Gå till innehåll
måndag 23 februari 2026
sy_bettyboop

idiot på sjön!

Rekommendera Poster

Nja, inte så illa är det! Men jag har mångårig erfarenhet av träbåtar och har nu en fantastiskt härlig amigo 23 som levererar mer än mina vildaste förväntningar!

Men... Plastbåt, jag har i stort sett ingen erfarenhet av dessa!

Fråga ett: båten ska i vinter installeras med nytt pentry, toa etc etc för långsegling! När jag montera kompassen i våras kom mitt stora problem, skruva i plast? Om jag ska dra fast något med en tex m4 vilken dimension mot skruven ska jag ha på borren för att det ska fästa och inte skruven dras av eller plasten spricka?

Fråga två: om jag vill gå in och förstärka vissa delar på båten med några lager glasfiberväv, ska jag använda epoxi eller nått annat för o gjuta i skrovet???

Förbehandling?

// kapten Rödskägg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Välkommen till den tokiga världen av båtägare, alla med drömmar och sina idéer om hur det ska bli!

Nej, det funkar inte på båt med träskruv eller plåtskruv, det släpper till slut. Plast är ju ofta relativt tunn ( utom i botten av båten ) så de flesta grejer måste sättas med genomgående bult om det ska hålla, ibland med en platta bakom för att fördela krafter. Tänk på en winch till exempel.

Man kan limma och man kan plasta ganska enkelt mot skrovet.

Ska du plasta så står det fina beskrivningar på respektive leverantörs sidor eller på detta forum eftersom du kanske inte sett ännu att det finns en sökfunktion? Det mesta är redan utrett...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Plåtskruv kan fungera för saker där det i princip inte är några påfrestningar alls eller om plasten man skruvar i är rejält tjock, typ 10mm eller mer. Det fungerar också om man kan skruva i inplastad plywood. Annars är det som sagt genomgående skruv med mutter som gäller.

Om man ska säga en sak om plastning så är det att ytan man ska plasta på ska vara renslipad ner till laminatet och sedan avtvättad med aceton. Man behöver inte använda epoxi på en båt som är byggd av polyester men en del föredrar det.

Redigerad av Eld-

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Plåtskruv fungerar bra om det inte är så stor belastning. Skulle nån plast va 10 mm går det bra att dra i maskingängad skruv, även på lite tunnare laminat. Det har man ju sett många gånger, men aldrig praktiserat själv.

Skall det sitta fast är det genomgående som gäller, med rediga brickor under. För saker där det är stora belastningar helst en stor plåt.

På en plastbåt byggd av polyester duger det ju med polyester, men jag föredrar epoxy. Det luktar inte så förskräckligt när man plastar inomhus.

Polyestern har ju sina risker och epoxyn har sina, så man får ju anpassa sitt personskydd efter produkten

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Som sagt, plåtskruv funkar, en kompass av mindre modell väger ju inte så mycket.

Men vis av erfarenhet vet jag att man drar för hårt med skruvdragaren, använd vanlig skuvmejsel, eller en sådan där liten "elektrisk skruvmejsel".

M4, maskinskruv, det går bra att borra med 4,0mm borr. Men av nån anledning har jag fått för nig att 4,2 mm är bättre, samma dimension som till popnit, därför finns det 4,2mm borr i min verktygslåda.

Det finns ju också rostfria popnitar med invändiga gängor i olika dimensioner.

Små Kompasser kan ju sättas fast med kardborreband eller sugkoppar på slät och fin gelcoatyta, men undvik gärna magnetfästen...

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det funkar förvånansvärt bra att borra och gänga i plast och använda maskingängad bult/skruv. Vilket bevisas av att ett grabbräcke på sidan av min båt som jag hävde mig i under många år när jag klev i och ur min kanot visade sig sitta med några M4 utan muttrar på insidan som jag förutsatt.

/Claes

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Intressant! Kan du länka till exempel på detta?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Intressant! Kan du länka till exempel på detta?

http://www.jula.se/catalog/verktyg-och-maskiner/handverktyg/plat-och-metallverktyg/nittanger/mutternitsats-149997/

Tack men det där är väl aluminium?

Undrar om det finns rostfri i ex 10-pack?

Redigerad av BSven

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Dessa "rivnuts" hette de inte IMEX eller likn, någon som kommer ihåg?

Hur bra fungerar de i plast, någon som provat?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo jag vet att det finns sådana i popnithuvuden i rostfritt och kanske även i syrafast, vi har sådana i verkstaden, men endast Herkules klarar av att nita dessa med vanligt popnittång, men med en jättestor tång eller en tryckluftsdriven går det bra, jag vet inte vad de är inköpta, men kanske på Hurth..?

Jag har köpt sådana på Claes, men det var bara "rostfria" så de dög inte ombord.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tror att de heter nitmuttrar eller blindnitmuttrar.

De som jag har använt har varit gjorda i riktigt rostfritt stål, och det har varit i just rostfritt som som jag har använt dem. Jag har bara använt dessa tillsammans med en tryckluftsdriven nitpistol, så det är möjligt att de är svåra att fästa med handverktyg.

Och jag har ingen aning om var företaget har köpt in dem ifrån.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Verkstaden där jag emellanåt är verksam köper in "blindnitmuttrar" från firma Würth.

https://www.wurth.se/produkter/fastmaterial/blindnit--blindnitmuttrar/blindnitmuttrar/

Däremot vet jag inte om de säljer till privatpersoner.

Och dessa rostfria och syrafasta är då, som redan sagts, väldigt hårda att pressa/nita. En jättetång med utväxling eller den stora tryckluftsdrivna funkar bra.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...