade barnen, det passar ju bra nu eftersom det var "barens timma" Jesus välkommande ju alla barnen och så vidare...

Men våra barn hade ju redan innan tröttnat på dessa sånger, men satt pliktskyldigt kvar tills det hela var över, och det var ju saft och bullar samt kaffe till föräldrarna efteråt.

Sedan den dagen instiftades ett nytt begrepp i det Ohmska hemmet, "Jesus-Cirkus"...

 

Så under bilfärder till vänner och släktingar i inlandet passerades ju olika tält, det var "Scott", "Brazil Jack" och flera andra, alla djupt religiösa, det blev billigare så, och då kom vi fram i tid!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då har det väl varit andra scoutorganisationer som agerat på Kalvö.

Jag var där som förälder och "sjötransportnedhjälpare" någon gång i mitten av 1990- talet, då var det Torslanda Sjöscoutkår som var huvudarrangör. Men skitsamma.

Scotförbundets S/S Mandaly låg då invid berget.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Så under bilfärder till vänner och släktingar i inlandet passerades ju olika tält, det var "Scott", "Brazil Jack" och flera andra, alla djupt religiösa, det blev billigare så, och då kom vi fram i tid!

 

Man får inte va dum -för då kan man bli bas på Götaverken (eller nåt annat ställe)

 

 När sedan repetoaren gled in mer på de mer religiösa sångerna tröttnade barnen, dessa sånger hade man ju redan tröttnat på, i den kyrkliga öppna förskolan hemma i Örgryte.

 

 

 

 

Man kan väl inte tröttna på gamla läsarsånger !?  :ph34r:

 

Smögens missionsförsamlingen har ett gammalt hus nere på Smögenbryggan, med det fantasifulla namnet "Pater Noster" Där har under mer än 100 år bedrivits olika slags verksamheter och under olika namn.

 

Sommartid är det kvällar och nätter öppet hus för den som känner sig som ungdomar och som ha en tillflyckt som inte plockar en på pengar. En kopp kaffe eller liknade och en bulle får den som vill ha. På eftermiddagarna brukar det va öppet för lite mognare ungdomar..

 

Vintertid bedrivs det "rockskola" på övervåningen för ungdomar som vill lära sig spela i band.

 

Sen brukar vi som är lite äldre och fortfarande inte tröttnat på de gamla läsarsångerna samla var annan Torsdag kl. 19.00 och spontant sjunga dessa. För mig som spelar gitarr är det ju en möjlighet att få spela och jag missar inte gärna dessa samlingar. I regel är vi en pianist och två gitarrister. Nån önsknar en sång och sen är det bara att köra.

 

Nu skall jag bara byta om, lägga ner gitarren i sitt fodral och åka till Smögen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sydöstra sidan av Bärholmen?

 

Har du stavat rätt!?

 

Vilken ort på västkusten ligger närmast!?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hhhhmmmm... Försöker lägga ut bilder, men misslyckas p g a att de är för stora... :( :( :(

Om du har bilden i telefonen så är ett enkelt sätt att skicka den som mms till dig själv. Bilden du får av dig själv sparar du, den är lagom stor och bara att bifoga i forumet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Felslag, jag avsåg Bårholmen strax utanför Henån.

 

Helt rätt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fåglskyddsområde.

 

post-106994-0-09552600-1474002036.jpg

 

Är bilden relativt nytagen?

 

Tänkte på Västingskär, syd Brandskär. Efter att ha konsulterat mitt bildarkiv kan jag konstatera att det var fel.

 

Några små öar öster där om!?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Risö med omgivande i sjökortet namnlösa öar nnv Mollösund.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Några små öar öster där om!?

 

Alldeles korrekt, bilden tagen 2010.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Några små öar öster där om!?

 

Alldeles korrekt, bilden tagen 2010.

 

 

 

Där har jag aldrig varit - det var bara ett hugskott pga skylten för fägeskyddsområden, att det var en sån smal ränna och att det var ett visst avstånd till ön bakom.

 

På Västingskär har jag däremot varit nån gång på 1990-talet

 

Under gårdagens högsommarväder tog vi oss en dagstur med båten.

 

Vart hän då.

 

post-106994-0-21929200-1474029267_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag klurat en stund. Om vi antar att bilden är tagen i går, så bör solen ha varit i S till SV när bilden togs, om vi räknar med en dagstur med hemfärd innan mörkret sänker sig helt. Det innebär att kajen bör vara riktad åt NÖ-Ö eller liknande. Dessutom bör hamnen vara inom ca 15-20 nm från Tången för att det ska bli rimlig transporttid vid gissningsvis 5 kn. Det ger en radie fågelvägen på kanske 10-12 nm, lite beroende på faktisk destination. Sen ska kajen ha en tydlig "knyck" på mitten, och ha berg nära inpå innanför kajplanen.

Jag går bet!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmmm, dessutom biltrafik möjlig.

Malmöns kaj är rak, och där finns fler sjöbodar... Kornöarna har inga bilar.

Kan det vara Hovenäset?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det skulle väl gå snabbare att promenera till Hovenäset än att ta båten dit, va? :)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu var det "så illa" att en av mina seglarkompisar hade fått nästan samma ide som jag. Han råkade få se mig när hade 1/3 av sträckan till min tänkta "Gästhamn" och han något ytterst lite mer till sen.

 

Vi konfererade på telefon och kom överens att jag behöll kurs och fart och sen kom han efter nån styv knop saktare.

 

Vi kom in i hamnen och knödde in oss längst in i hörnet, så kompisens Vindö 22 fick plats akter om oss, på hamnens enda gästplats. 

 

Kajstumpen där vi ligger har riktingen 123 grader (i det närmaste, för att sen vinkla till 90 grader.

 

15-20 distansminuter är ganska optimistiskt för min del.

 

En konsultation av sjökortet säger att fågelvägen till min plats i Springets småbåtshamn är det 4,55 distansminuter. Sen fick vi gå 5,2 distansminuter för att det ligger så mycket bohusgranit i vägen.

 

När kompisen kom,  fick han precis plats akter om oss. Linan som begränsade platsen akteröver fick han lyfta för om flaggan.

 

post-106994-0-18754900-1474061205_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då har jag knäckt det skalet. Men ledtrådarna var ju oerhört generösa... :)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då har jag knäckt det "skal"et. Men ledtrådarna var ju oerhört generösa... :)

 

Det ligger nåt i det du säger när det gäller vilken "hamn" det är.

 

post-106994-0-74132900-1474086909_thumb.jpg

 

 Din tur.

Redigerad av Thallatha

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skalhamm alltså, där har jag aldrig watt.

 

Inte jag heller - det finns många platser som "är för nära", men nu har vi betat av den från listan.

 

Kan nog tänka mig gå dit igen. Ryggen gillar långsides förtöjning.

 

Middag på Skalhamn, en fortsatte vi till kompisens mål för dagen, en stor ö lite längre söderut. Där blev det kaffe på den gamla ångbåtsbryggan.

 

post-106994-0-37583700-1474088823_thumb.jpg

 

Men den bilden är utom tävlan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

post-89760-0-18361500-1474099691_thumb.jpeg

N.Basteviksholmamn enligt min navigator, men positionen enligt inskriptionen på stenen ligger en bit västerut, enligt WPT004 på min plotterbild, kanske jag satte en nolla eller ett kommatecken fel?

Stenens inskription angav endast två decimaler, plottern kräver tre...

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

attachicon.gifimage.jpeg

N.Basteviksholmamn enligt min navigator, men positionen enligt inskriptionen på stenen ligger en bit västerut, enligt WPT004 på min plotterbild, kanske jag satte en nolla eller ett kommatecken fel?

Stenens inskription angav endast två decimaler, plottern kräver tre...

 

Skalhamn ligger 0.43 distansminuter rakt i norr om man är en bit ut i hamnen i höjd med piren.

 

Mitt digitala sjökort anger  N 58.19.363,  E 011.23.958 för stenens plats.

 

Sen beror det ju lite på vilket sjökortsdatum man använder sig av. Det finns ju några olika för svenska sjökort och en beror det ju på hur noggrann den var som tog ut positionen med passare eller kanske tumstock eller kanske på ett giss i ett gammalt pappesjökort.

 

 

Släng den plottern. Dels visar den fel och dessutom upp och ner. 

 

Om du vill va miljövänlig så kan du slänga den (lägga den försiktigt) i sittbrunnen på min båt, när du går förbi.

 

Jag är alltid en hjälpsam och vänlig själ, som alltid ställer upp.  :P

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej, det är kameran som exopnerar bilderna uppåned.

 

Nu gissar jag på djupkajen vid raffet inne i Brofjorden, efter middagsfika med kaffe, danska wienerbröd och en gammeldansk är man inte lika noga med korrekta gissningar längre...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då får du slänga kameran.

 

Du skulle nog inte tagit det där danska wienerbrödet. Det finns ingredienser där som nog inte är helt nyttiga att få i sig.

 

Raol kom ju med det rätta svaret - fast  omskrivet på vårt hemlands vilda tungomål och lite av dess bisarra humor.

 

Hoppas detta sjökortsklipp och dess markering klargör var hamnen ligger. 

 

post-106994-0-91913100-1474118892_thumb.jpg

 

Absolut värt ett besök - speciellt nu när hamnkontoret är stängt.

 

post-106994-0-87205200-1474119293_thumb.jpg

 

Nu väntar vi med spänning på nån kryptisk plats från Raol

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag ska gräva i mina arkiv. Men strax ska jag på födelsedagsfest, och i morgon blir det segling, så det får dröja till efter helgen. Ni andra kan ju leka vidare! :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

post-89760-0-18439800-1474123840_thumb.jpeg

Ok, leka vidare var det.

Bilden är medvetet halvkass.

Varnånstans?

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dra in e bidde från Lindholmen, mod Rixö å i e hemmmave ve en å mine bådplasser... :) Den som e ve Bohuslän :) Mi fösste e i Askimshamnna i Götteborg :) :) :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...