Gå till innehåll
söndag 28 april 2024
ossy

"Dimautomatik"

Rekommendera Poster

Hej. Har varje gång jag kört båt i dimma,funderat på att bygga nån sorts automatik till signalhornet. Alltså, man slår på en särskild "dimknapp", och vips, så kommer en 5s lång signalering varannan minut. Det är tillräckligt mycket som pockar på 100%ig uppmärksamhet vid körning i dimma, så ett moment mindre att tänka på kan ju inte skada. Finns det någon elektronikguru här (det vet jag att det finns), som har någon idé på rätta komponenterna som behövs?

/Oscar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med programerbara tidrelä kan man bygga vilken funktion som helst.

Med tvenne tidrelä haver jag byggt intervallstart till torkarna.

Det ena relät ställer jag "intervallen" på det andra tiden som torkaren skall gå.

Direkt användbart till mistsignalen.

Ditt inlägg ger mej iden att medelst en omkopplare välja om det skall tuta eller "torka", eller både torka och tuta.

Jag haver kört i mycket tät dimma men inte tutat , :( det är inte så tät nöjesbåts trafik då.

Att köra i dimma är jobbigt, det finns inget att fixera blicken på.

Efter 6 timmar var jag ordentligt trött.

post-52966-0-98624800-1471800507_thumb.jpg

http://www.lasselundell.se/dimma.htm

lpost-52966-0-16101500-1471800149_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var hittar jag dessa tidrelän? Elfa, Kjell?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Klart jag kan googla och luska själv. Tänkte mer att du kanske tipsa om nåt beprövat, som du vet passar för ändamålet... ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du behöver ETT relä, kallas intervallrelä eller cykliskt relä. Finns på eBay (såklart)

http://www.ebay.com/itm/1pc-12V-Cycle-Delay-Module-Timing-Chip-Control-Cycle-Relay-Switch-Relay-Module-/131772329485?hash=item1eae3e2e0d:g:rJ4AAOSwpDdVRbqX

 

 

Sen finns det VHFer med denna funktion inbyggd. Signalen ges genom en extra utomhushögtalare som man sätter i fören, signalen är elektronisk och det brukar finns signal för ankarliggare, stoppad maskin, bogsering mm. Det fina är att under tiden mellan tutandet fungerar högalären som mikrofon vilket gör det lättare att höra andra.

Monterar man högtalaren fast på fördäck så kan man ge order till fördäcksgasten...

Denna har jag: http://www.standardhorizon.com/indexVS.cfm?cmd=DisplayProducts&ProdCatID=83&encProdID=23CBE31F98C65A4F670B1ED7256A710E&DivisionID=3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har byggt diverse timrar och intervalltorkare, fast till andra applikationer...

Men denna från Conrad skulle funka, du kan ställa både pulsens längd och intervallet.

https://www.conrad.se/?websale8=conrad-swe.01-aa&pi=191299&refKey=1cwMtd61V

 

Även Kjell & Company har en del byggsatser som kan vara användbara, Welleman är ett företag som gör en massa elekteonikbyggsatser, lättbyggda med hög kvalitet, en del finns att köpa fördigbyggda också.

Kjell brukar vara billigare än Conrad, men just den jag länkade till har inte Kjell i sitt sortiment.

 

Tänk bara på att du kopplar ett relä emellan elektronikmodulen (även om den har ett internt relä på kortet) tutor drar en massa ström, och signalhorn av menbrantyp alstrar en massa induktion.

Kompressorhorn funkar nog bäst som mistsignalering.

 

Sedan får du väl använda hörselskydd då i dimman...

 

Annars är det ju bra om du har nån saxofonist eller trumpetare i besättningen....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svar. Har lite alternativ att välja på nu. ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Länken nedan länkar till byggsats som har precis de egenskaper som efterfrågas om den radiella aluminiumlektrolyt-kondensatorn C3 bytts från 100 mikroFarad till en på minst 200 myF och som liksom den som skickas med tål minst 12 V.

Finns t.ex. på Elfa för några kronor, men bör gå att hitta en som funkar i de satser med kondensatorer som Kjelle säljer.

 

https://www.kjell.com/se/sortiment/el-verktyg/elektronik/byggsatser/velleman-mk111-intervalltimer-byggsats-p87143

 

Som Georg_ohm påpekat bör du koppla hornet via ett externt så kallat fordonsrelä som tål minst  20 A. Finns kanske även det på Kjelle, annars helt säkert på t.ex. Mekonomen eller i båttill-behörsaffären. 

  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En liten sidofråga.

 

Är det ofta ni går i dimma!?

Brukar ni tuta då!?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har gått i dimma fyra-fem gånger på 30 år.

 

En gång i Hakefjorden, från Dyrön upp mot Stenungsund, längesedan, tidigt på morgonen, på den tiden fanns det bara kompass, enkelt ekolod och papperskort ombord. I jämnhöjd med Wallhamn såg vi en stor röd vägg framför oss, på kanske 50-100 meters håll, det var en gastanker på väg mot Stenungsund. Det var rätt läskigt. Här var det rent dumdristigt att ge sig ut, men vi var unga, hade små barn ombord, och hade missbedömt väderförhållandena från land. Iofs håll vi oss efter tjörnsidan, där det var för grunt för större fartyg att färdas. På den tiden hände det ofta att jag navigerade efter ekolodet och djupsiffrorna i kortet, det brukar funka relativt bra.

 

Några år senare, hösttransport av båten mellan Tjörn och Björlanda Kile.

Vilse mellan Lilla Jungfruhålet och Klädesholmen, såg en ö med både kummel och fyr på, det var Äggskär, sedan kompasskurser och död räkning mot Klädesholmen och vidare över Marstransdfjorden, där lättade det. Det var hemmvatten, trodde jag kände till alla öar och bergskonturer, men allting förändras i dimma (och mörker).

 

Svinesund, tidigt 2000-tal, ja ingen dimma men stor skogsbrand på norska sidan, vindstilla, röken trycktes ned mot vattnet, det var litet Deep Purple-stämning, alltså "Smoke on the Water" över det hela, trots att det inte var på Genevesjön.

Inga egentliga navigationsbesvär, men andningsbesvär, det var något mindre rök på den svenska sidan.

 

Minns inte när det var riktigt, men vid Järnskär var det rena rama väggen av tät fuktig dimma, "Hitchcockstämning" jag hade då en primitiv navigartor, sikten var stundtals bara 25 meter, men vi tog oss ut på Käringöfjorden där det lättade då vinden blåste bort skiten.

 

I våras, kraftigt dis på Rivöfjorden, en hel del större fartyg, sikt omkring 200 meter, lättade efter hand då vinden blåste bort dimman.

Men jag hade då både AIS och radar, ja och sjökortsplotter, gick in till Fotö, inga problem.

 

Sedan en dag för inte så himla länge sedan, mitt i stan, på torra land, inversion och dimma, nästan noll sikt, ja man såg nästan ända fram till nästa lyktstolpe.

 

Jag har varit med om det i alperna också, Österrike, åkte sakta nedåt och navigerade efter sådana där röda bollar som man satt upp i vissa backar, det visade sig sedan att vi åkt nedför en vandringsled, och det förklarar ju varför det var så himla smalt. Fann i alla fall en liten trevlig lunchrestaurang, och den kände vi igen sedan tidigare. Den dimman lättade strax före lunchtid. Enligt reseledaren hade en grupp med brittiska ungdomar kommit bort sig totalt den dagen. Dom hade kommit ned i en annan dal, där det inte fanns några liftar.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Svinesund, tidigt 2000-tal, ja ingen dimma men stor skogsbrand på norska sidan, vindstilla, röken trycktes ned mot vattnet, det var litet Deep Purple-stämning, alltså "Smoke on the Water" över det hela, trots att det inte var på Genevesjön.

Inga egentliga navigationsbesvär, men andningsbesvär, det var något mindre rök på den svenska sidan.

 

 

 

Nu är jag så gammaldags, att jag inte har nån aning om vem Deep Purpel är (även om jag hört namnet) och när jag kollade på låten kände jag faktiskt igen introt.

 

Jag kom i stället att tänka på en bra låt - av Jerome Kern och med text av Otto Harbach från 1933; "Smoke gets in your eyes"

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
 

 

Svinesund, tidigt 2000-tal, ja ingen dimma men stor skogsbrand på norska sidan, vindstilla, röken trycktes ned mot vattnet, det var litet Deep Purple-stämning, alltså "Smoke on the Water" över det hela, trots att det inte var på Genevesjön.

Inga egentliga navigationsbesvär, men andningsbesvär, det var något mindre rök på den svenska sidan.

 

 

 

Nu är jag så gammaldags, att jag inte har nån aning om vem Deep Purpel är (även om jag hört namnet) och när jag kollade på låten kände jag faktiskt igen introt.

 

Jag kom i stället att tänka på en bra låt - av Jerome Kern och med text av Otto Harbach från 1933; "Smoke gets in your eyes"

 

Gammaldags? hur många hundra år är farbror?

SotW är väl en av rockvärldens mest kända och spelade låtar, kom ut i maj musikåret 1971. "Alla" som kan hantera en gitarr kan spela det klassiska riffet, ja det går även att framföra på andra instrument... Hela "musikstycket" går för övrigt i G.

:)  ;)  :P

 

Det var ungefär så här, att Deep Purple var i Montreux, och skulle genomföra en spelning på kasinot där. Frank Zappa och hans band tillsammans med Rollings Stones mobila inspelningsstudio var där kvällen innan, och då var det nån idiot i publiken som avfyrade en nödraket eller signalpistol (a stupid with a flare gun, tror jag en versrad lyder) inne på kasinot, varvid hela stället brann ned, försäkringsbolaget hade väl klassat detta som en "totalskada". Röken från branden lade sig då sedan över sjön där, det är väl Genevesjön?

Deep Purple fick genomföra sin spelning i en annan lokal.

 

Så tillbaka till den tidstyrda mistsignaleringen, trådskapare Ossy:

Är inte detta en så kallad "Citroën-lösning"? en suverän teknisk lösning på ett problem som knappast existerar.

Visst, inga problem att fixa en tidstyrd tuta. Men behövs det? och hur ofta använder man en sådan?

 

Själv har jag haft några idéer om att digitalt sampla Ångaren Bohusläns ångvissla och kunna signalera med denna, men måhända kanske man blir fälld för varumärkesintrång, uppgivande av falsk identitet eller urkundsförfalsning, om man använder den, då den visslan är väldigt karaktäristisk för den ångbåten, den visslan känner alla bohuslänningar och utsocknes till. 

 

Använd istället tidsautomatiken till intervalltorkare, det har jag gjort, eftersom det ibland duggregnar, och ibland regnar det inte ett dugg... Jag tror du får användning för en sådan mer ofta än för automatisk mistsignalering.

 

Annars hade det varit klart godkänt med det som förr i tiden hette "ång-orgel" alltså en ångdriven orgel...

Den här megastora containerbåten "M/S Emma Maersk" har en variant på en sådan, dock inte ångdriven, under anlöpet i hamnarna under premiärturen spelades det på tyfonerna en variant av öppningsmarschen ur "Star Wars" stjärnornas krig, om nu farbror Thalattha har hört talas om den filmen? (eller den marschen?)

:)  ;)  :P

 

Här är ett klipp från detta spektakel på Youtube.

https://www.youtube.com/watch?v=dJWjWvHqTkw

 

Mäktigt!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Problemet med dimma beror mycket på var man är, på Vänern har vi ibland dimma på morgonen under hösten. Det är inte ovanligt. Oftast lättar den när solen börjar värma på och man kommer ut en bit från land.

Fritidsbåtar som tutar hör man sällan, även andra fartyg är dåliga på det (passagerarfartyg tutar inte efter 22!). På radarn ser man ofta ett antal båtar, troligen har de flesta inte radar.

I dimma upplever man alla ljud som mycket starkare, man hör motorer, folk som pratar mm men eftersom de tutar så har man ingen aning om var de är.

Att som TS vilja ordna automatik för att tuta är helt enastående som många borde ta efter!

Köper man tidrelä på eBay a 30 kr kan man köpa ett till, intervalltorkare är inte dumt det heller.

 

En radar kostar inte många tusen och är ett ovärderligt hjälpmedel. Tyvärr verkar det fortfarande vara lite osvenskt att ha radar.

 

På tal om dimma, min favorit väderrapport: Thyborön, väst 24m/s, dimma.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och jag har råkat ut för tjock dimma 1 gång på 33 år, tror därför som Georg_Ohm och Thallatha att din fiffiga automatik kan vara onödig. Vi är nog alla tre främst västkustseglare, Vänern verkar dock vara annorlunda vad gäller dimma enligt Bhemac ovan? (Ingen sjöbris eller annan typisk egenskap hos större insjöar??)

Tänker att...  
1. Havs-skärgård
(särskilt västkustens som är den enda skärgård jag känner väl).
1a. Fritidsbåtar befinner sig oftast i skärgården, och då kan leta sig fram till nån grund ankringsplats för att vara litet "ur vägen" och där att avvakta siktförbättring? (Så gjorde f.ö. jag själv då det begav sig.)
1b. Fast även på en sådan tillfällig grund ankringsplats bör man lyssna noga, kan ju komma nån annan fritidsbåt farande. Är det en motorbåt så hör man den när man ligger till ankars, verkar den komma nära så tuta gärna kortvarigt med hög ljudvolym för i motorbåtar hörs mest motorn.
1c. Segelbåtar kan komma smygande så att tuta litet med låg volym emellanåt är ingen dum idé. (Behövs ingen jättetutning, de har ju tyst ombord och lyssnar/glor nog intensivt själva efter tecken på ankrade båtar. Haha, vi seglare har också en ovana att göra krysslagen nära land långt tvärs farleden.)
1d. Hmm...inbillar mig att "tjocka" och vindstillhet ofta uppträder tillsammans? Alltså så att en tillfällig ankringsplats enligt "1" inte behöver vara särskilt "vädersäker"? Börjar det blåsa upp litet så lättar också dimman och det är dags att fortsätta sin seglats?? (Thyborgön väst 24 m/s, dimma - klart skum rapport. :-)
2. Öppet vatten
2a. Här behövs nog kraftiga signalhorn och regelbundna tutningar, särskilt om man går för motor och knappt hör annat än den. Sakta fart naturligtvis, åtminstone om radar saknas.
2b. Tvivlar på att tut-automatik vore särskilt önskvärd även på öppet vatten, inte har man väl så mycket att rodda med att några tutningar inte hinns med?
2c. Kan nog också vara bra att själv aktivt åstadkomma tutsignalen, då kan man hejda sig och lyssna omedelbart ifall man hör nån annan signal.
2d. Kanske otrevligt nervöst också att ha en mistlur som utan förvarning vråltutar. Man rycker nog ofrivilligt till trots att man vet att den snart kommer att tuta? Fast att rycka till är väl sällan skadligt utan mest otrevligt, men men. Kolla erfarenheterna från Vingas äldre mistlurar nedan. :-)

Har nånstans sett en beskrivning från Vinga fyrplats förr i tiden, ungefär så här...
Vi var glada när det blev dimma för då fick alla på ön bada i varmvatten. Den ångdrivna mistlurens panna måste ju eldas trots njugga regler kring bränslet. Vi passade på att värma/smygtappa  varmvatten för att fylla nåt badkar, och alla fick bada för dimman pågick ju ofta i många timmar. Vid sådan grundlig lögning ingår förstås rakning med rakkniv, problemet var mistsignalens vansinnigt höga ljudvolym. Vi räknade sekunderna mellan signalerna noga, försökte lyfta rakkniven från strupen i god tid innan brölet. Detta för att den ofrånkomliga muskelryckningen riskerade att man skar strupen av sig själv.

Redigerad av Thomas-1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hörde en historia som jag inte kan avgöra sanningshalten i, men en familj i en större motorseglare hade ankrat upp nånstans bredvid farleden i tjocka. Dom hade hört motorljud i alla riktningar och var oroliga för sammanstötning. Du hade inget signalhorn ombord, men väl en kraftfull stereo, så man hade stoppat i ett kassetband (ja det fanns ett lagringsmedia som hette så en gång) och spelade klassisk musik från nån av de stora mästarna, på hög volym. Hemska tanke, men då emellanåt skruvade ned volymen för att lyssna hörde man bara havets brus, eftersom även trutarna håller käften i dimma. Konstigt egentligen, eftersom det är en musikalisk fågel, den tillhör ju Mozarterna...

Så klassisk musik skrämmer tydligen bort andra båtar i dimma, jag misstänker att dödsmetall eller Carola har samma effekt....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du behöver ETT relä, kallas intervallrelä eller cykliskt relä. Finns på eBay (såklart)

http://www.ebay.com/itm/1pc-12V-Cycle-Delay-Module-Timing-Chip-Control-Cycle-Relay-Switch-Relay-Module-/131772329485?hash=item1eae3e2e0d:g:rJ4AAOSwpDdVRbqX

 

Att jag byggde med tvenne relä berodde på att det fanns i min "bra att ha låda".

Gratis är guld. ;-)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En liten sidofråga.

 

Är det ofta ni går i dimma!?

Brukar ni tuta då!?

Helst undviker vi att förflytta oss i dimma eftersom vi saknar radar.

 

Igår gick vi i dimma, men vi tutade bara när vi tyckte det var befogat.

Vi har en munndriven tuta som är rätt jobbig att tuta i timme ut och timme in...

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man kan ju också välja något färdigsnickrat, tex:

 

http://www.go2marine.com/product/92221F/fogmate-automated-horn-controller.html

 

Inte lika roligt som att knåpa ihop något eget förstås, och den har ju säkert inte ens något linux inuti...  :rolleyes:

 

Kanske man kan kombinera hornet med mat- och sov-klockan?  :)

Flaggnördarna kan ju tuta ut revelj framåt niotiden alt triggas via skymningsrelä?  :o

 

Öppnar sig många möjligheter här!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

En liten sidofråga.

 

Är det ofta ni går i dimma!?

Brukar ni tuta då!?

Helst undviker vi att förflytta oss i dimma eftersom vi saknar radar.

 

Igår gick vi i dimma, men vi tutade bara när vi tyckte det var befogat.

Vi har en munndriven tuta som är rätt jobbig att tuta i timme ut och timme in...

 

Mackey

 

 

Jag har faktiskt aldrig använt tutan i dimma. Har även jag en mundriven dylik ombord.

 

Värsta dimfärden var mellan Skomakarn och Haparanda hamn. Vi gick från Haparanda Sandskär och hade tänkt gå till Kataja - Sveriges östligaste ö. Valde att gå norr om Skomakaren för att jag bedömde den vägen va lättare att gå mellan skären än att gå söder om ön och mellan grunden.

 

Strax norr om Skomakarn blev det tätt som en vägg. Såg väl fören på båten, men inte mycket mer. Första året med digitalt sjökort. Valde att gå till Haparanda hamn i stället.

 

Hade vi inte haft det digitala sjökortet, hade vi fått ankra.

 

Följde pilen på kortet och gick för full maskin - så där 5 knop. När vi passerat ön Kitkökari, lättade dimman och vi såg Haparanda han om SB. Ön hade vi över huvud taget inte sett, trotts att vi passerade tätt intill den.

 

post-106994-0-50018000-1471956165_thumb.jpg

Redigerad av Thallatha

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alla fartyg, oavsett storlek, ska avge mistsignal vid nedsatt sikt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alla fartyg, oavsett storlek, ska avge mistsignal vid nedsatt sikt.

 

Jo - det är mycket man skall.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

"allt vad I viljen att människorna skola göra eder, det skolen I ock göra dem"

 

Man kan mycket väl gå i dimma även utan radar. Ibland, inte ofta, men ibland tvingas man till detta för att tex komma hem. Att möta båtar som nästan ljudlöst dyker upp i dimman är fruktansvärt jobbigt. Det hade varit så mycket enklare och säkrare om de hade tutat.

Oftast är det roddbåtar så det gör ju inte så mycket om man seglar ner dem. Har jag tutat men inte de så har man betydligt bättre odds i rätten.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...